Artykuły z działu

Przeglądasz dział BURSZTYN (id:39)
w numerze 02/2024 (id:200)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2024-02

„Amber 2024 > OtherCriteria” – wystawa Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w kolejnych odsłonach

Spektakularne odmiany bursztynu oraz mistrzowskie przykłady bursztynowego rzemiosła w postaci wyselekcjonowanej kolekcji prawie 100 unikatowych obiektów autorstwa czołówki polskich i zagranicznych bursztynników to trzon wystawy „Amber 2024 > Other Criteria”. Po premierze w czasie Legnickiego Festiwalu Srebro i prezentacji na targach Amberif Autumn wyselekcjonowana część wystawy pojedzie do Bukaresztu na Romanian Jewellery Week.

pj-2024-02-547820

Scenariusz wystawy „Amber 2024 > OtherCriteria”, będącej reprezentatywnym przeglądem aktualnej sztuki bursztynniczej, odwołuje się do edukacyjnej misji, jaką kieruje się w swojej 28-letniej już działalności jej organizator – Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, zrzeszające prawie 300 przedstawicieli nie tylko nauki i biznesu, ale także środowisk kreatywnych, artystów, designerów, twórców autorskiej biżuterii z całego świata.

Swój premierowy wernisaż w maju br. prezentacja miała w Galerii Satyrykon w Legnicy podczas Legnickiego Festiwalu Srebro – najważniejszego w Polsce i jednego z najważniejszych w Europie wydarzenia promującego awangardowe złotnictwo. Po życzliwym przyjęciu fachowej publiczności kolejną odsłoną wystawy były Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii Amberif Autumn 2024 w Gdańsku 29-31 sierpnia.

W trzecim kroku wyselekcjonowana część wystawy pojedzie do Bukaresztu na Romanian Jewellery Week 2-6 października br. Jest to dynamicznie rozwijający się festiwal sztuki złotniczej w Rumunii o europejskim zasięgu. To pierwsza – eksportowa – odsłona „Innych kryteriów” bursztynu (w domyśle – kryteriów jakościowych). Ich właściwą oprawą będzie również miejsce prezentacji – wnętrza Biblioteki Narodowej w Bukareszcie. Dzięki synergicznej współpracy ze współorganizatorem premierowej wystawy – Galerią Sztuki w Legnicy – znajdziemy się w dobrym, międzynarodowym otoczeniu twórców, artystów i projektantów współczesnej biżuterii w nadziei, że uda nam się zainteresować bałtyckim bursztynem i zaprosić do współpracy w kolejnych – z założenia cyklicznych – edycji projektu Baltic Amber > OtherCriteria. W planach jest również powtórzenie ekspozycji na najbardziej opiniotwórczej imprezie międzynarodowej – monachijskich targach Handwerksmesse w marcu 2025 r. I wreszcie, wywołany dyskusją nad obecnością bursztynu podczas Wystawy Światowej EXPO w Osace (jak się okazało, nie będzie to możliwe w polskim pawilonie), temat bursztynu w Japonii zaczął żyć własnym życiem, więc wymarzoną puentą światowego tournée wystawy byłaby ekspozycja na Dalekim Wschodzie. Wysiłki w zakresie znalezienia odpowiedniego miejsca i instytucjonalnego partnerstwa właśnie trwają. Zapraszamy więc do Bukaresztu, Monachium, a być może również do Tokio.

Wśród artystów złotników oraz bursztynników, którzy zostali zaproszeni do uczestnictwa w wystawie, znajdują się indywidualności o niekwestionowanym portfolio twórczym, artystycznym lub projektowym: prof. Andrzej Szadkowski, prof. Agata Danielak- -Kujda, Jarosław Westermark, Paweł Kaczyński, Małgorzata Kalińska, Kinga Sulej, Marcin Bogusław, Sława Tchórzewska, Jolanta Gazda, Radek Szwed, Tadeusz Jaśkowiak oraz trójmiejskie firmy i studia projektowe: Art7, S&A Jewellery Design, NAC Amber, Chilli Jewellery Ireneusz Glaza, Aleksander Gliwiński, Mariusz Gliwiński, Elżbieta i Marek Pawłowscy, Tomasz Kargul i Monika Błaszkowska, Giedymin Jabłoński, Dariusz Zarański, Izabela Gutowska, Przemysław Kuś, Emilia Kohut, Marta Hryc, Monika Gordziej, Sara Gackowska, Adriana Lisowska, a także twórcy zagraniczni: Heidemarie Herb, Gisbert Stach, Yutaka Minegishi, Ruudt Peters, Ramon Puig Cuyas, Arnald Jorda, Misato Takahashi, Alberto Davila, Silvia Belia, Emma Carrau Bueno oraz Miriam Arentz. Wyodrębnioną przestrzeń stanowić będą prototypy biżuterii wykorzystujące innowacyjne techniki CAD / CAM, druk 3D, wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość (VR / AR), design parametryczny, a także przykłady kreatywnego zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji autorstwa studentów Wydziału Wzornictwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.