Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 07-08/2009 (id:79)

Ilość artykułów w dziale: 1

Polskie srebro żyłą złota

Polski rynek jubilerski zdominowany jest przez hurtownie srebrnej biżuterii i półfabrykatów. Srebrna biżuteria od dawna święci w Polsce triumfy popularności i nie jest to tylko zasługą jej stosunkowo niskiej ceny, ale przede wszystkim całej rzeszy Polaków, którzy chcą w sklepach jubilerskich kupować srebrne produkty.

W zjawisku fascynacji Polaków srebrem nie bez znaczenia pozostaje fakt, że Polska jest największym producentem srebra w Europie. Jest to oczywiście związane z posiadaniem dolnośląskich złóż miedzi i srebra eksploatowanych przez KGHM Polską Miedź, który wytwarza ponad tysiąc trzysta ton srebra rafinowanego rocznie.


Srebrne żniwo

Polski rynek jubilerski zdominowany został przez hurtownie oferujące klientom srebrną biżuterię i półfabrykaty. I niezależnie od ich liczby wciąż jest miejsce na nowe firmy oferujące klientom srebrne precjoza. – Nie ma takiej ilości srebrnej biżuterii, która nie byłaby wchłonięta przez rynek – mówi Adam Karolczak, właściciel hurtowni ze srebrną biżuterią. – Każda ilość biżuterii srebrnej, która zostaje przez nas wyprodukowana, znajduje swoich odbiorców. Najlepiej sprzedają się kolczyki, łańcuszki i zawieszki – dodaje. Hurtownie oferują swoim klientom całą gamę srebrnej biżuterii, począwszy od półfabrykatów, na srebrnych pudełkach kończąc. – Klienci sklepów jubilerskich bardzo sobie chwalą srebrną biżuterię. Uważają, że jest elegancka, niepretensjonalna i pasuje do każdej okazji – mówi Wiktor Pawlikowski, jubiler i właściciel sklepu. – Każda Polka ma w swojej szkatułce srebrną biżuterię i bardzo często kupuje sobie nową – dodaje. űaden sklep jubilerski nie może się obyć bez posiadania w swojej ofercie srebrnej biżuterii, ponieważ doprowadziłby do dobrowolnego oddania pola konkurencji. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Kontroli Rynku biżuteria srebrna jest najczęściej kupowaną i pożądaną przez rodaków. Wobec powyższego nie dziwi fakt, że tak wiele firm specjalizuje się w handlu srebrnymi półfabrykatami i biżuterią.


Hurtownie dla wszystkich

Obserwując zmieniający się asortyment w polskich hurtowniach jubilerskich, nie można oprzeć się wrażeniu, że jedyną rzeczą stałą jest sprzedaż srebra. Kamienie szlachetne, które oferują swoim klientom, zmieniają się wraz ze zmianami w modzie, natomiast srebro jest niezmienne, jego substytutem nie będzie żaden inny metal. Na polskim rynku jubilerskim powstaje wiele nowych hurtowni, które oferują srebrną biżuterię, jednak w przypadku branży jubilerskiej nie są one dla siebie aż tak konkurencyjne jakby się mogło wydawać. Każda hurtownia stara się bowiem zaspokoić wymagania klienta i zaproponować mu towar, którego potrzebuje. Zależy im przede wszystkim na zadowoleniu klientów, ponieważ w ten sposób zyskują ich lojalność. – Zadowoleni klienci generują największe wpływy, ponieważ częściej kupują, są mniej wrażliwi na ceny, działania konkurentów oraz przyciągają nowych klientów – mówi Adam Karolczak. – W związku z tym wsłuchujemy się w potrzeby naszych odbiorców i oferujemy im to, czego najbardziej potrzebują – dodaje. Hurtownie półfabrykatów i biżuterii srebrnej tworzą z klientami wzajemne relacje, które prowadzą do tego, że producenci wytwarzają tylko takie produkty, których klienci naprawdę oczekują. Dzięki temu obie strony są zadowolone, ponieważ otrzymują to, czego potrzebują.


Srebro w biżuterii

Skoro odbiorcom zależy na srebrnej biżuterii, producenci i hurtownicy muszą zaspokoić oczekiwania i przedstawić klientom produkt, który będzie ich interesował. – Największym zainteresowaniem klientów cieszą się półfabrykaty, które sprzedajemy przez internet – mówi Andrzej Moczarski, właściciel hurtowni internetowej. – W ubiegłym roku sprzedawaliśmy znacznie więcej gotowych produktów, jednak teraz klienci decydują się na półfabrykaty. W związku z tym nie mieliśmy innego wyjścia, jak zmienić naszą ofertę i dostosować ją do oczekiwań – dodaje. Najczęściej kupowanymi półfabrykatami w Polsce są bikle i struny jubilerskie. Właściciele sklepów jubilerskich, którzy są stałymi klientami hurtowni, wybierają często gotowe produkty, najczęściej kolczyki i łańcuszki, ale także krzyżyki czy brosze. – W mojej hurtowni jest wszystko, czego może oczekiwać klient, a jeśli nie mam czegoś w ofercie, to zamawiam – mówi Andrzej Moczarski. Niezmiennie modna jest biżuteria ze srebra polerowanego. Ostatnio wielką popularnością cieszy się srebro oksydowane. – Klienci bardzo często chcą kupować srebro pokryte rodem, które nigdy nie śniedzieje i jest odporne na wszystkie zarysowania, a przy tym bardzo oryginalne.

Preferencje klientów

– Wybierając się do hurtowni, mam pewność, że znajdę tam starannie wykonaną i modną biżuterię, która przypadnie do gustu moim klientkom – mówi Wiktor Pawlikowski, jubiler i właściciel sklepu. Hurtownie dbają bowiem o to, aby oferowany przez nie towar był modny i spełniał oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Trendy w srebrnej biżuterii zmieniają się z sezonu na sezon, dlatego też producenci muszą podążać za nowościami i tworzyć modną biżuterię. Dzięki temu właściciele sklepów detalicznych mogą oferować swoim klientom najmodniejszą biżuterię. Hurtownicy, oprócz dostosowania swojej oferty do potrzeb odbiorców i śledzenia trendów, oferują swoim klientom różnego rodzaju rabaty i zniżki czy też drobne upominki w zamian za lojalność. – Na rynku jest wiele hurtowni, które oferują srebrną biżuterię i półfabrykaty, warto więc, aby ta, na którą się zdecydujemy, miała w swojej ofercie różnorodne produkty, aby nie trzeba było zamawiać poszczególnych rzeczy w innych miejscach – mówi Andrzej Moczarski. Wybierając hurtownię ze srebrną biżuterią i półfabrykatami, należy sprawdzić, czy oferuje ona także kamienie jubilerskie i środki do konserwacji biżuterii, w jakim czasie realizuje zamówienia, na jakie zniżki bądź rabaty możemy liczyć. Wszystkie te informacje będą nam niezwykle pomocne w momencie, gdy podejmiemy się stałej współpracy z konkretnym hurtownikiem. Warto także sprawdzić, skąd pochodzi oferowana nam biżuteria, kto jest jej producentem, ponieważ artystyczne, unikatowe wyroby możemy sprzedawać znacznie drożej niż seryjne produkcje.