Artykuły z działu

Przeglądasz dział WZORNICTWO (id:41)
w numerze 06/2007 (id:62)

Ilość artykułów w dziale: 3

Srebrny maraton, czyli Festiwal Srebra 2007 w Legnicy

W dniach 18 – 19 maja odbyła się kulminacja
Festiwalu Srebra, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy. W tym roku imprezy odbywały się pod
hasłem “Piękno Absolutne”

Dwudniową kulminację festiwalu rozpoczął piątkowy wernisaż wystawy: HOLOWNIA w holu legnickiego Starego Ratusza, prezentującej prace nadesłane na 16. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej PI˘KNO ABSOLUTNE, ale niezakwalifikowane do wystawy konkursowej. Następnie w Galerii Srebra Pod Przepiórczym Koszem otwarto wystawę Rafała Kozubowicza z cyklu DEBIUTY. Wieczór zakończył koncert Kasi Stankowskiej i jej kwartetu w ramach cyklu SILVER JAZZ.

Granice sztuki globalnej
W sobotę goście Festiwalowi rozpoczęli w hotelu Qubus, uczestnicząc w sesji naukowej “Granice sztuki globalnej”. Tegoroczne spotkanie naukowców i artystów miało na celu refleksję nad trendami, metodami i zjawiskami w sztuce najnowszej. Sesja stanowiła pole wymiany poglądów na temat pojęcia piękna oraz przegląd aktualnych trendów w złotnictwie. Udział w sesji wzięli m.in. prof. dr hab. Jan Kurowicki, dr Mirosław Kocur, ks. dr J. Pazgan, Renata Sobczak-Jaskulska, jak również artyści złotnicy: Michael Petry, Piotr Cieciura, Sławomir Fijałkowski, Paweł Kaczyński oraz Aneta Lis- Marcinkiewicz i Adriana Lisowska.


Srebrne szkoły
W sobotnie popołudnie w sali Legnickiego Centrum Kultury otwarta została wystawa z cyklu Srebrne Szkoły, która prezentuje prace najważniejszych uczelni artystycznych w Europie, kształcących artystów-projektantów biżuterii. Tym razem pokazano prace profesorów i studentów UCE Birmingham Institute of Art and Design School of Jewellery z Birmingham (Wlk. Brytania) oraz ze sztokholmskiego Konstfack University College of Arts, Crafts and Design (Szwecja). Następnie goście przeszli do salonów Galerii Sztuki, by uczestniczyć w otwarciu wystawy Andrzeja Bossa, profesora nadzwyczajnego ASP w Łodzi, projektanta biżuterii, przedmiotów użytkowych oraz form rzeźbiarskich, wielokrotnego laureata konkursów. Wystawa prezentowana była w cyklu “Sylwetki Twórców”

Legnickie Grand Prix znowu
pojechało do Niemiec
Po wernisażu wystawy Andrzeja Bossa, rozpoczęły się uroczystości związane z otwarciem wystawy głównej 16. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej PI˘KNO ABSOLUTNE, połączone z ogłoszeniem nazwisk laureatów i wręczeniem nagród. Grand Prix w wysokości 10 000 złotych oraz 1 kilogram srebra trafiły w ręce Stefana Heusera z Niemiec. Konkurs “Piękno Absolutne” poświęcony był refleksji nad kategorią piękna w świecie i sztuce współczesnej.

Wystawa prezentowała wybrane przez międzynarodowe jury autorskie odpowiedzi na pytanie o dzisiejsze pojęcie piękna. Do konkursu zgłoszono 308 prac 181 artystów z 28 krajów. Zgłoszenia napłynęły z Europy, a także m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Japonii, Chin, Tajwanu i Egiptu. Na wernisażu obecni byli Piotr Borys, członek zarządu województwa dolnośląskiego oraz Prezydent Miasta Legnicy, Tadeusz Krzykowski, a także przedstawiciele Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, wykładowcy łódzkiej ASP wraz z grupami swoich studentów, jak również projektanci i twórcy biżuterii artystycznej z całego kraju oraz wielu zagranicznych gości, m.in. prof. Vratislav K.Novak z Pragi ze swymi studentami.

Legnicki Festiwal Srebra 2007 zakończył wernisaż w Muzeum Miedzi wystawy Michaela Petry, artysty multimedialnego z Londynu, dyrektora Muzeum Sztuki Współczesnej w Londynie. Ekspozycja odbywała się w ramach cyklu “Sylwetki Twórców”.
W następnym numerze “Polskiego Jubilera” zaprezentujemy obszerny materiał z sesji naukowej “Granice sztuki globalnej” oraz wystawy “Srebrne szkoły”, które odbyły się w ramach Festiwalu Srebra 2007 w Legnicy. t


Monika Szpatowicz

Autorka jest kuratorem wystaw
organizowanych
w ramach legnickiego festiwalu


Dziękujemy Galerii Sztuki
w Legnicy za udostępnienie zdjęć



Zwyciężyli w Legnicy!

Grand Prix – 10.000 PLN + 1 kg
srebra dla Stefana Heusera z Niemiec

II nagroda – 5 000 PLN + 2 kg srebra
ex aequo dla Rudee Tancharoen z Tajlandii i Constanze Schroeiber z Niemiec

Nagroda Prezydenta Miasta
Legnicy

– 2.500 PLN + 1 kg srebra
dla Marcina Bogusława z Polski

Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy
– Statuetka “Marek” + 1 kg srebra
dla Kirsten Bak z Danii

Nagroda Specjalna
Organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo i dowcip wypowiedzi twórczej
– “Srebrna Ostroga” dla Rudee
Tancharoen z Tajlandii
Nagroda Stowarzyszenia Twórców Form
Złotniczych
– 1 kg srebra dla Kathariny Schreck z Niemiec
Wyróżnienie honorowe Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
dla Hanny Vanneste z Belgii

Wyróżnienie honorowe Dyrektora Galerii
Sztuki w Legnicy
dla Any Garcia Moya z Hiszpanii

Wyróżnienie honorowe firmy JPJ
dla Niny Basharovej z Rosji


Nagroda Polskiego Jubilera
– roczna prenumerata miesięcznika oraz
prezentacja nagrodzonej pracy na okładce pisma dla Adriany Lisowskiej z Polski

Wyróżnieni przez jury: Katrin Arp z Niemiec, Nanna Melland z Norwegii, Claudia Milić
z Niemiec, Carla Nuis z Holandii,
Annelies Planteijdt z Holandii,
Julia Reymann z Niemiec, Anna Pabiś
i Jan Wiszniewski z Polski.

Kazachska etnoawangarda, czyli przepych łączony z prostotą

W większości koczowniczych kultur stepowych biżuteria była nieodłącznie
związana ze strojem. Do tej tradycji nawiązuje w swoich kolekcjach projektantka z Kazachstanu, Uliya Moldagaliyeva, autorka statuetki, będącej główną nagrodą na konkursie Aru 2007 w Ałamt.

Maksymalna teatralizacja projektów, to główna cecha twórczości Uliyi Moldagaliyevej. Pasy, metalowe napierśniki, bransolety oraz tradycyjne kazachskie kolczyki są elementami bogatych strojów, którym nadają niepowtarzalny charakter. Styl jej twórczości określany często jako “etnoawangarda” silnie oddziałowuje na wyobraźnię miłosników sztuki zdobniczej.

Turcy gladiatorzy
i Turandot


Najnowszą kolekcję biżuterii i strojów Moldagaliyevej pokazano w tym roku na targach Amber Trip w Wilnie oraz Aru-Ałmaty 2007. Inspiracją dla tej kolekcji były średniowieczne rzeźby (bałbały) koczowniczych ludów tureckich. Kreacje prezentowały modelki trzaskające biczami, nawiązujące do tradycji dziewic-wojowniczek. Kontynuacją pomysłu jest kolekcja kostiumów w stylu kazachskiego baroku “Turandot”. Wyróżnia ją przepych, monumentalność i wykorzystanie wszystkich odcieni złota oraz barw stepu.

Pod wpływem Klimta
i tradycji stepowych wojowników

Uliya Moldagaliyeva ocenia, że w Kazachstanie sytuacja artystów jest wciąż trudna. Problemem jest mentalność Kazachów, postsowieckie kompleksy, które powodują zapatrzenie w kulturę Zachodu i deprecjację własnej tradycji. Sama artystka choć podkreśla wpływy Gustawa Klimta na swoją twórczość, uważa, że to właśnie kazachska kultura może stać się dla młodych ludzi impulsem do poszukiwania oryginalnych form w wyrobach jubilerskich.

Olga Gontarska

Prawdziwa miłość Michaela Petry

Prace Michaela Petry charakteryzują się szacunkiem dla przedmiotu,
jego materiału i formy. Artysta zręcznie koncentruje się na przeplataniu ludzkich wysiłków i zachowań z symbolicznymi naturalnymi materiałami, które wszyscy znamy. Odwołuje się do wspomnień i energii seksualnej.


Podczas tegorocznego Festiwalu
Srebra w Legnicy pokazano wystawę “True Love”, która prezentuje sylwetkę Michaela Petry, amerykanina, który od 1981 roku mieszka i pracuje w Londynie. Artysta jest dyrektorem Museum of Contemporary Art. (MOCA) w Londynie i współzałożycielem Muzeum Instalacji.
Główną część legnickiej wystawy Michaela Petry stanowi seria prac zatytułowana “Kochankowie”. Szkło i szlachetne srebro stołowe zostały połączone w celu uzyskania przedmiotów przepełnionych skojarzeniami miłości, wspomnień, pasji i pożądań. Rzeźby wykonane z przedmiotów wiktoriańskich trouvere, bardzo dokładnie wypełnione stopionym szkłem, są niezwykle solidne, ale sprawiają wrażenie delikatnych.
Druga część prezentacji pochodzi z serii “Zwiąż to na supeł”. Złoto, skóra, lina oraz plecionka zostały ręcznie zrobione, aby dać efekt rzeźb miłych w dotyku.


Liliya Grodzieńska

Materiał powstał na podstawie tekstu Iaina Robertsona,
zamieszczonego
w katalogu wystawy.