Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 02/2018 (id:165)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-02

Oprawić internet w złoto

Świat, w którym żyjemy, zmienia się w dynamicznie. Wszyscy korzystamy z urządzeń mobilnych i chyba nikt z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania bez internetu. Przyszłość jawi się nam jako czas, w którym nowoczesne technologie będą jeszcze bardziej ułatwiały nam funkcjonowanie. Kwestią czasu pozostaje, kiedy tzw. internet rzeczy dotrze do branży jubilerskiej i będzie wywierał wpływ na sposób jej postrzegania, a także być może sprawi, że będzie ona jednym z narzędzi pozwalających wprowadzić go w pełni do naszego życia.

pj-2018-02a-05

Nazwa „internet rzeczy” może być myląca. Wbrew pozorom nie chodzi o przedmioty, które dzięki internetowi możemy pozyskać, ale o błyskawiczny przepływ danych pomiędzy posiadanymi przez nas przedmiotami. Już teraz na rynku dostępne są produkty, jak choćby lodówki czy pralki, które możemy obsługiwać wirtualnie. Wydaje się więc, że przyszłość to właśnie internet rzeczy. I swoje miejsce na tym rynku może mieć inteligentna biżuteria.

Tradycja a nowoczesność

Branża jubilerska nie powinna wiedzieć w tym zjawisku zagrożenia, ale szansę, gdyż połączenie nowoczesnych technologii z tradycyjnymi rozwiązaniami może mieć pozytywny wpływ na rozwój rynku jubilerskiego. Powszechnie wiadomo, że świat nowoczesnych technologii zmierza w kierunku miniaturyzacji. Trudno wyobrazić sobie mniejszy i wygodniejszy przedmiot niż biżuteria, która nierozłącznie związana jest z ludzkim ciałem.

Noszenie na ciele inteligentnego urządzenia, które pozwoli na zarządzanie wszystkimi urządzeniami znajdującymi się w naszym domu, a nawet naszym samochodem czy kontem bankowym, na razie może brzmieć jak pieśń przyszłości, jednak nie można zlekceważyć pojawiającej się szansy. Niemal wszystkie podmioty gospodarcze funkcjonujące w tzw. starej gospodarce stają wobec konieczności przeprojektowania dotychczasowych produktów w urządzenia inteligentne i nawiązujące łączność z internetem. Takie samo wyzwanie stoi przed branżą jubilerską. Jeśli chce uchodzić ona za branżę nowoczesną i rozwijać się, musi wypracować rozwiązania pozwalające na umieszczanie w biżuterii nowoczesnych technologii, które pozwolą na nawiązywanie łączności z internetem. Oczywiście próby takie są już czynione i, jak widzimy, spotykają się one z akceptacją klientów na całym świecie. Na rynku mamy już inteligentne bransoletki oraz zegarki, które okazują się pomocne w codziennym życiu.

Pojawiły się także inteligentne pierścionki oraz zawieszki do naszyjników, ale prawdziwy przełom w tym segmencie rynku jeszcze przed nami. Istniejące na rynku produkty biżuteryjne nie pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości, jakie niosą ze sobą nowoczesne technologie. Proste funkcje – jak sygnalizacja o nadejściu maila czy pomiar pracy serca – nie pozwalają na nazwanie ich inteligentną biżuterią, ale jedynie gadżetem. Jednak z całą pewnością przełom na tym rynku jeszcze przed nami. Umieszczenie w pierścionku czy naszyjniku urządzenia pozwalającego na przesyłanie danych oraz kontrolowanie innych urządzeń znajdujących się w naszym posiadaniu z całą pewnością zrewolucjonizuje rynek jubilerski. Nie oznacza to bynajmniej, że biżuteria tradycyjna nie będzie kupowana, ale podobnie jak na rynku zegarków czeka nas rewolucja. Obserwacja rynku zegarmistrzowskiego pozwala na wysnucie wniosku, że pojawienie się inteligentnej biżuterii całkowicie zmieni oblicze branży. Klienci podążający za nowinkami technologicznymi będą chętniej kupować biżuterię, która umożliwi im funkcjonowanie w sieci, niż tradycyjne ozdoby.

Złoto plus nowoczesność

Branża jubilerska powinna zawczasu przygotować się na zmiany. Może warto poeksperymentować i próbować wprowadzać na rynek biżuterię z elementami pozwalającymi na nawiązanie łączności z internetem. Tworzyć swoiste kolaże tradycji i nowoczesności. Nie można zapominać, że biżuteria to przede wszystkim ozdoba wykonana z metali i kamieni szlachetnych, których wartość nie ulega dewaluacji, co sprawia, że mariaż jej z nowoczesnością może przynieść znacznie więcej pożytków rynkowi jubilerskiemu niż szkód. Społeczeństwo może docenić jej użyteczność. A rozwijający się internet rzeczy, który pozwoli na przekazywanie danych pomiędzy biżuterią a innymi posiadanymi przedmiotami, umożliwi poznanie nowych funkcji biżuterii i sprawi, że stanie się ona medium, bez którego trudno nam będzie funkcjonować.