Przeglądasz dział SKLEP (id:43) w numerze 11/2009 (id:82)
Ilość artykułów w dziale: 5
|
|
Biżuteria ofiarowywana jest dzieciom z okazji urodzin, świąt czy innych ważnych wydarzeń w życiu młodego człowieka. W sklepach można znaleźć biżuterię przeznaczoną zarówno dla niemowlaków, jak i nastolatków. Jeszcze do niedawna najpopularniejszą biżuterią ofiarowywaną dzieciom były wszelkiego rodzaju dewocjonalia. Teraz sytuacja uległa zmianie. Młodzi ludzie sami chcą decydować o biżuterii, którą otrzymują.
Obdarować niemowlę
Dzieci dostają biżuterię już w momencie narodzin. Rodzina kupuje bowiem pamiątkowe medaliki z imieniem i datą urodzenia. Niektórzy z tej okazji nabywają biżuterię artystyczną wykonaną na specjalne zamówienie. Oczywiście w biżuterii ofiarowywanej maluchom dominują dewocjonalia, które wręczane są z okazji chrztu św. W związku z tym każdy sklep jubilerski powinien w swoim asortymencie posiadać medaliki i krzyżyki, ale także bardziej wyszukaną biżuterię, która mogłaby zostać ofiarowana niemowlęciu. W krajach Europy Zachodniej popularnością cieszą się kamee oraz diamentowe naszyjniki.
Młodzieżowa moda
Powszechnie wiadomo, że nastolatki nadążają za modą. Dla nich najważniejszy jest trend, który panuje w danej chwili. Właściciele sklepów jubilerskich powinni wiedzieć, co aktualnie jest modne wśród najmłodszego pokolenia Polaków. Obecnie na świecie wśród młodzieży panuje moda na srebrną biżuterię. Młodzi noszą wszystko, od delikatnych bransoletek ozdobionych zawieszkami do grubych łańcuchów. Oczywiście najmodniejsze są wszelkiego rodzaju kolczyki, które wpinane są w niemal każdą część ciała – od kółka w nosie po kolczyk w pępku. Nastolatki są kapryśne, a moda w tej grupie wiekowej zmienia się bardzo szybko, jednak specjaliści od spraw rynku jubilerskiego podkreślają, że srebrna biżuteria w tym segmencie szybko nie wyjdzie z mody.
Broszka podkreślająca osobowość
Wśród młodych ludzi można zaobserwować powrót do noszenia broszek, które do niedawna utożsamiane były ze starszym pokoleniem. Broszki podkreślają osobowość osoby je noszącej. Dlatego też najmodniejsze są wszystkie te, które można uznać za ekstrawaganckie. No i oczywiście muszą być wykonane ze srebra. Moda na broszki noszone przez młode pokolenie z całą pewnością zawędruje do Polski. Dlatego też właściciele salonów jubilerskich powinni być przygotowani na zainteresowanie klientów tego typu asortymentem.
Lekceważenie młodych
Właściciele sklepów jubilerskich nie powinni lekceważyć młodzieży i przygotować towar, który mógłby zainteresować młodych Polaków. Srebrne kolczyki w modnych wzorach zawsze znajdą swoich odbiorców wśród młodych ludzi. Warto pamiętać, że w salonie jubilerskim powinny znajdować się kolczyki do pępka, do uszu czy do nosa. Nie można lekceważyć ozdób, które mogą zainteresować tylko młodych.
Sklepy jubilerskie powinny jednak jak najbardziej różnić się między sobą. Dlatego też każdy właściciel takiego sklepu powinien starać się nadać swojemu punktowi niepowtarzalny charakter.
Jubilerzy stawiają na uniwersalność
Nowoczesne meble przeznaczone do sklepów jubilerskich dają duże możliwości aranżacji salonu. Poszczególne elementy można łączyć z różnymi materiałami, takimi jak szkło, kolorowe szkło akrylowe czy metal, tworząc tym samym indywidualny charakter sklepu. Meble muszą bowiem pozwalać na dowolne zagospodarowanie przestrzeni salonu, a nie wypełniać go w całości.
Odpowiednie umeblowanie będzie tworzyło niecodzienny klimat sklepu i sprawiało, że klient będzie bardzo dobrze się w nim czuł. – W polskich salonach jubilerskich dominują meble drewniane, które sprawiają wrażenie, że niemal każdy sklep jubilerski jest taki sam. Mało kto stara się podkreślić indywidualny styl swojego sklepu – mówi Piotr Fraczykowski, projektant wnętrz. – Polacy strasznie boją się koloru i oryginalności w formie – dodaje. Meble w salonie jubilerskim muszą stanowić tło dla zamkniętej w nich biżuterii.
Nie mogą jej zdominować swoim kształtem bądź kolorem. Powoduje to, że nie każdy rodzaj mebli możemy umieścić w sklepie. Warto jednak zastanowić się nad przełamaniem ogólnie panującego trendu, aby umeblowanie sklepu jubilerskiego utrzymane było w tonacji ciepłego brązu, a meble wykonane były z drewna. Producenci sklepów jubilerskich starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom wymagających klientów i stopniowo wprowadzają na polski rynek, popularne na Zachodzie i w USA, białe i bladoróżowe meble jubilerskie.
Przeszklone gabloty
Niezależnie od koloru mebli i materiału, z jakiego zostaną one wykonane, wyposażenie salonu jubilerskiego musi umożliwiać klientom dokładne obejrzenie biżuterii w nim oferowanej. Tak więc meble powinny być przeszklone, najlepiej tzw. warstwowym szkłem, które chroni biżuterię przed kradzieżą. – W przypadku biżuterii należy zwrócić szczególną uwagę na sposoby zabezpieczeń, jakie oferują producenci mebli – mówi Piotr Koczyński, właściciel salonu jubilerskiego. – Przy ustawianiu mebli należy pamiętać, żeby wszystkie gabloty znajdowały się w polu widzenia obsługi sklepu.
Osobiście nie zdecydowałbym się na zastosowanie żadnych ścianek działowych ani przepierzeń, które umożliwiałyby łatwiejsze dokonanie kradzieży – dodaje. Planując zmianę umeblowania w naszym sklepie, należy także zwrócić uwagę, czy wszystkie lady wyposażone są w samozatrzaskujące się szuflady i czy to rozwiązanie wliczone jest w cenę mebli, czy też producent żąda dodatkowej opłaty.
Obowiązek i przyjemność
W sklepach jubilerskich ciągle jeszcze rzadko spotyka się tzw. meble wypoczynkowe, które pozwoliłyby na nawiązanie z klientem bliższego kontaktu. Klient, który zdecyduje się na zakup biżuterii, powinien wiedzieć, że może liczyć na kompleksową obsługę, w skład której wchodzi rozmowa z pracownikiem salonu jubilerskiego. W tym celu dobrze byłoby ustawić w sklepie meble, które umożliwiłyby swobodną rozmowę.
Najlepiej zamówić stolik i fotele w kolorze pozostałych mebli. W każdym sklepie jubilerskim musi znajdować się kasa fiskalna. Jednak jej umieszczenie nie jest zadaniem łatwym. – Kasa nie powinna znajdować się na wprost wejścia, ponieważ wtedy klient będzie miał wrażenie, że personel sklepu “czyha” na jego pieniądze – mówi Piotr Fraczykowski. – Dobrze jest wkomponować kasę w ciąg regałów po prawej stronie wchodzącego klienta – dodaje. Kasa powinna zostać ustawiona na ladzie i obudowana.
Wyposażenie, a sprzedaż
Odpowiednie umeblowanie i zaprojektowanie całego pomieszczenia gwarantuje, że klient będzie wracał do naszego sklepu. Nie należy zapominać, że sprzedaż naszej biżuterii w dużej mierze zależy od efektownej jej ekspozycji. Niezależnie od rodzaju mebli, na jaki się zdecydujemy, powinniśmy pamiętać, że od nich będzie zależało, jaki rodzaj klientów będzie nas odwiedzał. Klasyczne, drewniane meble spowodują, że nasz sklep będą odwiedzać przede wszystkim osoby w średnim wieku, natomiast nowoczesny design sprawi, że w progach naszego punktu zjawią się zarówno młodzi ludzie, jak i osoby, które stale poszukują czegoś nowego.
Nie można zapominać, że wyposażanie sklepu jest ważnym elementem marketingowym. Jest ono wizytówką sklepu. W dzisiejszych czasach nie wystarczy, aby w salonie jubilerskim znajdowały się gabloty z kosztownościami, które można podziwiać. Współczesny klient coraz częściej przy zakupie kieruje się emocjami, a z całą pewnością duży wpływ na nie ma sposób zaprezentowania towaru.
Samodzielnie czy z pomocą
Zmiana wyposażenia w salonie jubilerskim nie jest zadaniem łatwym, warto więc zdać się w tym zakresie na wyspecjalizowaną firmę wnętrzarską, która przejmie na siebie obowiązek zaprojektowania i wyposażenia naszego sklepu. Jeśli jednak czujemy się na siłach, aby samodzielnie zaprojektować swój sklep, powinniśmy mimo wszystko zasięgnąć porady specjalisty, który w fachowy sposób zadba o wnętrze naszego lokalu. Profesjonaliści będą w stanie doradzić nam, jakie meble będą najlepsze do naszego pomieszczenia, pomogą dobrać kolorystykę oraz podpowiedzą, w jaki sposób najlepiej wyeksponować towar.
Właściciele sklepów jubilerskich przygotowują się na nadejście świąt Bożego Narodzenia niemal przez cały rok. Podporządkowują cykl swojej pracy szałowi gwiazdkowych zakupów, które zapewniają im znaczne zyski.
Starannie dobierają asortyment świąteczny, dbają o wystrój sklepu oraz o różnego rodzaju świąteczne dekoracje. Jednak ciągle nie przykładają należytej wagi do opakowań, które podkreślają urok sprzedanej biżuterii i stają się wizytówką firmy. Warto pamiętać, że przez dobry wybór pudełka wzbudzimy w kliencie pozytywne emocje, które towarzyszyć mu będą znacznie dłużej niż tylko do wigilijnej kolacji, a dzięki temu nam może przybyć nowy, zadowolony, stały klient.
Rynek opakowań
Polskie firmy specjalizujące się w sprzedaży opakowań prześcigają się w przygotowaniu specjalnych świątecznych wzorów opakowań na biżuterię. Niemal wszystkie mają w swojej ofercie specjalne kolekcje opakowań, na których można znaleźć świąteczne akcenty, począwszy od nadruków choinek, a na złotych napisach z życzeniami skończywszy. Właściciele sklepów jubilerskich nie powinni zadowalać się opakowaniami, w które pakują biżuterię przez cały rok, i zamówić ich świąteczne edycje. Należy pamiętać, że większość klientów, którzy zdecydują się w okresie przedświątecznym skorzystać z oferty naszego sklepu, będzie to robiła pierwszy raz. W związku z tym należy wzbudzić w nich jak najbardziej pozytywne emocje, które mogą zaowocować tym, że zyskamy stałego klienta. Nie można nie doceniać roli, jaką w procesie marketingowym odgrywa odpowiednio dobrane opakowanie, bowiem zastosowanie go jest w stanie podwoić zyski naszego sklepu. – Opakowanie często bywa nazywane niemym sprzedawcą – mówi Mateusz Gliczkowski, specjalista ds. marketingu. – Może w przypadku takich dóbr jak biżuteria opakowanie nie odgrywa kluczowej roli, ponieważ produkt sprzedaje się sam, jednak wpływ pudełka na kreowanie wizerunku marki jest nie do przecenienia – dodaje.
Święta okazją do promocji
Powszechnie wiadomo, że w czasie przedświątecznego szału zakupowego sprzedaje się najwięcej biżuterii. Tak więc każda kosztowność powinna zostać efektownie opakowana i przekazana klientowi. Niektóre firmy, specjalizujące się w produkcji pudełek na biżuterię, przed świętami przygotowują specjalne, okolicznościowe ulotki informacyjne, na których można znaleźć informacje na temat sposobu konserwacji srebrnej czy złotej biżuterii. Często także, na specjalne zamówienie klienta, do pudełka dołączany jest bilecik, na którym znajduje się logo firmy jubilerskiej. Konsumenci bowiem uważają, że wszelkie dobra luksusowe muszą być odpowiednio opakowane, ponieważ w przeciwnym razie tracą swój prestiż.
Sprzedażowe pewniaki
Niezmiennie od wielu już lat największym powodzeniem wśród właścicieli sklepów jubilerskich cieszą się opakowania wykonane z drewna. Ich powodzenie wynika z faktu, że w klientach budzą one najpozytywniejsze skojarzenia i są przez nich najlepiej odbierane. Ekskluzywne opakowania, za jakie uchodzą opakowania drewniane, najczęściej ozdobione są nadrukiem firmowym bądź w przypadku opakowań świątecznych akcentem gwiazdkowym. Drewniane pudełka mogą zostać zaprojektowane z wykorzystaniem wielu rodzajów zawiasów, mogą także zostać poddane technikom grawerowania laserem czy nawet srebrzenia, aby spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
Tekturowe opakowanie gwarantem jakości
Do niedawna właściciele sklepów jubilerskich unikali zamawiania tekturowych opakowań, ponieważ biżuteria w nich zamykana nie prezentowała się zbyt dobrze. Jednak w ostatnim czasie firmy specjalizujące się w produkcji tekturowych pudełek udowodniły, że mogą być one zarówno eleganckie i praktyczne, jak i podkreślać zalety sprzedawanej biżuterii. Warto także zwrócić uwagę, że w czasie przedświątecznych zakupów tekturowe pudełka pozwalają na większą swobodę i są bardziej uniwersalne. Można bowiem zamknąć w nich niemal wszystko, od złotych kolczyków po platynowy naszyjnik. Decydując się na zamówienie tekturowych opakowań przed świętami, będziemy mieli pełną dowolność w wyborze formy pudełka.
Odpowiednie pudełko
Zamawiając opakowania świąteczne, należy zwrócić szczególną uwagę na ich formę. Nie powinno się kupować standardowych opakowań świątecznych, na których wytłoczone są świąteczne akcenty. Można bowiem założyć, że takie same pudełka będą znajdowały się w niemal każdym sklepie jubilerskim. Warto wykorzystać czas przedświątecznych zakupów jako darmową promocję naszego sklepu. Można osiągnąć to poprzez zamówienie unikatowych opakowań, na których będzie znajdowało się logo naszej firmy i krótka informacja o naszym punkcie. Niezależnie od materiału, z jakiego zostanie wykonane opakowanie, na jakie się zdecydujemy, musimy pamiętać, że powinno mieć ono indywidualny charakter i możliwie szczegółowo informować klientów o naszym sklepie. Oczywiście najważniejsza w sklepie jest biżuteria, jednak nie powinna zostać ona pozbawiona blasku poprzez zastosowanie nieodpowiedniego pudełka. Estetyczne opakowanie musi stanowić uzupełnienie zakupionego produktu.
Podkreślić nasze logo
Opakowanie świąteczne powinno się różnić od standardowych opakowań, które stosowane są w naszym sklepie. Oczywiście nie musi znaleźć się na nim świąteczny akcent, jednak nie zawsze warto z niego rezygnować. Można zdecydować się na zamieszczenie złotych bądź srebrnych napisów, naszego logo i życzeń świątecznych wewnątrz pudełka. Taki nadruk może być wykonany na wszelkich możliwych opakowaniach, zarówno pudełkach na biżuterię, jak i torebkach. Wszystko zależy od inwencji właściciela sklepu jubilerskiego, który będzie musiał dokonać wyboru najodpowiedniejszego opakowania na sprzedawaną przez siebie biżuterię.
Szał przedświątecznych zakupów niedługo ogarnie całą Polskę. Właściciele sklepów jubilerskich, mimo że nie narzekają na brak klientów, nie mogą osiąść na laurach i czekać na tłumne przybycie kupujących.
Aby zainteresować klientów naszym towarem, nie wystarczy dobry projektant wnętrz i firma zajmująca się montażem mebli, przede wszystkim potrzebna jest koncepcja, jak dane miejsce powinno wyglądać. Należy także pamiętać, że najważniejsza w naszym sklepie jest wystawa, która sprawia, że klient z chęcią odwiedzi nasz sklep i dokona w nim zakupów.
Święta dla wszystkich
Przed świętami wszystkie sklepy odnotowują znacznie większe zyski niż w pozostałych miesiącach w roku, dlatego też nie powinno się oszczędzać na odpowiednim wyeksponowaniu asortymentu w sklepie. – Właściciele sklepów ciągle jeszcze uważają, że przed świętami Bożego Narodzenia sprzedadzą cały swój towar, nie ponosząc żadnych inwestycji – mówi Mateusz Gliczkowski, specjalista ds. marketingu. – Jednak nic bardziej mylnego. Klient z roku na rok jest coraz bardziej wymagający i częściej zastanawia się, gdzie zostawić swoje pieniądze. űeby skorzystał z naszej oferty, musi zostać do niej zachęcony – dodaje. Nie można oczekiwać, że klienci będą robić zakupy gwiazdkowe właśnie w naszym sklepie, jeśli nie zadbamy o świąteczny wystrój i odpowiednie wyeksponowanie biżuterii w nim oferowanej. – Trzeba nauczyć się wpływać na kupujących, oczywiście można to robić na wiele sposobów, ale najważniejsze z nich to odpowiedni wystrój sklepu i sposób wyeksponowania biżuterii – mówi Gliczkowski.
Uwaga – wystawa
W przypadku sklepów z biżuterią bardzo ważną rolę pełni oprawa sklepu, czyli jego wystawa. Jubiler musi skusić klienta samą ekspozycją. Dlatego warto poświęcić dużo uwagi witrynie, która powinna prezentować się lepiej niż pozostała część sklepu. Musi ona przyciągać uwagę klientów i być na tyle atrakcyjna, aby wzbudzać emocje. – Dobre zaprojektowanie witryny sklepowej jest najprostszą, najtańszą i najskuteczniejszą reklamą naszego sklepu – mówi Mateusz Gliczkowski. W przypadku sklepu jubilerskiego nie warto inwestować swojego czasu i energii w umieszczanie na wystawie różnego rodzaju świątecznych elementów, takich jak choinki, mikołaje czy płatki śniegu. Należy zastosować uniwersalne zasady profesjonalnego projektowania witryn, a wówczas możemy być spokojni o zyski w ferworze przedświątecznych zakupów.
Okno zwierciadłem sklepu
Najważniejszym elementem witryny sklepowej są okna, które umożliwiają klientowi zauważenie naszego asortymentu, ale także zajrzenie do wnętrza naszego sklepu. U jubilera okna nie mogą być niczym zasłonięte ani pomalowane. Na wystawie naszego sklepu musi znajdować się biżuteria, która dostępna jest w naszym sklepie. Nie warto na wystawie umieszczać różnego rodzaju zdjęć czy plakatów reklamowych, ponieważ klient zainteresowany jest kupnem określonej biżuterii, a nie wyobrażenia o niej. Nie należy w związku z tym umieszczać na wystawie sklepowej także różnego rodzaju symboli. Można natomiast w witrynie umieścić różnego rodzaju elementy ruchome, czyli podstawki, manekiny, stojaki czy półki, na których wyeksponowana zostanie biżuteria. Podstawowym celem ekspozycji sklepowej jest przyciągnięcie wzroku klienta, które może skłonić go do wejścia do sklepu.
Biżuteria na linii wzroku
Przygotowując wystawę przed świętami, pamiętajmy, że centralny punkt ekspozycji musi znajdować się na wysokości około 160 centymetrów. Klienci bowiem nie zwracają uwagi na produkty umieszczone zbyt nisko ani na takie, które znajdują się powyżej linii ich oczu. – Przygotowując samodzielnie witrynę sklepową, trzeba zwrócić uwagę na fakt, że nie należy umiejscawiać biżuterii w głębi okna wystawowego, kosztowności powinny się znajdować możliwie jak najbliżej klienta – mówi Gliczkowski. – Warto także zadbać o to, aby przy każdej ozdobie znajdowała się cena, bowiem brak podstawowej dla handlu informacji nie działa na klientów zachęcająco – dodaje. Biżuteria powinna być eksponowana na ciemniejszym tle, aby można było wydobyć z niej wszystkie detale, które mogą zachwycić potencjalnego kupca.
Biżuteria na wystawie
W momencie, gdy mamy już profesjonalnie przygotowaną wystawę, należy bardzo rozsądnie wybrać biżuterię, którą zamierzamy na niej umieścić. Wystawa w sklepie jubilerskim musi być reprezentacyjna, czyli nie tylko powinna eksponować biżuterię sprzedawaną w sklepie, ale także ją reklamować. Wobec tego nie można na sklepowej witrynie umieścić zbyt wielu sztuk biżuterii, ponieważ nadmiar kosztowności spowodowałby chaos. Biżuteria, która zostanie przez nas wybrana, powinna odzwierciedlać całość asortymentu, jaki mamy do zaoferowania, i zachęcić klienta do przekroczenia progu naszego punktu.
Pierwsze wrażenie
Witryna jest wizytówką naszego sklepu. Niektóre z nich są swoistymi dziełami sztuki, które zachwycają klientów. Inne powodują, że klienci zainteresowani są kupnem tylko biżuterii znajdującej się na wystawie. Jednak niezależnie od formy, jaką wybierzemy, musimy pamiętać, że w dzisiejszych czasach nie sposób funkcjonować bez odpowiednio zaaranżowanej witryny sklepowej. Pozbawienie się możliwości dialogu z klientem i bezpłatnej reklamy byłoby zaniedbaniem, które przyniosłoby nam wiele szkód.
Wystrój sklepu ma istotny wpływ na budowanie relacji z klientem, który zdecyduje się na przekroczenie progu naszego punktu. Tylko bowiem w ten sposób można osiągnąć ponadprzeciętne zyski w okresie gwiazdkowych zakupów.
Przede wszystkim klient
– Klient musi intuicyjnie orientować się w sklepie, nie może czuć się w nim osaczony zarówno przez towar, jak i personel, który ma zadanie pomóc mu w zakupie – mówi Sebastian Nowakowski, specjalista ds. merchandisingu. – Najważniejszą rolę w sprzedaży dóbr luksusowych odgrywają emocje kupującego – dodaje. Wystrój musi powodować, że klient będzie spędzał w sklepie dużo czasu, co z pewnością zwiększy szansę na zrobienie zakupów w naszym salonie. Należy pamiętać, że im więcej czasu dana osoba spędzi w naszym sklepie, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona w nim zakupów. Ale aby tak się stało, nasz sklep musi zachęcać do dłuższego przebywania w nim, czyli powinien być całkowicie ukierunkowany na klienta, a nie na sprzedawaną w nim biżuterię.
Operowanie nastrojem
Powszechnie wiadomo, że aby konkretna osoba poczuła się w danym miejscu dobrze, musi panować w nim odpowiedni nastrój. Umiejętna gra światłem tworzy atmosferę sklepu, a co za tym idzie, wpływa na decyzję o zakupie. Światło w sklepie świadczy także o marce naszego salonu i podkreśla tożsamość firmy. Zazwyczaj właściciele sklepów jubilerskich decydują się na oświetlenie biżuterii, którą posiadają w swoim asortymencie.
W okresie przedświątecznym należy zastanowić się także nad innymi rozwiązaniami, które pozwolą na zbudowanie bardziej emocjonalnego nastroju. – Ważną rolę w budowaniu nastroju w salonie jubilerskim może odgrywać taniec świateł, szczególnie na ścianach stanowiących tło wystawy lub ekspozycji wewnętrznej – mówi Sebastian Nowakowski. – Gra światła i cienia na mało wykorzystywanych powierzchniach sklepu, szczególnie na ścianach i podłodze, przyciąga uwagę klienta do części asortymentu, na których sprzedaży zależy nam najbardziej – dodaje. Operowanie światłocieniem pozwala na pozorne stworzenie nowej przestrzeni handlowej.
W czasie gwiazdkowych zakupów bardzo ważną rolę odgrywa także barwa światła, która dominuje w całym salonie jubilerskim. Należy pamiętać, że światło powinno być ciepłe. Nie należy używać jasnych świetlówek, które wprowadzają bardzo statyczny nastrój i nie pozwalają klientowi na rozkoszowanie się atmosferą sklepu.
Niedoceniony sprzedawca
W sklepie jubilerskim, podobnie jak w większości punktów oferujących dobra luksusowe, małą uwagę poświęcano do tej pory podłodze, która nigdy nie była traktowana jako dopełnienie wizerunku sklepu. Powszechnie panuje przekonanie, że podłoga musi być funkcjonalna, czyli musi być łatwa do utrzymania w czystości. Oczywiście, podłoga w salonie jubilerskim powinna być czysta, jednak nie za cenę pozbawienia się pożądanych relacji z klientem. Podłoga pokryta wykładziną daje bowiem szansę na wprowadzenie do naszego salonu jubilerskiego świątecznego, można nawet powiedzieć, rodzinnego nastroju.
Wykładzina na podłodze powoduje, że klient czuje się w konkretnym sklepie zrelaksowany i może oddać się całkowicie oglądaniu naszej kolekcji biżuterii. Funkcjonalna podłoga, czyli wykonana z paneli podłogowych, nie spełnia takiej roli. Chociaż łatwo utrzymać ją w czystości, nie ułatwia swobodnego i komfortowego poruszania się po sklepie. – Klient od momentu przekroczenia progu sklepu, od razu wie, że znajduje się w nim po to, aby zostawić tu swoje pieniądze. Nie stara się przedłużyć w nim swojej wizyty, wprost przeciwnie, najczęściej szybko ogląda i kupuje bądź nie dany produkt – mówi Sebastian Nowakowski. – Warto pamiętać, że dużą rolę w budowaniu nastroju w sklepie odgrywa właśnie podłoga, której kolorystyka, faktura i materiał, z jakiego jest wykonana, ma wpływ na decyzje zakupowe klienta a także pozwala personelowi sklepu na interakcje z nabywcami – dodaje.
Pachnący jubiler
Kolejną ważną rzeczą w budowaniu nastroju w sklepie jest wprowadzenie do niego zapachu, który będzie oddziaływał na decyzje klienta. Zapach, podobnie jak muzyka, nie może być zbyt intensywny, ale lekko wyczuwalny. – Moim zdaniem najlepszymi zapachami byłyby wonie choinki i świec – mówi Sebastian Nowakowski. – Sam zrezygnowałbym z umieszczenia w salonie jubilerskim świątecznego drzewka, jednak w zamian za to w moim sklepie dominowałby zapach świątecznego drzewka przy kominku. Wydaje mi się, że w ten sposób najlepiej zbudowałbym świąteczny klimat wśród drogocennych prezentów – dodaje.