Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 05/2014 (id:134)
Ilość artykułów w dziale: 4
|
|
Ekspozytory na biżuterię są jednym z najważniejszych elementów w salonie jubilerskim. To na nich prezentowana jest klientowi biżuteria i to one umożliwiają wydobycie wszystkich walorów prezentowanych kosztowności.
Należy pamiętać, że umiejętność odpowiedniego wyeksponowania biżuterii jest podstawowym elementem, który umożliwia właścicielom salonów jubilerskich sprzedaż biżuterii.
Eleganckie i luksusowe
– Podstawową zasadą, jaka obowiązuje w przypadku prezentowania biżuterii klientowi, jest odpowiednia jej ekspozycja – mówi Krzysztof Błowiak, właściciel salonu Jaspis. – Kosztowności muszą błyszczeć – dodaje. Ukazywanie klientowi olbrzymiej ilości biżuterii sprawia wrażenie chaosu. – Klient musi mieć możliwość zapoznania się z ofertą, ale jednocześnie nie może zostać przez nią zdominowany – mówi Krzysztof Błowiak. – Biżuteria musi być prezentowana klientowi „samodzielnie”, a nie w towarzystwie innych kolekcji – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, na jednej półce w gablocie może znajdować się jeden ekspozytor z jedną kolekcją biżuterii. Wielość obiektów sprawia, że biżuteria, którą zamierza kupić klient, traci swoją niepowtarzalność. Jednak jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, trudno wygospodarować odpowiednio dużo miejsca. Tu z ratunkiem mogą przyjść ekspozytory, które należy w tym celu wykorzystać. – Żaden salon jubilerski nie obędzie się bez popiersi na kolie czy naszyjniki – zauważa Krzysztof Błowiak. Wybierając popiersia należy wybierać te wykonane z białego tworzywa, najlepiej skórzane, gdyż to właśnie na nich wyeksponowane są wszystkie walory kosztowności. W salonie jubilerskim nie może zabraknąć także stojaków na biżuterię. Na polskim rynku można znaleźć stojaki w różnorakich kształtach, wykonane z najlepszych dostępnych na rynku materiałów. – Stojaki na biżuterię są niezastąpione przy tworzeniu wystawy sklepu, gdyż umożliwiają swobodne budowanie kompozycji – mówi Krzysztof Błowiak. – W salonie natomiast nie może zabraknąć ekspozytorów na pierścionki i kolczyki, najlepiej wybierać te wykonane ze szlachetnych materiałów – drewna, skóry, a nawet szkła – dodaje. Działające na polskim rynku firmy oferujące ekspozytory mają w swojej ofercie możliwość stworzenia ich pod konkretne wymiary i zgodnie z oczekiwaniami klienta. Można wobec powyższego zdecydować się na stworzenie ekspozytorów przygotowanych zgodnie z wymiarem gablot i w dowolnej kolorystyce.
Oprawa biżuterii
– Aby biżuteria zabłysła swoim pięknem, musi zostać odpowiednio oświetlona – mówi Krzysztof Błowiak. W salonie jubilerskim muszą dominować jasne, stonowane barwy. Najlepiej nadają się do tego lampki ledowe i halogenowe. Punkty światła najlepiej umieścić w ladach, żeby wydobywały blask konkretnych produktów. Należy pamiętać, że zapach ma równie duże znaczenie co oświetlenie i wystrój wnętrza. Badania dotyczące aromamarketingu pokazują, że zapach pozostaje w pamięci człowieka przez bardzo długi czas i pozwala powiązać wizualne wrażenia z emocjonalnymi przeżyciami. Dlatego też ważne jest, aby do salonów jubilerskich wprowadzić „zapach luksusu”, który skłoni klientów do dokonywania zakupów. Wiedzę o wpływie zapachów można wykorzystać w kreowaniu wizerunku marki. Odpowiednio dobrany aromat ma wpływ na to, jak dużo czasu klienci spędzają w miejscu sprzedaży, jakie podejmują decyzje zakupowe. Oczywiście aby wybrać najlepszy zapach do naszego salonu należy skontaktować się z firmą pomagającą budować „zapachową” strategię firmy. – Każdy salon jubilerski powinien mieć swój własny styl – zauważa Krzysztof Błowiak. – Musi zastanowić się, w jaki sposób prezentować swoją biżuterię, jaką strategię wybrać. Inaczej należy sprzedawać bowiem biżuterię z diamentami, a inaczej srebrną biżuterię autorską – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, salon jubilerski powinien być stworzony w sposób niepowtarzalny. Wyposażając go należy przede wszystkim zadbać o stworzenie klimatu danego miejsca, nadanie mu tożsamości. Podkreślenia wymaga fakt, że niemal wszystkie salony jubilerskie w Polsce wyglądają podobnie. W większości z nich można spotkać się ze standardowym wyposażeniem, dominują w nich jasnobrązowe meble z przeszklonymi gablotami. Właściciele salonów jubilerskich zazwyczaj decydują się na ciepłą, spokojną kolorystykę i nastrojowe światło, które wypełnia całą przestrzeń. Warto więc zadbać o to, aby nasz salon wyróżniał się nie tylko piękną biżuterią, ale także ciekawym designem.
W naszym kraju coraz większą popularnością cieszą się showroomy, miejsca przeznaczone głównie dla stylistów, w których prezentowane są najnowsze kolekcje odzieżowe. Projektanci biżuterii autorskiej coraz chętniej pokazują swoje prace w nowo powstałych przestrzeniach i zyskują tym samym nowych klientów.
Może warto stworzyć showroomy z biżuterią, gdzie poza prezentacją najnowszych kolekcji będzie istniała możliwość wypożyczenia kosztowności na sesje zdjęciowe.
Miejsce ekspozycji
Tradycyjnie showroomy to miejsce spotkania producenta odzieży ze stylistami, jednak ostatnio ich rola znacznie się poszerzyła. Poza prezentacją nowych kolekcji odzieżowych showroomy oferują także możliwość kupna prezentowanych kolekcji odzieżowych klientom „z ulicy” oraz stają się miejscem, gdzie odbywają się pokazy mody. Rola showroomu polega na promowaniu marek.
Z obserwacji rynku wynika, że w nowo powstałych showroomach coraz więcej miejsca przeznaczone jest na biżuterię. Poprzez ścisłą współpracę z twórcami biżuterii właściciele showroomów promują nowej kolekcje biżuterii w prasie, internecie i telewizji. Można powiedzieć, że showroom jest alternatywną formą reklamy dla producentów odzieży i biżuterii. Jak powszechnie wiadomo zaprezentowanie swojej biżuterii szerokiemu gronu potencjalnych klientów za pośrednictwem prasy czy telewizji jest przedsięwzięciem niezwykle kosztownym, a wstawienie swojej biżuterii do jednego z istniejących miejsc prezentacji nowych kolekcji jest wydatkiem znacznie mniejszym. Podkreślenia wymaga fakt, że w showroomie znajdują się kolekcje projektantów, którzy zdecydowali się na tę formę promocji swoich wyrobów. Właściciele showroomów starają się, aby prezentowane przez nich przed stylistami kolekcje były kompletne, a ich rolą jest wypożyczenie biżuterii i odzieży do sesji tematycznych przygotowywanych przez redakcje. Najlepsze polskie showroomy współpracują ze wszystkimi magazynami modowymi i shoppingowymi funkcjonującymi na naszym rynku medialnym.
Prezentacja kolekcji
Młodzi twórcy chcący zaistnieć na rynku powinni zastanowić się nad wprowadzeniem swoich kolekcji do showroomów. Zaprezentowanie swojej kolekcji w showroomie to nie tylko możliwość pokazania ich w prasie i telewizji. Profesjonalne showroomy oferują projektantom prezentacje kolekcji, promocję marki. Należy podkreślić, że właściciele showroomów, aby funkcjonować na rynku, muszą się wyróżniać. Aby wypromować swoich projektantów, szukają ciekawych aranżacji na zaprezentowanie kolekcji dziennikarzom, organizują pokazy w niekonwencjonalnych miejscach. Ich zadaniem jest odpowiednie wyeksponowanie kolekcji, dostosowanie press packu do wizerunku promowanej marki. Warto zauważyć, że głównym celem showroomu jest ogólnie pojmowany fashion marketing. Decydując się na zaprezentowanie swojej kolekcji biżuterii w showroomie należy liczyć się z kosztami, jednak, jak podkreślają ich właściciele młodzi projektanci traktowani są ulgowo. Mimo to należy liczyć się z wydatkiem rzędu trzech, czterech tysięcy miesięcznie. Jeśli wprowadzenie do showroomu swojej biżuterii wydaje się przedsięwzięciem zbyt kosztownym można, spróbować swoich sił i otworzyć swój własny punkt prezentacji kolekcji biżuterii.
Własna platforma
Projektanci biżuterii mogą pokusić się o stworzenie miejsca, w którym będą prezentowali nie tylko swoją biżuterię, ale także kosztowności oraz ubrania stworzone przez innych projektantów. Otwierając swój showroom należy pamiętać, że bierzemy na siebie odpowiedzialność za promocję prezentowanych produktów. Podpisując umowę z projektantami zobowiązujemy się do dbania o odpowiednią ekspozycję ich kolekcji oraz oprawę wizualną pokazów mody. Reasumując można powiedzieć, że należy przejąć na siebie odpowiedzialność za promocję nie tylko swojej biżuterii, ale także osób, które zdecydowały się wprowadzić do naszego showroomu swoje kolekcje. Należy pamiętać, że nie jest to jedyne rozwiązanie. Obecnie coraz popularniejsze stają się miejsca, w których poza promocją kolekcji istnieje możliwość kupna prezentowanych obiektów. W tym rodzaju działalności jako właściciele showroomu nie zobowiązujemy się do promowania marki projektanta, a jedynie do ekspozycji jego produktów w naszym punkcie. Ten rodzaj działalności jest platformą pomiędzy klientami, stylistami a projektantami i nie wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów zarówno dla właściciela showroomu, jak i projektanta chcącego zaprezentować w nim swoje nowe kolekcje. Nie można zapominać, że im więcej produktów i marek znajduje się w danym showroomie, tym większa szansa na sukces. Podkreślenia wymaga fakt, że showroom pełni także rolę galerii – każdy zainteresowany musi mieć możliwość obejrzenia prezentowanych produktów oraz porozmawiania na ich temat. Wydaje się, że rozmowa z dziennikarzami, stylistami i potencjalnymi klientami to jeden z najważniejszych celów działalności, gdyż dzięki niej poszerza się wiedza na temat biżuterii wśród społeczeństwa.
Opakowanie, tak samo jak biżuteria w nim zamknięta, musi być stworzone w charakterystycznym dla firmy stylu. Klienci traktują pudełko jak ekskluzywny gadżet, który towarzyszy im znacznie dłużej niż tylko do momentu wręczenia biżuterii.
Niestety właściciele salonów jubilerskich zazwyczaj nie poświęcają należytej uwagi opakowaniu, które przekazują klientowi wraz z zakupionym przez niego produktem. W sklepach z biżuterią zazwyczaj stosuje się standardowe opakowania, które ani nie podkreślają walorów estetycznych biżuterii, ani nie prezentują marki salonu. Należy pamiętać, że opakowanie stanowi ostatni etap promocji i buduje wizerunek marki.
Budowanie marki
– Oryginalne pudełko na kosztowności to niezbędny dodatek w każdym salonie jubilerskim – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Mimo że opakowanie biżuterii nie decyduje o wyborze, to trudno wyobrazić sobie salon, w którym biżuterię przekazuje się w woreczku foliowym – dodaje. Opakowanie powinno współgrać z rodzajem biżuterii, dla której jest przeznaczone, oraz wpisywać się w estetykę firmy. Należy pamiętać, że pudełko niejednokrotnie decyduje o sposobie postrzegania salonów jubilerskich przez klientów. Jak podkreślają specjaliści, budowanie wizerunku firmy w oczach klienta odbywa się wieloetapowo. Tworzenie identyfikacji wizualnej salonów wymaga od właścicieli wiele pracy i tu nie można zdać się na przypadek. Należy pamiętać, że wizerunek firmy musi być spójny i wykonany w pełni profesjonalnie. Dlatego tak ważne są wszelkiego rodzaju dodatki, które zaprojektowane zgodnie z estetyką firmy, tworzą jej historię i budują markę. Zamawiając opakowania na biżuterię należy przemyśleć nie tylko sposób ich wykonania, ale także materiał, z jakiego mają zostać zrobione. – Wybierając pudełka nie można zdać się na przypadek ani korzystać ze standardowych rozwiązań – mówi Marek Nowotnik. – Logo firmy umieszczone na opakowaniu musi być spójne z fakturą i barwą pudełka, od tego bowiem zależy nasza przyszłość na rynku. Rozpoznawalność marki buduje się małymi krokami, ale na każdym jej etapie należy dbać o profesjonalizm – dodaje. Opakowanie jest pewnego rodzaju platformą komunikacyjną pomiędzy salonem jubilerskim a klientami. Tak więc decydując się na zamówienie do swojego salonu pudełek należy mieć dobrze zaprojektowany logotyp swojej firmy.
Obraz, który niesie przesłanie firmy
Logo firmy nie może być zwykłym obrazkiem, który właściciele sklepów jubilerskich oraz projektanci będą umieszczali na opakowaniach, musi symbolizować filozofię i strategię działania firmy. Nie można pozwolić, aby logotyp nie kojarzył się z firmą jubilerską. – Obserwując rynek jubilerski można stwierdzić, że większość podmiotów gospodarczych decyduje się na stworzenie nazwy firmy wykorzystując nazwisko właściciela – mówi Marek Nowotnik. – Buduje to wiarygodność marki oraz rozpoznawalność firmy – dodaje. Jednak decydując się na rozwiązanie promujące nazwisko właściciela firmy nie można zadowolić się jedynie napisaniem go na opakowaniach i szyldzie firmy. Najlepiej zlecić przygotowanie logotypu profesjonalnej firmie, która zajmie się wykonaniem projektu. – Logotyp nie może być ani zbyt skomplikowany, ani zbyt prosty, gdyż jest to jeden z najważniejszych elementów tożsamości wizerunkowej przedsiębiorstwa – zauważa Marek Nowotnik. – Logo powinno oddawać charakter sprzedawanej biżuterii – dodaje. Powinno zostać wykonane zgodnie z kilkoma zasadami, których bezwzględnie należy przestrzegać. Przede wszystkim musi być czytelne, co oznacza, że nie można skonstruować go z więcej niż trzech kolorów. Nie można zapominać, że logotyp powinien być wykonany jednakową czcionką. Łączenie czcionek, wzbogacanie o kolor czy elementy graficzne sprawia, że logotypy stają się nieczytelne, a co za tym idzie niewiarygodne. – Podstawową regułą, którą powinniśmy kierować się przy projektowaniu logo, jest minimalizm – mówi Marek Nowotnik. – Należy pamiętać, że logo umieszczone będzie nie tylko na budynku firmy czy pracowni, ale na opakowaniach, ulotkach, papierze firmowym, tkaninie i zawsze niezależnie od wielkości musi być czytelne – dodaje. Dobrze zaprojektowane logo powinno być także umieszczane na sprzedawanej przez nas biżuterii. W tym celu należy przed rejestracją firmy zastanowić się nad zaprojektowaniem imiennika, który mógłby być wykorzystany jako logotyp. Projektując logotyp nie można zapominać, że musi być on uniwersalny, czyli powinien zostać zaprojektowany w wersji wektorowej. – Logotyp w wersji wektorowej można szybko i bezpiecznie drukować na wszystkich materiałach. Nie zmienia on swojego wyglądu ani kształtu – mówi Marek Nowotnik.
Logo na pudełku
Dysponując profesjonalnym logotypem można zdecydować się na zamówienie opakowań do salonu jubilerskiego. Wybierając je należy zwrócić szczególną uwagę na fakturę i kształt opakowania, aby pasowały one do logo. – Największą uwagę należy skierować na kolorystykę pudełka – mówi Marek Nowotnik. – Logo na nim umieszczone musi być czytelne i oddawać charakter firmy – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, najlepiej zdecydować się na wybór jednego rodzaju – plastikowych, drewnianych, flokowanych, tekturowych, skórzanych czy modnych ostatnio metalowych – opakowań na wszystkie rodzaje biżuterii. Powinny różnić się kształtem, ale materiał z jakiego są wykonane powinien być jednakowy dla całego asortymentu. Jednocześnie należy pamiętać, że logotyp powinien znajdować się w centralnej części opakowania. Warto zastanowić się nad wyborem opakowań o fantazyjnych kształtach, które będą komponowały się ze sprzedawanym w salonie jubilerskim asortymentem. – Należy pamiętać, że opakowanie jest tylko dodatkiem do sprzedawanej przez nas biżuterii, jego zadaniem jest wyeksponowanie walorów kosztowności, a nie zdominowanie ich – mówi Marek Nowotnik. Decydując się na wybór opakowania, na którym umieszczone zostanie nasze logo, warto zapoznać się z ofertą specjalistycznych firm, które w pełni profesjonalnie wykonają dla nas efektowane i eleganckie opakowania. Podkreślenia bowiem wymaga fakt, że kupione przez nas pudełka staną się wizytówką naszej firmy. Należy pamiętać, że opakowanie musi być zintegrowane z biżuterią w nim zamkniętą, promować wyrób oraz umożliwiać identyfikację firmy. Z punktu widzenia marketingowego powinno być możliwe do powtórnego wykorzystania i umieszczenia w nim kosztowności.
Na polskim rynku jubilerskim pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, które oferują biżuterię i prefabrykaty. Projektanci biżuterii chętnie korzystają z tego medium aby zaprezentować swoją ofertę potencjalnym klientom. Polacy przekonali się do zakupów kosztowności za pośrednictwem sieci i pomimo początkowych oporów chętnie kupują online.
Projektanci i sprzedawcy biżuterii decydując się na wprowadzenie swoich produktów do sklepów internetowych muszą zastanowić się nad wyborem odpowiedniego oprogramowania, które ułatwi potencjalnym klientom zakupy.
Darmowe oprogramowanie
Początkujący sprzedawcy biżuterii rozpoczynając swoją działalność w internecie wykorzystują najczęściej bezpłatne oprogramowanie. Jednym z najpopularniejszych programów jest WooCommerce. Program ten jest jedną z najpopularniejszym wtyczek WordPress eCommerce. Jak podkreślają użytkownicy, zastosowanie tego oprogramowania jest niezwykle proste. –WooCommerce można wzbogacić o wiele dodatkowych funkcji dzięki zintegrowaniu go z WordPressem, co pozwala na sprawne obsługiwanie transakcji dokonywanych za pośrednictwem sieci – mówi Paweł Irwieński, informatyk. – Nawet początkujący sprzedawca biżuterii w sieci może poradzić sobie z jego obsługą – dodaje. Jednym z często wykorzystywanych bezpłatnych programów do obsługi sprzedaży internetowej jest PrestaShop. W wersji podstawowej oprogramowanie można pobrać za darmo, jednak jego wzbogacona wersja kosztuje nieco ponad dwa tysiące złotych. – Rozpoczynając swoją działalność w sieci warto wykorzystać darmowe oprogramowanie i zapoznać się z jego narzędziami – mówi Paweł Irwieński. – Jednak po pewnym czasie będziemy zmuszeni do zakupu pełnej wersji oprogramowania, która znacznie ułatwi obsługę klientów i sprawi, że nasz sklep online będzie prezentował się profesjonalnie, a płatności dokonywane za jego pośrednictwem będą w pełni bezpieczne – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, bezpłatne programy sprawdzają się doskonale w przypadku małej liczby oferowanych klientom produktów.
Pełna wersja oprogramowania
Decydując się na otwarcie sklepu z biżuterią online należy zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi na rynku markami oprogramowania. Oczywiście zamówienie oprogramowania sklepu internetowego wiąże się z kosztami. – Jeśli zadowolą nas podstawowe funkcje oferowane wraz z oprogramowaniem, musimy liczyć się z wydatkami rzędu dwóch tysięcy złotych – mówi Paweł Irwieński. – Jednak dla branży jubilerskiej znacznie lepsze byłoby oprogramowanie uszyte na miarę, czyli stworzone na potrzeby konkretnego klienta – dodaje. Koszt wykonania indywidualnego oprogramowania waha się od pięciu do nawet dziesięciu tysięcy złotych. Nie można zapominać, że wybór satysfakcjonującego nas oprogramowania nie zamyka listy wydatków jakie musimy ponieść, aby móc sprzedawać swoją biżuterię za pośrednictwem sieci. Do kosztów należy doliczyć także koszt serwera, czyli od 500 do 1500 złotych rocznie. – Obowiązkowo należy także zapłacić około 150 złotych za prowadzenie domeny, a także doliczyć 100 złotych miesięcznie za usługę pozycjonowania – mówi Paweł Irwieński. – Jednak nie można zapominać, że wydatki poniesione na założenie sklepu internetowego z całą pewnością się zwrócą – dodaje.