Przeglądasz dział WARSZTAT JUBILERSKI (id:48) w numerze 04/2012 (id:109)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Na polskim rynku jubilerskim pojawia się coraz więcej hurtowni, które oferują swoim klientom, nie tylko gotową biżuterię srebrną, ale także srebrne półfabrykaty. Ich zakupem zainteresowani są nie tylko amatorzy, którzy próbują swoich sił na rynku jubilerskim, ale także właściciele salonów jubilerskich.
Zmiany w sektorze jubilerskim musiały wpłynąć także na hurtownie półfabrykatów, które aktywnie uczestniczą w życiu branży. Oczekiwania kupujących od producentów biżuterii rosną, klienci hurtowni półfabrykatów domagają się częstych zmian w asortymencie, bowiem rynek staje się coraz bardziej wymagający.
Jakość przede wszystkim
– Nasze produkty łączą w sobie to, co w jubilerstwie najważniejsze: estetykę, wysoką jakość i różnorodność stylów. Nigdy nie ulegamy pokusie zaoszczędzenia na jakości kosztem naszych klientów. Zadowolenie klienta, to nasza misja – mówi Andrzej Paszkowski, właściciel firmy Berpol. – Naprzeciwko wciąż rosnącym potrzebom naszych klientów, wychodzimy z całym wachlarzem wzorów i modeli. Nasi designerzy robią wszystko by wprowadzić klientów w świat jubilerskiej fantazji i przyjemności – dodaje. Konkurencja wymusiła, aby produkty były dostępne, nie tylko w tradycyjnej hurtowni, ale także za pośrednictwem internetu. – Na przeobrażenie rynku półproduktów wpływ miał również dynamiczny rozwój komunikacji związany z upowszechnieniem internetu – mówi Andrzej Paszkowski. – Od tego momentu każda bardziej przedsiębiorcza osoba może zostać jubilerem. Więcej: dzisiaj każdy może zaprojektować i stworzyć własną (autorską) biżuterię. Jednak, aby ostateczny produkt łączył w sobie oryginalność, piękno oraz jakość, potrzebujemy wysokiej klasy składników. Solidny półprodukt, to 90 procent sukcesu – dodaje. Właściciele hurtowni srebrnej biżuterii i półfabrykatów muszą posiadać w swojej ofercie produkty, które mogą stać się obiektem zainteresowania klientów. Oferta hurtowni półfabrykatów musi być zróżnicowana. Dla klientów najważniejsza jest jakość produktów, dlatego że im lepszy produkt, tym bardziej wartościowa biżuteria. Nie można zapominać, że klienci indywidualni lubią nie tylko eksperymentować z biżuterią wykonaną z półfabrykatów, ale także oczekują od niej wpisania się w najnowsze trendy modowe.
Modne kompozycje
Nie można zapominać, że klienci w hurtowniach półfabrykatów szukają wyrazistego wzornictwa. Zależy im na zakupie produktów, które umożliwią wyróżnienie się stworzonej przez nich biżuterii na tle konkurencyjnych wyrobów. Wśród klientów hurtowni półfabrykatów można także zaobserwować zainteresowanie niecodziennymi materiałami. Od kilku sezonów dużym powodzeniem cieszy się ceramika. – Zapotrzebowanie na nasze produkty wzrosło wraz z pojawieniem się kryształów Swarovskiego – mówi Andrzej Paszkowski. – Wyzwoliły one twórczą moc naszych odbiorców i umożliwiły tworzenie własnej biżuterii – dodaje. Kryształy Swarovskiego od dłuższego czasu cieszą się coraz większym powodzeniem wśród kupujących. Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością moda. Niesłabnącym zainteresowaniem klientów cieszą się półfabrykaty pokryte 24k złotem oraz wykonane ze srebra próby 999. Podkreślenia wymaga fakt, że właściciele salonów jubilerskich oraz osoby zajmujące się tworzeniem biżuterii powinny nawet w renomowanych hurtowniach półfabrykatów zwracać uwagę na jakość biżuterii, sprawdzać oznaczenia. Warto pamiętać, że inwestycja w dobrej jakości materiały z całą pewnością przełoży się na wzrost zainteresowania klientów wyprodukowaną biżuterią. – Wybierając półfabrykat należy kierować się dwoma cechami: estetyką oraz wysoką jakością – mówi Andrzej Paszkowski. – Umiejętność połączenia tych dwóch właściwości to nie tylko zadowolenie klienta, ale również satysfakcja producenta – dodaje.
Kamienie jubilerskie
W hurtowniach półfabrykatów popularnością cieszą się także kamienie jubilerskie. Bardzo dobrze sprzedaje się bursztyn, krzemień pasiasty, perły, lawa wulkaniczna i topaz. Klienci wykorzystują kamienie do tworzenia modnych i nowoczesnych kolekcji biżuterii. Nowością, na którą coraz chętniej decydują się są kulki shamaballa, czyli kulki do wklejania. Niezmiennie od kilku sezonów zainteresowaniem klientów cieszą się różnego rodzaju zawieszki, które często inkrustowane są kamieniami jubilerskimi. – Hurtownie półfabrykatów jubilerskich oferują niemal wszystko co potrzebne jest do stworzenia biżuterii – poczynając od srebrnych komponentów do kolczyków a na narzędziach kończąc – mówi Wacław Mikołajewski, właściciel sklepu z biżuterią Flash. – Zaopatrując się w hurtowniach półfabrykatów można stale uzupełniać swój asortyment, gdyż coraz częściej pojawia się w nich również gotowa biżuteria – dodaje. Klienci hurtowni półfabrykatów podkreślają, że można w nich zaopatrzyć się w najmodniejsze dodatki. Warto zauważyć, że coraz częściej na zakupy w hurtowniach półfabrykatów decydują się jubilerzy i właściciele salonów jubilerskich. – Jeszcze do niedawna z oferty hurtowni półfabrykatów korzystali głównie amatorzy, którzy próbowali swoich sił na rynku biżuteryjnym – zauważa Wacław Mikołajewski. – Dzięki różnorodności oferty teraz coraz częściej z ich usług korzystają złotnicy i jubilerzy, którzy dzięki zakupom ułatwiają sobie pracę a także zmniejszają swoje koszty – dodaje. Różnorodność oferty hurtowni półfabrykatów sprawia, że z ich usług korzysta coraz więcej podmiotów gospodarczych funkcjonujących na polskim rynku jubilerskim.
Właściciele hurtowni półfabrykatów podkreślają, że zainteresowanie klientów kupnem srebrnych półfabrykatów stale rośnie. Szerząca się moda na składanie biżuterii spowodowała, że znaczna część hurtowni półfabrykatów oferuje swoim klientom sprzedaż nie tylko hurtową. Zmiany wprowadzone w regulaminach hurtowni półfabrykatów srebrnych skłoniły znacznie większą rzeszę klientów do zaopatrywania się w niezbędne produkty właśnie w hurtowniach, które jeszcze niedawno oferowały swoje usługi tylko licencjonowanym sprzedawcom i twórcom biżuterii. – Hurtownie funkcjonujące na polskim rynku stale wzbogacają swoją ofertę, dzięki czemu rośnie nie tylko ich konkurencyjność, ale także zyskują nowych klientów – mówi Wacław Mikołajewski. – Wpływ na to ma z całą pewnością fakt, że hurtownie półfabrykatów zapewniają stałym klientom nie tylko dobrej jakości, modne produkty, ale także oferują im różnego rodzaju upusty i rabaty, które sprawiają, że klienci do nich wracają – dodaje.
Rosnące zainteresowanie Polaków biżuterią autorską, czy polskimi arcydziełami sztuki jubilerskiej, sprawia, że w coraz większej ilości sklepów z biżuterią można znaleźć warsztat jubilerski.
Narzędzia i maszyny jubilerskie można podzielić na te: do obróbki plastycznej; służące do cięcia metalu; do obróbki powierzchni; topienia i lutowania; odlewnicze, czy w końcu galwanotechniczne. W zależności od prowadzonej działalności należy wybierać taki ich rodzaj, aby praca była łatwa i przyjemna.
Narzędzia do salonu
Każdy salon czy sklep z biżuterią ma swoją specyfikę i oferuje klientom różnego rodzaju towary i usługi. – Pierwsza grupa salonów to te należące do dużej firmy jubilerskiej, która dysponuje kilkoma lub kilkunastoma sklepami – mówi Wojciech Kociuba, właściciel firmy W. Kociuba. – Takie firmy na ogół nie inwestują w wyposażenie w narzędzia jubilerskie, wystarczy im rygiel i obrączki miarowe i ewentualnie coś do czyszczenia biżuterii, która leży w gablotach – dodaje. Nie można zapominać, że w salonie jubilerskim nie może zabraknąć płynu do czyszczenia srebra i złota, rękawiczek, suwmiarki, wagi legalizowanej, kleszczy, urządzenia do przecinania obrączek. – Jeżeli salon prowadzi skup złota, powinien dysponować kamieniem probierczym – zauważa Wojciech Kociuba. Kolejną grupę stanowią małe warsztaty złotnicze, gdzie dokonywane są drobne usługi jubilerskie. Natomiast do trzeciej grupy można zaliczyć zakłady złotnicze, które sprzedają biżuterię, jak również dokonują napraw i zajmują się produkcją niewielkich serii biżuterii. – W salonach takich znajdują się stanowiska pracy wyposażone w powiększarki, palniki, silniki jubilerskie, polerki oraz szereg innych narzędzi niezbędnych do wykonywania napraw – mówi Jędrzej Zdziarski z Rodent.
Małe warsztaty jubilerskie
Na polskim rynku jubilerskim coraz częściej można spotkać się z sytuacją, w której właściciele salonów decydują się na wprowadzenie do swoich stałych usług możliwości projektowania i tworzenia biżuterii a także na dokonywanie napraw i innych usług, którymi mogą być zainteresowani najbardziej wymagający klienci. – Do funkcjonowania tego rodzaju warsztatu niezbędne jest posiadanie narzędzi podręcznych. Nie wyobrażam sobie robienia czegokolwiek bez silnika jubilerskiego z całym oprzyrządowaniem typu: frezy, gumówki, tarczki ścierne – mówi Wojciech Kociuba. – Oczywiście nie można zapomnieć o stole jubilerskim a także o ankach, puncynach, ryglach okrągłych, owalnych, przebijakach i kulach grawerskich, sztychlach, polerkach (najlepiej z wyciągiem). Jeżeli chodzi o droższe narzędzia, to przede wszystkim spawarka do robienia wszelkich napraw, i grawerko-frezarka komputerowa, bez której nie wyobrażam sobie życia – podsumowuje Wojciech Kociuba.
Wymagania jakie stawia przed branżą jubilerską rynek sprawiają, że właściciele salonów jubilerskich muszą być bardziej elastyczni i dostosowywać swoją ofertę do oczekiwań klientów. Dlatego też niezbędne jest stałe inwestowanie w nowoczesny sprzęt, który umożliwi wykonywanie nawet najbardziej skomplikowanych prac. Należy jednak pamiętać, że nie uda się prowadzić dobrze działającego przedsiębiorstwa bez inwestowania w nowoczesne technologie. – Kupując narzędzia należy pamiętać, aby zwracać uwagę na ich jakość w myśl powiedzenia: „Co tanie, to drogie” – radzi Wojciech Kociuba. Decydując się na zakup specjalistycznego sprzętu warto także dokładnie przeanalizować wszelkie możliwości jakie dana maszyna jest w stanie nam zapewnić i jakie korzyści będą płynęły z jej posiadania. – Obecnie nie wystarczy, aby narzędzie, czy maszyna miały niską konkurencyjną cenę i wysoką jakość. Nikt nie kupuje oprzyrządowania po to, aby pięknie wyglądało na półce w jego pracowni – mówi Bartłomiej Hamerlak z Rodent. – Nasi klienci przed zakupem najpierw sprawdzają, czy dana maszyna jest im rzeczywiście potrzebna w pracowni, czy będzie dostatecznie często wykorzystywana, czyli jak to określają „zarobi na siebie” – dodaje.
Rosnące zainteresowanie Polaków biżuterią autorską, czy polskimi arcydziełami sztuki jubilerskiej, sprawia, że w coraz większej ilości sklepów z biżuterią można znaleźć warsztat jubilerski. Specjalistycznym sprzętem zainteresowani są także producenci, grawernicy, początkujący artyści, czy właściciele punktów usługowych, w których dokonuje się reperacji biżuterii.
Zysk z posiadania specjalistycznego sprzętu jubilerskiego jest podwójny – po pierwsze klienci otrzymują pełnowartościowy, nowoczesny produkt; po drugie firmy produkujące biżuterię są w stanie zdystansować się od konkurencji.
Profesjonalizm na stanowisku pracy
– Obserwując klientów zaopatrujących się w narzędzia można zauważyć pewien powtarzający się schemat, nowopowstałe zakłady od razu wyposażają swoje pracownie w podstawowe narzędzia i maszyny – mówi Roman Siewert, Hurtownia Artykułów Jubilerskich GRANIT z Gdańska. – Jubilerzy posiadający zakład interesują się nowoczesnymi liniami obróbki powierzchni czy odlewniczymi, komputerowym wspomaganiem projektowania i wykonywania wzorów – dodaje. Narzędzia i maszyny jubilerskie oferowane na polskim rynku sprzedają się dobrze, głównie za sprawą ich wyspecjalizowania. Każda firma może znaleźć w ofercie hurtowni ze sprzętem jubilerskim niezbędne narzędzia i maszyny. – Zakłady produkcyjne stale potrzebują materiałów eksploatacyjnych takich jak gumy wulkanizacyjne, woski masy odlewnicze, ligury itp. Te firmy dbają także oto, aby obniżyć koszty produkcji, co sprawia, że stale inwestują w coraz nowocześniejsze urządzenia – mówi Paweł Markowski, kierownik działu narzędzi P.A.T. Bugała. – Natomiast punkty usługowe wykonujące naprawy biżuterii zakupują narzędzia ręczne oraz urządzenia, które pozwolą poszerzyć zakres usług np. grawerki komputerowe, spawarki PUK – dodaje.
Specjaliści ds. rynku podkreślają, że w zestawie zamawianych maszyn najczęściej powtarzają się: stół jubilerski, niewielka walcarka ręczna lub elektryczna, polerka stołowa, palnik inżektorowy na propan-butan, komplet puncyn z anką, mały piec do topienia srebra, wlewaki uniwersalne do prętów i blach, młotki, tygle, płyty skamoleksowe, rylce, frezy, czy pilniki. – Wyposażając swój warsztat klienci starają się wybierać sprzęt dobrej jakości i nowoczesny. Nie przywiązują większej uwagi do ceny – mówi Roman Siewert. Wpływ na zwiększone zainteresowanie narzędziami i maszynami jubilerskimi mają z jednej strony rosnące oczekiwania klientów, z drugiej środki unijne, które mogą zostać przeznaczone na zakup sprzętu jubilerskiego. Warto zauważyć, że niektóre hurtownie funkcjonujące na polskim rynku jubilerskim z atencją traktują podmioty gospodarcze, które w branży jubilerskiej stawiają swoje pierwsze kroki. – Początkujący adepci zwracają się do nas o przygotowanie oferty na kompleksowe wyposażenie pracowni złotniczej, co robimy z wielką ochotą – mówi Paweł Markowski.
Nowoczesne maszyny i narzędzia
Aby zaistnieć na polskim rynku jubilerskim trzeba zaoferować potencjalnemu klientowi idealny produkt, do stworzenia którego niezbędne są nowoczesne maszyny. Warsztaty jubilerskie w ciągu ostatnich kliku lat zmieniły się nie do poznania. Jubilerzy i złotnicy znacznie częściej w swojej pracy wykorzystują komputery i wysokiej jakości sprzęt. Szczególną role w pracy jubilera-złotnika zaczęło odgrywać oprogramowanie komputerowe. – Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, dla którego ważne są piękny i nowoczesny wyrób, jubilerzy coraz częściej wykorzystują komputery i śmielej korzystają z programów wspomagających projektowanie takich jak Matrix3, Rhinoceros czy ZBrush – mówi Roman Siewert. – Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii tworzą także modele na drukarkach przestrzennych 3D np. Solidscape lub na frezarkach sterowanych komputerowo np. Roland – dodaje. Jak podkreślają specjaliści ds. rynku inwestycja w nowoczesne narzędzia to przede wszystkim możliwość obniżenia ceny produktu końcowego, czyli biżuterii znajdującej się w salonie jubilerskim.
Wyposażony salon
Nie należy zapominać, że osoby decydujące się na zakup specjalistycznego sprzętu do produkcji czy renowacji biżuterii powinni zwracać uwagę przede wszystkim na jego jakość. Jak podkreślają właściciele hurtowni ze sprzętem jubilerskim głównym kryterium, jakim kierują się ich klienci jest cena produktu. – Powinna być adekwatna do jakości produktu – zauważa Paweł Markowski. – Ważne aby kupowane urządzenia posiadały certyfikat CE i serwis producenta – dodaje. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem zainteresowania maszynami jubilerskimi rośnie także ilość hurtowni, oferujących specjalistyczny sprzęt. Dlatego też należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kompleksowość świadczonych usług. Hurtownie poza serwisem swojego sprzętu oferują klientom także możliwość uczestniczenia w szkoleniach, czy kursach podnoszących swoje umiejętności. – Dużą pomocą w podjęciu właściwej decyzji co do linii rozwoju zakładów jubilerskich zarówno w okresie początkowym jak i późniejszym jest właściwa informacja – mówi Roman Siewert. – Ogromną pomocą doradczą stanowi personel specjalistycznych hurtowni – kończy.
Im lepszej jakości narzędzia i maszyny wykonują pracę nad biżuterią tym lepszej jakości produkt końcowy oferowany jest klientowi. Nie należy zapominać, że dzięki posiadanym nowoczesnym narzędziom można pozyskać nowych klientów. – Maszyny pozwalają produkować biżuterie o wyszukanym wzornictwie, stosunkowo niskiej cenie i w ilościach zgodnych z zapotrzebowaniem rynku – mówi Paweł Markowski. – Bez maszyn nie da się obecnie dokonać nawet prostej naprawy. Klient, który przychodzi do zakładu złotniczego i słyszy, że tego akurat naprawić się nie da, znajdzie inny zakład, gdzie jest to możliwe. Tam zrobi zakupy i poleci swoim znajomym – dodaje. Nowe wyzwania, przed którymi stoi branża jubilerska powodują, że zakup wysokiej jakości narzędzi oraz maszyn jubilerskich wydaje się być rzeczą niezbędną. Z obserwacji rynku wynika bowiem, że producenci biżuterii, którzy dysponują wysokospecjalistycznym sprzętem są w stanie spełnić niemal każde oczekiwanie swoich klientów, co z kolei przekłada się na zysk zarówno dla nich, jak i dla salonów jubilerskich oferujących biżuterię klientowi docelowemu.