19 i 20 maja były dniami kulminacji 38. edycji Legnickiego Festiwalu Srebro, którego motywem przewodnim w tym roku była tożsamość. „Srebrny” weekend tradycyjnie otworzył pochód z Krasnalem Złotym Paluchem – patronem festiwalu.
Jego figurę zaprojektował w 2010 r. Gijs Bakker podczas tygodniowych Międzynarodowych Warsztatów Złotniczych Silver Time, Legnica Copper Ore Seminar.
Od tamtej pory jest on patronem Legnickiego Festiwalu Srebro, a pochód zakończony jego intronizacją co roku tradycyjnie otwiera festiwal.
Wernisaże oraz pokazy
Podczas festiwalowego weekendu odbyło się 26 wernisaży, m.in. wystawy indywidualne projektantów z Polski, Europy i Ameryki Północnej: Michaliny Owczarek, Harolda O’Connora, Patricii Domingues, Akiko Kurihary, Sławy Tchórzewskiej, Dota, Sary Gackowskiej i Federiki Sali, Marcina Tymińskiego, Małgorzaty Kalińskiej, Arka Wolskiego oraz Adama Kaczmarka; zbiorowe pokazy bursztynu, czyli Amberif Design Award i Gdańsk Baltic Amber Biennale; wystawy grupowe: ekspozycja dwudziestu chilijskich artystów pn. „Relatos Habituales”, wystawa tajwańskiej grupy Bench886, międzynarodowa wystawa „Nature Morte. Biżuteria”, pokonkursowa wystawa Amber Trip z Wilna pn. „Nature Morte”, międzynarodowa ekspozycja pn. „Light Matters”; pokaz grupy polskich złotników AU+; prezentacje trzech szkół złotniczych z Belgii, Bułgarii i Izraela oraz pokonkursowe wystawy fotografii i plakatów, obydwie pn. „Tożsamość”.
Laureaci konkursu
W sobotę, 20 maja, ogłoszono laureatów 26. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej Tożsamość. Na tegoroczny konkurs nadesłano rekordową liczbę 603 prac od 307 projektantów z 41 krajów. Nie po raz pierwszy do Legnicy trafiły prace wykonane z „niejubilerskich” materiałów, jak np.: ludzkie włosy, sarnia żuchwa, zapałki, piasek, plastik, papier, drewno, guma, szkło, silikon, skóra. Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymała Niemka Susanne Matsche. Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego otrzymała Elena Gorbunowa z Rosji. Nagroda Prezydenta Miasta Legnicy powędrowała do Hermana Hermsena z Holandii, a Nagrodę Galerii Sztuki w Legnicy otrzymał Tom Stöckl z Niemiec. W tym roku nagrodą specjalną Srebrną Ostrogą uhonorowano Miriam Arentż z Niemiec. Wśród nagrodzonych znaleźli się także Polacy. Andrzej Pacak otrzymał nagrodę Polskiej Biżuterii, a Michalina Owczarek wyróżnienie Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. Ogłoszenie zwycięzców oraz rozdanie nagród w 26. MKSZ Tożsamość i towarzyszącym mu konkursie fotograficznym pod tym samym hasłem tradycyjnie odbyło się w holu Starego Ratusza. Rezultaty konkursu na plakat były znane już wcześniej, jako że zwycięski plakat tradycyjnie promuje Konkurs Sztuki Złotniczej. W tym roku autorami zwycięskiego plakatu są Michał Fatyga i Emilia Szulewa. W konkursie fotograficznym I nagrodę zdobyła Małgorzata Gwiazdonik, II – Małgorzata Wolak, III – Arkadiusz Pisarek. Wyróżnienia otrzymali Franciszek Kluczyński i Rafał Donica.
Firma Swarovski wprowadziła do swoich salonów kolekcję na sezon jesień/zima 2016/17 opartą na czterech różnych interpretacjach galaktycznej tematyki.
Kosmos i galaktyki stanowią od wieków źródło inspiracji w sztuce, architekturze, wzornictwie, a także kinematografii. Nie umknęło to uwadze dyrektor kreatywnej Nathalie Colin, która również uległa czarowi gwiazd i postanowiła wykorzystać tę tematykę w kolekcji Crystal Galaxy na sezon jesień/zima 2016/17. – Temat Crystal Galaxy jest wprost stworzony do tego, by wyeksponować grę światła i cieni, czy to w symboliczny, czy też w nieco bardziej abstrakcyjny sposób, roztaczając tajemniczą aurę podobną do tej, jaką emanują galaktyki – mówiła Nathalie Colin. – Skoncentrowaliśmy się na formach okrągłych i trójwymiarowych, a także na nowych kształtach, takich jak podwójne otwarte obręcze, oraz na uniwersalnych fasonach w stopniowanych odcieniach, które przywodzą na myśl zaćmienia słońca i księżyca, gwiazdy i konstelacje – dodała Colin. Oparta na chłodnej palecie barw zdominowanej przez czerń, granat i matowy bezbarwny kryształ, kolekcja Crystal Galaxy obejmuje szeroki wybór uniwersalnej biżuterii, która doskonale wpisuje się we wszystkie aspekty życia nowoczesnej kobiety
W strugach monsunowego deszczu odbyła się w Mumbaju 31. edycja International India Jewellery Show, na której swoją ofertę, obejmującą głównie biżuterię i kamienie szlachetne, prezentowało 850 wystawców.
IIJS to miejsce prezentacji i obserwacji rozwoju hinduskiego przemysłu jubilerskiego. Każda kolejna edycja jest lepsza, z większą liczbą wystawców i lepszymi możliwościami promocji.
Sukces na międzynarodową skalę
Te pięciodniowe targi odbywające się w Bombay Exhibition Centre odwiedziło w dniach 17-21 lipca ponad 35 tys. gości z licznych regionów Indii oraz ponad 60 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Węgier, Chin, Hongkongu, Uzbekistanu, Rosji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Nepalu, Birmy, Iranu, Tajlandii i Bangladeszu. Organizatorzy nie kryli zachwytu. – W tym roku reakcje są naprawdę bardzo dobre, śmiało możemy uznać je za sukces. Ogrom pozytywnych reakcji pozwala mieć nadzieję, że w przyszłym roku będą one jeszcze bardziej międzynarodowe – podsumował Vipul Shah, dyrektor Gems & Jewellery Export Promotion Council (GJEPC). Entuzjastyczne reakcje organizatorów znajdują potwierdzenie w opiniach wystawców, którzy tegoroczne IIJS oceniają jako co najmniej tak samo dobre jak te w ubiegłym roku. Wśród pozytywów wskazują także lepszą organizację oraz znacznie wyższy poziom wzorniczy prezentowanej biżuterii, odchodzącej powoli od tradycyjnych wzorów. Bowiem rynek hinduski, gdzie biżuteria, zwłaszcza ta ślubna, jest bardzo ważnym elementem kultury i tradycji, zaczyna się zmieniać: rośnie zapotrzebowanie na wzory nowoczesne, europejskie, wpisujące się w światowe trendy mody. O tych zmianach w mentalności Hindusów wprawdzie się mówi, jednak jest to bardziej pieśń przyszłości, dlatego nie znalazły one widocznego odzwierciedlenia w strukturze wystawców: ci spoza regionu są nadal nieliczni, a ich „nowatorstwo” ogranicza się do mniejszych gabarytów ozdób wykonanych ze złota i zdobionych kamieniami szlachetnymi. Targowi gości e Mimo generalnego zadowolenia z przebiegu imprezy i jej wymiaru biznesowego, wystawcy zauważali jednak mniejsze niż jeszcze rok wcześniej grono odwiedzających. Niektórzy tłumaczyli to niefortunną datą imprezy (przesuniętą o kilka tygodni później), inni mało sprzyjającym ogólnym klimatem biznesowym. Ich zaniepokojenie wzbudziło mniejsze niż zazwyczaj zainteresowanie IIJS ze strony zagranicznych kupców, jednocześnie usprawiedliwiając to prawdopodobnymi wcześniejszymi zamówieniami złożonymi u hinduskich producentów diamentów, kamieni kolorowych i biżuterii podczas innych imprez targowych na całym świecie. Swoistą rekompensatą ich nieobecności była aktywność kupców z Chin, Tajlandii i innych krajów Dalekiego Wschodu.
Pokaz w stylu Bollywood
Branżowe targi India International Jewellery Show to jedno z najważniejszych wydarzeń targowych dla branży jubilerskiej w Indiach i regionie. To jeden z niewątpliwych sukcesów GJEPC, która od wielu lat podejmuje działania mające na celu zjednoczenie hinduskiej branży jubilerskiej i budowanie jej wizerunku jako największego na świecie dostawcy diamentów na wszystkie rynki świata. – Gospodarka Indii jest w fazie transformacji. Jako organizatorzy IIJS upatrujemy w tym szansy na większą promocję branży jubilerskiej nie tylko w kraju, ale i w skali międzynarodowej. Zmiany zachodzą także w sektorze kamieni jubilerskich i biżuterii w naszym kraju i mają one na celu ożywienie eksportu. Mamy nadzieję na pozyskanie większego centrum wystawienniczego w Bombaju, co umożliwi dalszy rozwój targom. 31. edycja IIJS to okazja do zaprezentowania całemu światu naszych osiągnięć, które pozwalają nam wierzyć w to, że już wkrótce Indie zyskają opinię centrum światowego designu w dziedzinie jubilerstwa. To jest właśnie nasz cel – mówił na otwarciu Vipul Shah. Wiele wskazuje na to, że nie jest to nierealne: zgodne z deklaracjami organizatora targi miały wzrosnąć w tym roku o 15-20 procent. Tyle samo – miała wzrosnąć wartość transakcji na rynku jubilerskim, którego wartość jest szacowana na 55 miliardów rupii. Tradycyjnie już targom towarzyszył ekskluzywny pokaz biżuterii wybranych hinduskich producentów, w którym – wzorem lat ubiegłych – wzięły udział gwiazdy Bollywood.
Firma ALLSILVER wprowadziła na rynek kolekcję biżuterii konceptualnej „Spełnione marzenie”.
Kolekcja składa się z delikatnych naszyjników i bransolet wykonanych ze srebra 925, rodowanych i złoconych. Naszyjniki i bransolety inspirowane są skandynawskim designem. Cechuje je prostota i minimalizm. Firma ALLSILVER wyszła naprzeciw oczekiwaniom rynku, gdyż spersonalizowana biżuteria jest coraz chętniej kupowana przez Polki.
Od 7 września do 30 października w Sandomierzu odbędzie II Festiwal Krzemienia Pasiastego – Kamienia Optymizmu. Imprezie towarzyszyć będzie Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Autorskiej „Krzemień Pasiasty” – Kamień Optymizmu. Do udziału w konkursie mogą zgłaszać się wszyscy, którzy zajmują się złotnictwem i biżuterią, czują potrzebę przekazywania innym swoich wewnętrznych emocji, idei i przemyśleń. Organizatorzy nie narzucają tematu ani użytych materiałów z zastrzeżeniem, że autorzy do swych realizacji użyją technik złotniczych. Termin nadsyłania prac upływa 17 czerwca.