Młodzi artyści coraz chętniej eksperymentują z modą. Już nie tylko tworzą kolekcje biżuterii fashion, ale także nawiązują kontakty z projektantami odzieży, aby wspólnie wprowadzać na rynek linie przeznaczone dla najbardziej wymagających klientów.
Artyści złotnicy nie chcą zostać zaszufladkowani jako twórcy określonego typu wyrobów jubilerskich, dlatego też stale eksperymentują. Do wytworzenia swojej biżuterii wykorzystują niekonwencjonalne materiały, opracowują własne technologie, prowadzą kampanie marketingowe, a ostatnio coraz częściej nawiązują kontakty ze światem mody.
Wspólne pokazy mody
Nikogo nie dziwi pokaz mody, na którym prezentowana odzież komponuje się ze specjalnie do niej stworzoną biżuterią. Wspólny pokaz pozwala bowiem na zaistnienie na rynku mody zarówno projektanta odzieży, jak i złotnika. Należy jednak zauważyć, że młodzi twórcy nie poprzestają jedynie na jednym pokazie, ale współpracują ze sobą stale. Wprowadzenie linii swojej biżuterii na rynek jest, jak powszechnie wiadomo, zadaniem dość trudnym. Wymaga nie tylko ogromnego nakładu pracy, ale także środków finansowych.
Pojedynczy twórca ma spory kłopot, aby zaistnieć na rynku, dlatego też coraz częściej dąży do konsolidacji z projektantami odzieży. I razem prezentują swoje wyroby klientowi. Biżuteria, która powstaje jako dodatek do kolekcji odzieżowej, oddaje charakter tej pierwszej, a także uzmysławia klientowi, jak należy nosić ozdoby. W butikach odzieżowych możemy znaleźć biżuterię zaprojektowaną pod konkretne kolekcje, ale nie tylko. Jej twórcy oferują tam również swoje autorskie kolekcje. A klienci chętnie korzystają z poszerzonej oferty butików. Jednocześnie w salonach odzieżowych klienci dowiadują się o sposobie noszenia, konserwacji biżuterii i przede wszystkim o jej twórcach.
Kolekcje biżuterii modowej
Projektanci biżuterii starają się także zaskoczyć klientów, wprowadzając na rynek swoje kolekcje biżuterii modowej. Najczęściej cechuje je niższa cena związana z materiałami wykorzystywanymi do jej wytworzenia. Projektanci produkują swoją biżuterię modową, wykorzystując najczęściej miedź i kamienie nieszlachetne. Niejednokrotnie sięgają po żywice oraz materiały organiczne. Tworząc swoje kolekcje, opierają się na modowych trendach, jednak starają się nadać biżuterii własny charakter. Wypromowanie swojej biżuterii fashion nie jest zadaniem łatwym.
Młodych artystów nie stać na prowadzenie kampanii reklamowych w mediach, muszą wykorzystywać media społecznościowe i marketing bezpośredni, aby zaistnieć w świadomości odbiorców. Wobec tego wykorzystują możliwość pokazania biżuterii w galeriach z biżuterią autorską i butikach z odzieżą. Wychodzą bowiem z założenia, że klient, który pojawia się w salonie odzieżowym, może obejrzeć biżuterię modową, dowiedzieć się o niej więcej, a w rezultacie zdecydować się na jej zakup.