Przeglądasz dział Z PRASY EUROPEJSKIEJ (id:38) w numerze Z PRASY EUROPEJSKIEJ (id:38)
Ilość artykułów w dziale: 10
|
|
Biżuteria odgrywa ważną rolę w życiu wielu ludzi, ale jej znaczenie i przyczyna noszenia są powszechnie niedostrzegane. Dlatego też w 1994 roku za sprawą londyńskiego Crafts Council powstała wystawa “What is Jewellery?”, której kuratorem był artysta jubiler David Poston
Wystawa miała dać odpowiedź na pytanie: what is jewellery? (co to jest biżuteria?) z perspektywy społecznych funkcji, jakie pełnią ludzie noszący ozdoby. Związek między ludźmi a ich biżuterią nie był do tej pory badany w kontekście współczesnego rzemiosła.
Biżuteria nie jest piękna
Zdecydowana większość, poproszona o zdefiniowanie biżuterii, wypowiada się na temat jej funkcji zdobienia, piękna i szlachetności, ale przecież ludzie noszą różne ozdoby, które w wielu przypadkach nie dopasowują się do deklarowanych właściwości. Nawet gdy ktoś ogląda konwencjonalną biżuterię wykonaną ze złota lub innego szlachetnego materiału, często nie może opisać jej za pomocą zwykłych kryteriów, które zastosowałby do każdego innego obiektu. Skoro biżuteria nie musi być piękna, zatem dlaczego stanowi ozdobę?
Mechaniczna produkcja znakomitej większości konwencjonalnej biżuterii usuwa z niej drogocenny element rękodzieła, za to zawyża wartość użytego materiału, którego cena przyczynia się w niektórych przypadkach do sztucznego utrzymywania kosztów całości na wysokim poziomie. Konsekwencją jest fakt, że drogocenność i piękno lwiej części biżuterii stanowią iluzję, pobożne życzenie wynikające z potrzeby idealizowania własnego wizerunku. Zjawisko ogólnego postrzegania piękna i materialnej wartości biżuterii długo było niejasne.
Umiejętność noszenia
Kiedy myślimy o biżuterii, naszą uwagę zazwyczaj przyciąga jej design, to, jak i przez kogo została wykonana. Ale czy zastanawiamy się nad tym, kto ją nosi i dlaczego? Co wybierają ludzie? I dlaczego preferowana przez nich biżuteria jest tak zróżnicowana? Coś, co nie może być noszone, nie może także być biżuterią – zdatność noszenia (wearable) jest ogólnie przyjętym, podstawowym warunkiem, aby coś mogło być zakwalifikowane jako biżuteria. Skoro osoba nosząca ozdobę jest niezbędna, aby rzecz stała się biżuterią, to każda definicja biżuterii musi być inna i zindywidualizowana.
Powody posiadania biżuterii
Wystawa zadała każdemu zwiedzającemu pytanie: “Co to jest biżuteria?”, umożliwiając mu odkrycie osobistego wyjaśnienia. Eksponaty zdefiniowane jako biżuteria podzielono na grupy odpowiadające przyczynom ich noszenia. Autorzy wystawy sugerowali dziewiętnaście powodów, dla których ludzie ozdabiają swoje stroje biżuterią. Proces zgadzania się lub niezgadzania z sugestiami, zobrazowanie różnych powodów oraz ilustrujących je obiektów stworzyły w rezultacie definicję biżuterii dla każdej osoby odwiedzającej wystawę. Mogła ona tym sposobem pewnie zakończyć zdanie: “Ten obiekt jest biżuterią, ale ten nie, ponieważ”. Trzeba dodać, że ekspozycja zaprezentowała przedmioty, które mogą być umieszczone na ciele, ale pominęła tatuaż i stylizację włosów, które w rzeczywistości pełnią podobne funkcje co biżuteria. Odzież również została wykluczona.
Eksponaty prosto z domu
Jako że wystawa dotyczyła zarówno aktu noszenia, jak i tego, co jest noszone, preferowanym źródłem eksponatów wystawy stały się ozdoby zakładane na co dzień przez zwykłych ludzi. Zazwyczaj pokazywane przedmioty pochodzą z kolekcji twórców, ale w tym przypadku “żyjąca” biżuteria była konieczna. Zwiedzających poproszono o wypożyczenie ulubionej biżuterii. Wielu czyniło to z niechęcią wynikającą z przywiązania, jakie ludzie żywią do swoich osobistych przedmiotów. Każdą osobę, która nosiła ozdobę, poproszono o pisemną odpowiedź na pytanie, dlaczego ją nosi. Nie chodziło o to, dlaczego ta im się podoba, ale dlaczego ją noszą. Wielu respondentów uznało, że wyjaśnienie jest trudne. Następnie ich wypowiedzi i ich przedmioty zostały poddane selekcji. Odpowiedzi wykorzystano do zdefiniowania kategorii, w której konkretna ozdoba mogłaby się znaleźć. Owe kategorie miały na celu raczej ilustrowanie niż definiowanie. Dużą wagę przywiązywano do prób skategoryzowania przedmiotu zgodnie z wypowiedzią jego właściciela. W wielu przypadkach zaowocowało to prowokującymi i niezwykłymi rezultatami.
Drogocenna uniwersalność
W celu zaproponowania szerszej, czasami bardziej jednoznacznej, ilustracji społecznych i innych funkcji biżuterii wykorzystano również źródła inne niż te, pochodzące od osób je noszących. Włączenie do wystawy obiektów z różnych okresów i kultur zasugerowało, że rola biżuterii jest uniwersalna i ponadczasowa. Przykłady mogą stanowić różaniec buddyjski czy pierścień Eye of Horus. Ponieważ w tym przypadku nie można było zapytać o powód ich noszenia, zostały skategoryzowane zgodnie z zaleceniami antropologów i historyków.
Najważniejsze pytanie
Kategorie wystawy były następujące: Status, Bogactwo, Inwestycja, Przynależność, Propaganda, Wiadomość, Wizerunek, Sentyment, Dotykowy/Zmysłowy, Erotyczny, Seksualny, Pornograficzny, Rytuał, Ikona i Symbol, Wewnątrz grupy, Na zewnątrz grupy, Leczniczy, Broń, Mechanika. Jakie odpowiedzi padały na zadawane pytania? Maria Hanson wypowiedziała się na temat swojego własnego obiektu “Body Piece Five” wykonanego ze stali szlachetnej: “Noszę go, ponieważ skupia uwagę i ułatwia kontemplację. Jest przedmiotem z kategorii tych, wymagających użycia ciała dla wydobycia jego znaczenia. Odrzucam jego wartość jako czysto dekoracyjnego akcesorium.
Nie jest “przyjemny” czy “ładny”. Jego wizualny i zmysłowy język wywołuje wiele innych reakcji. “Czy jest to seksualna wypowiedź?”. Jest śmiała, a nawet agresywna. Jak dla mnie, zmysłowo-kojąca”. Wypowiedź pani J. M. Corbett, dotycząca naszyjnika i kolczyków autorstwa Brett Payne wykonanych z czerwonego i żółtego złota oraz ze srebra, brzmi: “Noszenie mojego naszyjnika sprawia mi dużo przyjemności, ponieważ wspaniale wygląda. Jest pięknie wykonany i wymowny.
Porusza się zgodnie z moimi ruchami. Prezentuje się tak samo dobrze w świetle dziennym, jak i wieczorem, kiedy padające na niego światło wywołuje efekt migotania”. Natomiast Piedro Diablo wypowiedział się na temat naszyjnika Lyn Medcalf wykonanego z barwnych gumek następująco: “Założenie go po raz pierwszy było bardzo ekscytujące. Jego barwy i jego artyzm wywoływały komentarze wszystkich osób w moim gronie. Naszyjnik jest bardzo erotyczny i intensywnie gumowaty.
Poza tym jest to bardzo ważny obiekt biżuteryjny, który wymaga uwagi nawet wtedy, kiedy nie jest noszony. To dzieło sztuki”. A czy ty, drogi czytelniku, zastanawiałeś się, dlaczego nosisz biżuterię? Niech idea tej wystawy zachęci nas do głębszej analizy. Na zdjęciach uczestnicy interaktywnej wystawy “What is Jewellery?”.
Karolina Bik
Źródło: “What is Jeweller?” by David Poston
The Solitaire
Do niedawna przemysł jubilerski wierzył, że o wartości rynkowej diamentu decyduje główny dostawca – firma De Beers, która kontrolowała blisko 85 proc. dostaw na całym świecie. Firma ta wymyśliła pierścionek zaręczynowy z diamentem oraz bardzo skuteczny slogan marketingowy: Diamenty są na zawsze – tak jak miłość między mężczyzną i kobietą. W dzisiejszych czasach na starym kontynencie jak i za oceanem, połowa małżeństw kończy się rozwodem, a i związków małżeńskich jest coraz mniej. Symbol ślubu i małżeństwa przestał być czynnikiem wzrostu sprzedaży. Natomiast ślub dalej jest traktowany jako mocny czynnik marketingowy lub przynajmniej potencjalnie mocny na dwóch najbardziej liczących się rynkach – indyjskim i chińskim. Lecz te dwa rynki wspólnie nie rekompensują wystarczająco strat, jakie zarejestrował sektor jubilerstwa ślubnego na rynkach zachodnich, w tym na rynku Stanów Zjednoczonych. W takiej sytuacji rynek diamentów poszukuje nowych sposobów na wspieranie sprzedaży.
Modern Jeweler
Historycznie rzecz biorąc, przemysł jubilerski jest skierowany do mężczyzn, ze szczególnym naciskiem na prezenty dla kobiet, które obdarowuje się z miłości albo z okazji rocznicy ślubu bądź urodzin i imienin. Najnowsze trendy spowodowały jednak, że to kobiety wydają coraz więcej pieniędzy na przedmioty luksusowe. Zatem w interesie salonów jubilerskich jest dotarcie z ofertą do takiej grupy samodzielnych kobiet. Już w tej chwili kobiety przeważają nad mężczyznami jako klientki salonów jubilerskich, a ich siła nabywcza rośnie wraz z rozwojem ich karier zawodowych. Ze statystyk w Stanach Zjednoczonych wynika, że mężczyzna odwiedza salon jubilerski średnio raz na trzy lata i wydaje na zakupy 1500 do 2500 dolarów. Natomiast kobieta przychodzi do salonu średnio 3 razy w roku, i choć pojedyncze wydatki może nie są tak wysokie jak w przypadku mężczyzn, to w sumie osiągają wyższą kwotę.
Europa Star
Czy kończy się era błyszczących zegarków? Wiele znaków wskazuje na to, że nadchodzi koniec ery luksusu – przynajmniej w rozwiniętych krajach zachodnich. Ostentacja i nadmiar uznaje się z wolna za de mode, a skłania się ku klasycyzmowi i skromności. Popyt na duże, widoczne i błyszczące zegarki niewątpliwie się zmniejsza. Wymusza to także nadchodząca era nanotechnologii, która znajduje zastosowanie także w mechanizmach zegarków. Oczywiste jest, że zapotrzebowanie na oszczędniejsze i ekologiczne samochody rośnie tak samo, jak tworzenie ekologicznego zaplecza dla świata; rośnie nacisk na pozbywanie się tego, co zbyteczne w ludzkim otoczeniu. Mimo to zegarki i biżuteria ostentacyjna mogą mieć jeszcze znaczenie dla tych na świecie, którzy dopiero wchodzą na rynek dóbr luksusowych – nowi-bogaci w krajach takich jak Chiny, Indie czy Rosja chcą pokazać swoje finansowe sukcesy. Dla tej grupy ideologie nawiązujące do ekologii, ochrony dziedzictwa natury, trwały rozwój, filozofia skromności są jeszcze nieistotne. Ona chce właśnie tego rodzaju “luksusu”, na który paradoksalnie jej nie stać.
Instore Magazine
Pomysły na wsparcie sprzedaży w galerii… 1. Zachować dobre stosunki z odchodzącymi pracownikami – nie ma powodu, aby ich źle traktować. Wprost przeciwnie – dobre traktowanie przyniesie korzyści sklepowi, istnieje bowiem szansa, że mogą zmienić decyzję i zostać. Jeśli nie, to przynajmniej taki pracownik może powiedzieć, dlaczego zdecydował się odejść od pracy, a to ważna dla kierownika sklepu informacja. Rozstanie się z pracownikiem w dobrej atmosferze sygnalizuje, że drzwi firmy pozostają dla niego otwarte, poza tym taki pracownik będzie dobrze mówił o pozostawionej firmie, co może zachęcić innych kandydatów. 2. Kiedyś umieszczenie maszyny do kawy w sklepach to był rarytas i znak “wyjątkowego poziomu usług”. Dziś to nic takiego specjalnego, o wiele lepiej widziane są ekspresy do parzenia herbaty – to one mogą się stać skutecznym i pomocnym instrumentem w sprzedaży. 3. Poprawić wygląd opiekunów klienta. Właściciele pewnego salonu jubilerskiego w Mineapolis darowali pracownikom vouchery o wartości 400 i 500 dolarów, aby ci mogli w ciągu roku zmienić garderobę na wspólnie wybrane modele w sąsiednim sklepie odzieżowym, z którym właściciele zawarli umowę.
Przewodnik po świecie piękna
W czasach, gdy wydawnictwa branżowe muszą mierzyć się z wyzwaniami jakie stawiają inne środki przekazu, a przede wszystkim internet, hiszpański magazyn Arte y Joya (ukazuje się pięc razy w roku) znalazł klucz do umysłu nowych generacji swoich czytelników. 30-letnie doświadczenia zespołu redakcyjnego umożliwiły stworzenie gazety, będącej przewodnikiem po światowych trendach, spełniającej oczekiwania odbiorców na temat wiedzy o branży jubilerskiej w kontekście współczesności i tradycji. W listopadowo – styczniowym numerze wrażenie robią duże, barwne fotografie przedstawiające modną w tym sezonie biżuterię z motywami zwierząt. Broszki, naszyjniki, pierścionki w formie ptaków, pająków i owadów mają być hitem tej zimy. Obok materiałów poświęconym firmom jubilerskim, takim jak H. Stern z Ameryki Południowej czy Rosy Blue z Indii, mamy pasjonujący reportaż z Afryki Północnej. Kultura koczowniczych Berberów przedstawiona jest jako interesujące źródło inspiracji także dla europejskich projektantów.
Kolekcje dla miłośnikow sztuki
Umowa licencyjna miedzy firmą jubilerska Zen Diamond z Turcji i wydawnictwem National Geographic może być uznana za początek popularności motywów zwierzęcych w biżuterii w najbliższym sezonie. We wrzesniu 2007 roku obie firmy zaprezentowały pierwszą kolekcje bizuterii pod tytułem Zwierzeta. Sojusz branży jubilerskiej i National Geographic, według rosyjskiego magazynu Jewellery World, ma się przyczynić do zwrócenia uwagi na zagrożone wyginięciem gatunki. W Rosji obserwuje się wzrost zainteresowania młodych mężczyzn wyrobami jubilerskimi. Mężczyzna nie lubi słuchać rad, jest odporny na tradycyjną reklamę i nie przepada za górnolotną, romantyczną frazeologią. Ceni za to konkretną informację i dobrze reaguje na wyróżnienie w postaci przyznania karty stałego klienta. Zdaniem autorów Jewellery World, tylko dostosowanie technik sprzedaży i promocji do potrzeb tej grupy może gwarantować sukces.
Tradycje i wyzwania współczesności
– Targi, jak papierek lakmusowy, ukazują tendencje na rynku i mentalność klienta -powiedziały przedstawicielki polskiej firmy Colibra dziennikarce magazynu Wisnik Juwelira Ukrainy. Po jesiennej edycji II Salonu Akcesoriów i Modnych Ozdób (Juvelir Expo Ukraina 2007 w Kijowie), Janusz Karpiński, właściciel Colibry, podjął decyzję o stworzeniu specjalnej kolekcji przeznaczonej na ukraiński rynek.
Ukraina coraz bardziej interesuje producentów wyrobów jubilerskich zarówno z Europy, jak i krajów azjatyckich. Wisnik Juvelira Ukrainy, wydawany w wersji rosyjsko-ukraińskiej, oprócz nowości i wydarzeń z branży porusza tematy związane z tradycją sztuki jubilerskiej na Ukrainie. W tym numerze pojawił się artykuł o przywiązaniu Aleksandra Puszkina do pierścieni-amuletów. Rosyjski wieszcz, jadąc na zesłanie wierzył, że chronić go będzie karaimski pierścień z krwawnikiem podarowany mu przez zakochaną w nim Jelizawietę, hrabinę Woroncową, żonę gubrnatora Krymu.
Złoto w kolorach tęczy
W Europie Północnej i Skandynawii modne jest złoto różowe, białe i delikatne odcienie żółtego. Im dalej na południe, tym bardziej nasycone są odcienie złota. – powiedział Jens Ziegler, dyrektor ds. sprzedaży metali jubilerskich w Allgemeine Gold- und Sielberscheideanstalt z Pforzheim, w wywiadzie dla magazynu World One. Coraz bardziej popularne na światowym rynku staje się złoto różowe, natomiast stopy tego metalu o niebieskiej lub zielonej barwie interesują jedynie koneserów. W krajach arabskich klienci przywiązują większą wagę do wartości samego kruszcu niż do funkcjonalności wyrobów. Dlatego też chętnie kupowana jest tam biżuteria ze złota o najwyższej próbie, które jednak łatwo ulega uszkodzeniu. Bez względu na szerokość geograficzną specjaliści od marketingu radzą sprzedawcom biżuterii zadbać o odpowiednie opakowania dla swojego towaru. Opakowanie, jak piszą autorzy magazynu World One, może się okazać bardzo skutecznym narzędziem w zdobyciu i utrzymaniu klienta.
Zrozumieć trendy
Magazyn GZ Art + Design wydawany w języku angielskim przez wydawnictwo Ruhle-Diebener-Verlag, zawsze jest z niecierpliwością oczekiwany przez projektantów biżuterii. Wyroby zaprezentowane w numerze 4/2007 dowodzą, że młodzi tureccy artyści nie tylko tworzą nowoczesne projekty, ale potrafią też czerpać z wielowiekowych tradycji. Bizancjum a później Imperium Ottomańskie przyczyniło się do wykształcenie niepowtarzalnego stylu, obecnego w tureckich wyrobach do dziś. O młode talenty zadbano w Hong Kongu. Tam, w Instytucie Projektowania, oprócz nauki wzornictwa, studenci zapoznają się z zasadami marketingu i historią kultury. Wszystko to ma pomóc im zrozumieć tendencje na światowym rynku towarów luksusowych. Trendem obowiązującym w sezonie zimowym, jest fascynacja światem zwierząt. Oprócz motyli czy żyraf, projektanci sięgają również po zakorzenione w kulturze motywy gatunków, które u niektórych wywołują odrazę. Jednym z takich przykładów jest biżuteria inspirowana chrząszczami. Skarabeusz, motyw znany w kulturze egipskiej, przeżywa swój renesans.
Prasę przejrzała Olga Gontarska
Bogaci są wymagający
Emocje, wellness, wewnętrzne wartości, duchowość – to słowa klucze w promocji dóbr luksusowych. Luksus to dziś sztuka życia i nie wiąże się już z wartością materialną. Produkty luksusowe muszą odpowiadać emocjom i nadawać kształty marzeniom. Gotowość do ich zakupu rośnie wraz z zarobkami. Według magazynu Goldschmiede Zeitung, typowy konsument dóbr luksusowych to samodzielna, wykształcona osoba w średnim wieku. Specjaliści znanych światowych marek już teraz myślą, jak zaspokoić potrzeby tej grupy w kolejnych sezonach. Firma Swarovski zaprezentowała na łamach GZ Journal propozycje trendów na sezon wiosna/lato 2008. Projektanci pozostawiają nam dużą swobodę wyboru. Ascetyczne, nordyckie wzornictwo, amulety, sztuczne materiały w stylu techno, a może elementy etniczne, korale, perły w stylu glamour? W sezonie wiosenno-letnim 2008 według własnego gustu, będziemy mogli wybierać z bogatej oferty projektantów.
Wieści z Europy Środkowo-Wschodniej
– Na Litwie, Łotwie i w Estonii trudno znaleźć jeden klucz do serca klientów – powiedział Kari Kuulman z estońskiej firmy Baltic Jewellery Trade w wywiadzie dla magazynu Baltic Jewellery News. Mieszające się wpływy różnych kultur sprzyjają indywidualizmowi. Klienci w krajach bałtyckich są otwarci na oryginalne połączenia stylów, ale za to trudno stworzyć ofertę, która odpowiadałaby większości. Takich problemów nie mają przedsiębiorcy na Białorusi. Wszystkie wysiłki koncentrują na tym, by w ogóle utrzymać się na rynku.
Licencje, kontrole, konfiskaty rujnują śmiałków, którzy odważą się działać w branży jubilerskiej. Problemem jest monopolizacja produkcji i prawie całkowite opanowanie rynku sprzedaży detalicznej przez zagraniczne firmy. Zdaniem Alexandra Dianowa, jednego z właścicieli Zakładu produkcyjnego Monarch, 50 procent sprzedawanej na Białorusi biżuterii pochodzi z importu – w tym z Polski. Jubilerzy na Białorusi z rezerwą odnoszą się do zapewnień rządu o wsparciu dla rodzimej branży. W omawianym numerze magazynu, jak zwykle, sporo miejsca poświęcono Polsce; nie zabrakło materiału o Festiwalu Srebra w Legnicy oraz o Biennale Bursztynu we Fromborku. A liczne reklamy polskich firm, jak ABC Gold, Amber Apple czy Self Dariusza Koczanowskiego wyraźnie świadczą o dużym zainteresowaniu naszej branży rynkami w regionie bałtyckim.
Czego pragną mężczyźni?
Międzynarodowi eksperci odnotowują wzrost zainteresowania młodych mężczyzn biżuterią. Przyczynia się do tego wizerunek lansowany przez gwiazdy show biznesu, jak David Beckham czy Robbie Williams. Magazyn World One International Watch & Jewellery Journal wydawany, podobnie jak GZ Journal, przez wydawnictwo Rőhle-Diebener-Verlag podjął w tym numerze temat trendów w męskiej biżuterii. W biznesie nadal królują spinki do mankietów. Mężczyźni cenią ekstrawaganckie połączenia pereł i skóry czy białego złota z gumą. Coraz częściej wykorzystują biżuterię do kreowania własnego wizerunku.
Rośnie zainteresowanie sygnetami z diamentami i ozdobami inspirowanymi sagami wikingów. W tym sezonie, według projektantów, panowie powinni szukać dodatków i ozdób w ciepłym brązowym kolorze. Dozwolone są kombinacje z czerwonym złotem, białymi metalami, czernią, diamentami lub kwarcem o brawie cynamonu. Jesiennym trendem w modzie męskiej i damskiej są soczyste jagodowe fiolety oraz intensywne kolory. Kryształ górski, srebro i onyx będą natomiast hitami w tańszych segmentach sprzedaży.
Moda na ekskluzywne zegarki
Ukraiński rynek zegarkowy dynamicznie się rozwija; rośnie popyt na zegarki z górnej półki cenowej – podaje ukraiński magazyn Czasy. Stil & Wremja. Ten kwartalnik ukazuje się na rynku od siedmiu lat i ściśle współpracuje ze szwajcarskim magazynem specjalistycznym Europa Star. Ukraiński rynek coraz bardziej upodabnia się do zachodnioeuropejskiego – pisze Jelena Serebranskaja, redaktor naczelna gazety. Specjaliści od marketingu w odpowiedzi na potrzeby konsumentów organizują liczne prezentacje, pokazy nowości, promują nowe butiki. Ukraińcy zaczęli postrzegać zegarki, jako element kreowania własnego wizerunku. Ważna jest teraz praca nad budowaniem marki. Rozumie to główny gracz na ukraińskim rynku Kijowska Fabryka Zegarków. Produkowana przez nią marka Kleynod stała się popularna na rynkach Mołdawii, Kirgizji, Syrii czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich; jest również rozpoznawalna w Europie Zachodniej, w Niemczech i we Francji.
Zwierzęta i kreskówki
Jewellery News India to imponujących rozmiarów magazyn wydawany w cyklu dwumiesięcznym. Jego zadaniem jest ułatwienie współpracy zagranicznych kupców z indyjską branżą jubilerską. Znajdziemy tam wiele cennych informacji o producentach, hurtowniach, a nawet początkujących projektantach biżuterii z Indii. Krótkie notatki i dłuższe materiały analityczne prezentowane są w czterech działach (wydarzenia, nowości, rynek i technologia).
We wrześniowo-październikowym numerze jeden z najobszerniejszych artykułów dotyczy rynku biżuterii dziecięcej, tematu podejmowanego również na łamach europejskich czasopism. Zwrócono uwagę na potrzebę przyzwyczajania klientów do tego typu produktów. Specyfika promocji biżuterii dziecięcej polega na przekonywaniu o jej wartości dorosłych i jednoczesnym dostosowaniu do gustów dzieci. Wzory inspirowane naturą lub kreskówkami, pobudzające wyobraźnię, mogą przyciągnąć uwagę małych miłośników biżuterii. Rodziców natomiast, zdaniem autorów, przekonają wyroby z motywami alfabetu czy numerów posiadające również walory edukacyjne.
Prasę przejrzała Olga Gontarska
Wzory na życzenie klienta,
coraz popularniejsze srebro
Indyjskie firmy jubilerskie i magazyny związane z branżą coraz więcej uwagi poświęcają możliwościom właściwego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego. Nowe pokolenie jest zdecydowanie bardziej wymagające” – czytamy na łamach prestiżowego, indyjskiego magazynu jubilerskiego “Solitaire”.
Taka sytuacja stawia przed właścicielami sklepów nowe wyzwania. Tradycyjny rynek indyjski ewoluuje jednak nie tylko pod względem stosunku do zakupów. Zdarza się, że klienci zainteresowani ciekawym wzorem, proszą o wykonanie go w coraz popularniejszym srebrze.
Jednak to jeszcze nie rewolucja – srebro nadal stanowi w Indiach tylko 2 – 3 procent całego rynku biżuterii. Indyjski klient jest dziś bardzo wymagający i z dużą dozą fantazji podchodzi do biżuterii. Zamówienia na modyfikację oferowanych wzorów są na porządku dziennym, a indywidualne życzenia klienta są traktowane jako wskazówka i inspiracja.
Luksusowe okulary i biżuteria
dla dzieci
Okulary przeciwsłoneczne mogą podkreślić charakter, styl życia, status społeczny i wizerunek ich właściciela. Ich utylitarne zastosowanie schodzi nieraz na plan dalszy. Zwłaszcza gdy mówimy o takich, których cena sięga 4 – 5 tysięcy dolarów, jak okulary marki Dupont! W lipcowym numerze magazynu “Juvelirnyj Biznes” poruszono aktualny w okresie wakacyjnym temat modnych, luksusowych okularów przeciwsłonecznych. W magazynie znalazł się także materiał o gustach najmłodszych miłośniczek biżuterii i ozdób. W poszukiwaniu nowych grup docelowych jubilerzy zaczęli interesować się także dziecięcymi preferencjami dotyczącymi biżuterii. Taką tendencję można zaobserwować na światowych rynkach. Zdanie naszych pociech staje się coraz bardziej istotne dla producentów biżuterii. Na razie wiadomo na pewno, że dziewczynkom należy zaproponować wyroby tańsze i z koralikami.
Święto rosyjskich jubilerów…
Aleksiej Szczerbina, redaktor naczelny “Juvelirnego Obozrienia” i prezes odbywającego się w Kostromie festiwalu “Złoty Pierścień Rosji” stwierdził, że tuż przed wejściem Rosji do WTO wątpi, czy rosyjskie autorytety zdołają ochronić wewnętrzny rynek jubilerski. Relacja z tegorocznej edycji imprezy “Złoty pierścień Rosji – 2007” zdominowała lipcowy numer magazynu “Russian Diamonds&Jewellery”. Festiwal w Kostromie jest wyjątkowym wydarzeniem, rzadką kombinacją sztuki, sportu i biznesu. Już po raz ósmy rosyjska stolica jubilerów gościła delegacje z kraju i zagranicy. Podczas Drugiego Kongresu Rynku Jubilerskiego poruszano problemy, które trapią rosyjski przemysł jubilerski. Trudności sprawia biurokracja, która pozostawia rosyjską branżę w tyle za rozwijającymi się Indiami czy Chinami.
i problemy z biurokracją,
nowoczesnymi wzornictwem i technologiami
Lato upływa w rosyjskiej branży jubilerskiej pod znakiem festiwalu w Kostromie. Poruszono tam wiele kwestii ważnych dla tamtejszych jubilerów. Kilka materiałów poświęcono rosyjskiemu prawodawstwu, które utrudnia pracę producentom biżuterii. Aby utrzymać się na rynku, uciekają się oni do procederu wywozu metali szlachetnych i produkcji biżuterii za granicą. Rosyjscy jubilerzy nie chcą od władzy przywilejów, tylko jasnych praw, dających podstawy zdrowej wolnorynkowej konkurencji – czytamy na łamach “Juvelirnego Obozrienia”. W branży coraz częściej mówi się o konieczności unowocześnienia technologii produkcji. Wyzwaniem jest także wzornictwo, które na razie pozostawia wiele do życzenia. “Nadzieja w artystach” – czytamy w magazynie. Rosjanie zdają sobie także sprawę, że budowa marki, to teraz jedno z najbardziej aktualnych wyzwań.
Etyka w jubilerstwie i bursztyn w Gdańsku
Zanieczyszczenie środowiska, wykorzystywanie pracy dzieci przy produkcji na Dalekim Wschodzie – nie możemy o tych problemach zapominać, wchodząc do sklepu jubilerskiego. Ten temat poruszono na łamach październikowego wydania “GZ Journal”. W magazynie wspomniano też o nowych wyzwaniach, jakie stają przed jubilerami w związku z rosnącym zainteresowaniem akcesoriami do zegarków. Coraz popularniejsza staje się zmiana paska, która pozwala na dopasowywanie ulubionego modelu do miejsca i okoliczności. Nie zabrakło polskiego akcentu. W sierpniowym numerze “GZ Journal” znalazła się zapowiedź targów Ambermart wraz z informacją o pierwszej rocznicy Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Do wydania dołączono szczególnie oczekiwany przez polskich projektantów dodatek “Sommerdesigner 2007”. Katalog przygotowany na targi Tendence Lifestyle we Frankfurcie jest vademecum wiedzy o najnowszych trendach. Zaprezentowano w nim sylwetki i osiągnięcia artystów jubilerów.
Prasę przejrzała Olga Gontarska
W kolekcjach francuskich jubilerów na koniec lata i jesień dominuje żółte i białe złoto w połączeniu z brylantami. Nierzadko jednak pojawiają się także takie materiały jak stal i rodowane srebro, skóra i drewno, a nawet gumożywica
Jubileuszowa kolekcja
francuskiej firmy Bellon
zawiera komplety biżuterii z żółtego i białego złota z brylantami. W tym roku
firma obchodzi 100-lecie
swojej działalności. Obecnie skupia ok. 1200 kupców w 30 krajach na całym świecie.
Francuscy
projektanci nie stronią od niezwykłych kombinacji materiałów
w wyrobach jubilerskich. Jednym z przykładów jest nowa
kolekcja Andre Benitah, który nie boi się łączyć złota z gumo-
żywicą i kamieniami szlachetnymi
Najnowsza kolekcja GL przenosi nas w świat starożytnego Egiptu
– bransolety, naszyjniki, zawieszki, kolczyki i pierścionki zachwycają przepychem żółtego złota, tak jak bransoleta Isis
Philippe Tournaire proponuje powrót do starożytnej tradycji, kiedy pan młody darował swojej świeżo
poślubionej żonie złoty pierścionek obrazujący
ich przyszły dom
Sploty łańcuszków są modne wszędzie,
nawet w pierś-
cionkach
– proponują
projektanci
francuskiej
firmy Valles
Dordal
Gay Freres i Loris Azzaro w swojej najnowszej kolekcji łączą styl retro z nowoczesnością. Dominuje w niej białe, szare i żółte złoto połączone z brylantami – tak jak
w serii pierścionków
“Calla Lilly”
Francuska grupa GL wprowadziła na
rynek nową markę XC38. Ten symbol
oznacza chemiczną formułę dla stali. Zespół projektantów w najnowszej kolekcji firmy połączył drewno, skórę i stal, co najlepiej ilustruje brązowa skórzana bransoleta
i kolczyki zrobione całkowicie ze stali
Najnowsze
zegarki marki
Pierre Lannier
przypominają nam,
że czasomierze nie
tylko mają nam
wskazywać godzinę.
Liczy się także ich elegancja i wrażenie, jakie przy tym
wywołują – nie tylko
na swoich właścicielach
Do stylu retro nawiązuje także marka Ines de la Fressange. W jej nowej kolekcji dominuje żółte złoto
i rodowane srebro
Ostatnich siedem miesięcy tego roku było niezwykle udanych dla tureckich firm jubilerskich. W tym okresie eksport biżuterii ze złota z tego kraju wyniósł 51,5 ton, co dało wzrost o 17,1 procent i przychody 644, 8 miliona dolarów (wzrost o 29, 2 procent). Zdaniem specjalistów te znakomite wyniki jubilerów z Turcji, to głównie zasługa świetnej sprzedaży na rynkach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (wzrost o 65 procent) i w Rosji (157 procent!). t cp
Więcej informacji: www.gold.org
27 września podczas targów biżuterii i zegarków w Hong Kongu firma Signity, należąca do koncernu Swarovski, ogłosi trendy obowiązujące w biżuterii z kamieniami w 2008 roku. Opracowanie GemVisions opisywać będzie kolory, motywy i style obowiązujące w biżuterii z kamieniami w ciągu kilku najbliższych sezonów.
Z raportu wynika, że w następnym roku modne w projektowaniu wyrobów jubilerskich będzie powrót do istoty biżuterii, czyli wywoływania silnego wrażenia estetycznego i podkreślania statusu społecznego. Wśród czterech głównych trendów, obowiązujących w 2008 roku wymienia się: “Origems” (inspirowany przez motywy matki ziemi i naturalny krajobraz);
“Bluematrix” (inspirowany współczesną architekturą z naciskiem na styl unisex), “Mysticglam” (duże wyroby jubilerskie, bogato dekorowane, jakby wyjęte ze średniowiecznych epickich romansów) oraz “Modern Romanticism” (inspirowany technologią komputerową, połączenie “high-tech” z “haute-couture”).
cp
Więcej informacji: nationaljeweler. com
W drugim kwartale tego roku popyt na wyroby jubilerskie w świecie szacuje się na 14 miliardów dolarów – tak wynika z komunikatu Światowej
Rady Złota, opublikowanego 23 sierpnia na stronie internetowej www.gold.org. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego popyt wzrósł o 37 procent. To zjawisko można zaobserwować głównie w Chinach,
Indiach, Turcji oraz na Środkowym Wschodzie. Chińscy specjaliści tłumaczą 32-procentowy wzrost popytu na biżuterię ze złota, tym że rok 2007 jest rokiem Złotej Świni.
cp
Juvelirnoje
Obozrienie
Rosyjski
potencjał
Rosyjski rynek jest odporny na globalizację gustów. Jak dowodzi sondaż przeprowadzony przez miesięcznik Juvelirnoje Obozrienie rosnący popyt na wyroby z żółtego złota na świecie nie jest powszechną tendencją w Rosji.
Z relacji z targów w Bazylei wynika, że rosyjscy przedsiębiorcy z uwagą obserwują światowe trendy. Są przekonani o wysokiej jakości swoich wyrobów. Problemem jest jednak wzornictwo, które odstaje jeszcze od europejskich standardów.
Rosyjski potencjał w bursztynnictwie marnowany jest przez proceder nielegalnego wydobycia i wywozu ogromnych ilości surowca. Rosyjscy artyści zmuszeni są do kupowania go w Polsce, o czym można przeczytać w artykule o wystawie “Jantar Baltiki” w Kaliningradzie. Tymczasem w obliczu napływu konkurencyjnej, taniej biżuterii z Azji dbałość o pozycję rodzimej produkcji i jej jakości może okazać się jedyną słuszną strategią, co podkreślono w materiale poświęconym rynkowi tureckiemu.
Piąta Aleja (Rzeczpospolita)
Lepsze życie diamentu
Co to znaczy, że tarcza “bierze diament”? Czy warto poprawiać stary szlif diamentu? Na te pytanie odpowiadają w dodatku Rzeczpospolitej “Piąta Aleja” bracia Lesław i Wacław Janiccy.
Ci wyjątkowi krakowscy szlifierze byli aktorami teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora, a swoje życie dedykowali diamentom. Autorce, Ewie Kozakiewicz, zdradzają niektóre tajemnice swojego fachu i radzą, jak wydobyć życie z diamentu.
Czasem kosztem utraty masy warto poprawić stary szlif, gdyż on właśnie jest wyznacznikiem jakości życia diamentu. Unikalne podejście tych wybitnych specjalistów do swojego fachu sprawia, że zarówno ich praca, jak i życie wydają się urastać do rangi sztuki.
Juvelirnyj
Biznes
Świat biżuterii
Kolejne wydanie Juvelirnyj Biznes potwierdza, że celem gazety jest przybliżenie zwykłemu czytelnikowi tematów branży jubilerskiej. Nowe kolekcje firm jubilerskich, materiał promujący platynę oraz reportaże z ważnych imprez jubilerskich na Ukrainie i na świecie, to wszystko składa się na kwietniowy numer Juvilernego Biznesu.
Artykuły o targach krajowych i zagranicznych zawierają podstawowe informacje o tych imprezach, i przybliżają specyficzną atmosferę każdej z nich. Doskonała szata graficzna pozwala miłośnikom wyrobów jubilerskich delektować się pięknem prezentowanej biżuterii.
GZ Journal
Jubileusz
Złotego Miasta
Dobra koniunktura na rynkach Europy Wschodniej i Azji sprawia, że właśnie tam odnotowuje się największy popyt na towary luksusowe. W czasie globalizacji niemiecka branża jubilerska staje przed nowymi wyzwaniami. Pochodzenie produktów traci swoje znaczenie, a tendencje wskazują raczej na przywiązanie do marki niż narodowości producenta. Jubileusz “złotego miasta” Pforzheim, stał się okazją do zastanowienia nad historią branży i jej perspektywami. Pforzheim, jak żadne inne miasto w Niemczech, związane jest z przemysłem jubilerskim.
12 maja świętowano tu jego 240. rocznicę; relacja z całodniowych obchodów uroczystości oraz materiały poświęcone instytucjom związanym z branżą stały się głównym tematem majowego wydania magazynu GZ Journal. W numerze nie zabrakło informacji z Polski. Artykuł poświęcony targom Amberif stał się okazją do zaprezentowania wyrobów polskich artystów – Pawła Kaczyńskiego, Bożeny Kamińskiej; firm Art. 7 i S&A Bursztynowa Biżuteria.
InColor
Tajemnice
kamieni
szlachetnych
InColor to katalog wydawany przez ICA – International Colored Gemstones Association. Organizacja reprezentuje hurtowników oraz przedsiębiorców zajmujących się wydobyciem i obróbką kamieni szlachetnych z ponad 40 krajów. Pomaga swoim członkom wejść na nowe rynki, ułatwia udział w międzynarodowych imprezach, m.in. w Japonii, Hong Kongu, Tajlandii Brazylii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ostatni kongres organizacji odbył się w Dubaju, co stało się impulsem do powstania reportażu o tym mieście – klejnocie wyrosłym na piaskach. W numerze znajdziemy również materiał poświęcony kamieniom szlachetnym z Tadżykistanu. Wyprawa autora do tego trudno dostępnego zakątka świata przyniosła smutną konkluzję, iż współpraca z zasobnym w szafiry i rubiny Tadżykistanem jest praktycznie niemożliwa ze względu na problemy z organizacją wydobycia i biurokracją miejscowych władz.
Solitaire
International
Blask
syntetycznych
diamentów
Tematem przewodnim indyjskiego magazynu jest rosnące znaczenie syntetycznych diamentów na rynku jubilerskim. Popularność syntetycznych kamieni rośnie, ich wartość polega na tym, że nie są kojarzone z ciężką, nieraz niewolniczą, pracą związaną z ich wydobyciem. Dlatego też firma De Beers, która przez lata budowała mit wokół diamentów, nie oszczędza teraz na najnowszych technologiach związanych z syntetycznymi diamentami. Bez względu na zmieniające się trendy taka strategia pozwoli firmie zawsze być liderem na rynku. W gazecie znajdziemy relacje z dyskusji, którą zainicjowano w celu przeanalizowania zagrożeń związanych z niekontrolowaną sprzedażą syntetycznych diamentów. Poruszono kwestie właściwego informowania klienta, ale także konieczności dostosowania produkcji do zmieniających się trendów.