Do 31 marca 2022 r. trwała w Dubaju Wystawa Światowa Expo 2020. Pawilon Polski – z ponad milionem gości – stał się centrum wydarzeń artystycznych i spotkań biznesowych.
Już od pierwszych dni pawilon Polski realizował założone cele, stając się miejscem spotkań polskich przedsiębiorców z zagranicznymi kontrahentami. Każdego dnia zespół ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wspierał polskie firmy w budowaniu relacji biznesowych, a także przybliżał możliwości inwestycyjne zagranicznym gościom biznesowym.
Wydarzenia biznesowe
Od początku Wystawy Światowej w polskim pawilonie odbyło się wiele dużych wydarzeń biznesowych, które przyciągnęły mnóstwo gości. Wśród najważniejszych warto wymienić seminaria organizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu: „Zielone inwestycje a globalne wyzwania klimatyczne”, „Innowacje i trendy w sektorze kosmicznym i lotniczym” czy „Smart cities – rozwiązania przyszłości”. W pawilonie Polski regularnie odbywały się spotkania z potencjalnymi inwestorami z krajów GCC, zainteresowanymi projektami w sektorze ICT, FinTech, hotelarstwa, OZE, AgroTech. Podobne rozmowy toczyły się podczas targów branżowych, które odbywają się równolegle do Expo 2020 Dubai, m.in. World Beauty Show i GITEX.
Wydarzenia kultu ralne
Pawilon Polski to także przestrzeń dla inicjatyw kulturalnych. Od 1 października 2021 r. w projekcie „Chopin na Expo 2020 w Dubaju” odbyło się ponad 150 koncertów chopinowskich. Mecenasem projektu jest PKN Orlen. Największym polskim wydarzeniem, które odbiło się szerokim echem, były obchody Święta Niepodległości. 11 listopada w pawilonie Polski został uroczyście odśpiewany hymn narodowy, a dzień zwieńczył uroczysty koncert wieczorny z muzyką Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza. Na scenie amfiteatru Dubai Millenium wystąpił Martín García García, zdobywca III nagrody XVIII Konkursu Chopinowskiego, oraz artyści Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki. Dużym zainteresowaniem cieszyła się instalacja multimedialna „Polski Stół”, przy której goście pawilonu rozmawiali z gospodarzami – polskimi studentami – o polskiej gościnności, naturze, kulturze czy naszym języku. Instalacja formą przypomina mozaikę, która niczym puzzle złożona została z fragmentów surowców charakterystycznych dla Polski. Wśród nich znalazły się miedź, szkło, drewno, stal, aluminium i ceramika. Każdy element symbolizuje inną część kraju. Instalacja jest potwierdzeniem hasła przewodniego pawilonu „Polska. Kreatywność inspirowana naturą” i punktem wyjścia opowieści o Polsce, którą goście poznają podczas zwiedzania. „Polski Stół” wypełniają historie i barwne wątki o polskiej kulturze, zasobach, współczesnej nauce i technologii oraz wyjątkowym designie. Za koncepcję tematyczną ekspozycji i scenariusz zwiedzania odpowiada pracownia WXCA we współpracy z Bellprat Partner ze Szwajcarii. Projekt „Polskiego Stołu” opracowała firma RA Z, a Ejsak Group wykonała konstrukcję, elementy drewniane i warstwę interaktywną instalacji. Powierzchnia „Polskiego Stołu” została stworzona z ponad 120 modułów – wyfrezowanych bloków z polskiego drewna jesionowego. Każdy z nich przedstawia wybraną część Polski – ukształtowanie terenu, krajobraz, przestrzeń miejską. Instalacja zawiera w sobie także wyjątkowe moduły specjalne. To oryginalne, artystyczne obiekty czołowych Polskich artystów i rzemieślników, którzy specjalizują się w tworzeniu w konkretnych materiałach lub z użyciem konkretnej techniki. W „Polskim Stole” znalazły się moduły wykonane z gliny (Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec”), szkła (Agnieszka Bar), stali i materiałów używanych w przemyśle jachtowym (Conrad Shipyard), miedzi i srebra (Oskar Zięta), drewna (Maciej Siuda) i specjalnego aluminium do druku 3D (PIAP Space). Główną ideą było pokazanie, jak kreatywnie, opierając się na umiejętnościach, rzemiośle i nowych technologiach, można przekształcić naturalne surowce w prawdziwą sztukę.
Pawilon Polski
Ekspozycja wewnętrzna była uniwersalnym przekazem o Polsce, zbiorem opowieści wyróżniających kraj i ludzi – naszą gospodarkę, kulturę i wybitne osobistości. Na pełną opowieść o Polsce składa się pięć rozdziałów, odpowiadających pięciu strefom pawilonu, które tworzą serię wynikających z siebie doświadczeń i treści. W każdej z nich przewija się zaproponowany przez organizatora wystawy motyw mobilności – w odniesieniu do ludzi, idei, kultury czy technologii. Hasło przewodnie naszego pawilonu brzmi: „Polska. Kreatywność inspirowana naturą”. Za organizację udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 Dubai odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Pawilon Polski otrzymał srebrną nagrodę za aranżację wnętrz pawilonów średniej wielkości. Nagrodę przyznało Bureau International des Expositions (Biuro Wystaw Światowych) – międzyrządowa organizacja odpowiedzialna za nadzorowanie i regulowanie wystaw światowych. Nagrody mają długą tradycję, sięgającą 1851 r., kiedy to w Londynie odbyła się pierwsza Wystawa Światowa. Stanowią integralną część wystaw światowych i odgrywają kluczową rolę w uhonorowaniu oficjalnych uczestników za ich wkład i wysiłki na rzecz rozwoju tematu Expo, zrównoważonego rozwoju i edukacji społeczeństwa.