Competition “amber web”
is decided
The main prize in concourse, it means a statuette and a title “The Best Web Servis of Fair Exhibitor of Ambermart 2007” and full page addvertisment in the catalogue of fair Amberif 2008 received a portal S&A Bursztynowa Biżuteria forom Gdynia (www. s-a. pl) Members of a jury awarded a web side of Eugeniusz Salwierz Ôs workshop (www. salwierzamber. pl) and RAV form Gdańsk (www. rav. com. pl) p. 8
The new collection of W. Kruk
Silver bag, gold belt and shoes, gold plated chains, big rings, furniture, fabrics, leathers painted magic cooperŐs liquid – all this fairy world inspired Anna Orska, disagner of W. Kruk, for creating a new collection yewellery of colour metals: silvered, golded, coopered, reddish-brown, silvered-coffeeÉ.(foto W. Kruk) p. 10
Kubica faster again
This time it not means first place in Formuła 1, but struggles of an untypical competition, in which took a participation Robert Kubica, Adrian Bosshard, president of Certina nad Tomasz Kruk, barbd manger of Certina – 3rd September at seat of The Polish Olympic Committee in Warsaw. p. 19
Sandomierz as the world capital
of a belted flint
Just fifth time in Sandomierz will be goldsmithery Ôs workshops “The Belted Flint – a stone of optimism”. Additionally attraction of this yearŐs meeting is a jubilee session “35 years of The Belted Flint in Jewellery”, which will take a place of 12Th October. A participation announced is by distinguished artists who live for an art goldsmithery and willing for experiments with this rare mineral. p. 20
Patriotic jewellery
Form 2nd December in The Museum of Goldsmithery in Kazimierz Dolny we can see the exhibition of polish patriotic jewellery and moulds.
One of an attraction of this exposition is an unique ring with an inscription “The Native Country for Own Defender”, Tadeusz Kościuszko gave it instead of orders to his the bravest soliders. p. 26
How are cuff links created?
Owing to politeness Mariusz Gliwiński, owner of gallery and jewellery workshop AMBERMODA in Sopot, editorial staff can see traditional and hand made, based on well-known production process of yewellery – step by step, form raw materials to new trade product. p. 28-29
Gold Sliver Time fair
– new trends for jewellery
Gold Silver Time is the biggest autumnal meeting for jewellery brand and watchmakers, which gives possibilities to establish commercial relationships, to familiarize to the newest trends for next seasons, to see lot of special exhibitions and take a part in interesting – commercial and sociable events. During last yearŐs fairs edition – very well estimated by exhibitors and brand visitors – took a part 210 exhibitors. This year organizers expect to repeat a such success as in last year was. Undoubtedly an ally is a good economic situation and positive consumer moods not only in Poland, but in other European countries too. In exhibitors Ô offers will be dominate gold and silver jewellery decorated precious stones and amber – segment of exhibitors presenting amber is systematically growing up. There will be producers of machines and tools for jewelers, boxes, packs, special elements for exhibition and swatches. The fair Gold Silver Time enjoys interest of foreign exhibitors who want to meet trade contacts at polish market – in this year they will be form Germany, India, Denmark, Turkey, Italy, Greece, Czech Republik and Austria. t
Translated by
Małgorzata Dygas-Konopacka
Zakończono już fazę zgłaszania nominacji zegarków do prestiżowego międzynarodowego konkursu “The Geneva Watchmaking Grand Prix 2007”. Ten jeden z najbardziej prestiżowych konkursów w świecie zegarmistrzów zostanie rozstrzygnięty pod koniec listopada podczas wystawy nominowanych zegarków w Genewie.
Nagrody zostaną przyznane w dziesięciu kategoriach: “Golden Hand” Grand Prix Prize, “Special Jury Prize”, “Ladie’s Watch Prize” (najlepszy zegarek damski), “Men’s Watch Prize” (najlepszy zegarek męski), “Design Watch Prize” (najlepsze wzornictwo zegarka), “Jewellery Watch Prize” (najlepszy zegarek biżuteryjny), “Complicated Watch Prize” (najlepszy zegarek mechaniczny), “Sports Watch Prize” (najlepszy zegarek sportowy), “Electronic Watch Prize” (najlepszy zegarek elektroniczny) oraz “Public Prize” (nagroda publiczności). Fotografie i opisy nominowanych zegarków można obejrzeć na stronie www.worldtempus.com. Na tej stronie można także wziąć udział w wyborze zegarka, który otrzyma Nagrodę Publiczności. W pozostałych kategoriach nagrody przyzna międzynarodowe jury. cp
Anna Golec
Autorka jest konsultantką Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku
Powinniśmy wspólnie promować bursztyn bałtycki jako surowiec, warsztat gdański oraz gdański design, bo to nas wyróżnia w świecie – zgodnie stwierdzili uczestnicy kolejnego spotkania w ramach
inicjatywy klastrowej “Bursztynowa Delta”
Na początku spotkania przedstawiono trzy prezentacje systemów certyfikacji, które posłużyły jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji. Kolejni referenci zaprezentowali uczestnikom system klasyfikacji win francuskich jako przykład certyfikacji produktów, system certyfikacji diamentów Source Veritas w nowojorskim komercyjnym laboratorium GCAL jako przykład certyfikacji surowca oraz szwajcarski system nadawania znaku Swiss Made jako przykład certyfikacji eksponującej miejsce pochodzenia wyrobu.
Budowa globalnej marki
Zdaniem uczestników spotkania głównym celem promocji wyrobów z bursztynu powinna być budowa globalnej marki, która przyczyni się do wzrostu znaczenia bursztynu jako kamienia. Bursztyn powinien stać się najszlachetniejszym wśród kamieni pochodzenia organicznego, co oznacza rywalizację z perłami czy koralami. Będzie to możliwe dzięki kreowaniu wizerunku bursztynu jako kamienia pięknego, fascynującego, otoczonego pewnym mistycyzmem, posiadającego wielowiekowe tradycje.
Bursztyn bałtycki, tradycja jego obróbki i oryginalne wzornictwo
sprawiają, że biżuteria z Gdańska jest rozpoznawalna na całym świecie
Należy także eksponować fakt, że zasoby bursztynu są ograniczone i w odróżnieniu od pereł czy korala człowiek nie może pobudzać procesu ich tworzenia. W działaniach promocyjnych należy także wyraźnie akcentować odmienność bursztynu bałtyckiego i wyrobów pochodzących z “Bursztynowej Delty” od innych typów bursztynu oraz innych ośrodków bursztynniczych w regionie. Promocja wyrobów z bursztynu powinna także przyczynić się do wykreowania wizerunku bursztynniczego klastra jako światowego centrum kompetencji związanych z bursztynem (wiedza o surowcu, obrót nim, umiejętności związane z jubilerstwem i obróbką bursztynu, kreowanie stylu i mody).
Made in Gdańsk
Część uczestników spotkania wyraziła pogląd, że należy skoncentrować działania promocyjne jedynie na bursztynie bałtyckim. Druga grupa jednak przypomniała, że ze względu na fakt, iż większość surowca do produkcji pochodzi obecnie zza wschodniej granicy, przy promocji bursztynu bałtyckiego nie można zapomnieć o promowaniu geograficznego pochodzenia gotowych produktów z tym kamieniem: budowania marki typu “made in Gdańsk”.
W przeciwnym razie działania promocyjne podejmowane przez “Bursztynową Deltę” przynosiłyby korzyści przede wszystkim podmiotom spoza regionu Pomorza. Uczestnicy spotkania byli zgodni co do konieczności oparcia promocji wyrobów z bursztynu na systemie certyfikacji.
Główne uwarunkowania dla systemu certyfikacji surowca,
na jakie zwrócili uwagę uczestnicy spotkania “Bursztynowa Delta”
Przyszły system certyfikacji bursztynu powinien:
- rzetelnie badać cechy fizyko-chemiczne bursztynu,
- wprowadzać klasy/ kategorie badanych przedmiotów,
m być postrzegany jako wiarygodny dzięki kompetencjom zatrudnianych ekspertów, ich niezależności od systemu obrotu oraz wyposażeniu w nowoczesny sprzęt,
- być komplementarny z innymi działaniami podejmowanymi przez klaster na rzecz promocji wizerunku klastra i jego wyrobów,
- być funkcjonalny, a zatem sprawny i łatwy w stosowaniu,
m być ogólnodostępny,
- być przejrzysty pod względem procedur i zrozumiały dla klientów ostatecznych,
- zostać spopularyzowany wśród klientów,
- stać się wiodącym standardem oceny bursztynu na świecie (zgodność z kryteriami CIBJO).
Mikro-chipy jako pomysł
na identyfikację bursztynu
Innowacyjnym i entuzjastycznie przyjętym przez uczestników spotkania pomysłem, zasygnalizowanym przez dr. inż. Leszka Wicikowskiego z Katedry Fizyki Ciała Stałego Politechniki Gdańskiej była propozycja wykorzystania nowoczesnych mikro-chipów dla ułatwienia identyfikacji kamieni poddawanych certyfikacji, w tym również bursztynu. Jeśli idea ta spotka się z równie pozytywnym przyjęciem ze strony innych przedsiębiorców z branży bursztynniczej, to ta nowoczesna technologia będzie przedmiotem dalszych rozważań.
Kto i jak ma certyfikować bursztyn?
Dyskusję wywołała kwestia kształtu i zakresu zadań jednostki zajmującej się certyfikacją. Część uczestników wyrażała przekonanie, że przy Politechnice Gdańskiej powinno zostać utworzone laboratorium gemmologiczne ze szczególną specjalizacją w kierunku bursztynu. Alternatywnym pomysłem zgłoszonym podczas spotkania jest utworzenie interdyscyplinarnego centrum badań nad bursztynem, skupiającego przedstawicieli różnych nauk, które poza samą certyfikacją, zajmowałoby się także badaniami bursztynu w takich dziedzinach, jak fizyka, chemia, biologia, historia, monitorowaniem trendów w zakresie obróbki i fałszowania bursztynu na rynku oraz propagowaniem wiedzy o bursztynie.
Jak segmentować rynek odbiorców wyrobów z bursztynem?
Uczestnicy spotkania żywo dyskutowali na temat segmentacji rynku odbiorców wyrobów z bursztynem. Wyróżniono kilka podstawowych segmentów. Pierwszy z nich to segment ekskluzywny (wyroby unikatowe na bardzo wysokim poziome cenowym, skierowane do najzamożniejszych odbiorców, najwyższej klasy design, wykonanie i surowce). Następnie uczestnicy wskazali na segment luksusowy (wyroby powtarzalne w krótkich seriach, skierowane do bogatych odbiorców na bardzo wysokim poziomie cenowym, atrakcyjny design, wysokie parametry jakościowe surowca i wykonania). Za kolejną grupę odbiorców uznano segment wysoki (wyroby powtarzalne o dobrych parametrach jakościowych surowca i wykonania oraz ciekawym wzornictwie, skierowane do osób, które cenią jakość i mogą pozwolić sobie na większy wydatek przy zakupie biżuterii).
Następnie wyróżniono segment średni (wyroby masowe, funkcjonalne, o nieco gorszych parametrach surowca, skierowane do osób szukających produktu pośredniego między niską ceną a wysoką jakością) oraz segment ekonomiczny (wyroby masowe, skierowane do osób, które przy zakupie kierować się będą przede wszystkim niską ceną produktu). Typ i forma działań promocyjnych skierowanych do poszczególnych segmentów będzie przedmiotem dalszych prac grupy roboczej ds. promocji i certyfikacji bursztynu.
Tekst powstał na podstawie relacji ze spotkania grupy roboczej nr 1 ds. promocji i certyfikacji w ramach inicjatywy klastrowej “Bursztynowa Delta” w dniu 20 lipca 2007 roku w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową.