Polacy zaczynają eksperymentować z biżuterią. Coraz częściej zależy im, aby biżuteria nie tylko świadczyła o statusie materialnym, ale także podkreślała ich osobowość. Wybierają odważne kosztowności, które pozwalają na manifestowanie swoich poglądów. Jednak najczęściej decydują się na zakup biżuterii okazjonalnej, która stała się najlepiej sprzedawanym produktem w salonach jubilerskich.
Sądząc po informacjach docierających z rynków giełdowych oraz sytuacji ekonomicznej, w salonach jubilerskich przede wszystkim sprzedawać będzie się biżuteria okazjonalna. Jest ona bowiem produktem, który w pewnych okolicznościach trzeba kupić.
Biżuteria ślubna
– W Polsce biżuteria kupowana jest z powodów jakiś okoliczności, jak np. ślub, chrzest, znacznie rzadziej ale także jako prezent na urodziny, rocznicę ślubu itp. – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – Klienci salonów jubilerskich w naszym kraju nie mają nawyku kupowania kosztowności przeznaczonych dla siebie – dodaje. Rzadko zdarza się, aby klienci kupowali w salonach jubilerskich biżuterię, która będzie komponowała się z nową kreacją czy dla poprawy swojego samopoczucia. Na Zachodzie Europy od dawna można zaobserwować tendencję, że klienci salonów jubilerskich są osobami, które dokonują zakupów tylko dla siebie, spełniając swoje zachcianki. – W Polsce taka sytuacja należy do rzadkości – ocenia Bogdan Wyżykiewicz. – W salonach jubilerskich klienci rzadko kupują kosztowności dla siebie. Zacznie częściej wybierają prezent dla kogoś z okazji jakiegoś ważnego wydarzenia – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że wyjątek stanowi biżuteria ślubna, która kupowana jest pod konkretne potrzeby danej pary. – Obrączki ślubne wybierane są dla siebie i młodzi ludzie starają się dostosować je do własnej osobowości. Coraz częściej nie boją się eksperymentować – mówi Mikołaj Wrocławski, jubiler z Warszawy. – Zdarza się także że wspólnie wybierany jest także pierścionek zaręczynowy, jednak zazwyczaj musi on wpisywać się w modowe trendy – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że najlepiej sprzedaje się biżuteria ślubna. Warto zauważyć, że wybór klientów nie pada tylko na pierścionki, które można nazwać pierścionkami zaręczynowymi, czy obrączki, ale także na kolekcje biżuteryjne, które stają się uzupełnieniem sukni ślubnej. – Do niedawna klientki decydowały się na zakup perłowej biżuterii – mówi Mikołaj Wrocławski. – Perły nadal sprzedają się dość dobrze, jednak można zauważyć, że klienci zaczęli wybierać biżuterię z kryształami Swarovskiego – dodaje. Biżuteria ślubna jest rodzajem biżuterii okazjonalnej wybieranej przez klientów najczęściej. Właściciele salonów jubilerskich zwracają uwagę, że niemal każdy Polak decyduje się na zakup biżuterii i odwiedza salon jubilerski przynajmniej raz w życiu, właśnie z okazji ślubu. Dlatego też niezależnie od kryzysu finansowego biżuteria ślubna sprzedaje się w całym kraju najlepiej. – Biżuteria ślubna zmienia się na przestrzeni lat, jednak niezmienny pozostaje fakt, że to ten rodzaj asortymentu przyciąga do salonów jubilerskich największą liczbę klientów – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Niezależnie od koniunktury na rynku złote obrączki czy pierścionki będę kupowane – dodaje. Niemal nie można wyobrazić sobie salonu jubilerskiego, w którego ofercie nie znalazłyby się złote obrączki czy pierścionki z brylantowymi oczkami. – Zadziwiające, że klienci nie są wymagający w wyborze biżuterii ślubnej – mówi Mikołaj Wrocławski. – Zazwyczaj wybierają obrączki klasyczne z żółtego bądź białego złota, czasami inkrustowane kamieniami szlachetnymi – dodaje. Biżuteria okazjonalna w postaci biżuterii ślubnej to niezbędny asortyment każdego salonu jubilerskiego.
Uroczystości kościelne
Polacy masowo odwiedzają salony jubilerskie jednak nie tylko z okazji ślubu, ale także z okazji innych uroczystości rodzinnych, takich jak chrzest czy komunia święta. Jak wynika z danych, aż 75 proc. Polaków z okazji uroczystości religijnych decyduje się na ofiarowanie w postaci prezentu biżuterii. Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że najczęściej wybieranym rodzajem biżuterii jest złoty łańcuszek z krzyżykiem lub medalikiem. – W przypadku biżuterii ślubnej najczęściej wybieranym rodzajem kosztowności jest biżuteria ze złota, w przypadku dewocjonaliów wybory klientów nie są tak oczywiste – zauważa Bogdan Wyżykiewicz. – Decydują się oni na kupno zarówno biżuterii wykonanej ze złota, czasami choć rzadko, inkrustowanej kamieniami szlachetnymi, jak również biżuterii srebrnej – dodaje. Osoby zawodowo związane z branżą jubilerską podkreślają, że w ostatnim czasie można zaobserwować spadek zainteresowania dewocjonaliami na rzecz innego rodzaju zawieszek czy medalików. – Dewocjonalia sprzedają się nadal dobrze, jednak można dostrzec, że część z klientów zamiast srebrnego łańcuszka z krzyżykiem kupi srebrną łyżeczkę czy popularny ostatnio smoczek – dodaje. Jakkolwiek by nie oceniać rynku dewocjonaliów w Polsce, to tego rodzaju ozdoby muszą znajdować się w salonie jubilerskim. Warto bowiem zauważyć, że część klientów odwiedza salony jubilerskie tylko z okazji chrztu czy innej uroczystości religijnej i kupuje na jej pamiątkę prezent u jubilera.
Święta świeckie
Na polskim rynku jubilerskim pojawia się także coraz częściej biżuteria okazjonalna, która ofiarowywana powinna być z okazji innych niż religijne czy osobiste święta. Najjaskrawszym przykładem tego typu biżuterii jest biżuteria „walentynkowa”. – Przed Walentynkami w hurtowniach z biżuterią pojawiają się różnego rodzaju zawieszki, kolczyki czy pierścionki, które łączy motyw serduszka – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Ozdoby wykonane ze srebra czy złota mają podkreślać charakter święta zakochanych. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że jeśli Polacy z okazji Walentynek decydują się na zakupy u jubilera to zazwyczaj preferują komplety biżuteryjne bądź pierścionki – dodaje. Jednak „serduszkowa” moda w biżuterii bardzo dobrze sprzedaje się na rynku biżuterii sztucznej. – Polacy nie ulegają bowiem modzie na kupno wartościowej biżuterii w postaci serc czy „Kupidynków” u jubilera – mówi Mikołaj Wrocławski. – Nie można jednak nie doceniać tego święta, gdyż w tym czasie w salonach jubilerskich bardzo dobrze sprzedają się pierścionki zaręczynowe – dodaje. Warto zauważyć, że biżuteria tworzona pod konkretne okazje – takie jak Walentynki, święta Bożego Narodzenia, czy Halloween nie spotyka się z zainteresowaniem klientów, szczególnie tych który decydują się na zakup biżuterii w salonach jubilerskich. Polacy przywiązują uwagę do rodzaju biżuterii jaki kupują w salonach jubilerskich i nie kupują jej ze względu na święta „kultury masowej”.
Biżuteria ze złota i srebra
Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że w Polsce nie ma mody na biżuterię okazjonalną, która wpisywałaby się w zjawiska kultury masowej. Najlepiej sprzedaje się biżuteria ślubna i obserwując rynek nie wydaje się możliwe, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miała ulec zmianie. W salonach jubilerskich nie ma miejsca na biżuterię „walentynkową” czy „halloweenową”, Polacy chcą u jubilera znaleźć pełnowartościowe produkty. Mimo że moda na rynku jubilerskim zmienia się, podobnie jak preferencje klientów, którzy zaczęli doceniać biżuterię niekonwencjonalną, oryginalną to i tak przede wszystkim w salonach jubilerskich kupowana jest złota biżuteria, która traktowana jest jak pamiątka rodzinna lub ofiarowywana z okazji uroczystości rodzinnych.