Stale rosnące ceny kruszców powodują, że znaczna część klientów decyduje się na kupowanie biżuterii wykonanej z innych rodzajów materiałów niż metale i kamienie szlachetne. Klienci stale kupują biżuterię, jednak częściej niż w ciągu ostatnich lat decydują się na zakup biżuterii wykonanej ze znacznie tańszych materiałów.
Nie oznacza to, że klienci przestali się interesować się wysokiej jakości produktami wykonanymi przez uznanych projektantów, wręcz przeciwnie – poszukują oni jednak biżuterii, która będzie nie tylko piękna i nowoczesna, ale także tańsza od kosztowności, na które kiedyś decydowali w salonach jubilerskich.
Zmiany na rynku biżuterii
Obserwując rynek biżuteryjny na świecie można zauważyć walkę pomiędzy twórcami biżuterii wykonanej z metali szlachetnych z biżuterią wykonaną ze znacznie tańszych materiałów, która zachęca swoich zwolenników innowacyjnym wzornictwem. Kosztowna biżuteria przez klientów postrzegana jest coraz częściej jako ekskluzywny dodatek, który świadczy o prestiżu osoby go noszącej. Twórcy współczesnej biżuterii starają się tworzyć ozdoby, które nie będą tylko podkreślały status materialny osoby ją noszącej, ale przede wszystkim indywidualność stylu posiadacza biżuterii. Warto zauważyć, że jeszcze do niedawna społeczeństwo było znacznie bardziej tradycyjne niż teraz. W salonach jubilerskich w całej Europie kupowana była tradycyjna biżuteria, która traktowana była zarówno jako lokata kapitału, jak również drogocenny przedmiot przekazywany z pokolenia na pokolenie. Jednak zmieniające się trendy, a przede wszystkim zmiana sposoby życia spowodowała, że klienci zaczęli oczekiwać od twórców biżuterii, aby ozdoby, które zamierzą kupić, różniły się od klasycznych form biżuteryjnych nie tylko wzornictwem, ale także rodzajem materiału użytym do jej stworzenia. – Społeczeństwo na całym świecie w ciągu ostatnich lat zaczęło przywiązywać dużą wagę do swojego wyglądu, co powoduje, że oczekiwania wobec biżuterii zostały zrównane z oczekiwaniami względem kolekcji odzieżowych – zauważa Karolina Pszonikowska, specjalistka ds. marketingu. – Biżuteria została pozbawiona swojej wartości kulturowej i ograniczona do roli bardziej lub mniej atrakcyjnego dodatku – dodaje. Zmiana jaka dokonała się w mentalności klientów spowodowała, że rynek wyrobów jubilerskich niezwykle szybko uległ zmianom. Pojawiły się bowiem na nim tańsze rodzaje ozdób, których podstawowym celem jest idealne komponowanie się w ubraniami. – Moda zmieniła podejście klientów do kupna biżuterii – mówi Karolina Pszonikowska. – Z kosztowności przekazywanej z pokolenia na pokolenie powoli staje się ona jednosezonowym gadżetem – dodaje.
Walka o klienta
Twórcy biżuterii nie przestali jednak zabiegać o klienta, który docenia sztukę złotniczą. Na rynkach pojawiają się autorskie kolekcje biżuterii – wykonane według sztuki złotniczej. Jednak znacznie częściej na większości rynków europejskich można znaleźć biżuterię wykonaną z materiałów tańszych. Specjaliści od rynku jubilerskiego podkreślają, że rozrost rynku biżuteryjnego w kierunku wyrobów wykonanych z tanich materiałów będzie postępował niezwykle dynamicznie. Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością stale rosnąca cena złota i srebra, a także utrzymujące się na bardzo wysokim poziomie ceny kamieni szlachetnych. Biżuteria wykonana z najdroższych materiałów kupowana jest przez klientów głównie z uwagi na możliwość lokaty kapitału niż na walory estetyczne kosztowności. Współcześni twórcy, którzy wyrażają siebie poprzez biżuterię coraz liczniej starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i wykonują biżuterię „nieklasyczną”, która wpisuje się w oczekiwania stawiane przez rynek konsumencki. W czasach stagnacji gospodarczej przed projektantami, twórcami i producentami biżuterii złotej czy platynowej stanęło bardzo trudne wyzwanie – jak przekonać klientów do zakupów kosztowności wykonanej z najlepszych materiałów. Klienci bowiem zainteresowani są kupnem biżuterii, na którą nie muszą wydawać ogromnych środków finansowych. Specjaliści od rynku biżuterii podkreślają, że klientom zależy jednak na biżuterii niekonwencjonalnej, nowoczesnej, która będzie podkreślała osobowość jej właściciela. – Na rynku biżuteryjnym pojawiało się wiele rodzajów biżuterii wykonanej z materiał tańszych niż metale i kamienie szlachetne – mówi Karolina Pszonikowska. – Jednak biżuteria z nich wykonana nie jest tzw. biżuterią masową – dodaje. Na rynku można bowiem znaleźć biżuterię wykonaną z plastiku, drewna, szkła czy papieru, która z całą pewnością nie należy do biżuterii tanich. – W ostatnim czasie decydującą rolę przy wyborze biżuterii odgrywa wzornictwo – mówi Karolina Pszonikowska. – Klientom zależy, aby ozdoby na jakie się decydują były przede wszystkim oryginalne – dodaje.
Design musi kosztować
Warto zauważyć, że zwiększone zainteresowanie klientów biżuterią wykonaną z materiałów innych niż metale szlachetne nie oznacza spadku obrotów w salonach jubilerskich i galeriach z biżuterią na całym świecie. Klienci bowiem znacznie częściej niż jeszcze parę lat temu decydują się na zakupy biżuterii. W autorskich kolekcjach biżuterii pojawiają się nietradycyjne sposoby łączenia poszczególnych materiałów ze sobą. Coraz większą popularnością cieszą się kolekcje biżuterii, w których łączy się materiały tanie z drogimi. Klienci są otwarci na wszelkie nowatorskie rozwiązania stosowane w dziedzinie wzornictwa. Im oryginalniejszych produkt tym większe może wzbudzić zainteresowanie klientów. Na polskim rynku jubilerskim sytuacja wydaje się być ukształtowana. Polscy, jako tradycjonaliści, znacznie częściej niż klienci salonów jubilerskich zlokalizowanych na Zachodzie, decydują się na zakup biżuterii wykonanej z metali i kamieni szlachetnych. Nie można jednak zapominać, że także na naszym rynku coraz większą popularnością cieszą się ozdoby wykonane niestandardowymi metodami z materiałów nieszlachetnych.