Artyści złotnicy starają się zaskoczyć swoich odbiorców nowymi rozwiązaniami technologicznymi, nowoczesnym wzornictwem, nowatorskimi materiałami jubilerskimi. Zapominają jednak o jednym – o ciekawym opakowaniu na swoją biżuterię. Większość polskich projektantów nie zwraca uwagi na rodzaj pudełka, w którym przekazują biżuterię klientowi
A opakowanie to nie tylko sposób pozwalający bezpiecznie przenieść biżuterię, ale przede wszystkim forma, która pozwala na wyrażenie twórcze oraz budowanie więzi z klientem. Projektanci biżuterii powinni pamiętać, że pudełko umożliwia promocję marki, ale także jest nośnikiem idei, które za pośrednictwem swojej sztuki chcą przekazać odbiorcy.
Projekt opowiadający historię
Polscy projektanci biżuterii nie wykorzystują potencjału, jaki daje odpowiednio zaprojektowane opakowanie na biżuterię. Przekazują klientowi okazy biżuteryjne w tradycyjnych pudełkach jubilerskich, które, pozbawiane oryginalności, najczęściej trafiają do kosza. Jak podkreślają specjaliści od marketingu, opakowanie jest nośnikiem informacji o produkcie w nim zamkniętym. Niedocenienie tego aspektu jest wielkim błędem. – Na opakowaniu jubilerskim powinno znajdować się logo danej marki biżuteryjnej, wewnątrz pudełka powinna znajdować się informacja dotycząca twórcy i jego dzieła. To absolutne minimum – mówi Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – W wypadku biżuterii autorskiej pudełko powinno także utożsamiać w sobie ideologię marki – dodaje. Opakowanie jubilerskie powinno tworzyć wraz z zamkniętą wewnątrz biżuterią całość. – Pudełko powinno stać się dopełnieniem biżuterii, a także podkreślać indywidualizm twórcy danej biżuterii. – Wykorzystywanie standardowych opakowań jubilerskich w wypadku biżuterii autorskiej jest wielkim błędem – uważa Katarzyna Miśkowska.
Jednym z rozwiązań, na jakie mogą zdecydować się twórcy biżuterii, jest zamówienie opakowań z umieszczonym na nich logo marki. – Profesjonalne firmy specjalizujące się w produkcji opakowań dla branży jubilerskiej pomagają w wyborze odpowiedniego wzoru dla konkretnego twórcy – mówi Katarzyna Miśkowska. Producenci opakowań jubilerskich mają w portfolio wiele wzorów pudełek, które swoją fakturą, kształtem i kolorystyką będą podkreślały walory biżuterii zamkniętej w nich.
Decydując się na to rozwiązanie, twórcy biżuterii powinni jednak zadbać, aby każda kolekcja umieszczana była w nieco innym pudełku. Dlaczego? Należy bowiem podkreślać niecodzienne wzornictwo biżuterii autorskiej, która pełnię walorów estetycznych może ukazać jedynie w specjalnie do tego przygotowanym pudełku. – Do każdego egzemplarza sprzedawanej biżuterii należy także dołączyć informację o marce jubilerskiej oraz o samej biżuterii – wskazuje Katarzyna Miśkowska. – Klient przede wszystkim powinien mieć możliwość poznania nazwiska twórcy, zapamiętania go, a także powinien wiedzieć, jaki rodzaj materiałów jubilerskich został wykorzystany do jej wyprodukowania, jak powstała dana kolekcja, co stanowiło dla niej inspirację – dodaje. Wiedza i praktyczne wskazówki dotyczące pielęgnacji biżuterii budują pozytywny wizerunek marki jubilerskiej.
Op rawa dla dzieła sztuki złotniczej
Nie można jednak zapominać, że biżuteria autorska to dzieło sztuki i jako takie powinna być specjalnie traktowana. Projektanci biżuterii powinni zatem zastanowić się nad opracowaniem oryginalnych opakowań, które tworzone pod konkretne kolekcje biżuterii nie tylko będą podkreślały walory kosztowności, ale tworzyły zamkniętą formę. Opakowanie jubilerskie zaprojektowane pod konkretną kolekcję wywrze nie tylko pozytywne wrażenie na odbiorcy, ale przede wszystkim podkreśli nowatorski charakter biżuterii. Mała forma złotnicza zamknięta w specjalnie zaprojektowanej formie podkreśli walory dzieła sztuki. – Artysta musi działać totalnie – zaznacza Katarzyna Miśkowska. – Każdy aspekt jego pracy musi wywoływać emocje u odbiorcy. Dlatego też warto zaprojektować opakowania, które będę komponowały się, może nawet dopełniały przekaz płynący z naszej biżuterii – dodaje. Inspiracja do stworzenia kolekcji biżuterii powinna stać się inspiracją do stworzenia odpowiedniej formy, w której będzie ona zamknięta. Można mieć wówczas pewność, że praca złotnicza będzie funkcjonowała wraz ze swoim pudełkiem długo i wytworzy w świadomości klientów pozytywny wizerunek naszej marki. – Decydując się na projektowanie opakowania pod kątem każdej wypuszczanej na rynek kolekcji biżuterii, należy liczyć się z kosztami – mówi Katarzyna Miśkowska. – Jednak inwestycja ta z całą pewnością przyniesie zyski. Po pierwsze, odbiorca będzie miał poczucie wyjątkowości, po drugie – opakowanie będzie towarzyszyło mu w życiu, być może zostanie nawet wyeksponowane w mieszkaniu, co z kolei nie tylko jest reklamą dla naszej marki biżuteryjnej, ale także pozwala na budowanie relacji emocjonalnych z odbiorcą. A po trzecie – podkreśli artystyczny charakter biżuterii, sprawi, że będzie ona traktowana wyjątkowo – zauważa Miśkowska.