Klienci salonów jubilerskich z okazji uroczystości religijnych kupują przedmioty jubilerskie, których zadaniem jest upamiętnienie ważnego wydarzenia. Najczęściej decydują się na przedmioty wykonane ze srebra, z jednej strony bowiem doceniają trwałość ofiarowanego prezentu, z drugiej – walory estetyczne kruszcu. Rynek przedmiotów upamiętniających uroczystości religijne wydaje się ustabilizowany, jednak z całą pewnością także on zostanie dotknięty przez koronawirusa.
Ograniczenie możliwości swobodnego spotykania się ludzi powoduje, że odwoływane są wszelkie uroczystości, i to zarówno te państwowe i kulturalne, jak i rodzinne. A to z kolei powoduje, że chrzty, komunie święte czy śluby będą świętowane tylko w gronie najbliższej rodziny, co bezpośrednio przekłada się na spadek sprzedaży prezentów.
Wróżenie z fusów
– Trudno przewidzieć, jak będą zachowywać się konsumenci, gdy sytuacja zostanie ustabilizowana – mówi jubiler Bogdan Wyżykiewicz. – Ani biżuteria, ani srebrne przedmioty dawane jako prezenty z okazji uroczystości religijnych nie są produktami pierwszej potrzeby. Bardzo łatwo można z nich zrezygnować – wskazuje. Niemniej jednak rynek przedmiotów religijnych stanowi niszę na rynku jubilerskim i już dziś dokonują na nim zakupów klienci, którzy doskonale wiedzą, czego chcą. – Popularnością w związku z uroczystościami religijnymi od wielu lat cieszą się niezmiennie obrazki związane z konkretnymi uroczystościami, tj. komunią, chrztem czy ślubem – mówi Sebastian Sitkowski z firmy Sovrani Poland. – Na chrzty klienci najczęściej kupują obrazki z aniołami z napisem „Pamiątka Chrztu Świętego”. W ostatnim czasie obserwujemy duże zainteresowanie upominkami z dziecięcymi motywami w kolorach róż, niebieski, tj. ramki, albumy czy skarbonki. Komunia to obrazki z chłopczykiem i dziewczynką bądź Jezusem, rzadziej ze Świętą Rodziną czy Matką Boską. Zainteresowaniem cieszą się także ramki i albumy na zdjęcia z ozdobami typowo komunijnymi – kielich, hostia. Najczęściej klienci kupują produkty opatrzone napisem „Pamiątka I Komunii Św.” – opowiada Sebastian Sitkowski. Można domniemywać, że preferencje klientów w najbliższym czasie się nie zmienią. Polacy bowiem nie przestaną chrzcić dzieci czy brać ślubów, a pamiątka po tym wydarzeniu wykonana ze srebra będzie z całą prezentów. Jak zauważa Sebastian Sitkowski, upominki takie jak obrazki, ramki czy albumy muszą być opatrzone indywidualną dedykacją, która teraz jest już konieczna we wszystkich niemalże produktach kupowanych na uroczystości religijne.
Moda na rynku pamiątek
Tak jak w innych segmentach rynku jubilerskiego także na rynku pamiątek wykonanych ze srebra zmienia się moda. Klienci poszukują niecodziennego wzornictwa i ciekawych rozwiązań formalnych. Zależy im, aby prezent był nie tylko wartościowy, ale także oryginalny. – W związku ze zmieniającymi się trendami zakupowymi, w firmie Sovrani Poland rok 2020 będzie kolorowy. Na sezon komunijny wprowadzamy nowe wzory, obrazki srebrne, lecz w delikatnych kolorach. W dziecięcej kolekcji ten sezon to produkty bajkowe z kolekcji Disneya, ochoczo kupowane z okazji chrztu – zapowiada Sebastian Sitkowski. Im ciekawsze wzornictwo, tym więcej klientów zainteresowanych jest kupnem danego przedmiotu. Przedmioty, które mają upamiętnić ważne wydarzenie, muszą kusić klientów swoją niepowtarzalnością. Polacy stawiają na niekonwencjonalne rozwiązania, szukają alternatywy wobec tradycyjnego wzornictwa. – Dlatego też widzimy zainteresowanie przedmiotami „niereligijnymi” – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Można powiedzieć, że laicyzacja społeczeństwa widoczna jest na rynku przedmiotów srebrnych. Zamiast kupować obrazek ze Świętą Rodziną, klienci wybierają postaci z filmów animowanych lub obrazki z motywami zwierzęcymi czy roślinnymi – precyzuje. Klienci zwracają uwagę nie tylko na wzór, ale także na ilość kruszcu użytego go wykonania danego przedmiotu. – Decydują się na przedmioty o większej wadze, biorąc pod uwagę możliwość przetopienia ich w przyszłości zgodnie z oczekiwaniami obdarowanego – uważa Bogdan Wyżykiewicz. – Srebrny prezent ma być pamiątką, ale także przedstawiać sobą wartość materialną – dodaje.
Prezenty ślubne
Z okazji ślubu klienci coraz częściej decydują się na zakup przedmiotów codziennego użytku wykonanych ze srebra. Dużą popularnością cieszą się świeczniki i cukiernice. – Często klienci chcą kupić sztućce czy patery, które będą nie tylko cieszyły oko posiadacza, ale także będą używane w codziennym życiu. Moda na srebrne precjoza w Polsce w ciągu ostatnich lat rośnie – ocenia Bogdan Wyżykiewicz. Srebro na powrót stało się modne. Dobrze mieć w domu srebrną cukiernicę czy świecznik, gdyż przedmiot ten świadczy o dobrym guście ich właściciela. Może dlatego coraz częściej ten rodzaj prezentu można znaleźć na liście prezentów przygotowywanej przez młodą parę dla gości. – Przedmioty utylitarne wykonane ze srebra są ponadczasowe i młodzi Polacy zaczęli je cenić. Tak samo pięknie wyglądają sztućce liczące sto lat, jak te wykonane współcześnie. Liczy się bowiem ich jakość oraz wzornictwo – podkreśla Bogdan Wyżykiewicz. – Polacy zauważyli, że warto posiadać jakościowo dobre przedmioty, które nie podlegają prawom mody. Myślę, że wpływ na rosnącą sprzedaż srebrnych precjozów ma także rosnąca świadomość ekologiczna – dodaje.
Srebro w modzie
Należy pamiętać, że przedmioty wykonane ze srebra są kupowane nie tylko jako prezenty z okazji uroczystości religijnych czy rodzinnych, ale coraz częściej stają się podarunkiem imieninowym czy urodzinowym. Małe formy rzeźbiarskie wykonane z kruszcu znajdują coraz większą rzeszę zwolenników. – Traktowane są jako dzieła sztuki, których posiadanie w pewien sposób nobilituje ich posiadacza – uważa Bogdan Wyżykiewicz. – Coraz częściej znaleźć je możemy już nie tylko w galeriach autorskich, ale także w salonach jubilerskich, gdzie cieszą się coraz większą popularnością – dodaje.