Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 01/2020 (id:178)

Ilość artykułów w dziale: 9

pj-2020-01

Luksus na stole

Obserwując polski rynek jubilerski, zauważamy zachodzące na nim zmiany. Jedną z nich jest wzrost sprzedaży srebrnych i posrebrzanych przedmiotów codziennego użytku. Oferta sklepów z pamiątkami, ale także salonów jubilerskich poszerzona została o srebrne misy, świeczniki, zastawę stołową czy choćby szczotki do włosów wykonane z najdroższych materiałów jubilerskich.

pj-2019-06v-19

Dobra luksusowe sprzedają się w naszym kraju coraz lepiej i – jak podkreślają specjaliści – wpływ na ten stan rzeczy ma rosnąca świadomość społeczeństwa dotycząca przedmiotów wartościowych oraz moda, która dotarła do nas z USA.

Masowy nie oznacza dobry

Przedmioty codziennego użytku nawet sygnowane logo najlepszych designerów nie spełniają oczekiwań wszystkich konsumentów. Gros klientów chce posiadać przedmioty, które będą podkreślały ich status materialny oraz świadczyły o ich wyszukanym smaku. Srebrne czy pozłacane przedmioty codziennego użytku tę funkcję spełniają. – Można zauważyć, że wśród Polaków zapanował pewnego rodzaju snobizm na przedmioty luksusowe. Klienci chcą posiadać przedmioty wykonane z metali i kamieni szlachetnych, które będę świadczyły o ich statusie majątkowym i podkreślały niekonwencjonalny charakter ich wnętrz – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. Moda na srebrną i złotą zastawę stołową staje się coraz widoczniejsza. Klienci chętnie kupują nowe przedmioty, ale także z wielką uwagą przeglądają aukcje w domach aukcyjnych. Srebrne dobra oferowane w sklepach z antykami w Polsce sprzedają się coraz lepiej. Klienci wybierają domy aukcyjne oferujące przedmioty wytworzone w latach 20. i 30. XX wieku. Zależy im zarówno na jakości, jak i na luksusie, który kojarzy się z danymi wyrobami jubilerskimi pochodzącymi z największych domów jubilerskich na świecie. – Bogaci Polacy zaczęli doceniać oryginalność i prestiż, jaki niesie ze sobą przedmiot wykonany z metali i kamieni szlachetnych, masowa produkcja już nich nie zadowala, chcą posiadać coś niezwykłego i odpowiednio drogiego – zauważa Katarzyna Miśkowska. – Masowa produkcja przestała spełniać ich oczekiwania, głównie za sprawą faktu, że można ją znaleźć wszędzie – dodaje.

Kształtowanie gustu Polaków

Wpływ na zmianę preferencji zakupowych mają z całą pewnością doradcy, których obowiązkiem jest zaprojektowanie i wyposażenie wnętrza. Tworzą oni przestrzenie mieszkalne pod konkretne oczekiwania klientów i wyszukują na rynku przedmioty, które podkreślałyby cechy mieszkańców. Powoduje to, że przedmioty, które jeszcze do niedawna uważane były za „zabytki” na powrót zdobią nowoczesne mieszkania. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, coraz lepiej sprzedają się srebrne i pozłacane świeczniki na stół, srebrne misy i patery oraz sztućce. Nierzadko zdarza się, że klienci chcą, aby ich przedmioty grawerowane były ich inicjałami. – Wydaje się, że moda na przedmioty codziennego użytku będzie trwała, szczególnie wśród najbogatszych Polaków, którzy cenią sobie jakość oraz wzornictwo przedmiotów, którymi się otaczają – mówi Katarzyna Miśkowska. 

Marta Andrzejczak

Lokalna sieć sprzedaży

Producenci biżuterii szukają nowych kanałów dostawy swoich wyrobów do potencjalnego odbiorcy. W dzisiejszych czasach najlepszym i najskuteczniejszym sposobem dotarcia do klientów jest sprzedaż internetowa, jednak nie każdy podmiot gospodarczy w Polsce szuka w sieci swojej szansy.

pj-2019-06v-18

Lokalni producenci starają się docierać ze swoimi wyrobami do lokalnych sklepów. I tworzyć biżuterię, która trafia w gusta lokalnej społeczności. Dlatego też na polskim rynku jubilerskim pojawiają się firmy wykorzystujące potencjał, jaki daje im regionalny rynek. Do produkcji swoich wyrobów stosują materiały jubilerskie związane z danym regionem lub wykorzystują motywy charakterystyczne dla kultury ludowej danego miejsca.

Sprzedaż bezpośrednia

Producenci oferują swoje wyroby w lokalnych salonach jubilerskich. Jednak przede wszystkim koncentrują się na domach kultury, muzeach oraz sklepach z pamiątkami regionalnymi. Jakość ich produktów musi iść w parze z ciekawym designem, który ma nie tylko zainteresować potencjalnego odbiorcę, ale także pozwolić na wypromowanie regionalnego dobra. – Moda na produkty regionalne sprawia, że niemal w każdej większej miejscowości w Polsce pojawiają się produkty, które nie tylko mogą stać się pamiątką z podróży, ale także pomagają wypromować dany region turystyczny mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – Szczególną uwagę budzi biżuteria, która oferowana jest przez miejscowych producentów – dodaje. Producenci lokalni dbają o jakość oferowanej przez siebie biżuterii, skutecznie konkurując z ozdobami importowanymi do Polski z Azji. Wprowadzając swoje wyroby do lokalnych sklepów, budują pozycję swojej marki jubilerskiej oraz promują polską sztukę złotniczą. Warto zauważyć, że lokalne wyroby biżuteryjne stają się wizytówką regionu.

Tworzenie sieci

Lokalni producenci tworzą swoją sieć sprzedaży i nawiązują bezpośrednie kontakty z właścicielami sklepów z pamiątkami, salonów jubilerskich oraz lokalnymi animatorami życia społecznego. Dzięki tym działaniom stają się konkurencyjni wobec innych podmiotów gospodarczych produkujących bądź importujących biżuterię. Konkurencyjność określa pozycję danego podmiotu z punktu widzenia jego zasobów i potencjału w stosunku do struktury rynku. Producenci biżuterii zaczynają odgrywać bardzo ważną rolę na lokalnym rynku.

Wypromowanie biżuterii regionalnej pozwala zyskać źródło dodatkowych lub głównych dochodów i zmniejszyć bezrobocie nie tylko doraźnie, ale także w przyszłości. Uzyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku jubilerskim oraz osiągnięciu silnej pozycji sprzyja także krajowy i europejski system prawny, chroniący wyroby regionalne, dający szanse wszystkim unijnym producentom na wypromowanie ciekawych ozdób związanych z kulturą lokalną. Pozwala to producentom zapewnić monopol na lokalnych rynkach oraz osiągać wyższe dochody w zamian za starania na rzecz zachowania jakości biżuterii. Wiele z tych produktów wytwarzanych jest w tradycyjnych warsztatach złotniczych, które także stają się atrakcją przyciągającą turystów, i stwarzających szansę rozwoju danego regionu.

Warsztaty jubilerskie

Tworzenie lokalnej sieci sprzedaży wiąże się także z promowaniem polskiej sztuki złotniczej. Producenci lokalnej biżuterii bardzo często stają się organizatorami warsztatów i seminariów poświęconych sztuce złotniczej. Prowadzą szkolenia dla laików oraz warsztaty dla adeptów jubilerstwa, którzy chcą zawodowo związać swoją przyszłość z biżuterią. Uczą nie tylko warsztatu złotnika, ale może przede wszystkim przekazują wiedzę na temat regionalnego bogactwa kulturowego, dzielą się informacjami na temat kamieni i materiałów jubilerskich wykorzystywanych do produkcji kosztowności lokalnych. Stają się ambasadorami skarbów regionu, których wiedza i doświadczenie kiełkuje w kolejnych entuzjastach. – Szkolenia i warsztaty jubilerskie organizowane w domach kultury albo pracowniach złotniczych cieszą się dużym zainteresowaniem szczególnie wśród turystów, którzy chcą poznać dany region – zwraca uwagę Katarzyna Miśkowska. – To niezwykle skuteczne budowanie marki jubilerskiej danego producenta poprzez nawiązanie więzi emocjonalnej – dodaje. Należy zauważyć, że istnieje wiele korzyści wynikających z produkowania na danym terenie biżuterii regionalnej.

Jednym z najważniejszych jest wykorzystanie zasobów naturalnych oraz aktywizowanie miejscowej ludności, nakładów kapitałowych lub kulturowych, które zostały zablokowane lub nie są w pełni wykorzystywane. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że na danym terenie następuje wzmocnienie działalności gospodarczej, promocja regionu i dziedzictwa kulturowego, a także wprowadzanie nowych strategii działania poprzez mobilizację lokalnych podmiotów. Należy zauważyć, że biżuteria regionalna to zasób, który często tworzy wartość dodaną danego miejsca. Przykładem efektywnej promocji są działania wielkiego propagatora krzemienia pasiastego Cezarego Łutowicza, któremu udało się zbudować nie tylko markę swojej biżuterii, ale przede wszystkim za sprawą krzemienia wykreować wizerunek Sandomierza jako miejsca nowoczesnego designu. Warto więc poszukiwać lokalnych specjalności i wokół nich budować markę swojej biżuterii, gdyż przyniesie to korzyść nie tylko producentowi biżuterii, ale także całej lokalnej społeczności.

Marta Andrzejczak

Biżuteria narodowa

Polacy stają się coraz bardziej świadomi swoich decyzji zakupowych, szczególnie w zakresie zakupu biżuterii. Zależy im na posiadaniu przedmiotów nie tylko oryginalnych, ale także symbolicznych, które pozwolą na podkreślenie swojej przynależności narodowej czy lokalnej.

pj-2019-06v-17

Każde miasto czy region stara się wypromować swoją „specjalność” biżuteryjną. Twórcy coraz chętniej wykorzystują niekonwencjonalne materiały, aby zwrócić uwagę klientów już nie tylko na nietypową biżuterię, ale także na cechy charakterystyczne danego regionu. Jeszcze do niedawna na polskim rynku biżuterii regionalnej królował bursztyn i krzemień pasiasty, teraz pojawiają się na nim polskie opale, kryształy górskie, beton, koronki, węgiel. Twórcy eksperymentują z formą, wykorzystując do swoich projektów nowoczesne narzędzia jubilerskie, jak choćby druk 3D, które pozwalają na wkomponowanie w ozdobę cech charakterystycznych dla danego miasta czy regionu. Dla klientów liczy się przede wszystkim pomysł na stworzenie oryginalnej ozdoby, która podkreślałaby lokalny koloryt. Regionalna biżuteria Jeszcze do niedawna biżuteria regionalna traktowana była przede wszystkim jako pamiątka z podróży po Polsce.

Klienci kupowali niekonwencjonalne ozdoby, chcąc posiadać przedmiot, który będzie przypominał im chwile spędzone w danym miejscu. Jednak ostatnio możemy zauważyć zmiany w podejściu Polaków do regionalnych ozdób, które zaczynają świadczyć o ich tożsamości lokalnej. – W Polsce można zauważyć wręcz modę na produkty regionalne, a ich promocja i sprzedaż podnoszą atrakcyjność regionu, w którym powstają – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu WSBiA. – Jeszcze do niedawna na produktach regionalnych zarabiały głównie branże gastronomiczna i hotelarska, teraz udział w zysku ma także branża jubilerska – dodaje. Biżuteria podkreślająca specyfikę i niepowtarzalność regionu tworzona jest z charakterystycznych dla danego miejsca materiałów. Podkreślenia wymaga fakt, że ten rodzaj biżuterii cieszy się dużym zainteresowaniem turystów, a także inwestorów, którzy otwierają w danym miejscu warsztaty produkujące biżuterię. Najczęściej biżuteria regionalna jest bardzo dobrej jakości, gdyż wytwarzana jest tradycyjnymi metodami złotniczymi. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że wytwarzana jest w małej skali, z wykorzystaniem bardzo specyficznych umiejętności i technologii. – Turyści chętnie kupują biżuterię podczas swoich podróży po Polsce, gdyż – po pierwsze – jest ona mocno związana z określonym obszarem geograficznym, a po drugie – jest trwałym i funkcjonalnym prezentem czy pamiątką z podróży – zauważa Katarzyna Miśkowska. Warto zwrócić uwagę, że tworzenie biżuterii regionalnej jest szansą dla małych zakładów złotniczych. – Przy dobrym pomyśle i odpowiedniej promocji tworzenie charakterystycznej dla danego regionu biżuterii może być szansą na zarobek, gdyż konsumenci skłonni są płacić więcej za dobrą jakość i niepowtarzalność wyrobów – mówi ekonomista Marek Nowotnik. – Dobra jakość produktów pozwala na uzyskanie wyższej ceny w porównaniu z biżuterią przemysłową – dodaje.

Symbol miejsca

Przy odpowiedniej promocji oraz współpracy lokalnej społeczności możliwe jest stworzenie biżuterii, która stanie się symbolem danego miejsca. Trzeba podkreślić, że Sandomierz stał się światową stolicą krzemienia pasiastego, Gdańsk stolicą bursztynu, na Śląsku coraz większą popularnością cieszy się biżuteria wykonana z węgla kamiennego, a turyści odwiedzający dane miejsce chętnie kupują polskie srebrne rękodzieło z charakterystycznym dla regionu kamieniem. – Dzięki promocji biżuteria regionalna staje się jedną z ulubionych pamiątek przywożonych z podróży po Polsce. Klienci odwiedzający warsztaty jubilerskie bądź zaopatrujący się w kosztowności w sklepach z pamiątkami przeznaczają na jej zakup przeciętnie od 100 do 800 zł – zauważa Marek Nowotnik.

Biżuteria narodowa

Warto zauważyć również, że w Polsce rośnie sprzedaż biżuterii narodowej. Symbole świadczące o przynależności do narodu polskiego zyskują coraz większe grono zwolenników. – Polacy stali się społeczeństwem spolaryzowanym, stąd też chęć zamanifestowania swojego światopoglądu. Biżuteria narodowa jest doskonałym medium pozwalającym na wyrażenie swoich poglądów i przynależności społecznej – ocenia Katarzyna Miśkowska. W naszym kraju powstaje coraz więcej punktów oferujących biżuterię narodową, która w ostatnich latach ewoluowała. Zmieniło się przede wszystkim wzornictwo, które dostosowane zostało do potrzeb współczesnego odbiorcy. Klienci mają możliwość kupna tradycyjnych wzorów patriotyków, ale także wybrania przedmiotu, który będzie wpisywał się w najnowsze trendy modowe. Na rynek biżuterii narodowej wprowadzane są kolekcje biżuterii adresowane do kobiet. – Jeszcze do niedawna biżuteria patriotyczna to były przede wszystkim ozdoby dla mężczyzn, teraz coraz więcej producentów wprowadza do sprzedaży kolczyki, pierścionki czy zawieszki przeznaczone dla kobiet – mówi Katarzyna Miśkowska. – Polki mają potrzebę podkreślenia swojej przynależności narodowej i nie wystarcza im możliwość wpięcia orła w klapę płaszcza – zaznacza. Należy zauważyć, że na polskim rynku można znaleźć również kolekcje biżuterii narodowej przeznaczone dla dzieci i młodzieży, które mają zachęcić najmłodszych do okazywania czci ojczyźnie.

Karol Kulej

Obroża z bursztynów

Rynek jubilerski staje się coraz bardziej zróżnicowany. Podmioty gospodarcze szukają na nim swojej niszy i produkują ozdoby jubilerskie pod konkretne oczekiwania określonej grupy odbiorców.

pj-2019-06v-16

To konsumenci kształtują branżę jubilerską, która na naszych oczach przekształca się. Nie dziwi wobec tego fakt, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących ozdoby przeznaczone dla zwierząt. Biżuteria przeznaczona dla pupilów staje się w naszym kraju coraz popularniejsza. Jej sprzedażą zajmują się importerzy niekonwencjonalnych ozdób, ale także polskie firmy jubilerskie decydują się na wypuszczenie na rynek linii ozdób dla psów i kotów.

Sesja zdjęciowa w kolii

– Popyt na biżuterię dla zwierząt rośnie – mówi Piotr Zdunek, importer tego typu ozdób. – W naszym sklepie internetowym można znaleźć różne rodzaje ozdób wykonanych z materiałów jubilerskich przeznaczonych dla zwierząt – dodaje. Największą popularnością cieszą się obroże. Nikogo nie dziwi już obroża dla psa czy kota wykonana ze złota czy srebra ozdobiona kamieniami jubilerskimi. – Najlepiej sprzedają się obroże, które do złudzenia przypominają damskie bransoletki. Dają one możliwość modyfikowania ozdoby w zależności od humoru i potrzeb ich właścicieli – zauważa Piotr Zdunek. Dlatego też na rynku można znaleźć zawieszki, które pozwalają na modyfikację obroży w zależności od okazji. – Dużą popularnością cieszy się także biżuteria okazjonalna, zakładana pupilowi np. na sesję zdjęciową – mówi Piotr Zdunek. – Zazwyczaj klienci decydują się na zakup kryształów imitujących diamenty czy złotych naszyjników – dodaje. Należy zauważyć, że biżuteryjne obroże są tylko „eleganckim” dodatkiem, nie są przeznaczone do codziennego stosowania. Jednak producenci, odpowiadając na oczekiwania klientów, wprowadzają na rynek skórzane obroże dekorowane kamieniami jubilerskimi, które zwierzę może nosić na co dzień. Na rynku biżuterii dla zwierząt pojawiają się także obroże wykonane z bursztynu, pereł czy kryształów Swarovskiego.

Rynek rośnie w siłę

– Obroże to niejedyne ozdoby biżuteryjne przeznaczone dla zwierząt, które można nabyć, aby upiększyć swojego pupila. Dużym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się także ubranka dla psa czy kota ozdobione kamieniami jubilerskimi oraz dekorowane smycze – opowiada Piotr Zdunek. Nowością na rynku są złote i srebrne zawieszki w kształcie kości czy łzy, w których zamknięty został system monitorujący zwierzę. Największą popularnością cieszą się te, które pozwalają na określenie miejsca przebywania zwierzęcia. Warto zauważyć, że większość ozdób dla zwierząt wykonywana jest na zamówienie, każdy zwierzak jest inny i dlatego rozmiar biżuterii dostosowany jest pod konkretne zamówienie. – Można powiedzieć, że rynek ozdób dla zwierząt daje nieograniczone możliwości – ocenia Piotr Zdunek. – Polacy pokochali sesje zdjęciowe ze swoimi pupilami, prowadzą ich blogi czy Instagram, co oznacza, że zwierzęta muszą prezentować się doskonale. Można przypuszczać, że w najbliższym czasie będzie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku – dodaje.

Marta Andrzejczak

Mężczyzna z nowoczesną technologią

Męskie dodatki biżuteryjne sprzedają się bardzo dobrze. Klienci decydują się na zakup pendrive’ów wykonanych z metali i kamieni szlachetnych, chętnie wybierają kamery i dyktafony ukryte w spinkach do mankietów czy długopisy ozdabiane diamentami. Rynek gadżetów elektronicznych stale się rozszerza, a jego głównymi odbiorcami stają się mężczyźni.

pj-2019-06v-15

Polacy wybierają się na zakupy do wyspecjalizowanych sklepów z elektroniką, ale coraz częściej kierują się do jubilera. Konsumenci chcą posiadać bowiem dodatki, które będą wykonane z bardzo dobrej jakości materiałów oraz zachwycać niecodziennym designem.

Gadżet na zam ówienie

W pracowniach złotników na terenie naszego kraju coraz częściej pojawiają się klienci, którzy decydują się na wykonanie na zamówienie przedmiotów codziennego użytku. Polacy, szczególnie ci zajmujący wysokie stanowiska w korporacjach i dbający o swój wizerunek, udają się do pracowni jubilerskich, aby wraz z profesjonalistą stworzyć niekonwencjonalny gadżet. Wspólnie z klientem złotnicy zamykają w biżuteryjnym etui elektroniczne urządzenia. – Klienci chcą mieć nowoczesne technologie na wyciągnięcie ręki, ale niekoniecznie chcą, aby wszyscy wiedzieli, że noszą ze sobą dyktafon, kamerę czy urządzenie GPS – mówi Wacław Mikołajewski, złotnik jubiler, właściciel salonu Jubiler. – Są też tacy klienci, który chcą posiadać urządzenia zagłuszające czy modemy Wi-Fi. Decydują się więc na ukrycie ich w biżuterii, która nie będzie zwracała na siebie uwagi. Najchętniej wybierają spinki do mankietów czy krawata, zdarza się, że wykorzystują także nowoczesne zawieszki – dodaje. Biżuteria wybierana jest według indywidualnych preferencji oraz stylu posiadacza. Musi podkreślać status materialny posiadacza oraz odpowiadać na jego potrzeby. A te bywają bardzo różne.

Im nowocześniej, tym lepiej

– Polacy pojawiający się w pracowniach złotników chcą posiadać przedmioty modne. Zależy im na designie, biżuteria męska musi być nowoczesna, ale nie nadmiernie rzucająca się w oczy – wskazuje Wacław Mikołajewski. Ważne, aby biżuteria wpisywała się w trendy modowe, a jednocześnie była funkcjonalna. Klienci chcą, żeby ich przedmioty były wykonane z najlepszej jakości materiałów, dlatego też decydują się na najdroższe materiały jubilerskie. Polacy wybierają złoto i platynę oraz często także diamenty. – Cena nie jest najważniejszym kryterium, na jakie zwracają uwagę klienci – zaznacza Wacław Mikołajewski. – Wydają na biżuterię znaczne kwoty, przeciętny koszt wykonania przedmiotu biżuteryjnego to 3 tys. zł – dodaje.

Masowa produkcja

Na polskim rynku jubilerskim można znaleźć przedmioty biżuteryjne wyposażone w najnowocześniejsze technologie wprowadzane przez producentów biżuterii. – Oczywiście, są klienci, którzy decydują się na zakup masowej biżuterii. Jednak ogólna dostępność sprawia, że biżuteria tego typu może zostać rozpoznana jako urządzenie szpiegowskie i zwraca na siebie uwagę – mówi Wacław Mikołajewski. Rynek gadżetów staje się coraz bardziej zróżnicowany, jednak te przeznaczone do nagrywania i podsłuchiwania zazwyczaj są tworzone na zamówienie. Można przypuszczać, że ten segment rynku będzie w najbliższym czasie się rozwijał. A złotnicy będą mieli znacznie więcej pracy.

Karol Kulej

Luksusowe dodatki

pj-2019-06v-14Rynek kobiecych akcesoriów zmienia się z sezonu na sezon, pojawiają się na nim nowe przedmioty, których zadaniem jest ułatwienie życia ich użytkowniczkom. Klientki chętnie kupują gadżety elektroniczne, które są funkcjonalne, a do tego zdobione materiałami jubilerskimi.

Największą popularnością cieszą się akcesoria jubilerskie, które są ozdobą smartfonów, tabletów czy laptopów. Chętnie kupowane są także biżuteryjne pendrive’y, breloki czy paski. Kamienie i metale jubilerskie coraz częściej zamiast do tworzenia biżuterii wykorzystywane są do ozdabiania nowoczesnych technologii.

Elektronika zam knięta w biżuterii

Kobiety coraz chętniej decydują się na zakup nowoczesnych urządzeń mobilnych, jednak chcą, aby były one ozdobne. – Najczęściej tego typu urządzenia oferowane są na polskim rynku przez zachodnie korporacje biżuteryjne. Polki coraz chętniej kupują markowe produkty – mówi Mikołaj Kryszkowski, importer akcesoriów jubilerskich. W polskich salonach jubilerskich oraz sklepach z biżuterią niezwykle rzadko oferowane są tego typu ozdoby. Właściciele salonów jubilerskich nie decydują się na wprowadzenie do swojego asortymentu takich ozdób, wychodząc z założenia, że po akcesoria modowe klienci nie przyjdą do sklepu z biżuterią. – Bardzo trudno zmienić przyzwyczajenia właścicieli salonów jubilerskich w zakresie asortymentu. Jednak praktyka pokazuje, że klientki chcą kupować dobrej jakości akcesoria biżuteryjne u wiarygodnych sprzedawców – wskazuje Mikołaj Kryszkowski. Warto zauważyć, że klientki są gotowe do wydania znacznych sum na akcesoria, których zadaniem jest ułatwienie jest życia. – Polacy chcą ozdabiać swoje narzędzia, które stały się dla nich niezbędnymi elementami życia – mówi Mikołaj Kryszkowski. – Nie dziwi wobec powyższego fakt, że chcą, aby przedmioty codziennego użytku były nie tylko funkcjonalne, ale i piękne – wyjaśnia. Upiększeniem przedmiotów codziennego użytku zajmują się manufaktury włoskie. Na polskim rynku pojawiają się także importowane akcesoria z Chin czy Indii. Sprzedawane są one przede wszystkim za pośrednictwem internetu oraz w ogólnopolskich sieciach sprzedaży chińskich produktów. Należy zauważyć, że produkty biżuteryjne cieszą się dużym zainteresowaniem klientów z Polski.

Sprzedaż akcesoriów

Wobec powyższego dziwi, że polscy producenci nie wypuszczają na rynek kolekcji akcesoriów biżuteryjnych. – Twórcy obawiają się, że ich oferta nie spotka się z zainteresowaniem odbiorców – tłumaczy Mikołaj Kryszkowski. – Jednak obserwacja rynku zdaje się temu przeczyć. Klientki szukają złotych i srebrnych ozdób, które towarzyszyłyby im na co dzień – dodaje. Jednocześnie należy zauważyć, że na polskim rynku można dostrzec nieśmiały ruch polskich artystów złotników, którzy wprowadzają kolekcje biżuterii pomyślanej jako ozdoba smartfonów czy narzędzi elektronicznych. Trzeba pamiętać, że współcześnie o zamożności i statusie społecznym świadczy nie posiadana biżuteria, ale nowoczesne modele wielofunkcyjnych narzędzi elektronicznych. Demokratyzacja społeczeństwa sprawia, że na najnowocześniejszy model smartfonu może pozwolić sobie niemal każdy, natomiast nie każdy może posiadać złote etui czy diamentowe zawieszki. Jednak obserwacja rynku amerykańskiego czy europejskiego pokazuje, że zamożni klienci chcą się wyróżnić i podkreślić za pomocą kamieni i metali szlachetnych swoją pozycję społeczną oraz własny gust.

Karol Kulej

Nastoletni klienci

Dla nastolatków biżuteria jest ważną częścią ustalenia i potwierdzenia ich tożsamości. Oznacza to, że biżuteria młodzieżowa jest ważną i lukratywną niszą na rynku jubilerskim. Młodzież, czyli osoby między 12. a 19. rokiem życia, są grupą społeczną, która decyduje o trendach na rynku mody. Branża jubilerska nie może pozostać obojętna na ich potrzeby oraz nie wprowadzać na rynek kolekcji biżuterii przeznaczonej dla nich.

pj-2019-06v-13

Analitycy AGD Diamonds szacują, że wartość rynku biżuterii dla młodzieży wynosi ponad 150 mld dol. na świecie. Badania pokazują, że 90 proc. młodzieży dokonuje zakupów modowych – odzieży i biżuterii – co najmniej raz w miesiącu. A to z kolei oznacza, że większość z nich traktuje biżuterię jako niezbędny element swojego wizerunku.

Co nosisz, tym jesteś

Dla wielu nastolatków moda jest ważną częścią ustalania ich tożsamości. Biżuteria, ubrania, buty i fryzury mogą wyróżnić młodych dorosłych lub sprawić, by dopasowali się do grupy. W tej grupie wiekowej, bardziej niż w jakimkolwiek innej, to, co nosisz, symbolizuje to, w co wierzysz, kim jesteś (lub chcesz być) i do jakiej grupy należysz. Dlatego też tak wielką wagę przywiązują do swojej biżuterii. Ma być ona znakiem ich przynależności do subkultury lub manifestować wyznawaną przez nich religię czy światopogląd. Jak pokazują badania przeprowadzone przez AGD Diamonds, młodzież kupuje biżuterię z kilku powodów. Pierwszym i najważniejszym z nich jest moda. Młodzi wciąż szukają czegoś nowego i mimo że moda na dany przedmiot trwa u nich nie dłużej niż 10 miesięcy, to warto szukać sposobów, aby dotrzeć ze swoją ofertą biżuteryjną do nich. Stworzenie modnej biżuterii zależy od preferencji danej grupy młodzieżowej, jednak wspólnym mianownikiem są celebryci, media społecznościowe oraz modne serialne. Producenci biżuterii chcący zaistnieć na tym rynku muszą uważnie obserwować media społecznościowe i interesować się współczesną modą, muzyką oraz kinematografią. Kolejnym powodem, dla którego nastolatkowie kupują biżuterię, jest to, że mają taką możliwość. Należy pamiętać, że posiadają własne pieniądze, którymi mogą dowolnie dysponować. Ich dochody są stabilne, ponieważ pochodzą z wielu źródeł: rodzice, praca w niepełnym wymiarze godzin, prezenty. A to z kolei sprawia, że mają swobodę w wydawaniu swoich zasobów finansowych. Ważnym powodem zakupu biżuterii jest możliwość zamanifestowania dzięki niej swojego światopoglądu.

Projekty dla nastolatków

Biżuteria dla młodzieży musi wyróżniać się na rynku jubilerskim. Nie można oczekiwać od młodzieży, że będzie kupowała kosztowności stworzone z myślą o ich rodzicach. Kluczem do zrozumienia nastolatków jest przemysł rozrywkowy, który należy wnikliwie studiować w momencie, gdy chce się wprowadzać kolekcje biżuterii dla młodzieży. Warto także zauważyć, że dla nastolatków bardzo ważną kwestią jest duchowość. Młodzież bada swoje przekonania i lubi podkreślać swoje przekonania. Chce nosić symbole religijne lub ideologiczne, z którymi się utożsamia. Wbrew pozorom biżuteria dla nich to nie biżuteria alternatywna, ale ozdoba, która stworzona jest pod ich konkretne oczekiwania.

Karol Kulej

Dziecko u jubilera

Oferta biżuterii dla najmłodszych z sezonu na sezon rozszerza się. Producenci biżuterii wprowadzają do sprzedaży ozdoby dla dzieci, widząc, że rynek jest gotowy do przyjęcia nowych wyrobów jubilerskich. Dzieci stają się pełnoprawnymi podmiotami na tym rynku.

pj-2019-06v-12

Dzieci decydują o zakupach u jubilera. Nie tylko posiadają własne środki, ale także mają bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców. I mimo że dzieci same niezwykle rzadko pojawiają się w sklepie jubilerskim, to doskonale wiedzą, czego chcą, i potrafią to wyegzekwować od swoich najbliższych.

Preferencje dziecięce

Największy wpływ na wybór dzieci ma moda. Wpatrzone w swoich idoli, chcą posiadać biżuterię i gadżety biżuteryjne, które promowane są przez celebrytów, filmy i seriale dla nich przeznaczone. Olbrzymi wpływ na jej rozwój mają także media społecznościowe, które lansują noszenie przez najmłodszych kosztownych ozdób. Biżuteria dla najmłodszych to niejednokrotnie precjoza wykonane z najdroższych materiałów jubilerskich. Dzieci chcą mieć kolczyki, naszyjniki czy bransoletki, które pokazywane w popularnych filmach i serialach, dostępne są przede wszystkim w sklepach internetowych. W polskich salonach jubilerskich rzadko można znaleźć popularną wśród najmłodszych biżuterię. Właściciele sklepów z biżuterią w Polsce nie są wyczuleni na potrzeby najmłodszych. Nie obserwując rynku, nie wiedzą, jak zmienia się rynek ozdób dla dzieci. A ten staje się niemal odwzorowaniem rynku dla dorosłych. Biżuteria dla dzieci nosi najczęściej logo znanych marek odzieżowych lub jubilerskich. Szacuje się, że rynek ten jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem sprzedaży biżuterii. Jego wartość jest trudna do określenia, ale jak szacują analitycy portalu AGD Diamonds, wynosi ona ponad 100 mld dol. na świecie i z roku na rok rośnie. Warto zauważyć, że olbrzymi sukces na rynku biżuterii dla dzieci odniosła marka Pandora, która wprowadziła linię biżuterii dla dziewcząt w wieku 12-18 lat i zwielokrotniła sprzedaż swojej biżuterii.

Moda wśród najmłodszych

Należy zauważyć, że dzieci samodzielnie podejmują decyzję na temat zakupu biżuterii. W Polsce przeznaczają na jej zakup do 150 zł. Nie można jednak zapominać, że decydują o zakupie znacznie droższej biżuterii. Modne ostatnio kolczyki z diamentami kupowane były przez rodziców. Dzieci naśladują swoich idoli, a ci promują wzory biżuteryjne najdroższych marek jubilerskich. Oczywiście często także decydują się na zakup znacznie tańszych ozdób, które w danym momencie cieszą się dużą popularnością.

Zaistnieć na rynku

Podmioty gospodarcze chcące zaistnieć na rynku biżuterii dla dzieci muszą śledzić media społecznościowe oraz poznawać preferencje najmłodszych, śledząc popularne wśród nich filmy i seriale. Należy także aktywnie walczyć o ich uwagę, wprowadzając kolekcje biżuterii nawiązujące do popularnych postaci filmowych czy naśladujące wzory noszone przez idoli najmłodszych. Rynek biżuterii dla najmłodszych jest bardzo podatny na zmiany. Moda zmienia się częściej niż z sezonu na sezon, ale mimo tych trudności jest to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku, którego wartość stale rośnie. Warto więc zawalczyć o uwagę najmłodszych.  Karol Kulej

Biżuteria religijna w salonach jubilerskich

Moda na rynku jubilerskim zmienia się z sezonu na sezon. Jednak nie każdy segment rynku jest podatny na zmiany. Wzornictwo w biżuterii religijnej nie ulega częstym innowacjom, a do tego trudno wskazać okres, kiedy sprzedaje się ona najlepiej. Można powiedzieć, że dewocjonalia to jeden z tych rodzajów biżuterii, na które sezon trwa przez cały rok.

pj-2019-06v-11

Właściciele salonów jubilerskich mogą bez żadnego ryzyka zamawiać do swoich sklepów kolekcje biżuterii religijnej, mając pewność, że się sprzeda. I mimo zmian w mentalności Polaków nie spada sprzedaż dewocjonaliów w naszym kraju.

Zawsze w ofercie

Coraz częściej dają się słyszeć głosy, że Polska, jak wiele innych krajów europejskich, staje się krajem postchrześcijańskim. Obserwując jednak rynek dewocjonaliów, trudno dostrzec, by Polacy masowo odchodzili od wiary. Warto zauważyć, że to właśnie biżuteria religijna jest jednym z najczęściej kupowanych rodzajów biżuterii w polskich salonach jubilerskich. Dewocjonalia sprzedają się dobrze zarówno w tradycyjnych salonach, jak i w sklepach internetowych. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, w sklepie zawsze powinny znajdować się przynajmniej standardowe wzory medalików, krzyżyków i szkaplerzy, które z całą pewnością znajdą swoich odbiorców. Od jubilerów klienci oczekują także posiadania w asortymencie medalików z wizerunkami świętych, Matki Boskiej, krucyfiksów oraz medalików anielskich. Z całą pewnością można powiedzieć, że dewocjonalia wchodzą w skład kanonu podstawowego każdego salonu jubilerskiego. Klienci oczekują od jubilerów, że niezależnie od pory roku znajdą u nich potrzebną im biżuterię religijną. I choć najchętniej kupują klasyczne wzory, to jednak nie oznacza, że na tym rynku nie pojawia się nowe wzornictwo.

Bursztyn, krzemień oraz nowe materiały jubilerskie

W salonach można znaleźć biżuterię religijną wykonaną z nowoczesnych materiałów jubilerskich. Do jej tworzenia wykorzystywane są nowoczesne technologie jubilerskie, które pozwalają na eksperymentowanie. Na rynku możny znaleźć biżuterię z silikonu, plastiku, drewna. Jednak największym zainteresowaniem cieszy się ta wykonana z metali i kamieni szlachetnych. Coraz częściej w sklepach jubilerskich pojawiają się dewocjonalia z bursztynu, krzemienia pasiastego, opali czy diamentów. Klienci chętnie kupują oryginalne różańce wykonane z pereł czy bursztynów. Twórcy biżuterii religijnej coraz częściej sięgają po materiały najszlachetniejsze, takie jak diamenty czy platyna. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, oferta na rynku biżuterii religijnej jest stale rozbudowywana i przygotowywana pod konkretne oczekiwania klientów. Warto zauważyć, że dla Polaków ważnym aspektem pozostaje cena przedmiotu. Nie dziwi wobec powyższego fakt, że w sklepach najlepiej sprzedają się złote krzyżyki i medaliki z Matką Boską. Klienci na zakup biżuterii religijnej zwykle przeznaczają nie więcej niż tysiąc złotych. Oczekują, że w tej cenie otrzymają łańcuszek i medalik.

Pierwsza biżuteria

Podkreślenia wymaga fakt, że dewocjonalia kupowane są przede wszystkim z okazji uroczystości religijnych i ofiarowane w formie prezentu dzieciom. W naszym kraju bowiem ciągle jeszcze jednym z najpopularniejszych prezentów ofiarowywanych z okazji chrztu i Pierwszej Komunii Świętej jest biżuteria. Mimo że światowe trendy rzadko uwzględniają biżuterię dewocjonalną w swoich kampaniach, to w naszym kraju ta gałąź rynku jubilerskiego ma się dobrze i cały czas się rozwija. Z okazji uroczystości religijnych kupowane są przede wszystkim tradycyjne symbole religijne, ale coraz większą popularnością cieszą się także złote medaliki i krzyżyki ozdobione kamieniami szlachetnymi. Klienci kupują krzyżyki z diamentami, które nie dość, że doskonale nadają się na prezent z okazji chrztu bądź komunii, to jeszcze są doskonałą lokatą kapitału. Osoby wybierające prezent chcą, aby był on praktyczny i posiadał swoją wartość, nie tylko religijną czy emocjonalną. Coraz częściej zdarza się, że dzieci otrzymują różańce z drogich kamieni szlachetnych, z elementami ze złota bądź platyny. Różańce z diamentami i rubinami znajdują coraz większe grono odbiorców. Nie można powiedzieć, żeby cieszyły się one największą popularnością, ale ich sprzedaż z roku na rok stale wzrasta. Oczywiście podstawową przeszkodą w zakupie różańców w kamieni szlachetnych jest ich cena, która pozostaje poza zasięgiem przeciętnego Polaka. Można jednak powiedzieć, że klienci masowo zaczęli kupować różańce wykonane ze srebra. Właściciele sklepów jubilerskich zamawiają coraz więcej srebrnych różańców, a w związku z tym musieli znacznie urozmaicić wzornictwo i obecnie w katalogach można znaleźć ponad 30 wzorów srebrnych różańców. Warto zauważyć, że sporą popularnością cieszą się także posrebrzane lub pozłacane pudełeczka na różańce, będące idealnym uzupełnieniem prezentu.

Biżuteria na zamówienie

Należy także odnotować, że coraz chętniej klienci decydują się na zamawianie biżuterii religijnej u jubilera. Projektowanie wraz ze złotnikiem symbolicznych kosztowności przynosi im podwójną korzyść. Z jednej strony – mogą posiadać oryginalny przedmiot, który będzie świadczył o ich przynależności religijnej, z drugiej – oszczędzają. Najczęściej bowiem klienci przynoszą do złotnika złoto i chcą, aby to właśnie z niego wykonać nowy przedmiot. Warto zauważyć, że ten rodzaj usług z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Część klientów bowiem nie chce kupować dewocjonaliów wyrabianych w masowej produkcji, chcą posiadać przedmiot oryginalny i drogocenny, dlatego też chętnie wybierają się na spotkanie ze złotnikiem, z którym wspólnie decydują o kształcie biżuterii.

Karol Kulej