Przeglądasz dział SKLEP (id:43) w numerze 06/2009 (id:78)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Od dawna wiadomo, że bezpośredni kontakt z klientem jest istotą nowoczesnego biznesu. Najłatwiej relacje biznesowe nawiązać na targach, które stały się miejscem osobistego spotkania z kontrahentami.
Zanim jednak podejmiemy decyzję o uczestnictwie w targach, należy przygotować strategię marketingową i dokładnie określić cele, jakie zamierzamy na nich osiągnąć. Sama bowiem obecność nie zawsze musi przynieść oczekiwane rezultaty. Szczególną uwagę należy przywiązywać do stoiska, które podczas paru targowych dni będzie wizytówką naszej firmy i będzie decydowało o dalszych stosunkach z obecnymi i potencjalnymi klientami.
Stoisko przede wszystkim
Przygotowując się do targów jubilerskich, należy zaplanować wygląd stoiska tak, aby sprzyjało realizacji zamierzonych celów. Stoisko powinno być oryginalne i przyciągać uwagę klienta, który zamierza nawiązać na targach kontakty handlowe. Nie można pozwolić sobie na zbudowanie w oczach potencjalnych klientów wrażenia, że nasza firma nie ma pomysłu i nie stać jej na odpowiednie zaaranżowanie wnętrza targowego.
Oczywiście najprostszym i najtańszym sposobem uczestnictwa w targach jubilerskich jest stoisko w zabudowie standardowej, które można wykupić w pakiecie wraz z powierzchnią wystawienniczą. Jednak takie rozwiązanie poza oczywistą zaletą, jaką jest cena, ma także poważne wady – brak zabezpieczenia dla naszej biżuterii i ograniczone możliwości aranżacji. Decydując się na taką formę uczestnictwa w targach, musimy wykazać się dużą pomysłowością, aby przekonać do nas potencjalnych kupujących i zostać zauważonymi wśród sąsiadów, którzy mogą mieć oryginalną zabudowę.
Nasze powodzenie na targach będzie zależało od odpowiedniego przygotowania stoiska dla potencjalnych klientów. W tym celu można wykorzystać np. filcowaną wełnę i porobić z niej wielkie kolczyki i naszyjniki, które będą elementem naszej dekoracji i uzupełnieniem oferty. Można także zdecydować się na umieszczenie na ściankach stoiska oryginalnej grafiki, która spowoduje, że nasze stoisko będzie wyróżniać się na tle konkurencji.
Przenośne stoisko
Właściciele firm jubilerskich oraz producenci biżuterii powinni rozważyć możliwość wykorzystania stoisk powstających dzięki mobilnym systemom wystawienniczym, które mogą być wielokrotnie używane i przewożone na różnego rodzaju targi czy kongresy. Decydując się na takie rozwiązanie, należy pamiętać, że jest ono bardzo ekonomiczne, mobilne i zazwyczaj łatwe w obsłudze i montażu, większość bowiem systemów mieści się w bagażniku samochodu osobowego.
Systemy wystawiennicze pozwalają na tworzenie bardzo ciekawej zabudowy. Jednym z tradycyjnych systemów jest Flexiframe, który pozwala na konstruowanie dowolnej wielkości i konfiguracji stoisk. Niewątpliwą zaletą stoiska wykonanego w systemie Flexiframe jest możliwość jego wykorzystania na wielu imprezach targowych nawet wtedy, kiedy powierzchnia i rodzaj stoiska ulegają zmianom.
Przy odpowiednio zaprojektowanej grafice stoisko można przebudowywać jak domek z klocków. Minusem tego rozwiązania jest sytuacja, gdy podczas targów niezbędne jest nam zaplecze. W stoiskach zbudowanych z mobilnych systemów wystawienniczych istnieje jedynie możliwość utworzenia prowizorycznego zaplecza, najczęściej zastawionego roll-upami.
Łączenie najlepszych rozwiązań
Można także zbudować stoisko dzięki standardowej zabudowie z elementami zabudowy autorskiej. Jest to sposób aranżacji stoiska za pomocą niestandardowych elementów konstrukcji i dekoracji. W przypadku zabudowy autorskiej, konstrukcja, na której opiera się stoisko, jest z reguły niewidoczna i pojawiają się na niej materiały niestosowane w zabudowie standardowej ze względu na wysokie koszty – szkło, drewno, metal, mdf. To rozwiązanie wydaje się być najrozsądniejsze z punktu widzenia osób, które prezentują swoim klientom drogocenną biżuterię i nie chciałyby, aby coś się z nią stało.
Decydując się na takie stoisko, możemy mieć pewność, że będzie ono maksymalnie dostosowane do naszych potrzeb, jednak z całą pewnością nie będzie ono tanie. Wybór zabudowy niestandardowej pozwala na różnego rodzaju oryginalne rozwiązania. Można bowiem zdecydować się na przykład na piętrową konstrukcję stoiska, gdzie dolna część otwarta jest dla wszystkich, natomiast na górze będą prowadzone rozmowy z kontrahentami. Oczywiście autorskie stoisko jest najlepszym rozwiązaniem, na jakie można sobie pozwolić na targach. Indywidualna forma zabudowy jest bowiem prestiżową formą prezentacji naszej firmy obecnym i potencjalnym klientom.
Świecące kosztowności
Obok stoiska najważniejszą rzeczą na targach jest odpowiednie oświetlenie stoiska. Decydując się na prezentację biżuterii na targach, należy poświęcić mu dużo uwagi, ponieważ tylko wówczas mamy okazję osiągnąć zamierzone cele. Stoisko, na którym znajduje się biżuteria, musi być wyposażone w żarówki halogenowe, ksonowe, rtęciowe lub sodowe oraz układy optyczne. Źródła światła muszą być umieszczone tak, aby prezentowana biżuteria było odpowiednio wyeksponowana.
Warto pamiętać, że tradycyjne żarówki nie spełniają tych wymogów, ale ze względu na koszty są stałym elementem standardowych stoisk. Patrz pod nogi Powszechnym błędem popełnianym na targach jest fakt, że mało osób zagospodarowuje podłogę na swoim stoisku. Najczęściej powierzchnię podłogi pokrywa klasyczna wykładzina, która tworzy tło dla eksponowanych przedmiotów. Warto jednak zastanowić się nad innym rozwiązaniem i rozważyć kolorystyczne dopasowanie podłogi do pozostałej części aranżacji. Dość często można również zaobserwować w targowych halach panele podłogowe, które nadają całości klimat subtelnej elegancji.
Profesjonalna obsługa
Przed rozpoczęciem targów należy także zadbać o szkolenie personelu, który będzie obsługiwał stoisko. Nie można pozwolić sobie na sytuację, w której hostessa siedząca na stoisku nie będzie miała pojęcia o firmie, którą reprezentuje. Jeśli zdecydujemy się na wybór hostessy, a na stoisku nie będzie siedziała osoba z naszej firmy, należy z agencją hostess skontaktować się na dwa miesiące przed targami. Przy wyborze odpowiedniej agencji powinniśmy zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii.
Po pierwsze, musimy sprawdzić, jak prezentuje się strona internetowa danej agencji. Pierwsze wrażenie pomoże nam ustalić, czy firma jest na tyle profesjonalna, by sprostać naszym oczekiwaniom. Ważna jest też wielkość oferty i prestiż agencji. Ważne jest także, jacy klienci z niej korzystali oraz jakie mają zdanie na temat tej współpracy. Warto pamiętać, że wielkość stoiska, jego lokalizacja i wygląd wpływają na zwiedzającego, wywierając efekt pierwszego wrażenia. Z reguły jednak później następuje kontakt z personelem stoiska i to od niego w dużej mierze może zależeć ogólne wrażenie, jakie odnosi zwiedzający o naszej firmie.
Umowa to nie wszystko
Do niedawna uważano, że sukces targowy wyraża się liczbą umów podczas nich podpisanych. Jednak obecnie zdaje się dominować pogląd, że targi są środkiem pozwalającym nawiązać odpowiednią liczbę kontaktów handlowych. Dlatego też na udział w targach trzeba patrzeć jako na środek kontaktowania się z przynajmniej trzema grupami osób: potencjalnymi klientami, stałymi klientami oraz twórcami opinii. A to, w jaki sposób to osiągniemy, zależy tylko od nas.
Ostatnio na polskim rynku pojawiło się wiele galerii artystycznych, które oferują swoim klientom biżuterię. A także coraz aktywniej walczą o potencjalnego klienta z tradycyjnymi sklepami jubilerskimi. Pojawiają się na ulicach polskich miast i stają się miejscami, gdzie można napić się kawy, porozmawiać o sztuce i jednocześnie kupić sobie oryginalne, zazwyczaj ręcznie robione kosztowności.
Sklepy jubilerskie nie powinny jednak martwić się o to, że stracą swoich klientów, ponieważ galerie artystyczne kierują swoją ofertę do nieco innej grupy docelowej. Galerie w swoich podwojach oferują biżuterię artystyczną, ale także możliwość spędzenia wolnego czasu wśród pięknych przedmiotów. Sklepy natomiast nastawione są na sprzedaż swoich produktów klientowi, który bardzo dobrze wie, czego potrzebuje, i odwiedza jubilera, żeby dokonać zakupu, a nie spędzić u niego trochę czasu.
Przestrzeń galerii
Na Zachodzie galerie artystyczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Poza biżuterią oferują klientom obrazy, ręcznie robione sprzęty gospodarstwa domowego, ceramikę czy kolekcje oryginalnych ubrań. W ich wnętrzach zazwyczaj można napić się kawy, zjeść ciastko i porozmawiać z przyjaciółmi.
Galerie organizują różnego rodzaju wernisaże i spotkania z artystami. Oczywiście, można w nich także kupić prezentowaną biżuterię, jednak poza samym przedmiotem kupuje się historię w nim zamkniętą. Ostatnio także w Polsce coraz częściej pojawiają się galerie, które wyrażają gotowość zaproponowania klientom oferty znacznie przekraczającej przedmioty, które sprzedają. Polskie galerie artystyczne są zazwyczaj połączeniem butiku, showroomu i galerii sztuki. Każdy poszukujący niecodziennego klimatu znajdzie w nich coś dla siebie. Zajęły one niszę, która do tej pory w Polsce w żaden sposób nie była wypełniona.
To w nich bowiem prezentuje się najnowsze kolekcje biżuterii uznanych projektantów oraz pokazuje się precjoza wykonane przez początkujących artystów. Galerie wpisały się na stałe w krajobraz zachodniego świata mody. Są miejscami, gdzie prezentuje się kolekcje uznanych projektantów, gdzie podczas pokazów zasiadają zarówno fachowcy, jak i bogatsi klienci-amatorzy szukający nowinek i pojedynczych sztuk biżuterii czy odzieży z najwyższej półki.
Podstawowa różnica
Galeria nie jest sklepem czy butikiem, gdzie każdy może wejść i kupić to samo, co inni. Nigdy nie zdarzają się tam bowiem dwa identyczne przedmioty. Biżuteria oferowana w galeriach jest niepowtarzalna i nie może zdarzyć się, że takie same przedmioty znajdą się w sklepie sieciowym. Dbają o to zarówno właściciele galerii, jak i projektanci, którzy w niej eksponują swoje kolekcje.
Właściciele galerii stawiają na indywidualne podejście do gości, spotkania i rozmowy. Zadania, jakie stawiają przed sobą galerie, to przede wszystkim kompleksowa obsługa klienta, zapewnienie mu wszystkiego, czego oczekuje, czyli także miejsca do swobodnej wymiany poglądów. Większość galerii stawia sobie także za cel ukazanie, że sztuka nowoczesna to nie tylko malarstwo czy rzeźba, ale także biżuteria. I układając kampanie marketingowe swoich punktów, starają się promować projektantów biżuterii, którzy wystawiają w nich swoje prace.
Modne i drogie
Powszechnie wiadomo, że biżuteria jest dobrem, na które popyt rośnie szybciej niż liniowo w stosunku do wzrostu dochodów nabywców. Nic dziwnego, że największe zainteresowanie galeriami artystycznymi daje się zauważyć wśród najbogatszej części naszego społeczeństwa. Majętni konsumenci nie chcą bowiem wydawać swoich pieniędzy na towary, które mogą posiadać inne osoby. Chcą się wyróżniać.
Klienci salonów jubilerskich zazwyczaj oczekują po kupowanym przez nich produkcie, aby był wykonany z drogich kruszców i wyglądał tradycyjnie. Natomiast klienci galerii, po zaspokojeniu już potrzeby posiadania pierścionka z diamentem, szukają niezwykłych okazów biżuteryjnych, które wzbudzałyby podziw. Z danych opublikowanych przez portal Money.pl wynika, że rynek dóbr luksusowych jest dziś najpotężniejszym źródłem statusu.
W Polsce sprzedaż dóbr luksusowych wzrastała w latach 2005-2007 w tempie 2 proc. rocznie, na czym najbardziej skorzystali właściciele tradycyjnych sklepów jubilerskich. Szacuje się, że w najbliższym czasie sytuacja nie ulegnie zmianie i to sklepy jubilerskie będą miały największą sprzedaż produktów luksusowych. Oczywiście, na rynku istnieje także miejsce dla galerii artystycznych, które odpowiednio odczytały oczekiwania klientów i wyszły naprzeciw ich preferencjom. Polacy nie dysponują odpowiednio wysoką siłą nabywczą, jednak powoli zaczynają zmieniać swoje preferencje zakupowe i poszukują produktów, które pozwoliłyby im na samookreślenie się.
Powoli przestają gonić za obowiązującymi w sezonie trendami, a zaczynają zastanawiać się nad własnymi potrzebami i tym, co uważają za atrakcyjne. Stąd też wynika silniejsze niż dotychczas zainteresowanie galeriami artystycznymi. Nasz rynek wciąż jest daleki od dojrzałości, jeśli chodzi o produkty luksusowe, co wynika z faktu, że nadal nie dysponujemy odpowiednio wysoką siłą nabywczą.
Co dla kogo
Z całą pewnością można powiedzieć, że pomimo pojawienia się na polskim rynku galerii artystycznych, tradycyjne sklepy jubilerskie będą miały swoich klientów i galerie w żaden sposób im nie zagrażają. Jednak sklepy jubilerskie, podobnie jak większość produktów przez nie oferowanych, przechodzą fazy rozwoju. Salony jubilerskie oferują biżuterię swoim klientom, wyceniając swój towar tak, aby pokryć koszty. Natomiast galerie artystyczne oprócz produktu, którym jest biżuteria, proponują klientom możliwość przebywania w świecie luksusu. Dają poczucie wyjątkowości, oferują miejsce, gdzie przy dobrej filiżance kawy można porozmawiać o najnowszych trendach w modzie i podziwiać najnowsze osiągnięcia sztuki nowoczesnej.
Sezon urlopowy to jedyna okazja na przeprowadzenie wszelkich koniecznych zmian w sklepie jubilerskim przed zmasowanym szturmem klientów. Nie można bowiem pozwolić sobie, aby remont sklepu wypadł w momencie, gdy klienci będą chcieli dokonywać w naszym sklepie dużych zakupów.
Zmiana wystroju sklepu jubilerskiego jest bardzo ważna, szczególnie w momencie, gdy remont nie był przeprowadzany przez dłuższy czas. Sklep musi przecież wyglądać atrakcyjnie dla potencjalnego kupującego i dawać poczucie, że przekraczając drzwi, klient znajdzie się w znacznie lepszym świecie.
Wnętrze sklepu
Powszechnie uważa się, że handel jest swojego rodzaju przedstawieniem, podczas którego wnętrze sklepu odgrywa wielką rolę. Jest ono bowiem zarówno sceną, na której odbywa się owo przedstawienie, jak i widownią. Odpowiednia aranżacja sklepu jubilerskiego powoduje, że klient odbiera zarówno asortyment sklepu, jak i jego wygląd jako całość. W sprzedaży biżuterii znaczną rolę odgrywa oświetlenie. Wybierając najodpowiedniejsze, należy kierować się zasadą, że im produkty oferowane przez nas są droższe, tym światło na nie skierowane powinno być coraz to mniej intensywne. Najważniejszym punktem powinno być miejsce, gdzie klienci mogą obejrzeć biżuterię. Należy pamiętać, że światło w tym miejscu nie może być za mocne i musi mieć odpowiednią barwę, aby jak najatrakcyjniej zaprezentować biżuterię.
Trendy w wystroju
Wśród najnowszych trendów w projektowaniu wnętrz sklepów z dobrami luksusowymi znalazła się ostatnio tendencja do unikania linii prostych i ostrych kątów. Kształty płaszczyzn w sklepie powinny być zaokrąglone. W każdym sklepie powinien być punkt centralny, czyli miejsce, które przyciąga uwagę. Bardzo często takim elementem jest kolumna lub nawet kolumny. Tam można eksponować najnowsze produkty i ostatnie kolekcje biżuterii. Wielu właścicieli sklepów jubilerskich zmieniając wystrój sklepu, zapomina o kilku istotnych kwestiach. Każdy projekt musi być przemyślany i logicznie poprowadzony, od koncepcji, która powstała w głowie właściciela, aż do finalizacji. Nie można tworzyć wystroju w oderwaniu od potrzeb klientów oraz strategii firmy. Należy pamiętać, że każdy z elementów wystroju musi podkreślać markę naszego sklepu oraz jego charakter i styl.
Mobilne meble
Współcześnie wielu właścicieli sklepów jubilerskich decyduje się na systemy mebli przyściennych. Powinny się one charakteryzować dużą mobilnością, czyli możliwością różnorodnej aranżacji bez konieczności dekonstrukcji mebla. Warto pamiętać, że to nie biżuteria powinna dostosować się do wnętrza sklepu, lecz sklep do charakteru produktu i całej kolekcji w nim prezentowanej.
Często także zaczynają pojawiać się wolno stojące półki oraz regały, które uzupełniają ofertę mebli przyściennych. Nowoczesne sklepy są urządzone tak, aby umożliwić swobodne poruszanie się po punkcie nawet klientom, którzy zamierzają robić zakupy z dzieckiem w wózku. Oprócz sposobu urządzania sklepu zmienia się również sposób projektowania mebli sklepowych, gdzie obok minimalizmu i klasyki obserwuje się powrót do organicznych tendencji w kształtach i formach.
Meble muszą mieć zaokrąglone linie oraz subtelną formę elementów ekspozycyjnych stanowiących tło dla prezentowanego produktu. Zmianie uległa również kolorystyka. Surowe elementy kamienia czy konstrukcje metalowe zostały uzupełnione o matowe szkło. Modne są także kontrasty czerni i bieli przełamane mocnymi elementami czerwieni, granatu czy zieleni.
Odpowiednie wyeksponowanie biżuterii
Planując remont sklepu jubilerskiego, warto zastanowić się nad wyborem mebli, które przeznaczone są do prezentacji produktów drobnych, które wymagają szczególnej oprawy, aby mogły być zauważone przez klienta. Na rynku pojawiły się elementy ekspozycyjne, które charakterystyczne są dla konkretnego sezonu, stanowią na przykład podkreślenie elementów, które towarzyszyły powstawaniu kolekcji biżuterii. Mogą to być drewniane skrzynie ze skarbem.
Nowoczesny sklep
Współczesny salon jubilerski to miejsce, które ewoluuje wraz ze zmieniającymi się trendami w projektowaniu wnętrz, modzie i kolorystyce. Wyposażenie w sklepie jubilerskim musi być funkcjonalne, ale powinno również prezentować nowoczesny design. Z jednej strony powinno być komercyjną przestrzenią stworzoną specjalnie dla konsumenta, a z drugiej strony musi zaskakiwać nowymi rozwiązaniami architektonicznymi, które muszą zwracać uwagę i wyróżniać się na tle konkurencji. Należy pamiętać, że sposób urządzenia sklepu we współczesnych czasach jest zarówno elementem reklamy, jak i odzwierciedleniem filozofii danej marki.