Przeglądasz dział SKLEP (id:43) w numerze 10/2008 (id:72)
Ilość artykułów w dziale: 5
|
|
Marek Piotrowski
prawnik, doradca podatkowy
Regulacje ustawy o podatku od towarów i usług wskazują na procedurę tzw. czynności wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów. Jej stosowanie pozwala na opodatkowanie
dokonywanej dostawy według stawki w wysokości 0 procent
Stosownie do regulacji ustawy o podatku VAT jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, rozumiana co do zasady jako wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego w wykonaniu czynności uznawanych za dostawę towarów (art. 13 ustawy o VAT). Istota tych czynności sprowadza się do przeniesienia opodatkowania dokonanej dostawy na terytorium kraju członkowskiego, na które dostawa ta jest dokonywana, a zatem najczęściej przeniesienia obowiązku opodatkowania dostawy przez nabywcę towarów- podatnika innego kraju UE.
Należy szczególnie zaznaczyć, iż uznanie dostawy towarów za wewnątrz-
wspólnotową uzależnione jest od spełnienia przez obie strony przewidzianych ustawą wymagań, w szczególności posiadania przez nie ustalonych w art. 13 ust. 2 ustawy o VAT warunków podmiotowych, w tym także dokonania rejestracji podatnika dokonującego dostawy jako podatnik VAT UE.
Stawka zerowa
Regułą określoną art. 41 ust. 3 ustawy o VAT jest opodatkowanie czynności wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką w wysokości 0%. Ta preferencyjna stawka podatku VAT pozwala na dokonanie odliczenia lub wnioskowania o zwrot podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności nią opodatkowanych, przy jednoczesnym braku po stronie dokonującego dostawy wymiernego polskiego zobowiązania podatkowego związanego z dokonywaną dostawą towarów na terytorium innego państwa UE.
Jednak żeby z niej skorzystać, należy spełnić kilka określonych przepisami wymagań. Po pierwsze, należy spełnić wyrażony w art. 42. ust. 1 warunek dokonania dostawy na rzecz podatnika posiadającego ważny numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (numer podany jest na fakturze stwierdzającej dostawę towarów). Po drugie, żeby podatnik mógł skorzystać z zastosowania stawki 0%, musi przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy posiadać w swojej dokumentacji dowody, które wskazują, iż rzeczy będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium kraju, a nadto dostarczone nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.
PRZYKŁAD
Podatnik w sierpniu 2008 r. dokonał za pomocą firmy spedycyjnej dostawy do Niemiec biżuterii (wyroby ze srebra i bursztynu) na rzecz prowadzącego sklep jubilerski tamtejszego kontrahenta (podatnika posiadającego nadany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych niemiecki numer identyfikacji podatkowej). Jakie dokumenty powinien posiadać podatnik, aby mogły zostać uznane za dowód wywozu towarów z kraju oraz ich dostarczenia niemieckiemu nabywcy?
Stosowanie w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawki 0% obok spełnienia ustalonych wymagań właściwych zarówno dla dostawcy, jak nabywcy, uzależnione jest także od posiadania przez podatnika przed dniem złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy dowodu potwierdzającego zarówno fakt wywozu towarów z kraju, jak ich odbioru przez podatnika innego państwa UE na terytorium tego kraju.
Ustawa o podatku VAT wskazuje na katalog dokumentów uznawanych za taki dowód, którymi w omawianej sytuacji (zgodnie z treścią art. 42 ust 3 ustawy o VAT) łącznie będą:
– dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z kraju (spedytora), z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju,
– kopia faktury,
– specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.
Zatem w przedstawionej sytuacji wymagane jest posiadanie wyżej wymienionych dokumentów, które łącznie będą uznawane za dowód pozwalający na zastosowanie stawki 0%. Oczywiście, trzeba także nadmienić, iż regulacje art. 42 wymieniają także dokumenty uznawane za dowód wywozu towarów z kraju i ich dostawy na terytorium innego państwa członkowskiego, właściwe dla sytuacji, w której wywozu dokonuje sam dostawca lub bezpośrednio nabywca przy użyciu własnego środka transportu, jak i szczegółowo wskazują na inne dokumenty uznawane za taki dowód.
W okresie szczytu sprzedaży z okazji Bożego Narodzenia właściciele sklepów jubilerskich działających na zasadzie franczyzy otrzymują silne wsparcie promocyjne od franczyzodawcy
O tym, w jaki sposób firma YES Biżuteria wspiera swoich franczyzobiorców, z Karmeną Roztocką, marketing menedżerem w poznańskiej firmie, rozmawia Bogusława Baczewska
Jak firma YES wspiera swoich franczyzobiorców w okresie przedświątecznym?
Sklepy Jubilerskie YES otrzymują wsparcie zarówno w postaci ogólnopolskiej kampanii reklamowej, jak i działań promocyjnych o zasięgu lokalnym. Świąteczną ofertę naszych placówek promujemy za pośrednictwem mediów – telewizji i prasy. Przygotowujemy także specjalny folder, który ułatwia naszym klientom wybór świątecznych prezentów. Dołączamy go do gazet i czasopism oraz dystrybuujemy we wszystkich sklepach naszej sieci. Dla stałych klientów przygotowujemy drobne świąteczne upominki. Ponadto organizujemy specjalne akcje promocyjne, które przede wszystkim mają na celu pozyskanie nowych grup kupujących biżuterię w naszych sklepach.
Czy są to tylko akcje marketingowe? Czy też franczyzobiorca otrzymuje wsparcie w zakresie aranżacji sklepu?
Nie ograniczamy się jedynie do przygotowania świątecznej aranżacji – jednolitej dla całej sieci. Prowadzimy także działania promocyjne na terenie galerii handlowych. W wybranych placówkach organizujemy świąteczne spotkania, podczas których w miłej atmosferze prezentujemy klientom nasze aktualne kolekcje biżuterii i doradzamy w zakresie wyboru świątecznych prezentów. W tego typu spotkaniach biorą zazwyczaj udział ambasadorki marki YES, czyli finalistki konkursów Miss Polonia – w ubiegłym roku była to Barbara Tatara – Miss Polonia 2007.
Czy wystrój sklepów jest co roku inny?
Stałym elementem świątecznego wystroju Sklepów Jubilerskich YES są jedynie świerkowe girlandy mocowane na zwieńczeniach gablot. Natomiast elementy dekoracyjne – umieszczane w zewnętrznych witrynach oraz w gablotach stojących we wnętrzach sklepów – każdego roku są inne. Dekoracja świąteczna zawsze jest spójna z pozostałymi elementami świątecznej kampanii, m.in. z reklamą prasową i projektem świątecznego folderu.
Jaki trend będzie królował tego roku?
Niestety, nie mogę jeszcze zdradzić, jaki będzie projekt tegorocznej aranżacji świątecznej naszych sklepów – ale z pewnością zrobimy wszystko, by wprawiał on naszych klientów w miły, ciepły i świąteczny nastrój.
Dziękuję za rozmowę
Franczyzodawca organizuje w wybranych salonach świąteczne spotkania z ambasadorkami marki YES – finalistkami konkursu Miss Polonia. W ubiegłym roku w tego typu spotkaniach uczestniczyła Barbara Tatara – Miss Polonia 2007
Świąteczna aranżacja sklepów YES pozostaje jednolita dla całej sieci oraz spójna z innymi elementami kampanii promocyjnej
Święta to znakomita okazja, żeby pomyśleć o innych. W kampanii promocyjnej w tym okresie warto pokazać, że sklep lub firmy, których biżuterię i zegarki można w nim kupić, nie stronią od marketingu zaangażowanego społecznie
Specjaliści są zgodni: gdy na półce leżą dwa podobne wyroby, a jeden z nich wyprodukowała firma znana z kampanii społecznych lub charytatywnych, klienci najczęściej wybiorą ten ostatni. Ta zależność dotyczy zwłaszcza krajów bardziej zamożnych. Nie oznacza to jednak, że w Polsce tego rodzaju działania skazane są na niepowodzenie.
Polacy cenią firmy wrażliwe społecznie
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych BI-NGO, w naszym kraju rośnie wrażliwość społeczna firm i coraz chętniej podejmują działania z zakresu tzw. CRS (Corporate Socia Responsibility – społecznej odpowiedzialności biznesu). Okazuje się, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, jak firmy, których wyroby kupują, wpływają na społeczeństwo i środowisko, czy wspierają programy społeczne lub charytatywne, jak traktują klientów, pracowników i dostawców.
Jubilerzy zaangażowani
W ten nurt powoli wpisują się także polskie firmy jubilerskie: firmą ART 7 z Gdańska organizuje warsztaty bursztynnicze dla dzieci chorych na raka, firmy Wytwórnia Antidotum, S&A Bursztynowa Biżuteria, Firma Jubilerska Kłosok, Lewanowicz, Eva Stone, Motyle Darii Jankowiak, Perpol, Verona, Atelier MJM oraz Elshani Watches wspierają akcję “Różowa wstążka” a firma YES przygotowała nawet z tej okazji specjalny wyrób i część wpływów ze sprzedaży przeznaczy na walkę z rakiem piersi. Na te działania charytatywne mogą wskazywać sprzedawcy w sklepach jubilerskich, oferując wyrób danej firmy. Najlepiej jednak, jeżeli sam sklep, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, włączy się w lokalną akcję charytatywną lub przeznaczy część dochodów ze świątecznego szczytu sprzedaży na szczytny cel. Możliwości w tym zakresie jest wiele: organizacja choinki dla dzieci z rodzin ubogich, zabawa karnawałowa w domu dziecka, dożywianie dzieci w lokalnej szkole itp. W potocznej opinii jubilerstwo kojarzy się z bogactwem i luksusem, dlatego skojarzenie biżuterii z działaniami na rzecz dobra wspólnego może tylko wzmocnić wizerunek sklepu w najbliższym otoczeniu.
Fair play w biznesie
Działania z zakresu marketingu zaangażowanego społecznie nie mogą jedynie być kierowane na zewnątrz. Kolosalne znaczenie ma także podejście właściciela sklepu do jego pracowników. I tak brak odpowiedniej premii świątecznej może zniechęcić obsługę sklepu do walki o jak najlepsze wyniki sprzedaży, z kolei duża rotacja kadr nie sprzyja zawiązywaniu się nici przyjaźni pomiędzy klientem a sprzedawcą. Warto także zadbać o właściwe relacje z dostawcami biżuterii. Często problemy niedużych sklepów jubilerskich zaczynają się w momencie, kiedy właściciel konsumuje nie tylko złotówki, które zyskał dzięki sprzedanej biżuterii, ale także i te pieniądze, należne firmie, która sprzedała mu ją z dobrym kupieckim terminem płatności. pr
Pomiędzy tradycją a nowoczesnością
Robiąc przedświąteczne porządki w sklepie, warto pamiętać, że ciekawa biżuteria potrzebuje oryginalnego opakowania. Oprócz tradycyjnych kolorów, takich jak czerwony i złoty, producenci oferują opakowania w kolorze zielonym i fioletowym.
Generalnie na rynku dominuje finezyjny styl, w którym można zastosować bardzo wiele opakowań do jednego prezentu. Klasycznie lub nowocześnie
Biżuterię można zapakować w sposób klasyczny lub nowoczesny – tak wynika z katalogów firm oferujących tego typu produkty. I tak, firma Westpack proponuje przed świętami opakowanie z serii drewnianej, w kolorze białym i czerwonym, błyszczące, z piękną luksusową wkładką w kolorze kremowym. Jak przystało na opakowanie luksusowe, jest ono dodatkowo pakowane w kartonik z eleganckiego papieru kredowego. Natomiast dla średniej klasy biżuterii można dobrać opakowanie z serii kartonowej w kolorach białym i czerwonym, ale także w oryginalnym fioletowym. Alternatywnym rozwiązaniem jest tu opakowanie plastikowe z nowej serii Stockholm: estetyczne etui w kolorze czerwono-czarnym lub biało-czarnym.
Pudełko to nie wszystko
Ważną rolę odgrywają dodatkowe ozdoby: papier, wstążki o rożnych fakturach, elementy ozdobne, takie jak gwiazdeczki, choinki, Mikołaje, torebki nawiązujące grafiką do świąt. Furorę robi także tzw. sianko dekoracyjne, dostępne w wielu kolorach, które fantastycznie komponuje się z sakiewkami z organdyny z nadrukiem motywów zimowych, takich jak gwiazdki i płatki śniegu. wp
Przypominamy podstawowe informacje probiercze dla osób zainteresowanych zakupem biżuterii. Właścicielom sklepów proponujemy wyłożyć je w widocznym miejscu oraz informować klientów o próbie wyrobu, wyjaśniać znaczenie poszczególnych znaków i wydawać zawsze rachunek. To z pewnością umocni wiarygodność i pozytywny
wizerunek sklepu.
W Polsce obowiązuje obligatoryjny system probierczy. Nakłada to na osoby zajmujące się wprowadzaniem do obrotu wyrobów z metali szlachetnych obowiązek badania i cechowania tych przedmiotów w urzędzie probierczym. W Polsce zajmuje się tym dziesięć obwodowych urzędów probierczych. Litera znajdująca się w wizerunku cechy probierczej informuje o tym, w którym urzędzie została umieszczona.
Wyjątki
Prawo dopuszcza pewne wyjątki od badania i cechowania. Dotyczą one wyrobów srebrnych o masie mniejszej niż 5 gramów oraz wyrobów złotych i platynowych o masie mniejszej niż
1 gram. Informacja o masie i próbie takich wyrobów powinna być umieszczona na metce. Wyjątki dotyczą także wyrobów dawnego pochodzenia, o wartości antykwarycznej, na których umieszczenie współczesnych oznaczeń probierczych mogłoby obniżyć ich wartość. W takich wypadkach stosuje się świadectwa badania, zawierające fotografię badanego przedmiotu oraz informację o jego masie i próbie, a także o umieszczonych na nim oznaczeniach. Ze względu na zdarzające się liczne podróbki można zachęcać do zachowania szczególnej ostrożności przy dokonywaniu takich zakupów i unikania transakcji bazarowych.
Cecha probiercza
Znakiem potwierdzającym zawartość metalu szlachetnego w nabywanym przedmiocie jest cecha probiercza umieszczana przez urząd po sprawdzeniu próby wyrobu.
Znaki graficzne w cechach symbolizują metal szlachetny, a zawarte w nich liczby informują o próbie tego metalu. Rysunek głowy rycerza jest symbolem stopu złotego, głowy kobiety – stopu srebrnego, głowy konia – stopu platyny, a głowy psa – stopu palladu.
Próby
W obrocie spotykane są najczęściej wyroby ze stopów złotych o próbie 0,585 oraz wyroby srebrne o próbie 0,925.
W polskim prawie probierczym przyjęto jako obowiązujące próby dla:
Ľ wyrobów platynowych 0,950
Ľ wyrobów palladowych 0,850; 0,500
Ľwyrobów srebrnych 0,925; 0,875; 0,830; 0,800
Ľ wyrobów złotych 0,960 (1); 0,750 (2); 0,585 (3); 0,500 (4); 0,375 (5); 0,333 (6).
W cechach dla wyrobów złotych podstawowych stosowane są symbole liczbowe od 1 do 6. Każdy z tych symboli odpowiada konkretnej próbie stopu złotego. Natomiast w cechach podstawowych dla wyrobów srebrnych, platynowych i palladowych próba stopu określona jest w częściach tysięcznych, np. 925.
Cechy dodatkowe
Umieszczanie cech dodatkowych podstawowych uzależnione jest od konstrukcji wyrobu oraz jego masy, jak też od tego, czy wykonany jest z jednego, czy z kilku rodzajów metali szlachetnych. Zdarza się na przykład, że w pierścionku złotym obramowanie kamienia wykonane jest ze srebra lub platyny. W takich przypadkach pierścionek ocechowany jest cechą podstawową dla stopu złotego i cechą dodatkową dla stopu platynowego lub srebrnego. W wyrobach wykonanych z jednego rodzaju stopu, ale składających się z kilku elementów, również umieszcza się cechy dodatkowe, które informują, że każdy element wykonany jest ze stopu tego samego metalu i odpowiada takiej próbie, jaką zawiera cecha podstawowa.
Cechy na plombach
W niektórych przypadkach, kiedy wyrób nie może być ocechowany bezpośrednio, cechy probiercze umieszczane są na plombach przytwierdzonych w sposób trwały do przedmiotu. Ten sposób oznaczania stosowany jest rzadko ze względu na fakt, iż ocechowanie na plombie nie ma charakteru trwałego i praktycznie cecha pełni swoją funkcję tylko w chwili zakupu.
Cechy z wizerunkiem wagi
Poza krajowymi cechami probierczymi oraz cechami państw członkowskich Unii Europejskiej na rynku polskim można spotkać cechy probiercze z wizerunkiem wagi. Są to tzw. wspólne cechy kontroli (common control marks). Posługują się nimi kraje członkowskie Konwencji o kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych, do grupy których Polska dołączyła w listopadzie 2005 r.W sklepach, w których sprzedawane są przedmioty oznaczone cechami konwencyjnymi muszą być udostępniane klientom wizerunki tych cech.
Znaki imienne
Większość europejskich systemów prawnych nakłada na producentów wyrobów z metali szlachetnych obowiązek rejestrowania w urzędzie pobierczym wzoru znaku imiennego wytwórcy i oznaczania tym znakiem wyrobów wprowadzanych do obrotu. Na przedmiotach nabywanych w polskich sklepach w większości przypadków znajdują się takie znaki. Często są to inicjały producenta, czasami pełna nazwa firmy lub jej logo.
W krajowym systemie znaków wytwórców dominuje zasada stosowania inicjałów w kolejności: imię, nazwisko – w różnych obramowaniach, ale zdarzają się też znaki imienne o innych wzorach. Cechy probiercze są na ogół umieszczane obok lub w pobliżu znaku wytwórcy. W niektórych państwach UE, takich jak Włochy, Niemcy, Austria czy Grecja nie ma obowiązku badania i cechowania wyrobów w urzędach probierczych i wtedy znak wytwórcy, umieszczony obok liczbowego określenia próby stopu, jest oznaczeniem uprawniającym do sprzedaży.
Ludzie kupują biżuterię przede wszystkim oczami, dlatego warto przed szczytem świątecznym szczególnie starannie przemyśleć ekspozycję, tak aby była formą wizualnego motywowania klientów do dokonania zakupu
Podstawowym celem merchandisingu w sklepie jest wzrost jego sprzedaży i zysków. Przed świętami właściciel i obsługa sklepu powinni sprawdzić, czy z tego punktu widzenia placówka handlowa spełnia zasadnicze kryteria. Po pierwsze, trzeba zadbać o to, aby ogólny wizerunek sklepu nawiązywał do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Najlepiej, gdyby wystrojem zajął się profesjonalista, który nie ograniczy się do postawienia choinki lub stroika, rozwieszenia kilku girland i powieszenia kilkunastu bombek. Należy pamiętać, że pierwsze wrażenie, jakie klient odniesie, wchodząc do sklepu, czasem może być decydujące. Z kolei zbyt wyszukana aranżacja wnętrza lub witryny sklepu może klienta zniechęcić do zakupu.
Efektywna witryna
Witryna to wizytówka sklepu – zgodnie twierdzą specjaliści. Ma zachęcać klientów do wejścia do środka, jest najważniejszym nośnikiem informacji o sklepie i może być skuteczną formą reklamy. Zdaniem ekspertów ponad 20 proc. zakupów motywowanych jest wystawą sklepową. Przed świętami koniecznie należy odświeżyć witrynę sklepu, umieścić w niej najnowsze modele zegarków i nowe kolekcje biżuterii, najlepiej te reklamowane w mediach. Najważniejszymi kryteriami aranżacji są: kolor, forma, równowaga i jej dynamika. Sposób eksponowania wyrobów w witrynie powinien odzwierciedlać standard i wizerunek sklepu, jego lokalizację i charakter oraz status stałych klientów. Przed witrynami sklepów jubilerskich znacznie częściej zatrzymują się kobiety niż mężczyźni, i trzeba to uwzględnić przy aranżowaniu ekspozycji. Dobierając kolorystykę, należy pamiętać o tym, że ludzkie oko jest w stanie wyraźnie dojrzeć trzy kolory jednocześnie. Specjaliści nie zalecają także przesytu w ilości towaru na wystawie, który może rozpraszać klientów. Lepiej pokazać tylko te rzeczy, na które chcemy zwrócić ich uwagę – kilka kolekcji odsuniętych od siebie minimum o 15 cm (każdy produkt powinien mieć swoją przestrzeń). Nie bez znaczenia jest również ułatwianie klientom identyfikacji kolekcji, które oglądają: czy są to męskie zegarki lub młodzieżowe, biżuteria klasyczna lub współczesna. Tego typu efekt można uzyskać dzięki odpowiedniej dekoracji lub kolorystyce ekspozytorów.
Skieruj uwagę na wiodące kolekcje
Szał zakupów przedświątecznych nierzadko wywołuje wśród klientów stres i poczucie szybko upływającego czasu. Ludzie często chcieliby szybko zrealizować listę zaplanowanych prezentów i spokojnie czekać na święta. Dlatego bardzo ważne jest skierowanie ich uwagi na wiodące kolekcje lub wybrane wyroby, które mogą być idealnym prezentem. Jeżeli sklep oferuje biżuterię znanych marek promowanych w mediach, to musi być ona bardzo dobrze wyeksponowana. W przypadku kolekcji warto prezentować wyroby jako całość lub w kompletach, co zachęca do tzw. sprzedaży wiązanej. Nawet jeżeli klientka pozostanie przy swoim i kupi tylko jeden wyrób, to jednak zapamięta, że jest on częścią większej kolekcji i być może wróci za kilkanaście dni, aby dokupić coś do kompletu.
Najlepsze miejsca sprzedażowe
- Prawa strona – klienci najczęściej kierują wzrok w prawą stronę, dlatego tam należy eksponować najważniejsze kolekcje
- Gabloty lub lady na wprost wejścia i po prawej stronie od niego, ale nie przy samych drzwiach
- Na wysokości wzroku +/-20 cm – na tej wysokości klienci najczęściej zatrzymują wzrok Uwaga: Na półkach usytuowanych najniżej prezentujemy tylko duże wyroby, które można dostrzec z dużej odległości
Pozbądź się wyrobów, które się nie sprzedają
W sezonie zakupów przedświątecznych uwaga klientów skupia się na dwóch słowach: nowość i promocja. Właściciel sklepu jubilerskiego musi mieć to na uwadze. Dobrze jest przed świętami zaopatrzyć placówkę w nowe kolekcje lub uzupełnić stare o najlepiej sprzedające się wyroby, pamiętając jednocześnie o zasadzie umiaru. Asortyment powinien być zróżnicowany: kolekcje klasyczne obok nowoczesnych, w dużej części wyroby, które najczęściej kupują klienci sklepu lub ich szukają. Święta mogą także być dobrą okazją do pozbycia się wyrobów, które nie cieszyły się dotychczas powodzeniem klientów. Można je w tym okresie zaoferować po specjalnych cenach, unikając jednak słów typu “- 50%”. Jeżeli będziemy sprzedawać biżuterię jak karpie lub śledzie, to możemy przyczynić się zarówno do zdeprecjonowania wyrobów jubilerskich, jak i sklepu, który prowadzimy. Dlatego specjaliści zalecają w tej sytuacji stosowanie kart stałego klienta, lub dodatkowych kuponów uprawniających do zakupów.
Wykorzystaj optymalnie powierzchnię sprzedażową
Klienci sklepu jubilerskiego muszą czuć się w nim wyjątkowo. Jeżeli to możliwe, należy koniecznie urządzić w nim kącik wygodnej i dyskretnej sprzedaży precjozów. Wystarczą mały stolik, dwa wygodne krzesła i eleganckie lusterko. Bardzo ważna jest lokalizacja kasy. Przy usytuowaniu jej zbyt blisko drzwi, wystarczy tylko kilka osób, żeby przechodzący obok sklepu potencjalni klienci odnieśli wrażenie tzw. “tłumu”. Podobnie jest z gablotami ustawionymi zbyt blisko wejścia. Na ogół klienci mijają je i już do nich nie wracają. Natomiast chętniej oglądają ekspozycje w gablotach rozmieszczonych pod ścianami i poruszają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Ostatnie, ale ważne
Oświetlenie w sklepie jubilerskim ma istotny wpływ na jakość prezentacji biżuterii. Najlepiej stosować światła o neutralnej barwie, ani zbyt ciepłe, ani zbyt chłodne. Często właściciele zapominają, że światło jest tylko środkiem do osiągnięcia zamierzonego efektu. W tej sytuacji “biedni klienci” zamiast podziwiać piękne przedmioty, zostają niemal oślepieni “jaskrawym blaskiem”.
ABC przestrzennej ekspozycji
1. Wykorzystuj całą szerokość półki
2. Przestrzenna ekspozycja jest bardziej atrakcyjna niż płaska i zwraca uwagę klienta
3. Ustawiaj ekspozytury równolegle do witryny lub pod kątem 30 stopni oraz na różnych wysokościach: większe, np. popiersia wyżej niż mniejsze, np. podstawki pod pierścionki
4. Zachowaj umiar, ład i symetrię