Jiří Šibor urodził się w 1966 roku w Brnie, w ówczesnej Czechosłowacji. Początki szkolenia nad pracą z metalem rozpoczął już w szkole średniej w latach 1989-1991 w High School for Processing of Metals w miejscowości Kuřim (Czechy), a następnie w latach 1981-1984 kontynuował naukę na kierunku inżynieria w School for Professional Engineering. Na koncie Jiříego widnieje spora lista wystaw solowych, w tym ostatnia z 2011 roku zatytułowana „Glas sucht Sie“ w Gallery Sonna w Niemczech.
Jego prace prezentowane były w wielu publikacjach m.in. „1000 Rings“ wydawnictwa Lark Jewelry Books czy „500 Necklaces“ tego samego wydawnictwa. Jego obiekty prezentowane są na całym świecie i znajdują się w stałych kolekcjach muzeów m.in. w Museum of Arts and Design w Nowym Yorku. Jedną z jego miłości stała się stal szlachetna. Jak sam mówi, materiał, który sobie wybrał sprawia wiele barier w trakcie jego obróbki, ale efekt jest satysfakcjonujący. Zapraszam do Punktu Widzenia Jiří Šibor…
Biżuteria…
Biżuteria jest dla mnie medium pozawerbalnej komunikacji. Ponadto to obiekt nadaje znaczenie i kod. Oczywiście wśród nas istnieje mnóstwo rzeczy z błyszczącą plakietką – BIŻU TERI A – a jej wartość jest ustalana na podstawie i marki danego obiektu a często także wagi biżuterii.
Inspiracja …
Inspiracja jest wszechobecna, wokół i wewnątrz nas. Jednak tylko ograniczona liczba ludzi wie jak ją kontrolować, obserwować, odkrywać i rozważać, aby stworzyć proces, którego efektem będzie czytelny i ważny przekaz. Tę rolę przydzielono artystom (włączając współczesnych artystów – jubilerów).
Materiał…
Materiały to nieograniczona przestrzeń dla artysty. Kreator rozumie i potrafi czytać materiał. To jak z nim pracować. Jego zadaniem jest połączyć inspiracje i techniczne możliwości razem, aby w rezultacie stworzyć obiekt o konkretnej jakości i wartości. Intuicyjnie wybrałem stal szlachetną, która stwarza wiele trudności w trakcie jej obróbki. Jednak praca ta opłaca się, bo powstaje biżuteria wysokiej jakości i niezwykle trwała.
Warsztat …
Potrzebuje przestrzeni, w której znajduje się minimum narzędzi i maszyn. Stosuję narzędzia ręcznie wykonane i specjalnie zaprojektowane do pracy ze stalą szlachetną. W ich produkcji istotny jest czas i umiejętności mistrza. W trakcie wakacji planuje powiększyć studio poza obszar mojego domu.
Tradycyjna czy współczesna …
Wybór jest bardzo prosty – współczesna. Historia tradycyjnej biżuterii jest widoczna w bardzo wielu miejscach. Natomiast z prawdziwą współczesną biżuterią jest jak „szukaniem igły w stogu siana”. Jeżeli spojrzymy wstecz w krótką historię współczesnej biżuterii, to wówczas możemy dostrzec naprawdę awangardowe prace. Tworzenie nowych obiektów jest wyzwaniem, aby nie odtwarzać już wykonanych wcześniej obiektów, a kreować nowe, wcześniej zupełnie niespotkane i niepowtarzalne.
Granice …
Granice, bariery, limitacje… istnieją jedynie w naszych głowach. Następną granicą jest materiał i zastosowane łączenia w trakcie procesu powstawania. Nie używam palnika do łączenia poszczególnych elementów. Dodatkowo od początku do końca muszę dokładnie przemyśleć każdy krok w powstawaniu danego obiektu, gdyż przy łączeniu riwetowym ważna jest struktura połączeń.
Kierunek …
Biżuteria przyszłości będzie zdecydowanie wymuszona poprzez swoją historie i teraźniejszość. Będzie odbiciem czasu i idei, prądów danej chwili. Współczesna biżuteria może być wyznacznikiem wartości najistotniejszego znaczenia. Ufam, że w przyszłości będzie jej zapewniona wolna przestrzeń ekspresji.
Motto …
Dla mnie współczesna biżuteria jest „czymkolwiek”. Oznacza to, że może być w dowolnym kształcie, rozmiarze, niekoniecznie dopasowana do proporcji ludzkiego ciała. Może być wykonana z „jakiegokolwiek” materiału, byle byłby on zgodny z ekspresją i indywidualnością artysty. Wartość danego obiektu leży w możliwości wykorzystania zarówno wizualnych, jak i strukturalnych własności danego obiektu, a finalnie w jego odbiorze przez widza czy osobę noszącą ten obiekt biżuterii. http://www.klimt02.net/jewellers/jiri-sibor