Przeglądasz dział PANORAMA (id:47) w numerze 11/2010 (id:92)
Ilość artykułów w dziale: 5
|
|
Od 11 listopada Muzeum Niepodległości w Warszawie ogłasza konkurs na projekt polskiej
biżuterii patriotycznej. Konkurs skierowany jest do projektantów biżuterii, studentów,
absolwentów wzornictwa przemysłowego, artystów zajmujących się projektowaniem
użytkowym, jak również do osób, które zajmują się projektowaniem hobbystycznie.
Prace wpływające na konkurs
powinny powstać z inspiracji formą,
materiałami i motywami zaczerpniętymi
z historycznych przykładów
biżuterii emblematycznej. Organizatorom
zależy na ukazaniu współczesnej biżuterii
patriotycznej, inspirowanej wymową i
motywami dawnej biżuterii.
Biżuteria żałobna
Biżuteria patriotyczna, określana także
jako emblematyczna lub żałobna, to
unikatowe polskie zjawisko, które nie
występuje na taką skalę w żadnym innym
kraju. Pojawiła się u schyłku XVIII w.
i trwała z przerwami, i w różnych
formach do czasów współczesnych.
Największy rozkwit tej biżuterii miał
miejsce w okresie manifestacji
patriotycznych 1861 roku, po upadku
powstania styczniowego (tzw. czarna
biżuteria) oraz po delegalizacji
Solidarności. W XIX wieku
najpopularniejsze były żeliwne krzyżyki
różnej wielkości, z datami dziennymi
manifestacji. Poza tym noszono inne
wyroby biżuterii żałobnej – obrączki,
pierścionki, broszki, klamry, spinki do
mankietów i krawatów. Biżuterię
wykonywano zwykle z tanich materiałów,
takich jak drewno, żelazo, blacha
mosiężna i stalowa, srebro, rzadziej
złoto. Najczęstsze motywy występujące
w biżuterii patriotycznej to: krzyż,
kotwica, korona cierniowa, palma
męczeńska, herby, kajdany, knuty, więzy,
elementy munduru wojskowego, kir,
panoplia, poza tym inskrypcje, np.
Wieczna łza, Boże zbaw Polskę, Jedność
stanowi siłę oraz dzienne daty
manifestacji. Za specyficzny rodzaj
polskiej biżuterii patriotycznej końca XX
wieku trzeba uznać powszechnie
noszone plastikowe i metalowe znaczki.
Ich ikonografia była bardzo rozbudowana
– od najczęstszych z napisem
Solidarność, poprzez karykaturalne
przedstawienia dygnitarzy, wizerunki
autorytetów (Józef Piłsudski), hasła,
kotwicę Solidarności Walczącej (znak
przejęty z symboliki Powstania
Warszawskiego). W obiegu pojawiała się
również biżuteria wytwarzana przez
internowanych działaczy Solidarności
(najczęściej krzyże). Najbardziej
„wyszukanym” rodzajem biżuterii
patriotycznej tamtego czasu były
oporniki – noszone przez tych, którzy
nie zgadzali się na sytuację polityczną w
Polsce. Konkurs i wystawa
Organizatorom konkursu zależy na
pokazaniu rozwoju współczesnej biżuterii
patriotycznej, ukazaniu jej głównych
trendów oraz pomysłów. Zwycięskie i
wyróżnione projekty trafią na wystawę, na
której zaprezentowana zostanie
historyczna biżuteria patriotyczna oraz
inspirowane nią współczesne propozycje.
Konkurs potrwa do 15 lutego 2011 roku.
Wernisaż wystawy będzie miał miejsce w
kwietniu 2011 roku w Muzeum
Niepodległości w Warszawie. Miło nam
poinformować, że patronat medialny nad
konkursem objął miesięcznik „Polski
Jubiler”.
Dokładny opis konkursu, zasady
zgłoszeń oraz przykładowe zdjęcia
historycznej biżuterii patriotycznej
dostępne są na stronie internetowej
konkursu.
Szlaku W gdańskim Muzeum Bursztynu, 25 października,
zostały rozdane nagrody w drugiej
edycji konkursu Szkoła na Bursztynowym
Szlaku.
Tytuł „Szkoła na Bursztynowym Szlaku”
otrzymały: IV Liceum Ogólnokształcące
z Kalisza – nagroda główna, a także Szkoła
Podstawowa w Jantarze, Szkoła Podstawowa
nr 86 i Gimnazjum nr 4 z Gdańska, Zespół
Szkół Samochodowych z Gdańska,
XV Liceum Ogólnokształcące z Gdańska.
Celem konkursu jest popularyzowanie
wiedzy o bursztynie – jego walorach, znaczeniu
dla rozwoju kultury, sztuki, nauki,
jego nierozerwalnych związkach z przyrodą
i wpływie na historię Gdańska lub innych
miast szlaku bursztynowego. Zgłoszone do
konkursu szkoły miały podejmować działania,
których celem było popularyzowanie
wiedzy o bursztynie w nieograniczonym
zakresie.
Organizatorzy konkursu − X Liceum
Ogólnokształcące z Gdańska oraz Międzynarodowe
Stowarzyszenie Bursztynników
− do udziału zaprosili szkoły ze wszystkich
województw leżących na trasie antycznego
szlaku bursztynowego. W regulaminowym
terminie sprawozdania oraz prezentację
z przeprowadzonych działań nadesłały
22 szkoły.
26 października w Galerii Kobro ASP Łódź odbyło się uroczyste wręczenie nagród XXI edycji Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – „Projekt 2010”.
Konkurs jest największym przedsięwzięciem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, służącym promocji prac studenckich powstających we wszystkich pracowniach projektowych Wydziału Tkaniny i Ubioru, Wydziału Grafiki i Malarstwa, Wydziału Sztuk Wizualnych oraz Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz.
Nagrodzone projekty
Do udziału w tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się 37 studentów ASP w Łodzi, prezentując ponad 50 projektów, z czego 30 osób zostało nominowanych do nagrody. Przyznano 4 nagrody regulaminowe oraz 29 nagród fundowanych. Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał zespół projektowy w składzie: Katarzyna Gołaszewska, Ewa Smuga, Maks Baranowski za pracę „Projekt aranżacji wnętrz wraz z identyfikacją wizualną Pododdziału Dziennego Chemioterapii Szpitala im. Mikołaja Kopernika w Łodzi”. Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego otrzymała Iwona Janik za tkaninę drukowaną „Afryka”. Nagroda Prezydenta Miasta Łodzi została przekazana Aleksandrze Richert za pracę „Zestaw elementów do wnętrza – dywan i poducha”, natomiast nagrodę rektora ASP w Łodzi otrzymał Karol Pomorski za projekt serii plakatów. Podczas tegorocznej edycji konkursu także miesięcznik „Polski Jubiler” przyznał swoje nagrody za najlepsze projekty biżuterii. Pierwszą nagrodę „Polskiego Jubilera” otrzymała Michalina Owczarek, której biżuteria zostanie zaprezentowana na okładce miesięcznika w numerze grudniowym. Dwa wyróżnienia redakcja „Polskiego Jubilera” przyznała Karolinie Gładysz oraz Magdalenie Paszkiewicz. Ze wszystkimi nagrodzonymi projektami oraz sylwetkami twórczyń czytelnicy „Polskiego Jubilera” będą mieli możliwość zapoznania się w grudniowym numerze miesięcznika.
Idea konkursu
Celem konkursu im. Władysława Strzemińskiego „Projekt” jest: stymulacja procesu twórczego, sprzyjanie atmosferze pracy i artystycznej inwencji wśród studentów uczelni. Odbywa się to poprzez zauważenie i nagradzanie oryginalnych i najbardziej wartościowych prac powstałych w procesie dydaktycznym w danym roku akademickim. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi jest organizatorem konkursu od 21 lat. Konkurs „Projekt 2010” jest prezentacją prac studentów, powstających we wszystkich pracowniach projektowych Wydziału Tkaniny i Ubioru, Wydziału Grafiki i Malarstwa oraz Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz. Podczas konkursu prezentowane są projekty w takich dziedzinach, jak ubiór i tkanina, obuwie, biżuteria, projektowanie graficzne i wzornictwo przemysłowe. Wystawa konkursowa umożliwia młodym projektantom zaprezentowanie swoich pomysłów i skonfrontowanie ich z realiami rynku.
Art & Fashion Festival to jedno z najważniejszych modowych wydarzeń w Polsce. 22 października w poznańskim Starym Browarze odbyła się gala finałowa zwieńczająca pełną kreatywności oraz modowych inspiracji IV edycję Art & Fashion Festival. W pokazie zaprezentowano biżuterię zaprojektowaną przez Krzysztofa Stróżynę dla marki YES. Stróżyna w projektach dla YES postawił na stylowość i wyrazistość. Biżuteria akcentuje luksus, błysk i przepych we współczesnym, designerskim wydaniu. Widoczna inspiracja klasyką, połączona z mocnymi detalami, nadaje projektom siłę i wyjątkowość. Podstawą kolekcji Krystof Strozyna for YES są topowe łańcuchy, do wyboru w klasycznym oraz pozłacanym srebrze, czarne, szerokie ebonitowe bransolety oraz szykowne perły, wszystkie z mocnymi, kolorowymi kamieniami z kolekcji Swarovski Elements, odważnie połączonymi z detalami z solidnego kruszcu. Art & Fashion Festival mimo że jest przedsięwzięciem dość młodym, to już opiniotwórczym i utytułowanym. III edycja AFF została uhonorowana Doskonałością Mody Twojego Stylu 2009 w specjalnie dla AFF stworzonej kategorii edukacja doskonała, natomiast II edycja otrzymała Doskonałość Mody w kategorii najważniejsze wydarzenie modowe w Polsce 2008.
Janusz Antczak, wiceprezes Stowarzyszenia Polski Szlak Bursztynowy został wyróżniony przez zarząd województwa łódzkiego za działalność na rzecz kreowania pozytywnego turystycznego wizerunku regionu. Janusz Antczak otrzymał nagrodę m.in. za organizację Europejskiego Święta Bursztynu, promocję rajdów rowerowych oraz inne działania, które spowodowały ożywienie turystyczne na ziemi wieluńskiej poprzez dolinę Warty aż do północnych granic województwa łódzkiego. − Przyjąłem z wielką satysfakcją fakt, że działalność moja i całego stowarzyszenia została zauważona i cieszy się uznaniem w całym województwie – mówi Janusz Antczak. – Niewątpliwie wśród wielu szlaków kulturowych w regionie szlak bursztynowy przebija się jako pierwszy, a projekt realizowany przez powiat jest priorytetowym dla promocji turystyki w województwie łódzkim. Świadczą o tym chociażby dwa ostatnie wydawnictwa Urzędu Marszałkowskiego: „Szlak bursztynowy” oraz „Szlaki rowerowe województwa łódzkiego”, gdzie jest rozdział poświęcony nadwarciańskiemu szlakowi bursztynowemu.