Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 11/2010 (id:92)
Ilość artykułów w dziale: 6
|
|
Na polskim rynku jubilerskim istnieją hurtownie, które oferują swoim klientom nie tylko gotową biżuterię srebrną, ale także srebrne półfabrykaty. Tym sposobem zakupy w nich zaczynają przypominać zakupy w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie każdy znajdzie produkt, którego potrzebuje.
Jednocześnie właściciele hurtowni biżuterii srebrnej i półfabrykatów są w stanie dostosować swoją ofertę do preferencji klientów i sprawić, aby każdy z nich otrzymał zamówione przez siebie towary. Godnym zauważenia wydaje się również fakt, że ceny w hurtowniach także mogą podlegać negocjacjom.
Dostawa zgodna z oczekiwaniami
Właściciele hurtowni półfabrykatów oraz biżuterii srebrnej starają się, zdając sobie sprawę z rosnącej konkurencji na ich rynku, maksymalnie dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów. W związku z tym posiadają w swoim asortymencie nie tylko półfabrykaty i srebrną biżuterię spełniającą oczekiwania nawet najbardziej wymagającego klienta indywidualnego, ale także docierają ze swoimi towarami do niemal każdego zakątka Polski. – Konkurencja zmusiła nas, aby nasze produkty były dostępne nie tylko w tradycyjnej hurtowni i za pośrednictwem internetu, ale także zdecydowaliśmy się na sprzedaż katalogową, która polega na wysyłaniu towaru, po jego uprzednim zamówieniu listownym, naszym kurierem bądź pocztą – mówi Eugeniusz Mrugski, właściciel hurtowni w Małopolsce. Hurtownie srebra starają się pozyskać nowych klientów, nie tylko znacznie ułatwiając im zakupy, ale także oferując różnego rodzaju gratisy i dodatki. – Klienci, którzy zdecydują się na zakupy w naszej hurtowni za kwotę powyżej tysiąca złotych, mogą liczyć na dodatkowe egzemplarze biżuterii oraz opakowania – mówi Mikołaj Narokowski, pracownik hurtowni srebra. Nie można także zapominać, że coraz liczniejsza grupa właścicieli hurtowni srebrnych półfabrykatów i srebrnej biżuterii oferuje swoim klientom pomoc w zakresie naprawy biżuterii i co najmniej roczną gwarancję na swoje wyroby. – Nasza hurtownia daje gwarancje na jakość sprzedawanej przez nas biżuterii, jednocześnie staramy się informować naszych klientów o najnowszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w produkcji biżuterii oraz ukazywać najnowocześniejsze wzornictwo – mówi Eugeniusz Mrugski.
Współpraca z producentami biżuterii
Hurtownie biżuterii srebrnej coraz częściej oferują swoim klientom produkty wyprodukowane we własnym zakresie. Hurtownicy, w wyniku zmian na rynku finansowym, zmuszeni byli znaczne obniżenie swoich kosztów i część z nich zdecydowała się na uruchomienie swojej linii produkcyjnej. – Możliwość produkcji biżuterii srebrnej we własnym zakresie znacznie rozszerza możliwości naszej hurtowni i pozwala na oferowanie klientom najmodniejszych dodatków oraz krótkich linii produkcyjnych, stworzonych na konkretne zamówienie klienta – mówi Mirosław Schuczkowski, producent biżuterii srebrnej i półfabrykatów. – Dzięki naszej inwestycji uniezależniliśmy się od producentów biżuterii i możemy konkurować z innymi hurtowniami, i oferować klientom niższe ceny – dodaje. Znaczna część hurtowni srebrnej biżuterii dokonuje zakupów swojego asortymentu u producentów biżuterii. – Współpraca z producentem nie ogranicza się jedynie do zakupów u niego – mówi Eugeniusz Mrugski. – Dzięki podpisanym umowom mamy wpływ na linię produkcyjną i możemy zamawiać biżuterię, która zostanie wykonana według naszego pomysłu i oczekiwań naszych klientów – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich zainteresowani są kupnem oryginalnych wzorów biżuteryjnych i dlatego najchętniej nawiązują współpracę z hurtowniami, które mogą im to zapewnić. – W salonie jubilerskim powinna znajdować się biżuteria, która wpisuje się w najmodniejsze trendy – mówi Wacław Korzycki, jubiler. – Nie można jednak zapominać, że nie w każdym sklepie z biżuterią powinien znajdować się ten sam asortyment – salony powinny dbać o swoją markę i oferować klientom możliwie najoryginalniejsze i autorskie wzory – dodaje.
Autorskie rozwiązania
Dlatego też coraz częściej właściciele hurtowni srebrnej biżuterii i półfabrykatów nawiązują kontakty z projektantami biżuterii i u nich zamawiają część swojego asortymentu. Linie biżuterii autorskiej spotykają się z dużym zainteresowaniem właścicieli salonów jubilerskich, którzy decydują się na zakupy kilku egzemplarzy autorskiej biżuterii. – Cena biżuterii autorskiej w naszej hurtowni jest znacznie wyższa od ceny biżuterii wykonanej maszynowo, jednak cieszy się ona zainteresowaniem i wciąż znajdują się nowi chętni do zakupów biżuterii wykonanej według autorskiego projektu – mówi Mikołaj Narokowski. Chcąc zaoferować swoim klientom możliwie najciekawsze wzory biżuterii, właściciele hurtowni jubilerskich zamawiają produkty w odległych zakątkach świata. Z jednej strony importowana biżuteria bardzo często jest znacznie tańsza niż ta produkowana w naszym kraju, a z drugiej jest ona oryginalna, gdyż nawiązuje swoim wzornictwem do innych stref kulturowych. – Tajemnicą poliszynela jest, że część hurtowników sprowadza swoją biżuterię z Włoch, gdzie stosowane są nieco inne rozwiązania technologiczne. Biżuteria srebrna jest tańsza niż u nas, a wzory biżuterii znacznie różnią się od tych, które możemy znaleźć u polskich producentów biżuterii – mówi Eugeniusz Mrugski. Właściciele hurtowni wprowadzają do swojego a s o r t y m e n t u także biżuterię wykonaną nie tylko ze srebra, ale także z innych kruszców oraz materiałów nieszlachetnych. Można znaleźć w nim różnego rodzaju skórzane bransoletki, kolczyki czy paski do ubrań wzbogacone o srebrne elementy. Właściciele hurtowni wychodzą bowiem z założenia, że im bogatszy będą mieli asortyment, tym większa szansa, że zdobędą lojalnych klientów.
Różnorodność asortymentu
Właściciele hurtowni srebrnej biżuterii i półfabrykatów posiadają w swojej ofercie produkty, które mogą stać się obiektem zainteresowania klientów. Zmieniają sposoby funkcjonowania swoich punktów sprzedaży i oferują produkty nie tylko właścicielom salonów jubilerskich, ale także klientom indywidualnym, coraz częściej nie oczekując, że zakupy przez nich dokonane, będą przekraczały kwotę minimalną. Zakupy w hurtowniach ze srebrnym asortymentem znacznie różnią się od tych, których można dokonać w hurtowniach złota, które także coraz agresywniej zaczęły walczyć o klientów. Właściciele hurtowni ze srebrną biżuterią i półfabrykatami są obecnie najaktywniejszymi graczami na polskim rynku jubilerskim – wprowadzają nowe sposoby handlu hurtowego oraz nowe rozwiązania technologiczne w zakresie produkcji biżuterii. Nie można wykluczyć, że niedługo będą konkurentami dla tradycyjnych salonów jubilerskich
Wraz ze wzrostem zainteresowania domowym tworzeniem biżuterii dynamicznie wzrosła sprzedaż srebrnych półfabrykatów. Właściciele hurtowni półfabrykatów jubilerskich nie mają żadnych powodów do niepokoju, gdyż w najbliższym czasie z całą pewnością asortyment będzie znikał z ich punktów.
Zbliżająca się Gwiazdka spowoduje, że wielu amatorów, którzy wytwarzają biżuterię, będzie potrzebowało półfabrykatów, aby móc zaproponować klientom swoje wyroby.
Sprzedaż półfabrykatów rośnie
Właściciele hurtowni półfabrykatów podkreślają, że zainteresowanie klientów kupnem srebrnych półfabrykatów stale rośnie. Wpływ na to ma rosnąca liczba osób, która tworzy własną biżuterię, ale także rosnące zainteresowanie klientów biżuterią srebrną. – Sprzedaż półfabrykatów srebrnych stale rośnie − mówi Marek Karolak, właściciel hurtowni półfabrykatów Srebrox. – Coraz więcej osób samodzielnie wytwarza biżuterię i najczęściej sprzedaje ją w sieci. Jednak osoby te nie mają odpowiednich kompetencji i nie potrafią samodzielnie tworzyć w srebrze, stąd tak duże zainteresowanie kupnem gotowych półfabrykatów – dodaje. Szerząca się moda na składanie biżuterii spowodowała, że znaczna część hurtowni półfabrykatów oferuje swoim klientom sprzedaż nie tylko hurtową. Zmiany wprowadzone w regulaminach hurtowni półfabrykatów srebrnych skłoniły znacznie większą rzeszę klientów do zaopatrywania się w niezbędne produkty właśnie w hurtowniach, które jeszcze niedawno oferowały swoje usługi tylko licencjonowanym sprzedawcom i twórcom biżuterii.
Nisza na rynku
− Nie można nie zauważyć, że na rynku jubilerskim pojawiło się wiele podmiotów gospodarczych, które oferują konsumentom prostą biżuterię – mówi Marek Karolak. – Ich właściciele także zaopatrują się w hurtowniach ze srebrnymi półfabrykatami, a następnie sprzedają już gotową biżuterię swoim klientom – dodaje. Na polskim rynku jubilerskim coraz częściej można spotkać się ze sklepami, które w swojej ofercie mają prostą biżuterię stworzoną z połączenia odpowiednich półfabrykatów. Pojawiają się one w dużych skupiskach miejskich, na bazarach, w osiedlowych centrach, a ich biżuteria cieszy się dość znacznym zainteresowaniem wśród klientów. Ich właściciele wykorzystali niszę, jaka powstała na rynku. Oferują oni bowiem swoim klientom biżuterię, najczęściej srebrną, w znacznie niższych cenach niż te, które proponują salony jubilerskie. Sklepy z biżuterią pełnią rolę podobną do sklepów sprzedających biżuterię autorską przez internet, jednak docierają oni do swoich klientów w bardziej tradycyjny sposób.
Zainteresowanie produktem
Największym zainteresowaniem klientów hurtowni półfabrykatów cieszą się komponenty do produkcji kolczyków. Z tego też powodu właściciele hurtowni starają się w pełni zaspokoić oczekiwania klientów i proponują im coraz bardziej zróżnicowaną ofertę. – Jeszcze do niedawna wybór elementów do produkcji kolczyków był bardzo ograniczony – mówi Marek Karolak. – Teraz klienci mogą wybierać spośród kilkudziesięciu wzorów – dodaje. Hurtownie półfabrykatów srebrnych oferują bowiem sztyfty w kształcie ósemek, kwadratów, rombów, liści, łezek, fal, krążków czy nawet ust. W ofercie można znaleźć także gotowe sztyfty przeznaczone do zawieszenia na nich kryształów Swarovskiego. – Różnorodność oferty w zakresie komponentów do produkcji kolczyków powoduje, że ich wyrobem zajmuje się coraz większa rzesza osób, która poza umiejętnością zawieszenia kamienia na sztyfcie czy biglu nie ma pojęcia o tworzeniu jakiejkolwiek biżuterii, nie mówiąc nawet o biżuterii autorskiej – uważa Marian Świdrycki, jubiler. Właściciele hurtowni półfabrykatów wyszli jednak naprzeciw oczekiwaniom odbiorców i oferują gotowe elementy biżuterii, które trzeba tylko ze sobą połączyć. W ich ofercie można znaleźć krawatki, przekładki, przywieszki, zawieszki, pandorki i wiele innych gotowych elementów, z których składa się biżuterię. – Możliwość kupna gotowych elementów sprawiła, że tworzenie biżuterii stało się bardzo demokratyczne – każdy może tego dokonać – mówi Marian Świdrycki.
Gotowe kamienie
W ofercie hurtowni półfabrykatów znajdują się nie tylko srebrne komponenty do produkcji biżuterii, ale także kamienie. – Wszystkie kamienie półszlachetne, perły, bursztyny czy korale są gotowe do zawieszenia na elementach srebrnych – mówi Marek Karolak. – Nie wszyscy klienci, którzy zaopatrują się w naszej hurtowni, mają bowiem specjalistyczny sprzęt, który umożliwiłby im samodzielną pracę nad kamieniem – dodaje. Oferta hurtowni półfabrykatów w zakresie kamieni jest także bardzo różnorodna. Hurtownie oferują swoim klientom agat, amazonit, ametyst, awenturyn, hematyt, jadeit, jaspis, karneol, kwarc, lawę wulkaniczną, malachit, onyks, opal, riolit, sardonyks, turkus, kryształy Swarovskiego i wiele innych. Niemal wszystkie kamienie mogą zostać bezpośrednio umieszczone na kupowanych w hurtowniach elementach srebrnych i stać się komponentem biżuterii.
Hurtownie półfabrykatów otwarte na klientów
Właściciele hurtowni srebrnych półfabrykatów jubilerskich posiadają w swoich punktach nie tylko bardzo różnorodną ofertę, ale także są bardzo elastyczni w sposobie sprzedaży swoich produktów. Większość z nich oferuje swoje produkty za pośrednictwem sieci, prowadząc hurtownię internetową. Jednocześnie pozwalają oni swoim klientom na zakupy detaliczne, nie oczekując od nich zakupów powyżej określonej regulaminem kwoty, co było powszechną praktyką jeszcze niemal rok temu. – Klienci wymuszają na właścicielach hurtowni pewnego rodzaju zmiany w regulaminach sprzedaży hurtowej – mówi Marek Karolak. – Nie chcąc pozbawiać się stale poszerzającej się liczby klientów niemal indywidualnych, ale stałych, część z nas zdecydowała się na wprowadzenie innych warunków sprzedaży i oferuje swoje produkty detalistom – dodaje. Hurtownie srebrnych półfabrykatów, dzięki rozszerzeniu swojej oferty handlowej oraz ułatwieniu zasad kupowania, nie mogą narzekać na brak klientów.
Srebro jest kruszcem, który niezależnie od sezonu i mody cieszy się w Polsce największym zainteresowaniem klientów. Z całą pewnością wpływ na ten fakt mają zarówno cena biżuterii z niego wykonanej, ale też ciekawe wzornictwo.
Właściciele salonów jubilerskich w zbliżającym się okresie bożonarodzeniowych zakupów nie powinni o tym zapominać i sprawić, aby ich klienci mieli możliwość różnorodnego wyboru.
Oferta hurtowni srebra
Hurtownie srebrnej biżuterii do produkcji swoich kosztowności wykorzystują najnowocześniejsze wzornictwo i starają się zaoferować klientom najmodniejsze dodatki. Wszystkie trendy znajdują swoje odwzorowanie w ofercie hurtowni. – Klienci zainteresowani są kupnem srebrnych bransoletek, beadsów i charmsów – mówi Mikołaj Narokowski, pracownik hurtowni srebra. – Niemal każdy klient chce mieć w swoim salonie jubilerskim modne dodatki, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów indywidualnych – dodaje. W hurtowniach srebrnej biżuterii można znaleźć ciekawe rozwiązania technologiczne zastosowane do produkcji biżuterii. Producenci biżuterii srebrnej starają się wykorzystywać ciekawe kamienie, nowatorski design czy oryginalne materiały. Wraz z rosnącą popularnością bransoletek àla Pandora wśród klientów znacznie rozszerza się oferta produktów. Konkurencja bowiem powoduje, że na polskim rynku biżuterii srebrnej pojawiają się niecodzienne charmsy wykonane nie tylko ze srebra, ale także z innych materiałów – które są połączeniem tradycyjnych zawieszek z nowoczesnym designem i oryginalnymi materiałami.
Nie tylko nowości
Klienci hurtowni srebrnej biżuterii kupują także tradycyjną biżuterię srebrną – łańcuszki, bransoletki i zawieszki. – Wraz z pojawieniem się nowej mody na bransoletki àla Pandora nie zniknęło zainteresowanie klientów bardziej tradycyjną biżuterią – mówi Wacław Korzycki, jubiler. – Klienci kupują srebrne łańcuszki, szczególnie interesują ich łańcuszki o grubym splocie, który pełni rolę efektownego naszyjnika – dodaje. Łańcuszki srebrne i zawieszki tradycyjne są bardzo często kupowane jako prezenty gwiazdkowe. – Łańcuszki srebrne niezależnie od panującej mody cieszą się sporym zainteresowaniem klientów; jednocześnie trzeba pamiętać, że zwykłe zawieszki nigdy nie wyszły z mody – mówi Mikołaj Narokowski. Producenci biżuterii srebrnej starają się tworzyć oryginalne wzory łańcuszków i bransoletek. Są to bowiem produkty, które zawsze znajdują się w sferze zainteresowania klientów indywidualnych.
Naszyjniki i pierścionki
– Dużym zainteresowaniem klientów w naszej hurtowni cieszą się także naszyjniki srebrne inkrustowane kamieniami – mówi Mikołaj Narokowski. – Są one bowiem stosunkowo niedrogą – oczywiście w zależności od wzornictwa oraz kamieni użytych do ich produkcji – alternatywą wobec złotej biżuterii, w której wybór we wzorach jest znacznie mniejszy niż w przypadku biżuterii srebrnej – dodaje. Klienci hurtowni zainteresowani są kupnem naszyjników srebrnych ozdobionych turkusem, akwamarynem, perłą czy bursztynem. Warto pamiętać, że w polskiej tradycji bursztyn niemal zawsze musi zostać połączony ze srebrem. Mimo że trendy modowe zmieniają się niemal każdego sezonu, to wzornictwo w naszyjnikach srebrnych jest raczej tradycyjne. Najczęściej naszyjniki inkrustowane kamieniami wykonane są według tradycyjnego wzornictwa. – Klienci kupują je na prezenty, ale także klientki kupują srebrne naszyjniki jako eleganckie dodatki do strojów wieczorowych – mówi Wacław Korzycki. – Wzrost zainteresowania naszyjnikami srebrnymi można zaobserwować w czasie studniówek, kiedy młode kobiety szukają idealnych dodatków do sukni wieczorowej – dodaje. W hurtowniach biżuterii srebrnej klienci najczęściej decydują się na zakup naszyjników z perłami i bursztynami. – Perłowa biżuteria cieszy się wielkim zainteresowaniem klientów od wielu już sezonów i nic nie wskazuje na to, że sytuacja w najbliższym czasie się zmieni – mówi Mikołaj Narokowski. Nie można zapominać także, że właściciele salonów jubilerskich w hurtowniach srebrnej biżuterii bardzo często decydują się na zakupy pierścionków srebrnych. Pierścionki, które sprzedają się najlepiej, to pierścionki, które noszą znamiona nowoczesnego designu. – Pierścionki przede wszystkim muszą być duże, a wzornictwo wyszukane – mówi Mikołaj Narokowski. – Delikatne pierścionki znacznie rzadziej znajdują zainteresowanie wśród klientów hurtowni, wyjątkiem są tylko pierścionki z perłowym oczkiem – dodaje. Taka sytuacja nie powinna dziwić, gdyż klienci indywidualni najczęściej kupują delikatną perłową biżuterię.
Srebrne dodatki
W asortymencie hurtowni srebrnej biżuterii znajdują się także srebrne dewocjonalia, które znajdują znaczne grono swoich odbiorców. – Dewocjonalia sprzedają się ciągle na takim samym poziomie – mówi Mikołaj Narokowski. – Klienci najczęściej decydują się na zakupy medalików oraz krzyżyków srebrnych – dodaje. W salonie jubilerskim także nie powinno zabraknąć srebrnych dewocjonaliów, gdyż taki rodzaj biżuterii jest stosunkowo często kupowany przez klientów indywidualnych, nie tylko z okazji chrzcin, komunii św. czy innych uroczystości religijnych. – Są klienci, którzy przychodzą do salonu jubilerskiego tylko po określone dewocjonalia; wbrew pozorom grupa tych klientów nie jest mała – mówi Wacław Korzycki. Jednocześnie warto zauważyć, że w hurtowniach srebrnej biżuterii znajdują się także srebrne łyżeczki, buciki czy ramki do zdjęć, które szczególnie w czasie przedświątecznym cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. – Srebrne prezenty, takie jak srebrne smoczki, buciki czy grzechotki to akcesoria, które kupowane są z okazji urodzin dziecka – mówi Wacław Korzycki. – W ostatnim czasie można zaobserwować renesans w zakupach tego rodzaju asortymentu u jubilera – dodaje.
Srebro zawsze modne
Właściciele salonów jubilerskich z całą pewnością znajdą pełen asortyment srebrnej biżuterii w hurtowniach. Mogą oni tam znaleźć zarówno najmodniejsze dodatki, ale także tradycyjną biżuterię, która zawsze znajduje swoich odbiorców. Dokonując zakupów w hurtowniach biżuterii srebrnej, warto pamiętać, że tradycyjne wzornictwo jest wśród klientów równie popularne jak modne akcesoria. Klienci oczekują od salonów jubilerskich różnorodności w oferowanej przez nich biżuterii, nie można bowiem dopuścić do sytuacji, aby w naszym salonie znalazły się tylko kosztowności, które wykonane są według najmodniejszego wzornictwa. Warto zapamiętać, że naprzeciw oczekiwaniom klientów indywidualnych, ale także właścicieli salonów jubilerskich, wychodzą hurtownie srebrnej biżuterii, w których asortyment spełni oczekiwania nawet najbardziej wybrednego klienta.
Zmiany w sektorze jubilerskim musiały wpłynąć także na hurtownie półfabrykatów, które aktywnie uczestniczą w życiu branży. Najbardziej wyrazistą tendencją, jaką można zauważyć na tym rynku, jest fakt, że klienci poszukują możliwie najoryginalniejszych wzorów i rozwiązań technologicznych.
Trendy w hurtowniach półfabrykatów, podobnie jak w całej branży jubilerskiej, zmieniają się z sezonu na sezon. Oczekiwania kupujących wobec producentów biżuterii rosną, klienci hurtowni półfabrykatów domagają się częstych zmian w asortymencie, bowiem klienci indywidualni są coraz bardziej wymagający.
Ceramika i łańcuchy
Klienci w hurtowniach półfabrykatów szukają przede wszystkim wyrazistego wzornictwa. Zależy im na zakupie produktów, które wyróżnią stworzoną przez nich biżuterię na tle konkurencyjnych wyrobów. − Obserwujemy bardzo mocny trend biżuterii z elementów dużych i efektownych – mówi Monika Juchno z firmy LEMONIQ. − Nasi klienci poszukują komponentów, które mają ciekawą kompozycję i formę, a także nietuzinkowe wykończenie – dodaje. Wśród klientów hurtowni półfabrykatów można także zaobserwować zainteresowanie niecodziennymi materiałami. – Dużym powodzeniem cieszy się ceramika. Poszukiwane są coraz częściej nie tylko proste, kolorowe kule, ale również bardziej wyszukane kształty i efekty – mówi Monika Juchno. − Drugi bardzo silny trend to biżuteria na bazie łańcuchów, które również łączone są z kamieniami szlachetnymi czy też perłami − dodaje. Na rynku jubilerskim od dłuższego bowiem czasu wśród klientów salonów jubilerskich panuje przekonanie, że najlepszym rodzajem biżuterii jest biżuteria możliwie najbardziej oryginalna, która podkreśla osobowość osoby ją noszącej.
Im ciekawiej, tym lepiej
Klienci oczekują, że właściciele hurtowni półfabrykatów zaoferują im ciekawe, dobrej jakości produkty, które sprawią, że wytworzona przez nich biżuteria będzie cieszyła się wielkim zainteresowaniem wśród kupujących. Klienci hurtowni dokonując swoich zakupów, stawiają nie tylko na oryginalność, ale przede wszystkim na produkty wysokiej jakości. − Największym powodzeniem w tej chwili cieszą się unikalne w Polsce i dostępne tylko w Lemoniq’u elementy ceramiczne pokryte 24-karatowym złotem oraz srebrem próby 999 – mówi Monika Juchno. − Powoli również zdobywamy zaufanie klientów w zakresie elementów z miedzi srebrzonej – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich, jubilerzy oraz osoby zajmujące się tworzeniem biżuterii starają się wybrać z oferty hurtowni półfabrykatów produkty, które nie tylko będą kusiły klientów niecodziennym wzornictwem oraz materiałami użytymi do jej stworzenia, ale będą one także wysokiej jakości, gdyż tylko to może przełożyć się na zaufanie konsumentów do punktu sprzedaży biżuterii.
W półfabrykatach bez oszczędności
Klientom hurtowni półfabrykatów jubilerskich zależy na zakupach wysokiej jakości produktów, muszą więc liczyć się z zainwestowaniem większej ilości swoich środków finansowych. − Co tanie, to drogie − klienci powinni zwracać uwagę na jakość elementów – mówi Monika Juchno. − Podejrzanie niska cena prawie zawsze wynika z jakiegoś kompromisu, zwykle niestety dotyczącego jakości – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich oraz osoby zajmujące się tworzeniem biżuterii powinny nawet w renomowanych hurtowniach półfabrykatów zwracać uwagę na jakość biżuterii, sprawdzać oznaczenia. Warto pamiętać, że inwestycja w dobrej jakości materiały z całą pewnością przełoży się na wzrost zainteresowania klientów wyprodukowaną biżuterią.
„Polski Jubiler”: Jak ocenia pan polski rynek biżuterii srebrnej?
Tomasz Ćwikałowski, firma Gokat: Z perspektywy firmy rodzinnej – jaką reprezentuję − to morze możliwości. Fascynujące jest szczególnie tempo ewolucji. Kiedyś trudno było nawet o surowiec do produkcji, a targi odbywały się przy okazji pokazów mody. Teraz oferowana jest ogromna różnorodność stylów i tysiące wzorów do wyboru.
Jakie wzornictwo cieszy się największym zainteresowaniem wśród kupujących? Czy Polacy zaczynają eksperymentować z wzornictwem w biżuterii, czy może w dalszym ciągu decydują się na bardziej tradycyjną biżuterię?
Nasza firma oferuje szeroki asortyment wyrobów z bursztynu, pereł i kamieni kolorowych sprowadzanych z całego świata. Daje to klientom możliwość eksperymentowania, z której chętnie korzystają. Poszukiwane jest wzornictwo unikatowe, wyjątkowe i niepowtarzalne.
Jak z pana perspektywy wygląda polski rynek bursztynowy?
Jaki rodzaj biżuterii bursztynowej cieszy się największym zainteresowaniem wśród pańskich klientów? Coraz trudniej konkurować nam z firmami zza wschodniej granicy, które np. na targach działają pod jednym szyldem, przez co osiągają nad nami przewagę (choćby tylko w oczach klientów). Nie powinniśmy zamykać się w swoim gronie i przy okazji targów zapraszać do współpracy jak najszerszą liczbę gości spoza branży. Jeśli chodzi o biżuterię, prym wiedzie wzornictwo oparte na eksponowaniu bursztynu i jego naturalnego piękna, a także efektowne naszyjniki skomponowane bądź to z dużych kul lub bursztynów o naturalnym nieregularnym kształcie, zawierających korę lub inkluzje.
Jak zmienił się z pańskiej perspektywy rynek biżuteryjny od momentu kryzysu finansowego? Czy ciągle możemy mówić niemal o masowym zainteresowaniu klientów srebrną biżuterią?
Obecnie sprzedają się głównie wzory ekskluzywne, przeznaczone dla klientów niepytających o cenę, najmniej, jak sadzę, dotkniętych kryzysem. Dało się to zauważyć na tegorocznych targach w Monachium, gdzie obok pereł dominował akwamaryn – nie najtańszy przecież kamień. Także w Gdańsku, Krakowie i Warszawie klienci szukali głównie unikatowych wzorów.
Które z kamieni, które ma pan w swojej ofercie, cieszą się największym zainteresowaniem wśród kupujących?
Największym zainteresowaniem cieszą się w tym roku perły. Oprócz tego na pewno agat – dzięki bogatej kolorystyce. Niezmiennie także powodzeniem cieszą się wzory fantazyjne zawierające kompozycje różnych kształtów i kolorów. Inspiracją przy tworzeniu niektórych były kolekcje Marcina Giebułtowskiego, którego przy tej okazji serdecznie pozdrawiam.
Rozmawiała Marta Andrzejczak
Ceny srebra rosną bardzo dynamicznie. Coraz więcej inwestorów zaczęło zdawać sobie sprawę, że inwestycja w metale szlachetne stanowi możliwość lukratywnego ulokowania swojego kapitału. Branża jubilerska nie powinna jednak popadać w pesymizm, bowiem mimo wzrostu cen srebra, klienci nadal zainteresowani są kupnem srebrnej biżuterii.
Znawcy rynku podkreślają, że wielu klientów salonów jubilerskich dokona w nadchodzącym czasie zakupu biżuterii wykonanej ze srebra. Nieco wyższa cena nie będzie miała dla nich większego znaczenia.
Wzornictwo przede wszystkim
Srebrna biżuteria cieszy się wielkim zainteresowaniem klientów. Jest to rodzaj biżuterii, która osiąga najlepsze wyniki sprzedażowe w naszym kraju. Wbrew opiniom właścicieli salonów jubilerskich, klienci przy zakupie srebrnej biżuterii nie zwracają większej uwagi na jej cenę. – Wartość biżuterii srebrnej rośnie – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Nie można jednak nie zauważyć, że większość osób, które zamierzają w najbliższym czasie zakupić biżuterię, z całą pewnością, mimo wzrostu cen, zdecyduje się na zakupy srebrnych kosztowności – dodaje. Klienci salonów jubilerskich coraz większe znaczenie przykładają do wzornictwa, a nie do ceny produktu. Są oni bowiem gotowi wydać nieco więcej na produkt, który będzie niepowtarzalny. Niektórzy znawcy rynku jubilerskiego w tym upatrują przyczyny niesłabnącego zainteresowania kupnem srebrnych dodatków. – Srebrna biżuteria jest bardzo różnorodna – mówi Michał Walewski, jubiler. – Producenci starają się, aby każdy mógł znaleźć w niej coś dla siebie. Spotykamy mnogość wzorów, krótkie serie biżuteryjne oraz autorską biżuterię, która wykonana jest ze srebra – dodaje.
Fenomen srebra
Znacznie większe zainteresowanie srebrem, w porównaniu z innymi metalami, w naszym kraju bierze się z jednej strony z jego znacznie, mimo wszystko, niższej ceny, ale także z ogromnego przywiązania Polaków do srebra. W każdym niemal domu znajduje się srebrna biżuteria, która pozostaje modna mimo upływających lat. – W srebrnej biżuterii panuje swoista moda, ale także nie wolno zapominać, że znaczna część biżuterii wykonana z tego metalu jest ponadczasowa – mówi Michał Walewski. – Można powiedzieć, że srebro jest zakorzenione w naszej świadomości jako zawsze pasujący i odpowiedni dodatek do kreacji – dodaje. Nie wolno zapominać także, że srebrna biżuteria ma stałych odbiorców, którzy zdecydowani są na kupno biżuterii wykonanej tylko z tego metalu. – Na rynku pojawia się także coraz więcej biżuterii autorskiej, dla której wykonania projektanci sięgają po srebro, stąd wiele niespotykanych wzorów na rynku biżuterii srebrnej – mówi Michał Walewski. Srebro daje im bowiem wielorakie możliwości, z jednej strony mogą zrealizować w nim swoje projekty, a z drugiej cieszy się ono wielkim zainteresowaniem wśród klientów. Nic nie wskazuje na to, aby sytuacja taka miała się w najbliższym czasie zmienić.
Stabilność rynku
Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że mimo kryzysu finansowego na rynku srebra zapanowała stabilizacja. Nie odnotowywano na nim spektakularnych bankructw ani spadku zainteresowania, szczególnie na polskim rynku. – Z całą pewnością wpływ na taką sytuację ma fakt, że dla polskiej branży biżuteryjnej srebro jest podstawowym materiałem do wyrobu biżuterii − mówi Marek Nowotnik. – Ze srebra wykonywany jest niemal każdy rodzaj biżuterii, a także to ono najczęściej łączone jest z kamieniami półszlachetnymi i bursztynem, a nie można zapominać, że ten rodzaj biżuterii cieszy się w Polsce największym zainteresowaniem kupujących – dodaje. Znamienny wydaje się także fakt, że srebrne elementy wykorzystywane są do produkcji naszyjników, kolczyków, bransoletek i brosz. Dlatego też trudno wyobrazić sobie sytuację, w której sprzedaż srebra miałaby drastycznie zmaleć. Warto także zauważyć, że rynek srebra najszybciej reaguje na wszystkie zmiany w sektorze jubilerskim. Nieomalże natychmiast po pojawieniu się nowych trendów na rynku jubilerskim ich ślady możemy znaleźć w srebrnej biżuterii. Producenci srebrnej biżuterii dynamicznie reagują na zmiany i zmieniają swój asortyment wedle oczekiwań klientów. – Na rynku srebrnej biżuterii można zaobserwować zmiany we wzornictwie, jakie będą miały miejsce w całej branży jubilerskiej – mówi Michał Walewski.
Sytuacja na światowych rynkach
Mimo braku powodów do niepokoju na polskim rynku jubilerskim, nie można nie zauważyć, że ceny srebra w ciągu bieżącego roku wzrosły o ponad jedną trzecią w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednocześnie informacje spływające z całego świata pokazują, że srebro cały czas drożeje i staje się dla inwestorów niemal tak samo dobrą lokatą kapitału jak złoto. – Cena srebra wynosi niemal 23 dolary za uncję – mówi Marek Nowotnik. – A analitycy przewidują, że będzie następował dalszy wzrost i w przyszłym roku będzie oscylowała wokół 24-25 dolarów za uncję – dodaje. Taka sytuacja ekonomiczna sprawia, że inwestorzy kupują srebro, aby pomnożyć swój kapitał, a to z kolei powoduje, że wzrosty cen może odczuć cała branża jubilerska. Srebrna biżuteria Zdaniem polskich ekspertów od rynku jubilerskiego, zawirowania na rynku srebra nie powinny przenieść się na polski grunt. Biżuteria srebrna z całą pewnością będzie miała nadal swoich odbiorców. – Nie można wykluczyć, że srebrna biżuteria w najbliższym czasie będzie się cieszyła nawet większym zainteresowaniem klientów – mówi Michał Walewski. − Medialne zainteresowanie zmianami na rynku srebra może przełożyć się na zainteresowanie samych kupujących – dodaje. Jakkolwiek sytuacja na rynku srebra by się nie ułożyła, to warto pamiętać, że rynek srebra doskonale przystosowuje się do zmian w sektorze jubilerskim i jest w stanie poradzić sobie ze wzrostem ceny metalu. – Mówiąc o rynku srebra i wzrostach jego ceny, nie można pominąć także faktu, że klienci kupują biżuterię srebrną głównie ze względu na wzornictwo, a nie ilość surowca zużytego do jej wytworzenia – mówi Michał Walewski. Srebra biżuteria cieszy się bowiem niesłabnącym zainteresowaniem kupujących, głównie za sprawą wzornictwa. A to ciągle będzie się rozwijało niezależnie od cen i uwarunkowań na rynku.