Legnica po raz 33 zmieniła się w srebrną stolicę sztuki złotniczej i designu. Przez dwa majowe dni (11-12 maja) swoją premierę miało 17 wystaw, odbyły się: pokaz mody, happeningi i twórcze dyskusje, wszystko w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO.
Podczas kulminacji „Rytuału” poznaliśmy nagrodzonych i wyróżnionych (nazwiska których do czasu wernisażu utrzymywane były w tajemnicy), wręczono również nagrody finansowe w wysokości około 20 tysięcy złotych i rzeczowe (6 kg srebrnego granulatu, stoisko na targach inhorgenta w Monachium, stoisko na targach Jubinale), w sumie – o wartości powyżej 50 tysięcy złotych.
Czyste VARIActwo
Kulminacja LFS 2012 zainaugurowana została w piątkowe popołudnie (11 maja) przez „Czyste VARIActwo” – pokaz biżuterii i mody wyreżyserowany przez Mariusza Gliwińskiego, z ozdobami jego autorstwa w roli głównej. W niecodziennej scenerii galerii handlowej (współpracującej z Galerią Sztuki) modelki zaprezentowały biżuterię z różnych kolekcji sopockiego projektanta. Na pierwszym planie – jak zawsze u Mariusza Gliwińskiego – był bursztyn: czarny łączony z diamentami, inspirowany zbroją samurajską czy muzyką jazzową. Po zakończonym pokazie poznaliśmy młode artystki prezentujące swoje prace w ramach cyklu „Debiuty”: Annę Kanicką i Dorotę Sokołowską, które nieco stremowane zapraszały do oglądania ich indywidualnych wystaw. W tej samej przestrzeni odbyły się także wernisaże konkursowych wystaw Prezentacje 2011 oraz Amberif Design Award N:Joy. Po tak bogatym wprowadzeniu do świata biżuterii festiwalowa publiczność w srebrnym korowodzie przeszła do legnickiego Rynku. Celem pochodu była intronizacja nowego patrona srebra, złotników i galerników – Złotego Palucha. Jest on krasnalem, który powstał w Legnicy na warsztatach złotniczych Silver Time w 2010 roku, a jego autorem jest Gijs Bakker z Holandii. Krasnal, niesiony na specjalnym postumencie, dotarł do holu Starego Ratusza, gdzie czekał na niego tron w otoczeniu kilkuset prac składających się na wystawę Holownia. Tam też został ogłoszony konkurs na imię dla nowego patrona srebra.
Renesans Dialogue Collective
Następnie w Galerii Srebra pod Przepiórczym Koszem podziwiać mogliśmy prace inspirowane tematem Czasu, które wykonali tworzący wspólnie w ramach grupy Au+: Marcin Bogusław, Bartek Chmielewski, Filip Jackowski i Michał Wysocki. Młodzi twórcy po raz drugi prezentowali się wspólnie na ekspozycji wchodzącej w skład Legnickiego Festiwalu SREBRO, a reprezentujący grupę Marcin i Bartek wyrazili nadzieję, że ich obecność w Legnicy stanie się corocznym rytuałem. Z gościnnych progów Galerii Srebra wszyscy przeszli do pobliskiego Muzeum Miedzi, w którym czekały dwie kolejne wystawy, ilustrujące specjalności Polski i Czech. Obok siebie na dwóch ekspozycjach prezentowane były nasz krzemień pasiasty i czeskie szkło wraz z biżuterią.
W świat krzemienia pasiastego – kamienia optymizmu wprowadzili gości Cezary Łutowicz (obdarowany przy tej okazji srebrnym kilofem – „Pasiakiem”), zaś tajniki obróbki szkła i wykorzystania tego materiału w biżuterii przybliżała Ludmila Šikolová. Ostatnią wystawą tego wyjątkowo upalnego dnia był projekt Renesans, realizowany przez londyńską grupę Dialogue Collective, której członków gościliśmy w Legnicy. W Galerii Satyrykon zaprezentowali prace inspirowane właśnie renesansem, a goście odwiedzający wystawę mogli poczuć się jak gwiazdy, kiedy to brytyjscy artyści wykonywali im fotografie z biżuterią z wystawy, a oprawą zdjęcia była stylizowana na XV-wieczną rama lustra w zielonym kolorze. Zresztą jaskrawa zieleń była łączącym wszystkich artystów ogniwem – nie sposób było ich pomylić w tłumie, ponieważ każdy z nich „oznaczony” był zieloną barwą (czy to w elemencie ubioru, w biżuterii, czy na paznokciach). Wieczór zakończył się szalonym koncertem brytyjskiej grupy Scrotum Clamp, a kolejny obfitujący w wydarzenia srebrny dzień rozpoczął się już w południe. Pierwszym punktem programu była otwarta dyskusja o sztuce złotniczej i designie – „Silver meeting z ruskimi pierogami”. Autorzy tegorocznego cyklu Sylwetki Twórców przygotowali specjalne prezentacje zdjęć, przybliżające ich życie i twórczość. Mari Ishikawa opowiadała o swoich inspiracjach kulturą rodzimego kraju i poszukiwaniu równoległych światów, Niemka Silke Trekel zaprezentowała swoje prace inspirowane architekturą i abstrakcyjnymi strukturami przestrzennymi, o tańczących na wietrze foliówkach, grze światła na afrykańskiej pustyni i postawie proekologicznej opowiedziała Małgorzata Kalińska, zaś Herman Hermsen pokazał w skrócie swój dorobek jako projektanta, nie tyko biżuterii i pochwalił się swoim poczuciem humoru. Całemu spotkaniu patronowały słynne legnickie pierogi ruskie, które w przerwie zaserwowane zostały wszystkim uczestnikom spotkania. Po krótkiej chwili wytchnienia rozpoczął się wernisażowy maraton. Na pierwszy ogień poszła wystawa fotografii, które nadesłano na ogłoszony przez Galerię Sztuki konkurs pod hasłem przyświecającym całemu festiwalowi – Rytuał. Wystawę podziwiać można było w przestrzeni miejskiej, przed siedzibą galerii, a chętni mogli zrobić sobie zdjęcie z panującym już drugi dzień w Legnicy krasnalem, nawet wcielając się w jego rolę. Spod Galerii, tocząc symboliczny Ring, goście przeszli do Galerii Niello, w której otwarte zostały wystawy tworzące tegoroczny cykl „Srebrne Szkoły”: Wyższa Szkoła Sztuki i Designu Burg Giebichenstein Halle z Niemiec i Wyższa Szkoła Sztuki i Designu Duncan of Jordanstone z Dundee w Szkocji. O szkołach i prezentowanych pracach opowiedzieli profesor Daniel Kruger z Halle oraz Kirsty Nicholson i Kathy Vones – z Duncan of Jordanstone Collage w Szkocji.
Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej RYTUAŁ
Dosłownie tuż za rogiem, w Galerii Ring na swoją kolej czekały aż cztery ekspozycje. Jako pierwsza otwarta została Preziosa Young – prezentująca prace ósemki najzdolniejszych młodych projektantów, wyłonionych w konkursie uczelni Le Arti Orafe. Potem nadszedł czas na indywidualne wystawy trzech artystek: Mari Ishikawy, Silke Trekel i Małgosi Kalińskiej, z których każda po raz kolejny tego dnia opowiedziała o swoich inspiracjach oraz dziękowała za możliwość pokazania swojej twórczości w miejscu tak wyjątkowym dla złotników jak Legnica. Następnie korowód festiwalowy udał się do głównej siedziby Galerii Sztuki, gdzie przedstawiono ostatnią „Sylwetkę Twórcy”. Retrospektywna wystawa Hermana Hermsena cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, zaś sam twórca zaskoczył wszystkich gości wernisażu, obdarowując ich drobnym prezentem swojego autorstwa. Każdy z obecnych otrzymał krwistoczerwone usta wycięte z miękkiego plastiku, które można założyć na ucho, tworząc w ten sposób zabawny kolczyk. I wreszcie nadszedł czas na główny punkt programu – ceremonię otwarcia 21. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej RYTU AŁ i ogłoszenie listy nagrodzonych. Najpierw poznaliśmy laureatów wyróżnień przyznanych poza kompetencją jury. Wyróżnienie honorowe Dyrektora Galerii Sztuki otrzymali Vratislav Karel Novak i Karol Weisslechner, Polska Biżuteria nagrodziła Andrzeja Packa i Jakuba Śliwowskiego, Grupa Sześć Kelly McCalum. Statuetka ST FZ powędrowała w ręce Hiszpana Jordi Aparicia, nagrodę im. Joachima Sokólskiego zdobyła Alina Filimoniuk-Pilecka, zaś stoisko na targach Inhorgenta Monachium w 2013 roku otrzymał Frederic Brahman. Wyróżnienie firmy Hefra otrzymał Jarosław Westermark, a Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników duet: Claudia Betancourt & Ricardo Pulgar.