Artykuły z działu

Przeglądasz dział SKLEP (id:43)
w numerze 09/2009 (id:80)

Ilość artykułów w dziale: 1

Najnowsze trendy w sklepie jubilerskim

Moda zmienia się każdego sezonu. Nawet najlepsi znawcy rynku jubilerskiego nie są w stanie przewidzieć, jakie trendy będą obowiązywały w nadchodzącym sezonie. Nie sposób zgadnąć także preferencji konsumentów i ich decyzji zakupowych.

Właściciele sklepów jubilerskich starają się sprostać zapotrzebowaniu rynku, jednak nie jest to zazwyczaj prosta sprawa. Mogą oni uczestniczyć w targach jubilerskich i zamawiać do sklepu najnowsze kolekcje biżuterii, nie mając pewności, że ich wybór przypadnie do gustu klientom. Wielu właścicieli zachowuje się zachowawczo, inwestując pieniądze w klasyczną biżuterię, która ma swoich zwolenników, i której zakup nie niesie ze sobą dużego ryzyka. Zawsze bowiem znajdą się nabywcy, którzy będą chcieli zainwestować swoje pieniądze w sznur pereł czy pierścionek z diamentem. Warto jednak powalczyć o nowego klienta, dla którego moda odgrywa wielką rolę.


Dostosowanie produktu do potrzeb klienta

Stale zmieniające się zapotrzebowanie rynku powoduje, że właściciele sklepów jubilerskich, a co za tym idzie, producenci biżuterii, muszą stale dostosowywać swoje wyroby do wymagań klientów. Dlatego też, w obecnej rzeczywistości, niezbędne stało się wprowadzanie zmian w łańcuszku produkcyjnym tak, by móc szybko dostosować biżuterię do potrzeb klienta w możliwie najkrótszym czasie, przy jednoczesnym zwiększeniu zysków produkcyjnych i zmniejszeniu kosztów całkowitych. Wybierając zatem producenta biżuterii, warto zwrócić uwagę na jego możliwości przekwalifikowania i wprowadzenia nowych wzorów biżuteryjnych. Dostosowanie bowiem swojego asortymentu do wymagań klientów jest inwestycją, która z pewnością przyniesie zysk.


Targowe wzorce

Moda na nadchodzące sezony narzucana jest podczas targów jubilerskich, które odbywają się zazwyczaj wiosną i jesienią. Podczas ich trwania prezentowane są modowe trendy obowiązujące w nadchodzących sezonach.
– Targi wyznaczają kierunek w modzie jubilerskiej – mówi Bohdan Wyżykiewicz, jubiler. – Można być pewnym, że w sklepach jubilerskich, którym zależy na przyciągnięciu nowych klientów, znajdzie się modna biżuteria, która została zaprezentowana na targach. Nie można jednak zapominać, że część właścicieli salonów jubilerskich zamiast zamawiać modny asortyment, co roku stawia na klasykę – dodaje Wyżykiewicz.
Branża jubilerska podczas uczestnictwa w targach ma możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami w modzie biżuteryjnej, zobaczenia najmodniejszych materiałów używanych do produkcji biżuterii i znalezienia nowego asortymentu, który ma szansę znaleźć grono stałych klientów. Należy jednak pamiętać, że nie każda nowinka modowa przypadnie do gustu klientom. Może więc okazać się, że zamówiony przez właściciela sklepu jubilerskiego towar będzie długo zalegał w salonie.
– W 2007 roku, podczas międzynarodowych targów, nieomal każdy większy producent biżuterii zaprezentował pierścionki z elementami zwierzęcymi, były pierścionki w kształcie pelikanów, piesków, kotków – mówi Paweł Jaskowski, właściciel sklepu jubilerskiego w Warszawie. – Zdecydowałem się na zamówienie takiego asortymentu do mojego sklepu, ale niestety, klienci nie byli zainteresowani pierścionkami i kolczykami w kształcie zwierzątek, i mimo że wśród połowy Europejek ten trend się przyjął, Polki głównie decydowały się na klasykę – dodaje Jaskowski.



Modna Polka

W ostatnim pięcioleciu Polki zaczęły eksperymentować z biżuterią. Znacznie częściej decydują się na bardziej ekstrawaganckie kosztowności niż w latach ubiegłych. Jednak ciągle najpopularniejszą biżuterią, jaką kupują, są złote wyroby: łańcuszki z zawieszkami, pierścionki i kolczyki. Właściciele sklepów jubilerskich, znając upodobania Polaków, niechętnie decydują się na zamawianie większej ilości modnej biżuterii. I może właśnie w tym tkwi błąd.
– Zauważyłem, że mimo że klientki przychodzą kupić tradycyjny złoty łańcuszek, łatwo zmieniają zdanie i wybierają bardziej nowoczesną, a co za tym idzie, modną biżuterię, ponieważ wydaje im się ona znacznie ładniejsza i oryginalniejsza – mówi Bohdan Wyżykiewicz. – Dlatego też zawsze w moim sklepie znajduje się modna w danym sezonie biżuteria, która może przypaść do gustu moim klientom – dodaje.
Polki zaczęły eksperymentować z modą i zaczynają wybierać nietuzinkowe kosztowności. W związku z tym wydaje się być zasadne, aby w sklepach jubilerskich była możliwość kupienia ozdób prezentujących najnowsze trendy mody jubilerskiej, ponieważ tylko w ten sposób można przekonać rodaczki, że nie zawsze klasyka jest najlepsza.


Wypożyczalnie biżuterii

Na polskim rynku jubilerskim coraz częściej można spotkać wypożyczalnie biżuterii, które umożliwiają Polakom częste zmienianie swojej biżuterii w bardzo przystępnych cenach. W ofercie wypożyczalni znajdują się bardzo modne wyroby, na które decydują się nie do końca przekonani klienci, czy określony wzór biżuterii będzie im pasował. Wypożyczalnie, mimo że istnieją na rynku stosunkowo krótko, już doczekały się grona stałych odbiorców.
– Najczęściej klientami naszego punktu są przyszłe panny młode, które wypożyczają biżuterię pasującą do sukni ślubnej – mówi Karolina Zalewska, pracownica wypożyczalni biżuterii Blask w Warszawie. – Jednak prawdziwym strzałem w dziesiątkę było wprowadzenie do oferty modnej, ekskluzywnej biżuterii, która cieszy się wielkim zainteresowaniem wśród klientek. Bardzo często zdarza się także, że klientki, które wypożyczyły daną ozdobę na pięć dni, decydują się na jej zakup – dodaje Zalewska.
Wypożyczalnie biżuterii w całej Polsce starają się zaoferować jak największą liczbę modnej biżuterii, która trafiła do sklepów w danym sezonie. Właściciele tych punktów wychodzą bowiem z założenia, że klasyczne dodatki zawsze można pożyczyć od znajomych.
– Im modniejsza biżuteria, tym więcej znajdujemy chętnych chcących ją nosić – mówi Malina Kowalska, właścicielka wypożyczalni biżuterii z Warszawy. – Musieliśmy wprowadzić zapisy na co poniektóre sztuki naszej biżuterii, którą sprowadziliśmy z zagranicy jako najmodniejszy hit sezonu – kontynuuje Kowalska.


Asortyment z pomysłem

W polskich sklepach jubilerskich daje się zauważyć trend zamawiania modnej biżuterii przez właścicieli sklepów w momencie, gdy dane wzory pojawią się już na ulicach. Wychodzą oni z założenia, że skoro jest zainteresowanie na dane dodatki, to można bez żadnego ryzyka zamówić asortyment do sklepu. Właściciele sklepów obawiają się zamówić nowoczesną biżuterię, zanim nie znajdzie ona swoich stałych odbiorców i nie stanie się popularna. Takie zachowanie powoduje jednak, że rynek jest zapełniony identyczną biżuterią, która po pewnym czasie może stać się klasyką.
– Polacy znacznie częściej decydują się na ekscentryczne zakupy, niż wydaje się właścicielom sklepów jubilerskich, którzy zamawiają bardzo stonowany asortyment – mówi Paweł Jaskowski. – Moim zdaniem sprzedawane byłoby znacznie więcej nowoczesnej biżuterii, gdyby można było ją kupić w małym sklepie jubilerskim – dodaje.
Oczywiście, nie należy kupować każdej nowinki, która pojawi się w zagranicznej prasie, czy zaprezentowana zostanie na międzynarodowych targach. Nie powinno się jednak obawiać, że wybierając oryginalne wzory, nie znajdziemy na nie odbiorców. Ślepe nadążanie za modą z pewnością nie przysporzy klientów naszemu sklepowi, jednak pozbawienie klienta możliwości zapoznania z najnowszymi trendami także nie będzie dobrze świadczyło o naszym punkcie. Klient wymaga od salonu jubilerskiego dostosowania się do realiów rynku i zapewnienia mu dobrej obsługi, przez co rozumie także możliwość dokonania wyboru pomiędzy klasycznymi złotymi łańcuszkami, a nowoczesnymi naszyjnikami, w których można zobaczyć kobiety na całym świecie.