Przeglądasz dział PANORAMA (id:47) w numerze 12/2007 (id:65)
Ilość artykułów w dziale: 8
|
|
17 listopada odbył się doroczny wieczór dobroczynny Fundacji EX ANIMO, nad którym objął patronat Ambasador Brazylii, Marcelo Jardim.
W programie poza prezentacją brazylijskiej kultury, odbyła się aukcja i loteria fantowa, z których dochód w całości przeznaczony zostanie na potrzeby dzieci z chorobą nowotworową, leczonych w Klinice Onkologii Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu. Na aukcji licytowany był m.in. artystyczny i niepowtarzalny komplet biżuterii z krzemienia pasiastego i srebra wykonany przez państwa Krzesimowskich z Sandomierza. Pracownia prace z krzemieniem wykonuje już od początku lat 80.
Paryskie targi “Eclat De Mode”, których najbliższa edycja odbędzie się pod koniec stycznia to ogromna impreza. Poprzednia wrześniowa edycja odbywająca się pod hasłem “Paryż Miejscem Tworzenia”, zgromadziła 507 marek, w tym połowę spoza Francji. W pawilonach “Paris Expo” na 17 tys. mkw. wystawiono wszystko, co noszą kobiety: ubrania, buty, torebki, fryzury, biżuterię, a także szkło, którym zdobią mieszkania. Cała wystawa jest przeznaczona dla profesjonalistów i zwykła publiczność tu nie dociera.
Zawiera się tu umowy o dostawy, a nie sprzedaje pojedyncze egzemplarze. Wśród wystawców był Tomasz Lewicki z ekspozycją “Tom Levis Venetian & Dichroic Glass”. Wielokrotnie nagradzany na targach krajowych za walory artystyczne, prezentował unikatową biżuterię artystyczną z własnoręcznie wytworzonych elementów ze szkła weneckiego i dichroicznego, srebra i stali chirurgicznej. – Jestem bardzo rad, że wziąłem udział w “Bijorhca”. Zdobyłem wiele nowych doświadczeń, a także kilka obiecujących kontraktów – komentował Tomasz Lewicki.
Nie wszyscy zgadzają się z tą opinią. – Targi “Eclat de Mode” są specyficzne – uważa Maryla Dubiel. Odbiegają znacznie swoim kształtem od imprez polskich, niemieckich czy włoskich. Jest na nich prezentowana przede wszystkim sztuczna biżuteria plastikowa, która cieszy się ogromną popularnością we Francji. – Ilość dominuje nad jakością, a ceny moich wyrobów, uważane za przystępne choćby na niemieckich targach, tu uznawane są za abstrakcyjnie wysokie – dodaje Maryla Dubiel. t Tml, wm
pragnie serdecznie przeprosić za przedłużający się cykl wydawniczy książki prof. Erharda Brepohla “Teoria i praktyka złotnictwa”.
Niestety, prace translatorskie i edytorskie okazały się znacznie bardziej skomplikowane niż można było przewidywać. Na podstawie naszej najlepszej wiedzy możemy spodziewać się, że książkę opublikujemy w IV kwartale 2008 roku.
Wszystkim subskrybentom, którzy nie zaakceptują tak długiego oczekiwania na książkę, wydawnictwo proponuje zwrot wniesionej opłaty. W takim przypadku prosimy o kontakt telefoniczny z naszym działem dystrybucji w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30 – 15.30 pod numerem (22) 631 74 23 (pani Iwona Krysińska) lub kontakt pocztą elektroniczną pod adresem dystrybucja@riw.pl
Jednocześnie informujemy, że – wobec przesunięcia terminu edycji – przyjmujemy w dalszym ciągu zgłoszenia nowych subskrybentów. Wszystkie warunki subskrypcji pozostają bez zmian, można je znaleźć na naszej stronie internetowej www.riw.pl.
Z końcem listopada na rynku pojawił się “Atlas minerałów i skał” Eligiusza Szełęga. Kompendium zawiera opisy 150 pospolitych i rzadkich minerałów oraz 36 skał występujących w Polsce. Zawiera ponad 300 fotografii wykonanych przez autora. Atlas minerałów i skał ma na celu zapoznanie czytelnika z bogactwem polskich minerałów, które często traktowane są jako gorsze od pochodzących z innych stron świata.
Książka jest adresowana zarówno do osób rozpoczynających przygodę z minerałami, ale i do wytrawnych kolekcjonerów. Układ atlasu został skonstruowany tak, by czytelnik mógł z jego pomocą w łatwy sposób dokonać identyfikacji nieznanego minerału. Pierwsza część składa się ze wstępu, dotyczącego cech fizycznych minerałów pomocnych przy ich identyfikacji, oraz z części atlasowej, zawierającej szczegółowe opisy oraz fotografie. Druga część poświęcona jest skałom. Opisy uporządkowano według podziału na skały magmowe, metamorficzne i osadowe, a w obrębie tych grup zastosowano odpowiednie systematyki. Trzecią część atlasu stanowi klucz do identyfikacji minerałów w oparciu o barwy oraz twardość, a pomocniczo rysę, połysk, łupliwość, przełam oraz kształt (morfologię) kryształów lub ich skupień. Eligiusz Szełęg jest adiunktem w Katedrze Geochemii, Mineralogii i Petrografii Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu i członkiem Polskiego Towarzystwa Mineralogicznego. Większość prezentowanych w atlasie minerałów pochodzi z jego prywatnej kolekcji, inne – z kolekcji Muzeum Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu oraz prywatnych kolekcji państwa Gałuskinów z Katowic oraz M. Dobczyńskiego z Leszczyn.
Choć ma już za sobą 28 lat pracy twórczej, “Mono plus jeden” była pierwszą indywidualną wystawą Jacka Paluchowskiego, przeglądem jej dorobku. Prace artysty, oprócz biżuterii także przedmioty użytkowe, w dużej części są inspirowane sztuką dawnych kultur, między innymi starożytnego Egiptu.
Najczęściej wykorzystywanym w nich metalem jest srebro, zazwyczaj o zmatowionej powierzchni. Wystawa, nad którą Polski Jubiler objął patronat medialny, była kolejną ekspozycją w ramach cyklu “Współczesna Sztuka Złotnicza w Teatrze Współczesnym”, organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, a aranżowanego przez Mariusza Pajączkowskiego.
W następnych odsłonach znajdzie się prezentacja szkoły metaloplastyki z Uniwersytetu Konstfack ze Szwecji przygotowana przez Galerię Sztuki w Legnicy, a także jubileuszowa wystawa autorska Cezarego Łutowicza oraz ekspozycja Joanny Kilanowicz-Bosek – “Pół żartem pół serio”.
Dobrą passę ma ostatnio Ambermoda państwa Gliwińskich. Na początku listopada, po zakończeniu wystawy “Designed in Poland” w Monachium, nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy eksponat imprezy. Głosami zwiedzających zwyciężyła bursztynowa biżuteria Danuty i Mariusza Gliwińskich, którzy otrzymali nagrodę Prezesa Zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A.
Drugie miejsce przypadło unikatowej kolekcji szkła artystycznego, ręcznie formowanego i jej twórcom – Marii Veltuzen-Nagrabeckiej i Leszkowi Nagrabeckiemu; trzecie zaś – biżuterii Ewy Rudowskiej wykonanej ze specjalnie preparowanych liści, traw, słomy i innych roślin pokrytych cienką warstwą miedzi, srebra lub złota. Także w listopadzie Ambermoda reprezentowała Polskę na wystawie “Pomorskie – the Region Worth Exploring” (Pomorskie – Region Wart Odkrycia) w Brukseli. Impreza zorganizowana przez Urząd Marszałkowski woj. pomorskiego i Stowarzyszenie Pomorskie w UE miała na celu promocję regionu w Europie. Na całym piętrze gmachu Komitetu Regionów, tuż przy Parlamencie Europejskim, prezentowane były zdjęcia Wybrzeża oraz wystawa biżuterii z kolekcji państwa Gliwińskich.
Ekspozycji towarzyszyła konferencja na temat współcześnie rozumianej solidarności. Wystawa biżuterii została przyjęta bardzo entuzjastycznie, a przez cały tydzień trwania wystawy (19-23 listopada) Mariusz Gliwiński udzielał informacji na temat bursztynu i biżuterii gościom, wśród których byli politycy z całej Europy. Gliwińscy chętnie stosują do dekoracji bursztynu różne zaskakująco dobrane materiały, jak np. stal, rzemienie, jedwab i inne. W ich kompozycjach często nowoczesność łączy się z elementami etnicznymi. Wszystkie prace wykonywane są ręcznie, dzięki czemu zachowują unikatowy charakter.
W związku z docierającymi do redakcji pytaniami o ewentualne zmiany w unormowaniach dotyczących handlu międzynarodowego wyrobami jubilerskimi zwróciliśmy się o wyjaśnienie tej kwestii do Ministerstwa Finansów.
Jak się dowiedzieliśmy, postanowienia Wspólnej Taryfy Celnej na rok 2008 (Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1214 /2007 z dnia 20 września 2007 r.) nie przewidują zmian zarówno w nomenklaturze scalonej, obejmującej wyroby jubilerskie i biżuterię (również sztuczną), jak również w wysokości stawek celnych przewidzianych dla tych towarów. Wyroby objęte pozycjami 7113, 7114, 7115, 7117 Wspólnej Taryfy Celnej, podobnie jak w roku 2007, posiadają przypisaną stawkę celną w niezmienionej wysokości.
Także w przepisach regulujących zagadnienia zwolnień celnych oraz środków pozataryfowych w międzynarodowym handlu wyrobami jubilerskimi.
22 listopada przekazano ostatnią z działek należących do gminy Gdańsk pod rozpoznanie złóż bursztynu. Jak zapowiedział jeden z dzierżawców, jeżeli nie będzie surowych mrozów, to uruchomienie prac będzie możliwe jeszcze w grudniu.
Przekazywanie działek w dzielnicach Stogi i Przeróbka, wylicytowanych podczas przetargu zorganizowanego w gdańskim urzędzie miejskim w dniu 11 października rozpoczęto jeszcze pod koniec października. – Przyjęcie korzystnych regulacji branżowych i uruchomienie wydobycia krajowego otwiera szansę na rozwój naszej branży. Nie zmarnujmy jej – podsumowuje Mariusz Gliwiński, Prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. – Stworzenie w Gdańsku giełdy bursztynu to, moim zdaniem, jeden z głównych celów, jakie powinniśmy sobie obecnie wyznaczyć.
Giełda powinna stać się nie tylko miejscem, gdzie można będzie bezpiecznie zakupić bursztyn, negocjować ceny, mając pewność co do pochodzenia zakupionego towaru, a także jego jakości, ale także dokonać badań próbek surowca. Powinna także zostać centrum informacji i certyfikacji.