Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze 03/2020 (id:180)

Ilość artykułów w dziale: 4

pj-2020-03

13. edycja Międzynarodowych Targów Jubinale

Od 25 do 26 czerwca w Krakowie odbyły się targi Jubinale. Podczas tegorocznej edycji prezentowana była obszerna oferta biżuterii z bursztynem, jak również samego surowca oraz biżuterii srebrnej, złotej, kamieni, pereł, zegarków, a także oferta techniczna i inne usługi i produkty powiązane z branżą jubilerską.

Wystawcy przyjechali do Krakowa nie tylko z Polski – mimo licznych obostrzeń gościliśmy firmy z Litwy, Włoch, Anglii oraz Austrii. Z kolei kupcy przyjechali również ze Słowacji, Litwy, Włoch, Czech, Chin, Niemiec, Austrii, Słowenii, Szwajcarii oraz Turcji, co organizatorzy uważają za spory sukces. W tym roku grupa wystawców była na poziomie 35 proc. zwykłej ich liczby, a obecność kupców proporcjonalnie do liczby wystawców była zadowalająca i przekroczyła oczekiwania sporej części prezentujących. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się oferta biżuterii złotej i srebrnej.

Bezpieczeństwo na targach

Zdecydowanym trendem wśród odwiedzających okazało się przybywanie jednej osoby z firmy, co z kolei przełożyło się na to, że większość odwiedzających gości były to osoby decyzyjne. Dbając o bezpieczeństwo uczestników, w tym roku wszystkie dni targowe przeznaczono tylko dla branży jubilerskiej, w celu ograniczenia liczby odwiedzających do tych najbardziej korzystnych dla branży. Uczestnicy targów jak co roku mogli również skorzystać z bezpłatnej porady branżowych ekspertów w zakresie naprawy, pielęgnacji i wyceny wyrobów oraz kamieni jubilerskich, a także porad przedstawicieli najważniejszych polskich stowarzyszeń i organizacji branżowych, tj. Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników oraz Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich. (mp)

Action Collection, czyli biżuteria z Legnicy

Legnicki Festiwal Srebro od lat jest wyznacznikiem i promotorem tego, co w świecie biżuterii artystycznej nowe, niekonwencjonalne i często zaskakujące. Organizatorzy skrupulatnie gromadzą wyjątkowe przykłady biżuterii prezentowane co roku podczas LFS, tworząc liczącą już blisko pół tysiąca prac Międzynarodową Kolekcję Współczesnej Sztuki Złotniczej.

pj-2010-03v-07

Już od 27 sierpnia duża część kolekcji eksponowana będzie na wystawie Action Collection, organizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy. To pierwsza tak obszerna prezentacja biżuteryjnych zbiorów galerii, a zarazem podtrzymanie tradycji corocznych wystaw i spotkań na Festiwalu Srebro, którego realizacja została przeniesiona na rok 2021. Kuratorem wystawy Action Collection jest prof. Sławomir Fijałkowski, który od dwudziestu lat czuwa nad kształtem merytorycznym festiwalu, a także co roku zasiada w jury Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej.

Prace czołowych artystów na wystawie w Legnicy

W przestrzeni Galerii Sztuki, jak również w sieci zobaczyć będzie można liczne przykłady twórczości czołowych artystów z całego świata zajmujących się projektowaniem i tworzeniem biżuterii. W dużej mierze będą to prace nagrodzone i wyróżnione w Międzynarodowych Konkursach Sztuki Złotniczej oraz prezentowane na wystawach indywidualnych i grupowych Legnickiego Festiwalu Srebro. Kolekcja obejmuje przede wszystkim najnowsze przykłady awangardowej biżuterii z ostatnich dwóch dekad, ale na wystawie nie zabraknie także prac z drugiej połowy XX wieku, które towarzyszyły pierwszym wystawom współczesnego złotnictwa w Legnicy. Na ekspozycji znajdą się prace zachwycające kunsztem wykonania i wykorzystaniem nietypowych rozwiązań technologicznych, jak również dzieła o charakterze konceptualnym czy krytycznym, pobudzające do refleksji, przełamujące utarte schematy i konwencje – także te wykonane z użyciem nietypowych materiałów, m.in. pierza, mleka (!), znalezionych na ulicy odpadów. – W przeciwieństwie do wielu zbiorów muzealnych, gdzie regułą jest klucz chronologiczny, przyjętym założeniem selekcji i systematyki legnickiej kolekcji stały się analogie stylistyczne lub technologiczne – mówi kurator wystawy prof. Sławomir Fijałkowski. – Zgrupowanie obiektów w tercje jest nieprzypadkowe – układ wystawy odzwierciedla konstrukcję Instagrama, co w czasach ograniczonych możliwości podróżowania i osobistego zwiedzania wystawy (w katastroficznym roku 2020) ułatwia jej odbiór w przestrzeni wirtualnej – wyjaśnia Sławomir Fijałkowski.

Anna Wójcik
Galeria Sztuki w Legnicy

Gdańsk w sierpniu stanie się Stolicą Bursztynu

Od 26 do 29 sierpnia w Gdańsku odbędą się 27. Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii Amberif. Organizatorzy spodziewają się 240 wystawców. Na targach Amberif pojawią się producenci oryginalnej biżuterii ze srebra i złota, kamieni jubilerskich, akcesoriów modowych. Nie zabraknie także czołowych importerów i przedstawicieli producentów z Polski, Litwy, Włoch, Niemiec, Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Bułgarii, Indii, Łotwy, Szwajcarii, Ukrainy, USA. Wyróżnikiem targów jest Galeria Projektantów z wyjątkową strefą designu i ofertą biżuterii artystycznej niemal 40 polskich i europejskich twórców sztuki złotniczej.

pj-2010-03v-05

Amberif to także największy przegląd urządzeń, narzędzi, półfabrykatów, surowców czy materiałów do produkcji jubilerskiej. Polscy producenci oraz przedstawiciele światowych liderów prezentują swoją ofertę w przeznaczonej dla nich strefie technologicznej. Amb erif Design Award Znamy już wyniki tegorocznej, 24. edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award, w którym udział wzięło 130 artystów z 25 krajów. To kolejny imponujący wzrost zainteresowania konkursem. Na Amberif Design Award nadesłano 169 prac, o blisko 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Nagrodzeni i wyróżnieni artyści pochodzą z Polski, Finlandii, Tajwanu oraz Iranu. Tegoroczny temat „Ultimate Beauty” skłaniać ma do refleksji nad znaczeniem estetyki, a celem konkursu jest promocja bursztynu jako inspirującego tworzywa ingerencji artystycznych. Nagrodę główną ufundowaną przez prezydenta Miasta Gdańska 10 tys. zł otrzymał Marcin Tymiński, nagrodę bursztynową przyznano Helenie Lehtinen z Finlandii, nagrodę srebrną Meng-Ju Wu z Tajwanu. Jury przyznało dwa wyróżnienia: Adrianie Lisowskiej oraz Fatemeh Darzidarounkola z Iranu. Wystawy towarzyszące Wś ród wydarzeń towarzyszących, organizowanych w formule „Amberif po godzinach” wspomnieć należy o dwóch ważnych wystawach: autorskiej prezentacji biżuterii Jarosława Westermarka zorganizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy pt. „Materializacje”, której wernisaż odbędzie się w galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku przy ul. Warzywniczej 1 (27 sierpnia 2020 r., godz. 20.00), oraz retrospektywnej prezentacji najmłodszej generacji trójmiejskich designerów w Domu Uphagena, oddziale Muzeum Gdańska przy ul. Długiej 12, pt. „Bursztyn bałtycki. Trendy 2011-2020”, dokumentującej najciekawsze obiekty bursztynnicze, które są owocem projektu badawczo-wdrożeniowego realizowanego od 10 już lat przez Urząd Miasta Gdańska, Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Krajową Izbę Gospodarczą Bursztynu (internisaż 28 sierpnia 2020 r., godz. 19.30). Bezpieczeństwo na targach Ze względu na pandemię COVID-19 obecny rok jest – nie tylko dla przemysłów kreatywnych – trudnym okresem wielu przewartościowań i niespodziewanych wyzwań. Przed takimi stają również organizatorzy imprez targowych. Amberif 2020 – pierwotnie zaplanowany w marcu – został w porozumieniu z przedstawicielami wystawców przeniesiony na ostatni weekend sierpnia. Wszystko wskazuje na to, że będą to jedne z nielicznych targów jubilerskich na świecie, które odbędą się w tradycyjnej formule, pozwalając spotkać się bezpośrednio wystawcom i nabywcom ich produktów. Wydarzenie odbędzie się w warunkach podwyższonych standardów sanitarnych i z zachowaniem wszelkich rygorów bezpieczeństwa dla jego uczestników. Na terenie targów obowiązywać będą zalecenia i wytyczne ogłoszone przez Główny Inspektorat Sanitarny, Polską Izbę Przemysłu Targowego oraz Ministerstwo Rozwoju w zakresie imprez targowych. MTG SA zadbało o zwiększenie serwisu sprzątającego, termowizyjny pomiar temperatury ciała uczestników, obowiązkowe zakrywanie ust i nosa czy kontrolę liczby osób przebywających w obiekcie. Powyższe obostrzenia oraz zachowanie dystansu społecznego mają na celu maksymalizację bezpieczeństwa uczestników targów.  (mp)

Moim zdaniem… w Koninie

Od 19 czerwca do 30 września wystawę „Moim zdaniem…” można obejrzeć w Muzeum Okręgowym w Koninie. To już szesnasta wystawa, na której prezentowane jest zdanie polskich artystów złotników na temat otaczającej ich rzeczywistości. Na wystawie nie zabrakło prac aktualnych, w których artyści zmierzyli się z pandemią koronawirusa i ukazali własne zdanie na jego temat.

pj-2010-03v-04

Muzeum w Koninie

Jak pisze w katalogu, który towarzyszy wystawie, Małgorzata Szuman-Gorczyca, kurator wystawy, współczesna biżuteria autorska rzadko gościła w murach konińskiego muzeum (choć ma ono spory i bardzo interesujący zbiór biżuterii historycznej). Wśród nielicznych wystaw tego typu na uwagę zasługuje pokaz prac Cezarego Łutowicza poświęcony biżuterii z krzemieniem pasiastym pod tytułem „Struktury, faktury, formy”. W ekspozycji „Przesiewanie przeszłości” prezentowane były prace m.in. Jacka Byczewskiego, Jana Suchodolskiego, Łukasza i Tomasza Zaremskich, a projektom Grażyny Hase na wystawie „W pracowni projektanta” towarzyszyła biżuteria Pawła Podbielskiego- Kowalskiego. Wystawa „Moim zdaniem… Biżuteria z komunikatem” to wydarzenie jedyne w swoim rodzaju. Pomysł polegał na wystosowaniu zaproszenia do wzięcia udziału w dyskusji na ważne i aktualne tematy. Organizatorzy nie nałożyli żadnych ograniczeń; wypowiedź mogła dotyczyć zarówno problemów krajowych, ogólnoludzkich, jak i odnosić się do osobistych przemyśleń i emocji. Warunek był jeden – komunikat miał być przekazany za pomocą form i technik złotniczych. Konińska edycja wystawy „Moim zdaniem…” ma dodatkowy walor. Jedną z atrakcji Muzeum Okręgowego jest bowiem stała ekspozycja dziewiętnastowiecznej biżuterii. Znaczącą jej część stanowi „biżuteria z komunikatem”: sentymentalne ozdoby opowiadające o miłości, przyjaźni, patriotyzmie, pamięci, stracie. Tak samo jak ich współczesne odpowiedniki, snują swą opowieść kolorem, materiałem, formą, rozbudowaną symboliką, tyle że właściwymi dla tamtych czasów.