Denise Reytan to artystka młodego pokolenia, która
urodziła się i pracuje w Dusseldorfie w Niemczech.
Edukację związaną z projektowaniem biżuterii rozpoczęła
w 2000 roku na kierunku Technical College for Design
of Jewellery and Objects w Goldsmith School w Pforzheim
w Niemczech, a następnie uzyskała dyplom na wydziale
– Product Design na University of Applied Science. Od
2003 roku bierze udział w wystawach grupowych. Na
koncie ma także publikacje m.in. „The Jewellery
Compedium” (w: Andy Lim – Darling Publications) oraz
„Sustainable Jewellery” (w: Julia Manheim – A&C Black
Publisher Ltd).
Biżuteria…
Biżuteria jest dla mnie wewnętrzną ekspresją.
Traktuję ją jako przekaz. Biżuteria
przede wszystkim informuje. Jest dla mnie
także przyjaciółką, zawsze daje radość, siłę.
Biżuteria umożliwia refleksję nad uczuciami,
emocjami zarówno twórcy jak i osoby
ją noszącej. Biżuteria to także spójność –
stanowi spójność: myśli, uczuć wtopionych
w materiał, formę i kolor. Uwielbiam tworzyć
powiązania, opowieści w umysłach
ludzi. Moja analiza normatywnych idei na
temat biżuterii dotyka także kwestii bezwarunkowego
piękna kolorów i formy. Ponadto
w swoich pracach kwestionuję granice
między szlachetnym i nieszlachetnym
materiałem. Fascynuje mnie transformacja
szlachetnego w nieszlachetne. Można sobie zadać pytanie – kiedy
coś co nie jest szlachetne
staje się szlachetnym?
To pytanie także
dotyczy idealnej oraz wewnętrznej
wartości obiektu i jego istotności.
Inspiracja…
Fascynuje mnie sztuka, fotografia, moda,
blogi oraz wystawy. W Berlinie dzieje się
wiele interesujących rzeczy. Ponadto to co
mnie wyróżnia to zawsze „otwarte oczy
i uszy” – zdarza się, że jakiś pomysł przychodzi
mi do głowy podczas rozmowy
z przyjacielem!
Uwielbiam kolekcjonować niecodzienne
przedmioty, ich posiadanie a następnie
tworzenie z nich „nowych” form jest dla
mnie także ogromną inspiracją.
Materiał…
Posługuję się raczej niekonwencjonalną
techniką odlewania silikonu i plastiku. Dla
mnie to perfekcyjny materiał, ponieważ
pozwala mi na intuicyjne podejście. Plastik,
którego używam, jest bardzo miękki, elastyczny
i mogę barwić go na różne sposoby.
Istnieje silny kontrast między nieszlachetnym
plastikiem a szlachetnym odlewie obiektu
biżuterii oraz personalnemu dodatkowi.
Poprzez
zmianę oryginalnej
materii wykorzystanego obiektu w odlany
plastik, zostaje utworzona nowa harmonia
materiału, nowe istnienie. Moim zdaniem
nie materiał, lecz idea powinna stanowić
wartość nadrzędną biżuterii. Co więcej,
lubię kamienie, drewno oraz inne materiały.
Do moich ostatnich projektów szlifowałam
kamienie własnoręcznie w Idar-
Oberstein.
Warsztat…
Mój warsztat składa się z dwóch dużych
blatów, jeden na moje papiery i komputer
a drugi na moje narzędzia, materiały, itd.
Posiadam też dwie gabloty, w których
znajdują się moje zbiory, materiały oraz
setki różnych pudełek i toreb… Biżuteria
i obrazy wiszą na ścianie. W warsztacie
spędzam bardzo dużo czasu – to moje
życie;))
Tradycyjna
czy współczesna…
Zdecydowanie obydwie! Tradycyjna jest
bardzo inspirująca, zwłaszcza z rejonów
Afryki
i Azji!
Nowoczesna
natomiast jest bardzo
ekscytująca i awangardowa. Kocham
obie! Uważam, że warto znać historię,
aby tworzyć przyszłe formy.
Granice…
Hmm, granica istnieje wówczas, gdy mieszamy
biżuterię w kwestie nieśmiertelności,
rasizmu, niepoprawnej polityki lub gdy w jej
imię zabijane są zwierzęta. Biżuteria może
posiadać silny przekaz, lecz należy ją wykonywać
w odpowiedni sposób.
Motto…
Cieszyć się pracą i świetnie się bawić tworząc
obiekty. Kocham moją pracę.
Biżuteria żyje i rośnie w Tobie. Wieczni
przyjaciele – Na zawsze.
WEB: www.reytan.de