Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 02/2018 (id:165)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-02

Niska sprzedaż platyny

Platynowa biżuteria kupowana jest w Polsce najrzadziej. Należy jednak zauważyć, że wartość jednorazowych zakupów platynowej biżuterii znacznie przewyższa wartość zakupów złotej biżuterii. Analitycy podkreślają, że na platynę decydują się najbardziej wymagający, najbogatsi i – co warte podkreślenia – najbardziej świadomi klienci.

pj-2018-02a-06

Jak zauważają specjaliści, przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać w braku popularności. Platyna nie jest w naszym kraju modna. Brak promocji platynowej biżuterii sprawia, że klienci rzadko decydują się na jej zakup. Poszukują jej tylko ci, którzy doskonale zdają sobie sprawę ze swoich potrzeb. Klienci znacznie częściej niż po nią sięgają po biżuterię wykonaną z białego złota. Nie zmienia to faktu, że w salonach jubilerskich musi znajdować się biżuteria wykonana z najdroższego kruszcu.

Salon otwarty na klienta

Klienci polskich salonów jubilerskich w swoich zakupach, szczególnie tych z okazji ślubu i zaręczyn, są niezwykle powściągliwi. Po krótkiej fascynacji obrączkami mocno zdobionymi wraca moda na obrączki klasyczne z żółtego i białego złota. Platynowe obrączki uważane są za symbol luksusu i w dalszym ciągu stanowią niewielki procent sprzedaży. Rzadko można spotkać biżuterię platynową inkrustowaną innym niż diament kamieniem szlachetnym. Sprawia to, że biżuteria – i to zarówno ta ślubna, jak i tradycyjne naszyjniki czy kolczyki – jest droga. Osoby chcące posiadać niecodzienną biżuterię, a także, co we współczesnych czasach nie jest bez znaczenia, zainwestować swoje pieniądze, decydują się na zakup platynowych obrączek czy pierścionków zaręczynowych. Właściciele salonów jubilerskich jednak rzadko posiadają pełną ofertę platynowej biżuterii. Wpływ na taki stan rzeczy ma oczywiście cena biżuterii.

Jak podkreślają specjaliści, sprzedaż platynowej biżuterii znacznie by wzrosła, gdyby jej producenci i importerzy rozpoczęli akcję promocyjną. Jednak aby ta odniosła skutek, musi mieć szeroki odbiór społeczny, a to wiąże się z kolei z ogromnymi wydatkami na kampanię reklamową. Sytuacja mogłaby ulec zmianie także wówczas, gdyby więcej sklepów eksponowało obrączki platynowe i informowało o korzyściach wynikających z ich posiadania. Jak na razie w polskich salonach klienci mają możliwość zobaczenia podstawowego wzornictwa. Warto zauważyć, że gros właścicieli salonów w obawie przed ponoszeniem zbyt dużych kosztów nie decyduje się na zakup platynowej biżuterii. Boją się oni, że pieniądze zainwestowane w drogie precjoza będą przez długi czas zamrożone, gdyż nie znajdą się chętni na ich zakup. Jednakże wzrost zainteresowania klientów ekskluzywną biżuterią powinien spowodować zmianę u właścicieli salonów jubilerskich. Świadomość klientów Wymagający klienci poszukują niekonwencjonalnej biżuterii. Chcą posiadać oryginalne kosztowności, które będą świadczyć o ich statusie materialnym, a także wysublimowanym guście.

Należy także podkreślić, że im klienci są bardziej świadomi i im większą mają wiedzę na temat rynku metali szlachetnych, tym chętnej decydują się na zakup platyny. Należy pamiętać, że platynowa biżuteria, jeśli jest kupowana, to głównie z okazji ślubu. Klienci mogą przeznaczyć duże kwoty na zakup pełnowartościowej biżuterii z platyny, inkrustowanej najdroższymi kamieniami szlachetnymi, diamentami – jako biżuterii ślubnej. Dla klientów salonów jubilerskich, którzy mogą pozwolić sobie na najdroższy rodzaj biżuterii, liczy się przede wszystkim jakość kupowanego produktu. A jak powszechnie wiadomo, jakość musi kosztować.

Im wyższe oczekiwania, tym wyższe ceny

Właściciele sklepów z biżuterią w swoim asortymencie posiadają skromną kolekcję biżuterii platynowej. Obawiają się bowiem, że nie znajdą się chętni na jej zakup. A może warto zaryzykować? Oferowanie Polakom bogatego wzornictwa sprawi, że chętniej będą oni wybierali platynowe ozdoby. W momencie, gdy przeciętnie klienci przeznaczają na zakup obrączek czy pierścionka zaręczynowego od tysiąca do 2 tys. zł, ceny platynowej biżuterii wydają się być barierą nie do przekroczenia. Najtańszy bowiem pierścionek zaręczynowy z diamentem kosztuje 4 tys. zł, a koszt obrączek to wydatek w granicach 6-10 tys. zł. Jednak mimo wysokich cen biżuterii platynowej musi się ona znajdować w sklepach z biżuterią. Popyt na nią stale rośnie, szczególnie gdy klienci dokonują zakupów związanych ze ślubem.

Zamówienie do salonu jubilerskiego pełnego asortymentu biżuterii platynowej z całą pewnością przyniesie ich właścicielom więcej zysków niż strat. Należy bowiem pamiętać, że wymagania klientów się zmieniają. Polacy chcą posiadać biżuterię nie tylko piękną, ale także luksusową. Warto zauważyć, że klienci odwiedzający polskie salony rzadko decydują się na pierścionek inny niż z diamentowym oczkiem. Najczęściej są kupowane pierścionki z żółtego złota z brylantem oprawionym w białe złoto. A jeszcze do niedawna pierścionek zaręczynowy nie był utożsamiany z pierścionkiem z diamentem, dlatego też nie można wykluczyć, że w najbliższym czasie najmodniejsze nie staną się kosztowności z platyny.