Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 03/2010 (id:85)
Ilość artykułów w dziale: 6
|
|
Jeszcze do niedawna opakowanie traktowane było jako nieznaczący dodatek. Uważano bowiem, że niezależnie od opakowania oferowana biżuteria będzie się dobrze prezentowała. Jednak takie podejście powoli się zmienia, szczególnie jeśli chodzi o pudełka, w które zamykane są prezenty ofiarowywane z okazji uroczystości religijnych.
Pudełka na biżuterię, a szczególnie te przeznaczone na opakowanie biżuterii dewocjonalnej, muszą spełniać określone wymagania. Powszechnie uważa się, że muszą być one w kolorze białym oraz mieć wytłoczone symbole religijne. Każda biżuteria wymaga innego opakowania. Nie można zapominać, że może się zdarzyć, że biżuteria, którą ofiarujemy, będzie przechowywana w nim bardzo długo. Właściciele salonów jubilerskich powinni zamawiać specjalne, tematyczne opakowania, które podkreślałyby uroczystość, na jaką dana ozdoba będzie ofiarowana.
Na rynku opakowań oferta jest bardzo bogata.
– Producenci opakowań na biżuterię w swoim asortymencie posiadają wiele różnego rodzaju wzorów pudełek z religijnymi symbolami – mówi Krzysztof Majcherek, właściciel salonu jubilerskiego. – Należy jednak pamiętać, że samo pudełko to nie wszystko. Należy także umiejętnie umieścić w nim przedmiot, aby w pełni go wyeksponować – dodaje.
Najpopularniejszymi opakowaniami na biżuterię dewocjonalną są pudełka z wytłoczonym krzyżykiem lub hostią.
– Salony jubilerskie zamawiają kartonowe lub flokowane pudełka na biżuterię dewocjonalną – mówi Marek Mirkowski, pracownik hurtowni z opakowaniami jubilerskimi. – Rzadko zdarza się, aby biżuteria symboliczna opakowana została w bardziej kosztowne pudełko. Uważa się, że takie, które ma wytłoczone symbole religijne, w pełni oddaje zapotrzebowanie rynku – dodaje. Nic jednak bardziej mylnego. Właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad zamówieniem do swojego sklepu pudełek, które poza jednorazowym opakowaniem biżuterii, mogą zostać wykorzystane wielokrotnie.
Zdarza się, że klienci wymagają więcej od właścicieli salonów jubilerskich i producentów biżuterii, niż ci są w stanie im zaoferować. Chcą oni bowiem, aby z okazji uroczystości religijnych dzieci otrzymały prezenty, które zostaną zaprojektowane i wykonane specjalnie dla nich. Projektowanie biżuterii na zamówienie nie jest jeszcze najpopularniejsze w naszym kraju, jednak coraz więcej osób chce, aby biżuteria, która zostanie przekazana w prezencie, była stworzona specjalnie dla obdarowanego i symbolizowała jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu.
Projekty autorskie
Można zauważyć na polskim rynku jubilerskim tendencję, która na stałe zagościła na zachodnich rynkach, a mianowicie współpracę jubilerów i projektantów biżuterii. W Europie Zachodniej coraz częściej można spotkać się z sytuacją, w której salon jubilerski na stałe współpracuje bądź wręcz zatrudnia osobę, która tworzy na zamówienie autorskie projekty biżuterii. Salony jubilerskie umożliwiają spotkanie projektanta i klienta, aby wspólnie udało im się stworzyć niepowtarzalny projekt, który powstanie z myślą o konkretnej osobie. W Polsce współtworzenie biżuterii przez klienta i projektanta ciągle jest pewnego rodzaju nowością na rynku, jednak powoli ten segment się rozwija i zdobywa uznanie wśród klientów. – Projekty na zamówienie Polacy składają z okazji zaręczyn i ślubu – mówi Paweł Bagiński, jubiler i projektant biżuterii. – Pierścionek zaręczynowy towarzyszy nam bowiem przez całe życie i klientom zależy, aby odzwierciedlał on osobowość kobiety – dodaje. Nie można zapominać jednak, że klientom zależy, aby biżuteria ofiarowana z okazji urodzin dziecka czy chrztu, także nosiła znamiona oryginalności. – Zdarza się, że najbliżsi projektują biżuteryjne ozdoby, które będą doskonałą pamiątką dla dziecka a także będą zawierały ładunek emocjonalny, który towarzyszył im w danej chwili – mówi Paweł Bagiński.
Technologia 3D
Nowoczesne sposoby projektowania biżuterii, które wykorzystują programy komputerowe, znacznie ułatwiają projektantom pracę nad wykonaniem, wspólnie z klientem, indywidualnej biżuterii. Szczególnie młodzi twórcy bardzo często korzystają z możliwości, jakie daje im komputerowe wymodelowanie biżuterii. – W moim salonie jubilerskim wygospodarowałem miejsce, aby wspólnie z klientem usiąść i zastanowić się, jaka forma biżuterii będzie go satysfakcjonowała – mówi Paweł Bagiński. – Wbrew pozorom współpraca przebiega bardzo dobrze i zarówno ja, jak i mój klient, jesteśmy zadowoleni z jej owoców – dodaje.
Klienci salonów jubilerskich życzą sobie coraz częściej, aby biżuteria, którą zamawiają, była nośnikiem jakiejś historii rodzinnej. – Do mojego salonu przychodzą rodzice, którzy chcą ofiarować swojemu dziecku na przykład pierścionek, w którym znajdzie się kamień z ich podróży poślubnej – mówi Krzysztof Majcherek, jubiler. – Nie można zapominać, że biżuteria musi spełniać funkcję użytkową i być nie tylko cenną ozdobą, ale także bardzo drogocenną pamiątką, która będzie towarzyszyła obdarowanemu przez całe życie – dodaje.
Salon jubilerski otwarty dla klienta
Salon jubilerski powinien być miejscem, gdzie każda osoba może znaleźć biżuterię, która będzie odpowiadała jej potrzebom. Warto pamiętać, że niektóre uroczystości czy wydarzenia w życiu każdego człowieka muszą zostać specjalnie podkreślone i wymagają innej oprawy. W związku z tym nie należy dziwić się, że część klientów chciałaby mieć możliwość stworzenia własnej biżuterii, która ofiarowana, stałaby się pewnego rodzaju relikwią, przywoływałaby wspomnienia. Nie każdy znajdzie doskonały prezent z okazji urodzin dziecka czy jego chrztu wśród seryjnych przedmiotów znajdujących się w asortymencie sklepu jubilerskiego, niektórzy pragną zamknąć w małym przedmiocie biżuteryjnym własną historię swojego życia i przekazać ją swojemu dziecku. Dlatego też właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z utalentowanym projektantem, który będzie w stanie zamknąć w biżuterii przeszłość i marzenia klientów.
Od momentu, gdy światowe rynki opanowała recesja, można zaobserwować zwiększone zainteresowanie klientów kupnem sztabek złota. Złoto przestało być tylko kruszcem jubilerskim, a stało się bezpieczną lokatą kapitału. W ubiegłym roku sztabki złota były jednym z popularnych prezentów komunijnych, ponieważ gwarantowały zysk i stanowiły cenny prezent, którego wartość w przyszłości może znacznie wzrosnąć.
Złote inwestycje
W tym roku nie powinniśmy mieć do czynienia z wielkim zainteresowaniem klientów kupnem złota inwestycyjnego. Kryzys wydaje się być zażegnany i nic nie wskazuje na to, żeby panika, która w zeszłym roku ogarnęła cały rynek, powróciła. Oczywiście część osób zdecyduje się na prezent w postaci inwestycyjnej sztabki, jednak znacznie chętniej wybierana będzie złota biżuteria, która poza aspektem finansowym, jest także przedmiotem o walorach estetycznych. Dla właścicieli salonów jubilerskich i producentów biżuterii jest to podwójnie dobra wiadomość, ponieważ nie dość, że będą mogli sprzedać więcej swoich wyrobów, to także złoto nie będzie drożeć w tak zastraszającym tempie jak w zeszłym roku. Nie wolno także zapominać o klientach zainteresowanych kupnem kamieni szlachetnych, które będą stanowiły inwestycję finansową. Ofiarowanie w prezencie diamentu bądź szmaragdu cieszy się sporą popularnością wśród klientów.- Z roku na rok kamienie znajdują coraz większe grono odbiorców.
Kupowane są w prezencie z okazji narodzin dziecka, komunii czy innych świąt – mówi Wacław Krzyżanowski, właściciel hurtowni kamieni szlachetnych. – Klienci zaczęli zdawać sobie sprawę, że na wartość kamieni szlachetnych nie mają wpływu fluktuacje cenowe, które powodują spadek wartości akcji, obligacji czy nieruchomości, a zatem kamienie są bardzo solidną inwestycją – dodaje. Kamienie szlachetne, a zwłaszcza brylanty, są jedną z najbezpieczniejszych form inwestycji. Konsumenci, którzy chcą ofiarować dziecku wartościowy prezent, decydują się na produkty, które z biegiem czasu nie stracą na wartości. A zarówno zakup brylantów, jak i biżuterii wykonanej z drogocennych kruszców jest inwestycją w trwały materialny przedmiot, który nigdy nie straci na wartości.
Złoty prezent
Klienci, którzy zdecydują się na zakup złota na prezent dla dziecka, będą z całą pewnością poszukiwali przedmiotów oryginalnych. – W zeszłym roku w moim sklepie zjawiało się wiele osób chcących kupić złote monety, które mogłyby być ofiarowane dziecku a jednocześnie byłyby doskonałą lokatą kapitału – mówi Mirosław Bączkowski, numizmatyk. – Warto zauważyć, że zainteresowanie złotymi monetami było w zeszłym roku na najwyższym poziomie od wielu lat – dodaje. Złote monety stanowią nie tylko wartość samego kruszcu, ale także mają wartość kolekcjonerską, która może u ofiarowanego przerodzić się w wielką pasję numizmatyczną. W tym roku również możemy liczyć się z faktem, że wiele osób zdecyduje się na zakup złotej monety zamiast złotej biżuterii.
Monety są postrzegane jako lokata kapitału i produkt, który zawsze można spieniężyć, w przeciwieństwie do biżuterii, przy sprzedaży której na rynku wtórnym należy liczyć się z dużymi stratami. Klienci bardzo często decydują się także na zakup srebrnych monet kolekcjonerskich, których wartość również może z czasem wzrosnąć. Warto zauważyć, że obecnie jednymi z najciekawszych monet srebrnych na polskim rynku jest seria ośmiu monet Szlak Bursztynowy o nominale 1 dolara. Okazy numizmatyczne upamiętniają znane miasta, przez które przebiegał Bursztynowy Szlak: Kaliningrad (Rosja), Gdańsk (Polska), Elbląg (Polska), Wrocław (Polska), Stare Hradisko (Czechy), Szombathely (Węgry), Carnuntum (Austria), Aquileia (Włochy). Dodatkowym atutem przemawiającym za kupnem konkretnej monety jest jej bardzo niski nakład oraz znajdujący się w jej środku bursztyn. Koszt takiej monety to 249 złotych.
Tradycyjny prezent
Z okazji Pierwszej Komunii Świętej wielu klientów decyduje się na zakup złotego bądź srebrnego zegarka. Inwestycja w drogi czasomierz to, jak powszechnie wiadomo, inwestycja na całe życie. Wielu klientów salonów jubilerskich i sklepów z zegarkami szuka oryginalnego zegarka, który byłby odpowiednim prezentem z okazji uroczystości religijnej. – Do mojego sklepu przychodzi wielu klientów, którym zależy na kupnie oryginalnego złotego zegarka – mówi Piotr Rozdkowski, zegarmistrz. – Klienci wydają na wybrany przez siebie prezent od dwóch tysięcy złotych nawet do dwudziestu tysięcy. Wszystko zależy od modelu, na jaki się zdecydują, oraz firmy, która go skonstruowała – dodaje. Złoty zegarek to produkt prestiżowy, za który wielu klientów gotowych jest sporo zapłacić. Część klientów, których nie stać na złote zegarki, decyduje się na zakup srebrnego czasomierza. – Z roku na rok można zaobserwować zwiększone zainteresowanie srebrnymi zegarkami, które kupowane są z okazji uroczystości religijnych, zwłaszcza dziewczynkom – mówi Jakub Nowak, zegarmistrz. – Srebrne zegarki nie są równie wartościowe jak złote, ale dzięki zastosowaniu kamieni szlachetnych i półszlachetnych są bardzo ładnym podarunkiem, który będzie służył obdarowanej osobie przez wiele lat – dodaje.
Wyedukowany klient
Polskie społeczeństwo z roku na rok staje się bardziej świadome, w związku z tym wybiera produkty, które będą nie tylko funkcjonalne i trwałe, ale także będą stanowiły lokatę kapitału. Powoli zaczynają poszukiwać towarów, które będą stanowiły zabezpieczenie finansowe w czasach najgorszej recesji. Z preferencji zakupowych Polaków można wysnuć wniosek, że zdali sobie oni sprawę, że diamenty, złote zegarki czy monety są międzynarodową walutą, którą można spieniężyć w wielu zakątkach świata. Coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że ofiarowuje się dziecku prezenty, które będą mu służyły przez wiele lat. Powoli także do Polski dociera moda na dawanie dziecku z okazji narodzin kamienia szlachetnego, z którego w przyszłości można wytworzyć unikatową biżuterię. Podobnie jak na całym świecie, tak i w naszym kraju diamenty i złoto uważane są za najlepsze zabezpieczenie przed kryzysami na rynku gospodarczym, ekonomicznym i geopolitycznym.
Mimo że przed świętami wielkanocnymi w sklepach jubilerskich i na aukcjach internetowych można zaobserwować wzrost zainteresowania biżuterią religijną, to nie można zapominać, że ten typ biżuterii znajduje swoich odbiorców przez cały rok.
Właściciele sklepów jubilerskich powinni posiadać w swojej ofercie biżuterię dewocjonalną zawsze, niezależnie od pory roku. Zawsze bowiem znajdą się klienci, którzy będą zainteresowani jej kupnem.
Komunia i chrzest
Powszechnie uważa się, że największe zainteresowanie biżuterią religijną rozpoczyna się wraz ze zbliżającymi się komuniami. Nic jednak bardziej mylnego. W sklepie jubilerskim zawsze powinny znajdować się przynajmniej standardowe wzory medalików, krzyżyków i szkaplerzy, które z całą pewnością znajdą swoich odbiorców. Od jubilerów klienci oczekują także posiadania w asortymencie medalików z wizerunkami świętych. – Najpopularniejszymi medalikami wśród moich klientów są medaliki z wizerunkami Matki Boskiej Loretańskiej oraz Jana Pawła II – mówi Bronisław Karewicz, jubiler. – Zawsze także znajdą się chętni na zakup medalika z wizerunkiem świętego Krzysztofa czy świętej Faustyny – dodaje. Zamówienie biżuterii religijnej jest niemal obowiązkiem każdego właściciela salonu jubilerskiego. – Nie wyobrażam sobie, żeby w moim sklepie nie było podstawowych wzorów, takich jak krzyżyki złote czy medaliki – mówi Przemysław Głoczyk, jubiler.
Oczekiwania klientów
Osoby odwiedzające salony jubilerskie muszą znaleźć w ich ofercie biżuterię, która ich interesuje. W Polsce największą popularnością, poza obrączkami, cieszą się właśnie dewocjonalia. Starając się zadowolić swoich klientów, właściciele sklepów jubilerskich powinni dbać, aby w ich ofercie znalazły się nowoczesne wzory, które mogłyby zainteresować potencjalnych odbiorców. Nie wolno zapominać, że podobnie jak w każdej innej dziedzinie, tak samo w biżuterii religijnej pojawiają się nowe kolekcje, które warto zamówić do swojego punktu. – Do niedawna najpopularniejsze były medaliki z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej, teraz klienci znacznie częściej decydują się na medaliki z wizerunkiem Matki Boskiej Ostrobramskiej lub Loretańskiej – mówi Przemysław Głoczyk. Oryginalne ozdoby Coraz częściej w sklepach jubilerskich pojawiają się dewocjonalia wykonane z bursztynu. Klienci kupują oryginalne różańce czy też naszyjniki. W momencie gdy mają wybór, rzadko decydują się na tradycyjne wzornictwo i wybierają nowoczesny design.
Wymagania klientów spowodowały zmiany na polskim rynku jubilerskim. Konsumenci szukając prezentu dla dziecka, chcą czegoś więcej niż tylko złotego krzyżyka czy medalika. Producenci coraz częściej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferują im nowatorskie formy biżuteryjne, które mogą służyć jako podarunki. Warto pamiętać, że dzieci są bardzo wymagającymi klientami, więc prezenty dla nich przeznaczone muszą być oryginalne i ciekawe w formie. Zarówno dziecko, jak i jego rodzice chcą, aby biżuteria, która zostanie im ofiarowana, nie stanowiła tylko pamiątki rodzinnej, ale także była używana przez dziecko bądź mogła spełniać funkcje dekoracyjne.
Łyżeczki i ryngrafy
Zazwyczaj osoby chcące przekazać dziecku wartościowy prezent, najczęściej z okazji uroczystości kościelnych, decydują się na kupno wartościowego przedmiotu, który podkreśla wagę tego wydarzenia. – Do tej pory najczęściej wybieranymi przedmiotami, obok medalików i złotych łańcuszków, były srebrne łyżeczki z wygrawerowaną datą wydarzenia bądź ryngrafy – mówi Mateusz Nowakowski, producent biżuterii srebrnej i przedmiotów biżuteryjnych. – Teraz jednak tendencja się zmieniła, klienci oczekują oryginalnych przedmiotów, które będą przeznaczone tylko dla obdarowanego, i w ciekawy sposób podkreślą rangę uroczystości – dodaje.
Dlatego też w hurtowniach biżuterii pojawiają się produkty, które mają za zadanie sprawić radość obdarowanemu nimi dziecku. – W naszej ofercie znajdują się srebrne grzechotki, bransoletki z blaszką czy naszyjniki z kolorowymi przywieszkami – mówi Wojciech Jakubiak, właściciel hurtowni srebrnej biżuterii. – Jednak z naszych danych wynika, że obecnie największym zainteresowaniem klientów cieszą się srebrne smoczki – dodaje. Klienci decydują się także bardzo często na srebrne ramki do zdjęcia, albumy czy lusterka w srebrnych oprawach. Każdy pomysł, który znacznie odbiega od tradycyjnych srebrnych łyżeczek, jest przez klientów bardzo chętnie przyjmowany.
Nie chcą oni bowiem dawać w prezencie dziecku czegoś, co jest niepraktyczne i niefunkcjonalne. Współczesna moda biżuteryjna oraz coraz bardziej wysublimowane wymagania klientów sprawiają, że producenci przedmiotów biżuteryjnych dla dzieci muszą decydować się na eksperymentowanie z formami i kształtami, jakie sprzedają do sklepów jubilerskich.
Oryginalne i praktyczne
We współczesnym świecie dziecko jest równorzędnym konsumentem, dlatego też nie wolno lekceważyć jego potrzeb i upodobań. Nie można przyjąć, że niezależnie jaka biżuteria zostanie mu ofiarowana, taką będzie z przyjemnością nosiło. Biżuteria ofiarowywana z okazji Pierwszej Komunii Świętej powinna nadawać się do noszenia i trafiać w oczekiwania młodego człowieka. W związku z tym w hurtowniach biżuterii znajdują się kolekcje przeznaczone specjalnie dla dzieci, z których klienci sklepów jubilerskich mogą wybierać przedmioty, które spełnią oczekiwania ich dziecka. – Zauważyłem, że dość często moje klientki z okazji chrztu kupują swoim dzieciom kolczyki, zwłaszcza delikatne kolczyki z brylantami – mówi Bronisław Karewicz, jubiler. – W końcu w dniu chrztu mała dama także powinna wyglądać pięknie i wytwornie, a skoro rodzice zdecydowali się na przekłucie dziewczynce uszu, to małe, brylantowe kolczyki zdają się być idealnym rozwiązaniem – dodaje. Starszym dzieciom często w ostatnich czasach kupuje się srebrne naszyjniki, na których znajdują się różnego rodzaju zawieszki w kształcie kaczuszek, kwiatuszków, delfinków, motylków czy postaci ze znanych bajek.
– Dużą popularnością wśród moich klientów i ich dzieci cieszy się biżuteria z Hello Kitty, postacią z bajki animowanej – mówi Bronisław Karewicz. – Klienci decydują się na zakup wielu dodatków z tą bohaterką, począwszy od zawieszek na łańcuszek, a na kolczykach skończywszy – dodaje. Równocześnie klienci szukając prezentu dla swojego dziecka, coraz częściej decydują się na “podwójne” zakupy.
Nabywają bowiem srebrną biżuterię, która może być przez dziecko noszona na co dzień, oraz dodatkowo kupują złotą, która będzie zakładana tylko w szczególnych okolicznościach. – Rynek wymusił na producentach zmianę asortymentu przeznaczonego dla dzieci – mówi Mateusz Nowakowski. – Nie można już eksploatować tych samych wzorów, które sprzedawały się przez wiele lat. Klienci są coraz bardziej wymagający i oczekują, że w ofercie dla dzieci znajdą się nowatorskie wzory – dodaje.
Wymagające niemowlaki
Najtrudniejsze zadanie staje przed tymi, którzy chcą kupić oryginalny przedmiot biżuteryjny z okazji chrztu. Mimo że producenci znacznie poszerzyli swoją ofertę, to i tak dla wymagających klientów znalezienie odpowiedniego prezentu stanowi duży problem. – Osoby szukające podarunku z okazji chrztu i niechcące kupować srebrnych łyżeczek czy smoczków, często decydują się na medaliony z podobizną dziecka bądź miejscem na włożenie jego zdjęcia – mówi Wojciech Jakubiak.
– Oczywiście, spełnić takie oczekiwanie klienta, jak wykonanie podobizny dziecka w srebrze, nie jest proste, ale staramy się realizować nawet takie zamówienia – dodaje. Nie można zapominać, że Polska jest krajem ludzi przywiązanych do religii katolickiej i wielu klientów sklepów jubilerskich decyduje się także na zakup medalionu z wizerunkiem Matki Boskiej czy Świętej Rodziny. – Bardzo dobrze sprzedają się srebrne aniołki czy srebrne ikony – mówi Mateusz Nowakowski. – Jeśli klientom zależy na podkreśleniu religijnego charakteru uroczystości, zawsze decydują się na takie rozwiązanie. Przekazują bowiem dziecku drogocenną pamiątkę na całe jego życie – dodaje.
Oryginalność bez względu na cenę
– Wielu moich klientów chce przekazać dziecku przedmiot, który nie dość, że będzie oryginalny, to jeszcze wpisze się w najnowsze trendy mody. Takim prezentem jest srebrny odcisk dłoni dziecka – mówi Wojciech Jakubiak. Moda na srebrne odciski dłoni dzieci przywędrowała do nas z Zachodu i sądząc po zainteresowaniu klientów sklepów jubilerskich, pozostanie w naszym kraju długo.
W Polsce ciągle jeszcze jednym z najpopularniejszych prezentów ofiarowywanych z okazji chrztu i Pierwszej Komunii Świętej jest biżuteria. Mimo że światowe trendy rzadko uwzględniają biżuterię dewocjonalną w swoich kampaniach, to w naszym kraju ta gałąź rynku jubilerskiego ma się dobrze i cały czas się rozwija. Niemal wszyscy producenci i jubilerzy posiadają w swojej ofercie biżuterię dewocjonalną, ponieważ niezmiennie od wielu lat cieszy się ona dużym zainteresowaniem klientów. Jednak należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku tradycyjnej biżuterii, także w biżuterii dewocjonalnej obowiązuje moda, która zmienia się z sezonu na sezon.
Figurki na łańcuszku
– Z okazji chrztu bądź komunii klienci zazwyczaj wybierają złote łańcuszki z medalikami – mówi Krzysztof Majcherek, właściciel salonu jubilerskiego w Warszawie. – Jednak coraz częściej klienci wybierają mniej tradycyjne formy i kształty – dodaje. Wydawałoby się, że nie można wprowadzić wielkich innowacji w produkcji tradycyjnych medalików i krzyży, jednak nic bardziej mylnego. Na polskim rynku pojawia się ostatnio znacznie więcej biżuterii, w której wykorzystywane są nowoczesne sposoby projektowania i najnowocześniejsze wzornictwo. – Klienci znacznie częściej decydują się na wybór przedmiotów, które można nosić na łańcuszku, ale które swoim kształtem przypominają małe rzeźby – mówi Stanisław Opacz, jubiler warszawski. – Nie chcą już standardowych krzyży i medalików, żądają nowoczesnej biżuterii, która ofiarowana dziecku, jest w stanie sprawić mu przyjemność – dodaje. Małe rzeźby spełniają już nie tylko funkcję religijną, ale także estetyczną. – Zazwyczaj podarowany przez rodzinę złoty prezent z okazji komunii na wiele lat zamykany był w szkatułce, teraz dzieci mogą nosić swoje prezenty bez obawy, że ich biżuteria jest niemodna – mówi Krzysztof Majcherek.
Krzyżyk i medalik z diamentami
Dużą popularnością wśród klientów sklepów jubilerskich cieszą się złote medaliki i krzyżyki wzbogacone o kamienie szlachetne. Od niemal dwóch lat można zaobserwować trend, że największym zainteresowaniem cieszy się biżuteria diamentowa. – Klienci kupują krzyżyki z diamentami, które nie dość że doskonale nadają się na prezent z okazji chrztu bądź komunii, to jeszcze są doskonałą lokatą kapitału – mówi Stanisław Opacz. – Osoby wybierające prezent chcą, aby był on praktyczny i miał swoją wartość, nie tylko religijną czy emocjonalną – dodaje. Klienci decydują się także na zakup biżuterii z rubinami i szmaragdami. Dlatego właściciele salonów jubilerskich z roku na rok starają się poszerzać swoją ofertę biżuterii dewocjonalnej. Nie mogą bowiem pozwolić sobie na odpływ klientów, którzy z każdym rokiem stają się coraz bardziej wymagający.
Wyższe oczekiwania
– Jeszcze parę lat temu z okazji chrztu czy komunii świętej najczęściej decydowano się na złoty łańcuszek i mały medalik z Matką Boską lub krzyżyk, teraz tacy klienci są już w mniejszości – mówi Kazimierz Przystoń, producent biżuterii. – Osoby decydujące się na zakup biżuterii chcą czegoś bardziej wyszukanego, oryginalnego, trudno zadowolić je standardową ofertą – dodaje. Oprócz kamieni szlachetnych i małych form artystycznych klienci sklepów jubilerskich decydują się na zakupy nie tylko ozdób na szyję, jak bywało zazwyczaj, ale znacznie częściej sięgają po różnego rodzaju pierścionki, kolczyki czy bransoletki, niekoniecznie zawierające konteksty religijne. – Wiele osób decyduje się na kupno pierwszego drogocennego pierścionka swojemu dziecku właśnie z okazji pierwszej komunii – mówi Krzysztof Majcherek. – Nie jest już dla nich tak istotny, jak parę lat temu, fakt, że pierścionek będzie za mały w przyszłości – dodaje. Często także klienci z okazji religijnych uroczystości kupują dzieciom bransoletki i naszyjniki, które zazwyczaj są pierwszą drogocenną biżuterią w życiu dziecka.
Drogocenne różańce
Swoje upodobania w zakresie zakupów związanych z pierwszą komunią bądź chrztem zmieniły także osoby bardzo przywiązane do tradycyjnych prezentów. Coraz częściej zdarza się, że dzieci otrzymują różańce z drogich kamieni szlachetnych, wykonanych ze złota bądź platyny. – Różańce z diamentami i rubinami znajdują coraz większe grono odbiorców – mówi Stanisław Opacz. – Nie można powiedzieć, żeby cieszyły się one największą popularnością, ale ich sprzedaż z roku na rok stale wzrasta – dodaje. Oczywiście podstawową przeszkodą w zakupie różańców z kamieni szlachetnych jest ich cena, która pozostaje poza zasięgiem przeciętnych Polaków. Można jednak powiedzieć, że klienci masowo zaczęli kupować różańce wykonane ze srebra. – Właściciele sklepów jubilerskich zamawiają coraz więcej srebrnych różańców, w związku z czym musieliśmy znacznie urozmaicić wzornictwo i obecnie w swoich katalogach mamy ponad 30 wzorów srebrnych różańców, które doskonale się sprzedają – mówi Kazimierz Przystoń. Warto zauważyć, że sporą popularnością cieszą się także posrebrzane lub pozłacane pudełeczka na różańce, które stanowią idealne uzupełnienie prezentu.