Heidi Sand jest norweską artystką tworzącą zarówno biżuterię, jak i obiekty złotnicze. Pracuje głównie w srebrze. Wykształcenie artystyczne w ramach obróbki metalu i jubilerstwa rozpoczęła na norweskiej The National College of Art and Design w Oslo oraz w Stanach Zjednoczonych, najpierw na State University of New York, a nastepnie w Haystake Mountain School for Craft w Maine. W roku 1994 uzyskała certyfikat złotniczy. Na koncie ma wiele wystaw zarówno indywidualnych, jak i grupowych. Jej prace publikowane były w wielu książkach oraz magazynach. Ponadto obiekty jej autorstwa znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in. w The Museum of Applied Art. w Oslo czy Vestlandske Museum of Applied Art. w Bergen. Zapraszam do punktu widzenia Heidi Sand…
Biżuteria…
Trudno jest mi wybrać ten jeden, jedyny, specyficzny, ulubiony obiekt biżuterii, gdyż jest wielu utalentowanych artystów prezentujących inne aspekty i umiejętności. Najważniejsze jest jednak, aby idea przedstawiona w biżuterii była wykonana w sposób przekonujący i prezentujący szczere podejście artysty. Osobiście traktuję biżuterię jako doskonały punkt startowy do dyskusji na temat sztuki.
Inspiracja…
Inspirację czerpię głównie z natury i architektury. Bardzo trudno jest sprecyzować dokładnie, w którym momencie pomysł pojawia się w głowie. Często jednak pracuję w ramach różnych specyficznych projektów, bazujących na ornamentach i wzorach. Temat mojej ostatniej solowej wystawy skupiał się na postrzeganiu biżuterii jako rotacyjnych obiektów, gdzie główną intencją było zbadanie interakcji pomiędzy nawarstwionymi wzorami.
Materiał…
Głównie pracuję ze srebrem, gdyż ten materiał ma cechy, które przemawiają do mnie zarówno wizualnie, jak i technicznie. Celem pierwszorzędnym jest osiągnięcie transparentnej ekspresji i nadanie moim pracom lekkości.
Warsztat…
Jestem obecnie całkowicie zaangażowana w pracę jako dziekan departamentu metalu i jubilerstwa w Oslo National Academy of the Arts, a w związku z tym, niestety, nie jestem w stanie spędzać w moim studiu tyle czasu, ile bym w rzeczywistości chciała. Jednakże ilekroć tylko nadarza się okazja na dłuższy pobyt w studiu, korzystam z tego i cieszę się przestrzenią oraz czasem kontemplacji.
Tradycyjna czy współczesna…
Dla mnie praca nad tradycyjnymi wzorami jest po prostu kopiowaniem lub zmienianiem designu obiektów już wcześniej powstałych. Współczesna biżuteria powinna cechować się innowacyjnym i osobistym podejściem.
Granice…
Nie powinno być żadnych granic czy barier w biżuterii artystycznej.
Kierunek…
Mam nadzieję, że w przyszłości współczesna biżuteria będzie bardziej akceptowana w obrębie ogólnej sceny artystycznej. Być może będziemy kładli większy nacisk na kontekst związany ze sposobami prezentowania i wystawiania biżuterii. Wierzę, że w przyszłości techniki komputerowe będą prawdopodobnie znacznie częściej wykorzystywane, choć mam nadzieję, że mimo to artyści wciąż będą się skupiać na tworzeniu biżuterii jedynej w swoim rodzaju, odzwierciedlającej szczere artystyczne podejście.
Motto…
Stawajmy się lepsi każdego dnia!
website: www.heidisand.com
Karolina Bik