Artykuły z działu

Przeglądasz dział LUDZIE BRANŻY (id:52)
w numerze 05/2010 (id:87)

Ilość artykułów w dziale: 1

Markowa biżuteria za polską cenę

„Polski Jubiler”:

Firma Jubilerska Górecki sp. z o.o. została laureatem Nagrody Ministra Gospodarki za swoją kolekcję biżuterii „Rubinowe Tango”, która przyznana została podczas ostatnich targów Złoto Srebro Czas. Oczywiście nie jest to jedyna nagroda, którą wyróżniono biżuterię powstającą w pana firmie. Jak odbierają państwo zaszczyty, które spływają na firmę Górecki? Jak uznanie i nagrody wpływają na sposób tworzenia i wzory biżuterii?

Zbigniew Górecki, prezes firmy jubilerskiej Górecki sp. z o.o.:

Z jednej strony jest to ogromna satysfakcja, że to, co robimy, jest zauważane przez środowisko i wyróżniane. Z drugiej mamy świadomość, że te nagrody zobowiązują do ciągłego parcia do przodu, systematycznego podnoszenia poziomu w tym, co robimy, gdyż tego oczekuje od nas rynek i środowisko, w którym funkcjonujemy. W swej strategii przyjęliśmy postawę działań kreatywnych, co rok kreujemy nową jakość. Nowe pomysły, które przelewamy na nowe kolekcje. Stworzyliśmy ich już pięć. Są dobrze przygotowane i zaprezentow – ane w materiałach wspierających sprzedaż. Takie kolekcje, jak: „Coral by Gór e c k i ” , „Tradycja i Styl”, „Błękitna Konstelacja”, „Oliwinowy Gaj” czy ostatnia „Rubinowe Tango” to już klasyka polskiej biżuterii, myśli projektowej i wytwórczej. W tych kolekcjach zdeponowany jest potencjał nowej jakości w połączeniach stopów i kolorów oraz innowacyjnego wykonania popartego wysokim kunsztem rzemieślniczym, uznanym przez środowisko i społeczność, na rzecz których tworzymy.


Firma Górecki znana jest z oryginalnych kolekcji i wielkiego zmysłu estetycznego, który pokrywa się z gustem wielu Polaków. Czy mogliby państwo podzielić się receptą na sukces, który bez wątpienia jest udziałem państwa firmy?

Receptą na sukces, moim zdaniem, jest pasja i ciągła praca nakierowana na rozwój kadr i warsztatu. Systematyczne dążenie do poszukiwania nowych projektów oraz bardziej doskonałych i wysublimowanych, zawierających w sobie potencjał pomysłów, popartych perfekcyjnym wykonaniem.


Kto projektuje biżuterię, którą można kupić w państwa salonach jubilerskich?


Cała oferta, jaką obecnie dysponuje nasza firma, została zaprojektowana i wykonana w naszej firmie, i tak jest od 19 lat. Cieszy mnie, że należymy do grona nielicznych firm w Polsce, które potrafią zaprojektować i wykonać biżuterię. W obecnym trudnym okresie na rynku, biżuteria wyprodukowana u nas świetnie sobie radzi w konkurencji z galanterią importowaną ze Wschodu. Często spotykamy wzory wyprodukowane w Azji, które są naszymi wartościami intelektualnymi, po prostu nas podrabiają. To też jest dowodem uznania, chociaż szkodzi. W naszej firmie mamy młodą, zdolną kadrę, która świetnie sobie radzi w projektowaniu, wręcz kipi ogromem pomysłów, które chciałaby zastosować w projektach.

O biżuterii, którą można znaleźć w państwa asortymencie, można z całą pewnością powiedzieć, że jest tradycyjna. Samo motto firmy: „Górecki – biżuteria z klasą” doskonale oddaje charakter kosztowności, które znajdziemy w państwa kolekcjach, w których dominuje żółte i białe złoto oraz kamienie szlachetne. Nie ma w państwa kolekcjach biżuterii wykonanej ze srebra, tytanu czy stali, eksperymentalnych form i wzorów. Czy jest to świadoma decyzja, która konsekwentnie realizowana, zaprowadziła firmę Górecki na szczyty kunsztu jubilerskiego?

Nasze kolekcje są tradycyjne, tworzymy je w oparciu o białe i żółte złoto, i szeroką paletę kamieni szlachetnych. Biżuteria wyprodukowana u nas jest u podstaw klasyczna, wykonana poprawnie, z dużym kunsztem. W ofercie jest jednak bardzo dużo nowoczesnych rozwiązań, wiele odważnych projektów w kształcie i w barwach kamieni, które dobieramy i lansujemy jako kolekcje. Podstawą jest jednak jakość i uznanie naszego wzornictwa przez Polaków. Tworzymy w oparciu o materiały i kamienie o najwyższej wartości, znane i cenione od wieków. W naszych pracach do tej pory nie łączyliśmy takich materiałów, jak: tytan, stal, srebro. Być może to będzie pieśń przyszłości, jednak w tej chwili nie ma na takie pomysły czasu. Jest jeszcze ogromna liczba kamieni szlachetnych, z którymi chcemy stworzyć nowe kolekcje, odkryć ich barwy i piękno oraz zaprezentować w naszej biżuterii. Co jakiś czas odkrywamy dla polskiego rynku piękne, ciekawe kamienie, z którymi robimy kolekcje. To jest pionierska praca na naszym rynku. Czyni to nasz rynek dynamicznym, barwnym i ciekawym.

Państwa firma istnieje na polskim rynku od 20 lat. Jak, według państwa, przez ten czas zmieniała się polska branża jubilerska i w jakim kierunku teraz będzie podążała?

Branża zmieniła się bardzo pod względem jakości tego, co robimy. Powstają piękne salony jubilerskie, w których sprzedaje się coraz lepsze produkty. Rośnie prestiż wykonywanego zawodu. W naszym kraju można nabyć już produkty większości renomowanych marek jubilerskich. Klienci stają przed wyborem dużej oferty i różnorodności. To pozytywne. Z drugiej strony sfera produkcyjno-wytwórcza szybko słabnie. Rynek zalewany jest importem z krajów o niskich kosztach pracy. Wszystko to idzie w złym kierunku. Za parę lat zniknie polska produkcja, i to jest duży problem. Sami zresztą, będąc klientami, w tym pomagamy. Wybierając często cenę, a nie jakość. Zapominając o kliencie, któremu zobowiązani jesteśmy, chcąc oczekiwać od niego lojalności, dostarczać produkty wartościowe, bo tylko w ten sposób można zbudować relacje w długim horyzoncie czasowym. Obronią się tylko produkty niszowe, mające swoją wartość intelektualną, swój rynek i uznanie klientów. Produkcja komercyjna, masowa, byle jaka zostanie wyparta z rynku.

Śmiało można powiedzieć, że państwa firma dość dynamicznie opanowuje polski rynek jubilerski. Biżuterię Górecki można znaleźć zarówno w wielu salonach jubilerskich, jak również w sklepach internetowych. Czy planujecie jakieś nowe inwestycje? W jakim kierunku zamierzacie się rozwijać?

Cały czas doskonalimy to, co już robimy dobrze, z czego jesteśmy znani i za co nas cenią. Mamy ambicje stworzenia polskiej firmy, która będzie robiła biżuterię markową, dobrą, uznaną, ale na którą będzie mogło pozwolić sobie wiele osób. Klienci będą mogli kupić markową biżuterię za polską cenę. Oczywiście, będąc uczestnikiem rynku, bacznie będziemy obserwowali jego rozwój, o którym trudno w obecnej chwili coś powiedzieć, gdyż gospodarka tkwi w kryzysie.


Kim są odbiorcy państwa biżuterii? Do jakich klientów staracie się dotrzeć ze swoją biżuterią?

Naszymi klientami są ludzie, którzy w dużym stopniu znają naszą markę, gdyż tworzymy od 19 lat. Są to ludzie poszukujący ciekawej biżuterii, niewystępującej masowo. Ceniący sobie, że jest to polska biżuteria posiadająca rodowód i rękojmię. Kanały dotarcia są różne. Począwszy od tradycyjnej formy sprzedaży detalicznej, po możliwości, jakie daje internet.

Jak, pana zdaniem, kryzys finansowy wpłynął na polski rynek jubilerski? Czy Polacy przestali kupować biżuterię, czy może wprost przeciwnie, znaczna część obywateli naszego kraju nie zrezygnowała z zakupów w sklepach jubilerskich?

Każdy kryzys to kryzys sprzedaży, po prostu spada sprzedaż lub sprzedają się produkty tańsze. Tak jest i w przypadku polskiego rynku. Klienci obecnie szukają rozwiązań tańszych, alternatywnych. To takie prawo, które rządzi kryzysem. Nie chodzi w tym jednak o to, że coś jest drogie. Obniżka o 10 czy 15 proc. nic nie daje, ponieważ w kryzysie ludzie po prostu mniej kupują. Są pełni obaw o swoją sytuację i przyszłość, co studzi ich optymizm konsumencki.

Co doradziłby pan właścicielom małych, rodzinnych sklepów jubilerskich, aby mieli szansę zaistnieć na rynku, i nie ulegli wszechogarniającej nas modzie na bylejakość?

Problemem jest rzeczywiście bylejakość i myślenie, co zauważyłem, tylko przez pryzmat ceny, a nie wartości. Wymóg niskiej ceny, moim zdaniem, skazany jest na porażkę, więc małe firmy nie powinny mu ulegać, bo zawsze się znajdzie ktoś, kto zrobi i sprzeda taniej. Warunkiem rozwoju jest zysk i realizacja marż, które pozwalają trwać i się rozwijać. Małe rodzinne firmy powinny stawiać na jakość i wartość nakierowaną na klienta. Na dobrą opinię i relacje ze społecznością, na rzecz której pracują i tworzą. Takie małe firmy potrafią stworzyć klimat wokół tego, co robią. Wykazują się empatią wobec klienta, mogą szybciej i lepiej zareagować oraz wyjść naprzeciw potrzebom. Będąc mocno skoncentrowanym na swej działalności i swoim rynku, można odnosić sukcesy, czego jest wiele przykładów na dojrzałych rynkach.

Rozmawiała Marta Andrzejczak