Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 04/2017 (id:158)
Ilość artykułów w dziale: 5
|
|
Klienci w polskich salonach jubilerskich i butikach coraz częściej decydują się na zakup akcesoriów modowych wykonanych z materiałów jubilerskich. Moda na ozdabianie telefonów komórkowych, torebek, laptopów, ale także okularów na stałe zagościła w Polsce.
Biżuteryjne gadżety trafiają do salonów z biżuterią. Jeszcze do niedawna rzadko który jubiler decydował się na wprowadzenie tego rodzaju asortymentu, teraz z powodu ogromnej konkurencji na rynku zdarza się to coraz częściej.
Telefon i okulary z kryształami
Najpopularniejszym gadżetem jubilerskim stały się ozdobne oprawki okularów. Oprawy ozdabiane są zazwyczaj kryształami lub cyrkoniami. Wyraziste, duże okulary zarówno przeciwsłoneczne, jak i korekcyjne są wybierane przez klientów coraz chętniej. Polacy przyzwyczaili się, że zakupów tego typu najlepiej dokonywać u optyka, ale mnogość ofert w salonach z biżuterią sprawia, że także tam kierują swoje kroki. Najczęściej na wprowadzenie takiego asortymentu decydują się sklepy z biżuterią modową, ale widać, że także w tradycyjnych salonach jubilerskich pojawia się nowy rodzaj ozdób. Właściciele salonów, zwłaszcza tych w mniejszych miastach, korzystają z okazji przyciągnięcia klientów do swoich sklepów i coraz chętniej wprowadzają nowości. Dużą popularnością cieszą się także etui na smartfony, które tak jak oprawki okularów, dekorowane są masą kryształków. Biżuteryjna obudowa na telefon nie tylko pozwala na podkreślenie swoich upodobań estetycznych, ale także chroni urządzenie. Obudowy ozdobione kryształami pojawiają się zazwyczaj w salonach z biżuterią modową i sklepach z akcesoriami do telefonów. Nie można jednak wykluczyć, że w najbliższym czasie ten rodzaj ozdób będzie dostępny także w salonach jubilerskich.
Użyteczność i biżuteria
Na rynku pojawia się także wiele gadżetów biżuteryjnych, m.in. pendrive’ów, długopisów, obudów na przenośne komputery czy czytniki e-booków, które są ozdabiane kamieniami jubilerskimi, a czasem srebrzone czy nawet złocone. Nikogo nie dziwi już możliwość zakupu w salonie jubilerskim przenośnego dysku wykonanego ze srebra czy złota inkrustowanego kamieniem szlachetnym. Przedmioty, które towarzyszą nam na co dzień, coraz częściej ozdabiane są drogocennymi materiałami, dzięki czemu nie tylko zyskują na wartości, ale świadczą o ich posiadaczu. Im bowiem ciekawszy przedmiot, tym lepiej. Nie można wykluczyć, że w niedalekiej przyszłości w salonach jubilerskich pojawiać się będzie coraz więcej przedmiotów utylitarnych, które wykonane z materiałów jubilerskich, będą traktowane jako biżuteria. Może właściciele salonów powinni przyjrzeć się zmianom, które obecnie zachodzą na rynku, i wprowadzić do swoich sklepów, poza biżuterią tradycyjną, również przedmioty użytkowe.
Moda na tatuowanie zatacza coraz szersze kręgi. Kiedyś tatuaż znajdował się na marginesie sztuki, dziś robią go niemal wszyscy. Stał się społecznie akceptowany i coraz częściej traktowany jako ozdoba.
Tatuaż tak jak biżuteria wyraża emocje i staje się ozdobą. Niektórzy traktują go jako symbol, chcą za jego pomocą zamanifestować swoje poglądy czy światopogląd. Tatuują się niemal wszyscy – od młodzieży szkolnej po nauczycieli, lekarzy czy prawników.
Łączenie biżuterii z tatuażem
W Polsce w ostatnim czasie tatuaże stały się bardzo popularne, ale wciąż daleko nam do Wielkiej Brytanii, gdzie tatuaż ma co piąta Brytyjka i co trzeci Brytyjczyk. Nie można wykluczyć, że w najbliższej przyszłości w Polsce będzie podobnie. Tatuaż, dzięki swojej popularności, staje się „nową biżuterią”, która zostaje z nami na lata. Tatuaże i biżuteria stały się w ostatnim czasie niemal pokrewnymi dziedzinami. Tatuowanie coraz częściej traktowane jest jako sztuka. Najważniejszym elementem w tatuażu są kreska i kolor, a także kompozycja, jego umiejscowienie na ciele. Można powiedzieć, że znacznie więcej łączy te dwie dziedziny, niż je dzieli. Oczywiście najważniejszym elementem łączącym tatuaż i biżuterię jest związek z ciałem. Zarówno tatuaż, jak i biżuteria muszą być wyeksponowane na ciele, tworzyć swoiste dzieło sztuki i przekazywać światu komunikat. Należy jednak podkreślić, że tatuaż znacznie częściej traktowany jest jako sposób zamanifestowania światu swoich poglądów. Ich posiadacze decydują się na umieszczenie na swoim ciele komunikatu, swoistego manifestu, który ma uwidaczniać ich poglądy czy też symbolizować ważne momenty w życiu. Moda na tatuaże sprawia, że Polacy zamiast kupować biżuterię, wybierają znacznie mocniejszy sposób na ukazanie światu swoich poglądów. Biżuterią, z racji jej „mobilności”, można dowolnie żonglować, zmieniać, co pozwala na zmianę komunikatu. W wypadku tatuażu jest to niemal niemożliwe. Twórcy biżuterii starają się wykorzystać modę na tatuowanie ciała i proponują biżuterię, która doskonale komponuje się z obrazem na ciele.
Flash tattoos
Nowością na rynku jest flash tattoo, czyli rodzaj tymczasowych, zmywalnych tatuaży. Umieszczone na skórze, mienią się metalicznym połyskiem w kolorze złota czy srebra. Efekt końcowy do złudzenia przypomina tradycyjną biżuterię. Coraz częściej wykorzystywane są na tych samych zasadach co tradycyjna biżuteria. Niektórzy uważają, że zastąpią one biżuterię modową. Flash tattoo ma tę zaletę, że utrzymuje się na skórze od czterech do sześciu dni. Wzory można ze sobą łączyć, tworzyć nowe kompozycje. Należy bowiem zauważyć, że zestawy naklejanych na skórę tatuaży składają się z kilkunastu pojedynczych części. Nie można nie zauważyć także, że dzięki mnogości rozwiązań na rynku tatuaży młodzi ludzie traktują je jako alternatywę wobec biżuterii. I nie bez znaczenia pozostaje fakt, że tatuaże te nie pozostają na całe życie. Warto dodać, że jest możliwość wykonania tymczasowych złotych i platynowych tatuaży. Aplikacja 24-karatowego złota lub platyny trwa około 10 minut i utrzymuje się na skórze około siedmiu dni. W Polsce mody na tego rodzaju usługi jak na razie nie widać, ale nie można wykluczyć, że także w naszych salonach tatuażu znajdą się chętni, aby go wykonać. Malow anie ciała Tatuaże i biżuteria to dziedziny sztuki, które zaczynają się wzajemnie przenikać. Tatuowanie pozwala bowiem na modyfikowanie swojego ciała, sprawia, że jego posiadacz może przekazać światu swoje poglądy. Biżuteria, która również niejednokrotnie traktowana jest jako komunikat, traci swoją moc oddziaływania. Łatwiej bowiem przekazać swoje poglądy, umieszczając je bezpośrednio na ciele na stałe. Tatuaż na naszych oczach zmienia się. Kiedyś stygmatyzujący, niemal wykluczający ze społeczeństwa, dziś urasta do rangi dzieła sztuki. Biżuteria, jako ozdoba ciała i komunikat, symbol, oznaka prestiżu czy stanu posiadania, spowszechniała i coraz częściej pełni funkcję dodatku, ozdoby. Nie dziwi wobec tego sytuacja, w której twórcy biżuterii, stając się znaleźć na rynku swoje miejsce, proponują biżuterię komponującą się z tatuażem, często go uzupełniając, nadając mu nowe znaczenia. W jakim kierunku będzie rozwijała się współczesna biżuteria, trudno powiedzieć, ale już dziś widzimy zmiany, które dokonują się za sprawą upowszechnienia się tatuażu. I twórców biżuterii, którzy starają się tę sytuację wykorzystać. Prezentują swoje kolekcje biżuterii razem z tatuażem. Można także zauważyć, że coraz więcej twórców biżuterii chce zaistnieć w świecie tatuażystów. Swoją biżuterię proponują na targach przeznaczonych dla miłośników tatuażu czy nawet bezpośrednio nawiązują kontakt ze studiami tatuażu, aby tam zaprezentować swoją ofertę. Wychodzą bowiem z założenia, że współistnienie biżuterii i tatuażu jest szansą dla rynku jubilerskiego, a nie powodem do niepokoju.
Sezon wakacyjny jest najlepszym czasem na promocję swojej twórczości. Okazję ku temu dają regionalne muzea i domy kultury, które prezentując twórczość polskich artystów złotników, pozwalają na rozpropagowanie nazwiska autora wśród publiczności.
Jeszcze do niedawna regionalne muzea i domu kultury rzadko decydowały się na przygotowywanie wystaw lokalnych artystów złotników. Teraz na fali zainteresowania rzemiosłem artystycznym sytuacja taka zdarza się znacznie częściej.
Wspólne działania
Muzea regionalne oraz małe domy kultury starają się promować działania artystyczne lokalnej społeczności. Ich misją jest kultywowanie historii i zabytków kultury ludowej danego regionu. Starają się upowszechnić wiedzę na temat regionu, jego zwyczajów, obrzędów, tradycji i kultury. Przedstawiają lokalnych twórców. Ich działalność jest chlubą dla danej społeczności. Umożliwia promocję regionu, a także daje okazję do ukazania ciągłości między twórczością dawnych mistrzów a tych współczesnych. W muzeach i domach kultury jeszcze do niedawna najczęściej prezentowanymi artystami byli malarze oraz fotograficy. Obrazy i zdjęcia ukazujące piękno krajobrazów, różnorodność ukształtowania terenu oraz urodę zabytków sprawiają, że publiczność docenia dany region, poznaje jego historię. Muzea otwierały się na malarzy i fotografików, na marginesie pozostawiały twórczość artystów rzemieślników, uważając, że ich prace, niejednokrotnie o charakterze utylitarnym, nie spotkają się z uznaniem odwiedzających. Teraz sytuacja powoli ulega zmianie. Dyrektorzy muzeów regionalnych oraz domów kultury zauważają potencjał kryjący się w sztuce złotniczej współczesnych twórców. Moda na rzemiosło artystyczne, zauważalna od dłuższego już czasu wśród Polaków, sprawia, że placówki muzealne otwierają się na lokalnych artystów, chętnej prezentując ich dorobek. Prace złotnicze, ale także ceramika czy meble zachęcają publiczność do odwiedzenia wystawy. Artyści złotnicy także bardzo chętnie nawiązują kontakty z miejscami upowszechniającymi lokalną kulturę i sztukę. Jest to dla nich okazja do zaprezentowania swojej twórczości oraz promocja sztuki. Twórcy biżuterii chętnie także wspólnie z muzeami i domami kultury upowszechniają wiedzę na temat wystawy. Kooperacja muzeum i twórcy sprawia, że o działalności obu podmiotów dowiaduje się znacznie więcej osób, a to także okazja do nawiązania trwałych więzi.
Warsztaty i akcje plenerow e
Domy kultury oraz muzea regionalne coraz częściej decydują się także na organizowanie warsztatów, podczas których chętni mogą nauczyć się tworzenia biżuterii czy ceramiki. Szkolenia i warsztaty najczęściej prowadzą lokalni artyści, którzy dzieląc się swoją wiedzą oraz umiejętnościami, zwracają uwagę uczestniczących na sztukę złotniczą. Takie działania mają za zadanie nie tylko wykształcenie nowych umiejętności wśród uczestników, ale przede wszystkim upowszechnienie wiedzy na temat współczesnej sztuki złotniczej. Obok warsztatów bowiem odbywają się wykłady, pokazy oraz prezentacje multimedialne, których celem jest zwrócenie uwagi na rzemiosło artystyczne jako na jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziedzin sztuki współczesnej. Organizatorzy warsztatów liczą, że większość ich uczestników nie poprzestanie na wykonaniu jedynie własnej biżuterii, ale będzie zgłębiała wiedzę na temat złotnictwa. Bardzo ważnym elementem warsztatów organizowanych przez muzea regionalne są wystawy prac wykonanych przez uczestników. Ich organizacją zajmują się muzea najczęściej we współpracy z władzami miejskimi, aby wzmocnić przekaz i zachęcić kolejne osoby do korzystania z oferty edukacyjnej regionalnego muzeum. Najczęściej wystawy prac albo ich dokumentacji zdjęciowej odbywają się w najbardziej prestiżowym miejscu w danym regionie – przy rynku miejskim czy w ratuszu.
Wakacyjne podróże
Okres urlopowy to najlepszy czas, aby działa sztuki złotniczej zagościły na wystawie w muzeum regionalnym czy domu kultury. Turyści bowiem bardzo chętnie odwiedzają miejsca użyteczności publicznej, zwiedzają wystawy, poszukują wiedzy o regionalnych twórcach. Należy zauważyć, że prezentacja biżuterii w przestrzeni muzealnej nie tylko przyczynia się do upowszechnienia wiedzy na temat współczesnej polskiej sztuki złotniczej, ale także sprawia, że dany twórca znacznie zwiększa sprzedaż swojej biżuterii. A to w naszych czasach jest zjawiskiem niezwykle istotnym. Odwiedzający muzea regionalne chętnie kupują przedmioty, które będą nie tylko kojarzyły im się z mile spędzonymi chwilami, ale także przedstawiały sobą realną wartość materialną.
Współpraca na poziom ie lok alnym
Wspólne działania artystów złotników i regionalnych muzeów czy domów kultury powodują, że wśród Polaków rośnie wiedza na temat polskiej sztuki złotniczej. Ukazanie biżuterii w przestrzeni muzeum pozwala także na uwidocznienie cech danego regionu. Bardzo często bowiem artyści do jej stworzenia wykorzystują materiały czy technologie niedostępne w innej części Polski. Zdarza się także, że w biżuterii pojawiają się motywy i odwołania do sztuki ludowej, która w innym wypadku czy bez komentarza kuratorskiego nie byłaby zrozumiana. Im więcej wspólnych inicjatyw, tym oczywiście lepiej, nie tylko dla artystów złotników czy placówek muzealnych, ale dla polskiej sztuki złotniczej w ogóle.
Moda na chokery, szczególnie w sezonie wakacyjnym, nie przemija. Swoje wersje naszyjników prezentują polscy projektanci, którzy zwracają uwagę na ich jakość oraz materiały użyte do ich wykonania.
Aksamitne naszyjniki przeżywają swój wielki renesans. Modne w latach 90., teraz wróciły ze zdwojoną siłą i noszą je niemal wszyscy – od celebrytów po nastolatki.
Naszyjniki po polsku
Polscy projektanci, widząc modę na aksamitne naszyjniki, proponują swoim odbiorcom całkiem nowe spojrzenie na hit z lat 90. Ich ozdoby wykonane są z lekkich, kolorowych materiałów, niejednokrotnie wzbogaconych metalami szlachetnymi, takimi jak srebro. Naszyjniki ozdabiane są różnego rodzaju zawieszkami srebrnymi, a nawet złotymi. Jak możemy przeczytać na blogach modowych, chokery pasują do niemal każdej stylizacji. Co oznacza, że możemy je zaobserwować jako dodatek zarówno do eleganckiej sukni, jak i bawełnianego T-shirta. Mimo że chokery można znaleźć w każdym sklepie odzieżowym, to każdy z nich ma do zaproponowania co innego. Różnorodność we wzornictwie jest widoczna zwłaszcza w kolekcjach polskich projektantów modowych. Wykorzystują oni modę na naszyjniki, aby skłonić Polki do eksperymentowania. Łączenie elementów, zawieszek, kolorów sprawia, że polskie kolekcje wyróżniają się na rynku. I są chętnie kupowane w polskich salonach.
Nie tylko chokery
Modne są także naszyjniki wykonane z plastiku. Duże, różnokolorowe, koniecznie jaskrawe naszyjniki i bransoletki zalewają ulice naszych miast. Im więcej, tym lepiej. Biżuteria musi być bowiem widoczna i zwracać na siebie uwagę. Modowe dodatki muszą podkreślać walory stylizacji. Na polskim rynku w ślad za światowymi trendami pojawiły się również naszyjniki stylizowane na pektorały, czyli duże ozdobne krzyże noszone przez duchowieństwo. Są one jednym z akcesoriów modowych. Warto zauważyć, że nie niosą ze sobą przesłania religijnego. Duże krzyże koniecznie muszą być ozdobione wielobarwnymi kamieniami jubilerskimi i, co godne podkreślenia, można je nosić niemal do wszystkiego. Na polskim rynku pojawiają się także naszyjniki z koralików na żyłce.
Wakacje to czas odpoczynku, ale projektanci i twórcy biżuterii okres urlopowy choć po części muszą przeznaczyć na pracę. Trzeba przygotować nowe kolekcje przed jesiennymi targami, zastanowić się nad strategią marketingową, promować swoją sztukę.
Zmiany na rynku jubilerskim wymuszają na projektantach i producentach biżuterii stałe zaangażowanie w swoją pracę. Muszą być oni na bieżąco, aby ich kolekcje spotkały się z uznaniem kupujących. A zmian w kolekcjach biżuterii w nadchodzącym sezonie należy spodziewać się wielu. Zwłaszcza na rynku biżuterii modowej.
Kolekcje jesienno-zimowe
Przygotowanie kolekcji biżuterii na nadchodzący sezon wymaga od jej twórców znajomości mody. Biżuteria musi wpisywać we współczesne trendy i doskonale komponować z odzieżą. Musi także zaskakiwać. Niezmiennie od kilku już sezonów modny jest minimalizm a także geometryczne wzory. Można też zauważyć łączenie kilku elementów biżuteryjnych ze sobą. Zakładanie kilku naszyjników naraz, łączenie wielu bransoletek czy pierścionków staje się coraz popularniejsze. W nadchodzącym sezonie znakiem wyróżniającym będzie wielkość ozdób. Jednocześnie coraz popularniejsza staje się biżuteria ruchoma. Kryształy czy kamienie jubilerskie, które można wprawić w ruch, a także obracające się fragmenty naszyjników czy bransoletek są w tym sezonie modowym must have. Można zaobserwować wyraźny krok w stronę biżuterii kinetycznej. Ozdoby z ruchomymi elementami muszą zaskakiwać. Ważnym elementem biżuterii w nadchodzącym sezonie będzie również kolorystyka. Modne są kolory pastelowe – róże, błękity czy fiolety. Najpopularniejszymi materiałami są stal oraz aluminium. Biżuteria modowa poddawana jest także złoceniu oraz srebrzeniu.
Wzornictwo musi zaskakiwać
Oczywiście w wypadku biżuterii modowej najważniejszy jest wzór. Musi się ona wyróżniać i zwracać uwagę. Przed projektantami staje więc nie lada wyzwanie – jak wpisać się w panujące trendy i stworzyć biżuterię wyróżniającą się na tle konkurencji, inną niż wszystkie. Oczywiście poza stworzeniem doskonałej biżuterii projektanci muszą ją w odpowiedni sposób wypromować. To także nie jest zadanie łatwe. Zaprezentowanie kolekcji musi zostać zauważone. Najłatwiejszym i najskuteczniejszym sposobem na zaistnienie w świadomości odbiorców jest wykorzystanie mediów społecznościowych. Należy jednak pamiętać, że wykonując zdjęcia biżuterii modowej, warto zaprezentować ją na modelkach. Ten rodzaj biżuterii znacznie lepiej się sprzedaje, jeśli ją pokażemy w aranżacjach z codziennego życia. Funkcją tej biżuterii jest bowiem ozdoba stroju codziennego. Ma być ona wygodna, każda kobieta powinna czuć się w niej swobodnie i, co ważne, podkreślać elementy stroju. Dlatego w celu wypromowania nowej kolekcji należy wybierać zdjęcia, które nie tylko ukażą elementy charakterystyczne dla biżuterii, ale także zademonstrują, jak należy ją nosić. Warto pokazać kilka stylizacji z wykorzystaniem tej samej ozdoby, aby podkreślić jej uniwersalny charakter. Ważnym elementem promocji nowej kolekcji jest także zorganizowanie pokazu czy nawet wernisażu, w którym uczestniczyłyby stałe klientki. Przymiarki, możliwość swobodnej zabawy biżuterią sprawia, że klientki znacznie chętniej kupują dany produkt, a także wiążą się z marką. A przecież nie ma nic bardziej wartościowego niż lojalny klient.
Czas na nowy sezon
Wakacje są także czasem, aby odpowiednio przygotować swoje sklepy. Wymienić kolekcje, zachęcić klientów do promocyjnych zakupów. Warto zastanowić się, czy nie sprzedawać biżuterii w wakacyjnych kurortach. Z jednej strony – dbamy o wypracowanie swojej marki, z drugiej – przygotowujemy swoje magazyny i sklepy na nowe kolekcje. Sprzedaż biżuterii modowej w wakacyjnych kurortach ma jeszcze jedną zaletę – pozwala na zaistnienie w świadomości klientów, co może przełożyć się na większe zyski.