Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 02/2020 (id:179)
Ilość artykułów w dziale: 4
|
|
W tegorocznej, 24. edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award udział wzięło 130 artystów z 25 krajów. To kolejny imponujący wzrost zainteresowania konkursem. Na konkurs nadesłano 169 prac, blisko 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Nagrodzeni i wyróżnieni artyści pochodzą z Polski, Finlandii, Tajwanu oraz Iranu.
We współczesnej sztuce, również złotniczej, definicja piękna nie funkcjonuje jako kluczowa ani popularna. Z trudnym tematem „Ostateczne piękno” przyszło zmierzyć się międzynarodowemu jury w składzie: Tarja Tuupanen (Finlandia), Marta Hryc, Ewa Rachoń (Polska), któremu przewodziła Melanie Isverding (Niemcy). Kuratorką konkursu od wielu lat jest niemiecka krytyczka sztuki Barbara Schmidt. Na konkurs od samego jego początku nadsyłane są plansze z projektami lub zdjęciami modeli czy gotowych realizacji. Ich autorami są nie tylko projektanci biżuterii, ale także artyści pokrewnych dziedzin, form rzeźbiarskich czy także sztuk wizualnych.
Jury przyznało następujące nagrody:
Nagrod a Główna, ufundowana przez prezydent miasta Gdańska (10 tys. zł): Marcin Tymiński, Polska, pr aca numer 101974 Delikatne podejście do tematu prezentuje bardzo wysublimowane zrozumienie koncepcji konkursu. Dialog pomiędzy naturalnym materiałem a tworzywem sztucznym i ich równe traktowanie nadaje pracy wartość ponadczasową i holistyczną. Zostawia miejsce na wyobraźnię.
Nagroda Bursztynowa: Helena Lehtinen, Finlandia, praca numer 202020
Na pierwszy rzut oka praca superprosta. A jednak jest ona niczym dokument. Przywodzi pytania o tłach kulturowych, odnosi się w sposób konceptualny do klasycznych naszyjników. Jest to pamiętnik ewolucji, narracja zbudowana z wielu indywidualnych historii i wyborów.
Nagroda Srebrna: Meng-Ju Wu, Tajwan, praca numer 572342
Niełatwe od strony technicznej połączenie stopu metalu z bursztynem, wymagające wiedzy o procesach metalurgicznych i właściwościach fizycznych organicznego bursztynu. W rezultacie powstał talizmatyczny obiekt o wewnętrznym świetle.
Jury postanowiło przyznać dwa wyróżnienia: Adriana Lisowska, Polska, praca numer 260546
Zabawne podejście do klasycznej koncepcji naszyjnika, gdzie autor panuje nad jego właściwościami, kolorem i umiejscowieniem elementów.
Fatemeh Darzidaro unkola, Iran, praca numer 253927
Ważna refleksja na temat obecnego stanu morza, zmian klimatycznych, zanieczyszczenia środowiska i tego, jak korzystamy z posiadanych zasobów i co po sobie zostawiamy.
Niestety ze względu na rozwój sytuacji związanej z pandemią, a także zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo uczestników Legnickiego Festiwalu Srebro oraz mieszkańców naszego miasta, tegoroczna edycja imprezy została odwołana.
Trudna i ekstremalna sytuacja uniemożliwiła dostarczenie na czas przesyłek z wielu państw oraz przeprowadzenie obrad jury 29. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej „Wciąż człowiek? / Still human?”. Dynamiczny rozwój wydarzeń uczynił niemożliwym wspólne spotkanie w Legnicy podczas kulminacyjnego weekendu Festiwalu 8-9 maja 2020 r. Program festiwalu zostanie zrealizowany w roku 2021. Organizatorzy liczą na zrozumienie niezwykle trudnej decyzji, szczególnie w obliczu tak zaawansowanych przygotowań do imprezy. Jednak Festiwal Srebro to nie tylko wystawy, ale – przede wszystkim – ludzie, którzy go współtworzą. Bez nich trudno wyobrazić sobie „srebrną Legnicę”. Dlatego organizatorzy mają nadzieję, że w przyszłym roku nikogo nie zabraknie i już dziś zapraszają na przyszłoroczną edycję Legnickiego Festiwalu Srebro 2021. W związku z tym przełożeniu ulega także 29. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej „Wciąż człowiek? / Still human?”. Zostanie on rozstrzygnięty w standardowych terminach, ale z rocznym opóźnieniem. Szczegółowe informacje przekażemy niebawem. Już dziś zainteresowanych uczestników konkursu informujemy, że ze względu na globalne utrudnienia w zakresie usług pocztowych i kurierskich został przedłużony termin zgłaszania prac do konkursu do 31 maja 2020 r.
Still Human? / Wciąż człowiek?
Należy pamiętać, że najważniejszą wystawą Legnickiego Festiwalu Srebro jest prezentacja prac zakwalifikowanych do 29. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej „Still Human? / Wciąż człowiek?”, które w przyszłym roku nabiorą zupełnie innego znaczenia. Jak czytamy w słowie wstępnym skierowanym do uczestników konkursu, „hologram Whitney Houston właśnie wyrusza na europejskie tournée i nie jest to pierwsze wskrzeszone na potrzeby koncertów »na żywo« bożyszcze fanów muzyki… Można zaplanować wakacje w kosmosie, bo już za dwa lata dostępny będzie hotel na orbicie za kosmiczną kwotę niemal 3 milionów złotych za dobę!”. Nawet teocentryzm i przewrót kopernikański nie wyleczyły nas z egoizmu, podobnie jak nie nauczyły nas pokory wobec niezwykłości natury oraz potęgi jej żywiołów. Żyjąc w postludzkiej rzeczywistości dzielonej z humanoidalnymi mutantami, klonami, cyborgami i hybrydami, wciąż nie chcemy pogodzić się z kryzysem antropocentryzmu. W erze, gdy maszyny są mądrzejsze od ludzi i to z nimi spędzamy większość dnia, gdy nieodwracalnie zarastamy plastikiem (odkłada się w naszych ciałach i na dnie oceanów), gdy potrafimy zbadać, wyprodukować i sprzedać wszystko, wciąż spieramy się o człowieczeństwo zygoty, pierwotnych plemion, kolorowych ras czy w końcu miejskiej egzystencji, która izoluje nas od natury i naturalnego rytmu dnia i nocy, zastępując więzi sąsiedzkie media-społecznością. Wciąż jeszcze potrzebujemy ciał, ale medycyna estetyczna i nanotechnologie medyczne, body art z Orlan i Stelarcem na czele, body hacking i rzeczywistość wirtualna pokazują, że właśnie przekraczamy i tę odwieczną granicę. Nie pozbyliśmy się mózgu gadziego, ale zyskaliśmy „smartfonowy kciuk”, nie przestaliśmy czuć zwierzęcych instynktów, ale mamy cyberseks i adrenalinę… w kinowym fotelu. Czy pierwsza sklonowana owca Dolly lub Alba (fluorescencyjny królik Eduardo Kaca) wybaczyłyby nam? A wybijane dla kaprysu człowieka lwy, słonie i wieloryby lub delfiny, które w roku 2013 uznaliśmy za non-human persons, a do dziś więzimy je, wykorzystujemy i zabijamy? Czy wybierając betonową dżunglę, wirtualny świat, zapijając nutridrinkami syntetyczne suplementy diety w pigułkach, jesteśmy równie ludzcy jak nasi przodkowie? Czy odwracając się (od drugiego człowieka) ku sobie w geście selfie, wciąż jesteśmy ludźmi? Zwyciężyliśmy świat czy go pogrążyliśmy? Za tym wszystkim stoi człowiek… Czy to wciąż człowiek?
28 lutego marka jubilerska W.Kruk świętowała swoje 180-lecie. Obchody roku jubileuszowego marka rozpoczęła, prezentując kolekcję biżuterii „Blask”.
W kolekcji znajdują się wzory biżuterii zdobione szlachetnymi diamentami i białymi topazami oraz cyrkoniami połyskującymi subtelnym lśnieniem. Kolekcja autorska „Blask” w charakterystyczny dla W.Kruk sposób łączy elegancję, aktualne trendy i kunszt jubilerski z nowoczesnymi propozycjami biżuterii na wielkie wyjścia i na co dzień.
Ambasadorka marki
Ambasadorką jubileuszowego roku W.Kruk została Joanna Kulig, która uosabia wyjątkowy blask kobiecości. Blask ten łączy niezwykły talent i wytrwałość w realizacji zawodowych marzeń z naturalnym pięknem i bezpretensjonalną subtelnością. Joanna Kulig jest przykładem nowoczesnej kobiety, którą można podziwiać, utożsamiać się z nią i zaprzyjaźnić. Szczerej i wiernej swoim przekonaniom. Aby podkreślić, że kobiecość ma wiele twarzy, a każda emanuje naturalnym i jedynym w swoim rodzaju blaskiem, W.Kruk zaprosił do celebracji jubileuszu również inne wyjątkowe kobiety. Pisarkę Joannę Bator, której osobisty blask to natchnienie i szczególna wrażliwość. Odnoszącą liczne sukcesy sportsmenkę Joannę Fiodorow, reprezentującą blask wynikający ze zwycięstwa i wytrwałości w dążeniu do upragnionego celu. Zytę Czechowską, nauczycielkę roku 2019, kobietę ogromnej empatii i szacunku dla drugiego człowieka, której blask płynie prosto z serca. Agentkę modelek Angelikę Wierzbicką, która uosabia blask piękna, definiowanego klasycznością rysów na równi z doświadczeniem i mądrością. Wśród tegorocznych ambasadorek znalazła się również kierowniczka jednego z salonów W.Kruk Aleksandra Drozdowska, która reprezentuje blask płynący z pasji, szczególnego umiłowania do pięknej biżuterii, które łączy kobiety pracujące w W.Kruk i na co dzień będące częścią świata marki.
27. Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii Amberif odbędą się 26-28 sierpnia. Organizatorzy targów, Zarząd Międzynarodowych Targów Gdańskich SA, po konsultacjach branżowych zdecydowali, że Amberif zostaną przełożone na sierpień.
Zarówno wiedza organizatorów, uwzględnienie nieprzewidzianych okoliczności oraz opinii przedstawionych przez grupy wystawców na spotkaniach 26 lutego i 4 marca br., jak i informacje przekazane podczas licznych bezpośrednich kontaktów, skłoniły organizatorów targów do wniosku, że w obecnej sytuacji zagrożona jest realizacja biznesowych celów uczestników targów, które miały odbyć się w terminie 18-21 marca 2020 r.
Amberif zamiast Ambermart
Decyzja Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich SA oznacza, że tegoroczne targi Ambermart staną się targami Amberif, czyli będą największym wydarzeniem bursztynniczym na świecie w tym roku. Należy pamiętać, że Amberif to najważniejsza na świecie wystawa bursztynu i największa impreza jubilerska w Europie Środkowo-Wschodniej. Organizatorzy spodziewają się, że w sierpniu w Gdańsku swoje wyroby zaprezentuje prawie 500 wystawców z całego świata, a przyjedzie 6 tys. branżowych odwiedzających z 54 krajów, najliczniej z: Rosji, Niemiec, Litwy, Ukrainy, Chin, Wielkiej Brytanii, Łotwy, Szwecji, Włoch, Danii, Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Węgier, Czech, Estonii i Kanady. Targom towarzyszyć będą wernisaże, warsztaty, seminaria naukowe i panele dyskusyjne. Punktem kulminacyjnym będzie wieczorna Gala Gdańsk Amber Look Jewellery and Fashion.