Przeglądasz dział PANORAMA (id:47) w numerze 06/2007 (id:62)
Ilość artykułów w dziale: 11
|
|
Konkurs dla projektantów biżuterii Nokia L’Amour został rozstrzygnięty. Głosami internautów wygrał komplet biżuterii autorstwa Jana Suchodolskiego. Artysta zaprojektował ozdoby do telefonu z kolekcji Nokia LŐAmour oraz dwa uzupełniające go elementy, do których użył srebra próby 925 pokrytego kolorową emalią.
Nokia – producent telefonów komórkowych – zaproponowała siedmiu polskim projektantom stworzenie kompletów
biżuterii. W projekcie udział wzięli – Ewa Franczak, Jakub űeligowski, Robert Nazimek, Marcin Gronkowski, Jan Suchodolski, Woytek Rygało oraz Jarosław
Westermark.
Artyści do swojej biżuterii wykorzystali srebro, łącząc je ze złotem,
emalią, hebanem, perłami i kamieniami naturalnymi oraz barwiąc je na różne
kolory. es
Więcej informacji: www. nokia. com. pl
Ruszyła siódma edycja Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Artystycznej “Prezentacje 2007”. Celem konkursu jest popularyzacja współczesnego złotnictwa w Polsce, poszukiwanie nowych trendów, form, materiałów, technik i rozwiązań formalnych
Organizatorzy konkursu – Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Międzynarodowe Centrum Targowe i Pracownia Sztuk Plastycznych zapraszają wszystkie osoby, zajmujące się szeroko pojmowaną sztuką złotniczą: uczniów liceów plastycznych, złotników samouków, studentów i absolwentów wyższych szkół artystycznych, ich nauczycieli, właścicieli i pracowników firm złotniczych.
Szeroko pojęta biżuteria
Organizatorzy konkursu nie ograniczają twórczej kreatywności uczestników, ani użytych przez nich technik i materiałów. Nadsyłane prace powinny jednak spełniać szeroko pojęte funkcje biżuterii (obiekty będą wykluczane). Jury będzie bez względu na użyte techniki zwracało uwagę na perfekcję technicznego wykonania.
Wyniki poznamy w Warszawie
Kolejna edycja konkursu “Prezentacje” odbędzie się, jak co roku, podczas warszawskich targów Złoto Srebro Czas jako impreza towarzysząca. Jury wybierze spośród nadesłanych prac najciekawsze realizacje, przy czym technika wykonania i estetyka prac będzie nie bez znaczenia. t tp
Termin nadsyłania prac:
03.-10.09.2007
Termin i miejsce ogłoszenia wyników i wręczenie nagród: 06.10.2007,
Targi Złoto Srebro Czas
Komisarz wystawy: Remigiusz Grodzicki
Więcej informacji: stfz. art. pl
10 maja odbyła się kolejna konferencja prasowa grupy, na której zostały zaprezentowane wyniki finansowe za I kwartał 2007 roku. Jak twierdzi Jan Rosochowicz, prezes zarządu Grupy Kapitałowej W.Kruk, mocnymi stronami spółki jest dobra znajomość rynku,długa historia firmy oraz zaufanie, jakie zdobyła u klientów. Na tej bazie budowana jest sieć salonów, specjalizujących się w oferowaniu dóbr luksusowych
W I kwartale tego roku grupa osiągnęła blisko 10 proc. rentowności operacyjnej (wynik nienotowany do tej pory w tym okresie). Ponadto 5-krotnie wzrósł zysk operacyjny (z 0,6 do 3,3 mln zł). Powiększyły się także przychody firmy o ponad 47 proc., przede wszystkim dzięki tzw. marketingowi szeptanemu oraz coraz głębszym osadzeniu marki w świadomości odbiorców. Co oczywiście przekłada się na znaczny wzrost liczby transakcji równocześnie we wszystkich trzech segmentach – biżuterii złotej, srebrnej i zegarkach.
Nowe salony Kruka
W pierwszym kwartale otwarto trzy nowe salony firmy W.Kruk (w Warszawie, Rybniku i Wrocławiu). Niebawem zostaną otwarte kolejne dwa, w tym salon w Centrum Handlowym Plaza w Lublinie. Jesienią nastąpi kolejny etap rozbudowy sieci sklepów.
Sukces kampanii “Jedyny®” Firma odnotowała również dynamiczny wzrost sprzedaży biżuterii brylantowej, który nastąpił w efekcie kampanii “Jedyny¨”. Podstawowym jej celem jest edukacja – pokazuje, na co zwrócić uwagę przy wyborze biżuterii brylantowej i skąd bierze się wartość brylantów. Obecnie w prasie odbywa się druga część kampanii, która jest nowością na rynku. fs
Z okazji Dnia Matki szwajcarski Swatch tradycyjnie proponuje nowy model zegarka. Tym razem jest to Swatch Lady Plastik “My beloved Mom” z dodatkami – pamiętnikiem i długopisem. Jego koperta jest półprzezroczysta, a tarcza biała. Godziny oznaczono cyframi arabskimi od 1 do 12, z których 3, 6, 9 i 12 są większe od pozostałych. Biała, filigranowa wskazówka pokazuje sekundy, a różowe wskazówki – godziny i minuty. Do zegarka dołączono pięćdziesięciokartkowy pamiętnik w pocztówkowym formacie. Okładkę z zaokrąglonymi rogami od wewnątrz wyścielono tkaniną w kolorze kremowym, a grzbiet i wąskie paski mają kolor różowy. Różowe i zielone pędy róż zdobią lewy dolny i prawy górny róg okładki, a na środku widnieje różowy napis Swatch. Firma proponuje także arkusz przylepnych narożników do zdjęć w pamiętniku. Zegarek, pamiętnik i długopis zapakowane są w białym pudełku z zamknięciem i obwiązane białą wstążką. ds
Z okazji wydania
50. numeru pisma zapytaliśmy naszych czytelników
“Jakie tematy poruszane na łamach “PJ” zapamiętali szczególnie
i dlaczego?
Okazuje się, że choć jeszcze wiele musimy poprawić,
to jednak kierunek,
w którym rozwijamy nasze pismo jest zgodny z oczekiwaniami i szeroko rozumianym interesem branży jubilerskiej w Polsce
Zbigniew Górecki, prezes Firmy
Jubilerskiej
“Górecki”
Lekturę “Polskiego Jubilera” zaczynam zwykle od pierwszej i ostatniej strony. Lubię czytać rubrykę “Zdaniem Duka”, bo jest merytoryczna, dowcipna i trochę plotkarska. Podoba mi się pomysł, że wydarzenia w naszym środowisku, komentuje ktoś, kto tworzył historię branży jubilerskiej w Polsce, a jednocześnie jest człowiekiem o wszechstronnych zainteresowaniach i szerokich horyzontach.
Wiesław Gierłowski, bursztynnik stulecia i przewodniczący Światowej Rady Bursztynu
Najbardziej sobie cenie serię artykułów, które napisała prof. Barbara
Kosmowska-Ceranowicz. Materiały o bursztynie i innych żywicach
kopalnych użytecznych w wytwórczości artystycznej, począwszy od sukcynitu przez gedanit i inne żywice z Azji i Ameryki. To trwała wartość, do
której warto sięgać.
Krzysztof Madelski,
współwłaściciel
firmy YES Biżuteria
z Poznania
Było wiele takich tematów, ale konkretyzując, przypomnę o dwóch artykułach i… jednej rubryce. Zainteresował mnie artykuł na temat franszyzy (PJ (37) 5/2006) w którym jasno i czytelnie wyjaśniono, czym jest franczyza, jakie są jej zalety i uwarunkowania, co oznaczają konkretne terminy z nią związane.
Zapamiętałem ten tekst nie tylko dlatego, że nasza firma zarządza siecią sprzedaży, opartej na zasadach franczyzy, ale przede wszystkim dlatego, że moim zdaniem brakuje w naszej prasie – nie tylko branżowej – tekstów, które w przystępny sposób poszerzałyby ogólny poziom wiedzy z pogranicza ekonomii i prowadzenia biznesu.
Ten przykład pokazuje, że najbardziej “niewdzięczny” temat można – i warto! – pokazać w efektowny i czytelny sposób. Drugim artykułem, o którym pragnę wspomnieć był tekst z grudniowego numeru “PJ” w 2006 roku o znaczeniu biżuterii w życiu wybitnej poetki i pisarki – Agaty Tuszyńskiej. Dlaczego?
Ponieważ oprócz piękna tych zwierzeń i ogromnej erudycji autorki, pokazuje on świat biżuterii z innej niż nasza – branżowa – perspektywy. To ważny temat, który, jak sądzę, warto kontynuować: biżuteria widziana oczami wybitnych osobowości, spoza naszego, jubilerskiego świata.
I na koniec nie temat, tylko rubryka, o której warto wspomnieć: sonda, czyli wypowiedzi wielu osób na ważkie tematy naszej branży. Różnorodnie, treściwie i krótko! A propos, skoro krótko, to już kończę, bo wypowiadam się chyba właśnie na potrzeby kolejnej sondy “PJ”.
Mariusz Gliwiński, prezes
Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników,
projektant, właściciel firmy
Ambermodaz Sopotu
Cieszę się, że Polski Jubiler traktuje sprawy branży jubilerskiej “szeroko”. Porusza problemy branży złotniczej i zegarmistrzowskiej, zajmuje się kamieniami najbardziej szlachetnymi, drogimi, platyną, a także bursztynem i jego znaczeniem dla środowiska bursztynników i nie tylko. Artykuły poświęcone bursztynowi pisane mi. n. przez ludzi związanych z tym kamieniem, pozwalają podkreślić szczególną indywidualność bursztynu. “PJ” potrafił znaleźć przeciwwagę dla bursztynu i pisał niejednokrotnie o krzemieniu pasiastym, który jest naszym drugim kamieniem.
Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej
Bursztynu
W mojej pamięci utkwiły dwa tematy niedawno poruszane. Oba są związane z branżą bursztyniarską, w której pracuję 34 lata. Pierwszy to informacja, że Robert Pytlos, były redaktor naczelny “PJ”, został koordynatorem prezydenta miasta Gdańska ds. bursztynu. Drugi artykuł mówił o twórczości Lucjana Myrty. Uważam, że to największy twórca w tej branży i wszystko, co pisze się o nim jest dokumentowaniem wieloletniej jego pracy. Nie ma nikogo, kto mógłby spróbować konkurować z tym człowiekiem. Skarbiec to dzieło, które przyćmiewa całą komnatę bursztynową, wykonaną w części z bursztynu prasowanego.
Dariusz Godziebiewski, właściciel firmy
Szuchman Gold
z Warszawy
Strona Zdaniem Duka jest kontrowersyjna i kolorowa wydarzeniowo, zostaje więc w pamięci. Kiedyś w “PJ” była rubryka Marka, gdzie jubilerzy opowiadali historię swojej działalności.
Artykuły przybliżały firmy i właścicieli. Moim zdaniem warto przywrócić tą
rubrykę.
Sławomir Fijałkowski, projektant biżuterii, wykładowca ASP
w Łodzi
Szczególną wagę przywiązuję do artykułów bezpośrednio związanych z moją pracą, twórczością i działalnością. Interesują mnie relacje i recenzje z wystaw, dyskusje, poszukujące odpowiedzi na pytanie, na ile biżuteria jest sztuką. Tematem dla mnie ważnym i poruszającym środowisko jest Festiwal Srebra w Legnicy. “Polski Jubiler” pisał o tym wydarzeniu rzeczowo i niejednokrotnie. Podoba mi się, że podjęty temat na łamach “PJ” jest “drenowany” z kilku punktów widzenia.
Jerzy Macur, właściciel firmy JM
Metaloplastyka
z Warszawy
Chętnie przeglądam strony związane z przepisami prawnymi. Dobrze, że pisaliście o problemach branży z samozatrudnieniem, proponowałbym, żeby rozwinąć zagadnienie. Zdaniem Duka, to pozycja, której nie można ominąć. Plotki i fakty na temat branży informują o środowisku w przemyślany sposób z finezją i polotem. űart Duka jest nie tylko śmieszny, ale kryje w sobie życiową prawdę. Przy tej rubryce odrywam się od trudów i natłoków dnia codziennego.
Targi Amberif będą trwać 5 dni, ale od wtorku do soboty, tereny targowe powiększone zostaną o kolejną halę o łącznej powierzchni 3 300 m2, która zastąpi dotychczasowe namioty, a organizator imprezy zwiększy sankcje
wobec nieuczciwych wystawców, którzy oferują kupcom namiastki bursztynu – tak postanowili konsultanci gdańskich targów bursztynu
W dniu10 maja spotkała się Rada Konsultantów Targów Amberif. Poruszano wiele ważnych dla branży jubilerskiej zagadnień, ale w głównej mierze skupiono się na przyszłości tej największej w Polsce imprezie targowej. W obradach wzięli także udział przedstawiciele organizatorów, m.in. wiceprezes MTG S. A., Tomasz Hołdys i komisarz targów, Ewa Rachoń oraz kilku branżowych dziennikarzy.
Mniej namiastek bursztynu
Wiesław Gierłowski przedstawił wnioski z prac Komisji Wspólnej ds. Kontroli Bursztynu. Zauważył, że zdecydowanie zmniejszył się, w przeciwieństwie do targów na Litwie i w Kaliningradzie, udział namiastek bursztynu w ofercie wystawców. Jednak to nie oznacza, że sankcje w następnym roku będą mniej surowe, wręcz przeciwnie Bursztynnik Stulecia zalecił zaostrzenie dotychczasowego regulaminu targów.
Skład rady Konsultantów targów Amberif
Rada Konsultantów Targów Amberif składa się
z Tadeusza Befingera, dr Sławomira Fijałkowskiego, Wiesława Gierłowskiego, Krzysztofa Jacobsona,
dr Małgorzaty Kucharskiej, Norberta Nagla
i Stefana Ploty. Wspierają ich przedstawiciele
Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich,
Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MiŚP, Stowarzyszenia
Gdańskiego Centrum Bursztynu oraz Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych.
Nowa hala już od września
Nowa hala budowana na terenie Międzynarodowych Targów Gdańskich zostanie oddana do użytku już 8 września.
Będzie nowoczesną konstrukcją skręcaną z doprowadzeniem mediów od góry. Takie rozwiązanie ograniczy wydatki oraz
umożliwi przeniesienie konstrukcji do planowanej nowej lokalizacji targów.
Podczas spotkania nie przedstawiono
nowego podziału stoisk w poszczególnych halach targowych. eo
Targi Amberif 2008 odbędą się w dniach 11 – 15 marca
2008 roku w Gdańsku.
Więcej informacji: www.amberif.pl
W kwietniowym wydaniu magazynu “Piąta Aleja”, dodatku do dziennika Rzeczpospolita zaprezentowano najpiękniejsze bursztyny firm: Helena z Sopotu,
Grzegorza i Eugeniusza Rutkowskiego, Kar-Gold i Tomas Magdaleny Stajszczak z Warszawy. Sesję “BursztynÉ w dotyku ciepły” przygotowała Ewa Wajnert, a modelkę, Ewę Grabosz, noszącą bursztynową biżuterię sfotografował Prot
Jarnuszkiewicz. W wyborze biżuterii do sesji pomogły Wanda Gontarska i Joanna Bijok, organizatorki targów Złoto Srebro Czas w Warszawie. Lidii Popiel, szefowej rubryki mody, gratulujemy pomysłu na sesję. Czekamy na nowe inspiracje. hs
Ewa Buksa-Klinowska, studentka projektowania biżuterii na łódzkiej ASP, zdobyła nagrodę za doskonałe wzornictwo (\”Award for Excellence\”) w 20. Międzynarodowym Konkursie Biżuterii z Emalią (20th International Cloisonne Jewelry Contest), rozgrywanym w Tokio. Nagrodzona praca to brosza, zatytułowana \”Time Bicycle\”, wykonana ze srebra i emalii transparentnych, z wykorzystaniem techniki emalii komórkowej, witrażowej i dołkowej.
Wszystkie części ozdoby są ruchome, można je dowolnie ustawiać, bawiąc się nimi. Sama autorka mówi o swojej pracy, że jest ona po części zabawką. Emalierstwo jest pasją młodej artystki, która ciągle pracuje nad udoskonaleniem tej trudnej, czasochłonnej i wymagającej techniki jubilerskiej, wywodzącej się ze starożytnego Egiptu. Obecnie przygotowuje pracę dyplomową \”Współczesna sztuka emalierska\”. Wystawa pokonkursowa oraz rozdanie nagród odbyło się w Pola Museum Annex w stolicy Japonii. Polska projektantka zostawiła w pokonanym polu artystów z 20 krajów. Redakcja PJ gratuluje nagrody i życzy powodzenia na obronie pracy dyplomowej.
hs
Jedyna Polka, którą wybrano Miss Świata, została nową
twarzą firmy Apart
Z naturalnym wdziękiem i klasą polska Miss Świata prezentuje brylantową biżuterię tej znanej poznańskiej firmy. Kampanię brylantową zainaugurowała kolacja w warszawskiej restauracji AleGloria, która odbyła się 9 maja. W spotkaniu, obok jedynej polskiej Miss Świata i dziennikarzy, uczestniczyli właściciele firmy Apart – Adam i Piotr Rączyńscy i dyrektor marketingu – Michał Stawecki. Nowa kolekcja biżuterii brylantowej firmy Apart to diamenty w szlifie szmaragdowym lub tanzanit oraz brylanty, wszystkie oprawione w białe złoto. lp
LICZBY MIESIĄCA
4%
O tyle procent wzrosła całkowita sprzedaż złota na świecie w I kwartale br., liczona w tonach (w porównaniu do 2006 roku)
17%
Otyle procent wzrosła na świecie sprzedaż biżuterii ze złota w I kwartale br., liczona w dolarach (w porównaniu do 2006 roku)
Stefen Heuser z Niemiec zdobył Grand Prix w legnickim konkursie “Piękno absolutne”. Niemiecki projektant w nagrodę otrzymał 10 000 złotych i 1 kilogram srebra. Warto przypomnieć, że rok temu w Legnicy także wygrała praca artysty z Niemiec – Gisberta Stacha.
Wydaje się, że piłka ręczna i biżuteria artystyczna to takie dyscypliny, w których kilkanaście osób walczy o zwycięstwo,
a wygrywają Niemcy.
Na zdjęciu: Stefan Heuser odbiera główną nagrodę w legnickim konkursie
Stefan Heuser
mieszka w Monachium.
Studiował projektowanie produktu
w Wyższej Szkole Zawodowej
w
Trier (Niemcy) w latach 2000-2004.
Następnie w ramach wymiany studenckiej podjął studia w
Zurychu
(Szwajcaria, 2002 rok).
Od roku 2004 jest studentem
Akademii Sztuk Pięknych w
Monachium.
W roku 2006 został laureatem II Nagrody w 15. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej SKANDAL organizowanej przez
Galerię Sztuki w Legnicy.