Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 01/2019 (id:171)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2019-01

Zegarki mechaniczne wciąż w modzie

Mimo rosnących obaw na rynku zegarmistrzowskim dotyczących pojawiania się na nim smartwatchy, zegarki mechaniczne są najchętniej kupowanymi zegarkami na świecie. Paradoksalnie rozwój technologiczny, jaki dokonał się na rynku zegarmistrzowskim, spowodował, że klienci na całym świecie chętnie kupują czasomierze, które charakteryzuje kunszt wykonania i marka za tym kunsztem stojąca.

pj-2018-06v-19

Tradycyjne zegarki kojarzone są także z luksusem. Osoby, które decydują się na ich zakup, zazwyczaj nie kierują się chwilową modą pojawiającą się na rynku, ale ich decyzję poprzedza wnikliwa analiza i chęć posiadania przedmiotu, który nie tylko w pewien sposób będzie ich charakteryzował, ale także będzie służył im przez lata.

Walka o klienta

Jak możemy zaobserwować, rynek zegarmistrzowski w ciągu ostatnich kilku lat zmienił się. Inteligentne zegarki, które się na nim pojawiły, w pewien sposób zmieniły oblicze branży. W szybkim czasie stały się jednym z podstawowych elementów tego segmentu rynku. Nie można jednak zapominać, że na rynku zegarmistrzowskim możemy wyróżnić trzy grupy czasomierzy, które cies z ą się dużym zainteresowaniem wśród kupujących, a mianowicie: zegarki mechaniczne, kwarcowe i inteligentne. I co ważne, każda z tych grup czasomierzy kierowana jest do innego klienta. Mimo wielu obaw, jakie pojawiały się wśród twórców i sprzedawców tradycyjnych zegarków, inteligentne czasomierze nie zmieniły diametralnie oblicza branży. Jak podkreślają specjaliści, smartwatch zdominował rynek zegarków modowych. Można powiedzieć, że stał się modnym gadżetem, który wypada w danym sezonie mieć. Jednak jego posiadanie nie spowodowało, że klienci przestali kupować tradycyjne czasomierze. Inteligentny zegarek noszony jest rotacyjnie z zegarkiem klasycznym, a to sprawia, że w żaden sposób nie zagraża on rynkowi luksusowych zegarków. Obserwując rynek zegarmistrzowski, można dojść do wniosku, że zegarki tradycyjne powoli wygrywają konkurencję z inteligentnymi, gdyż powszechnie uważane są za przedmioty wartościowe, których posiadanie nobilituje ich właściciela i świadczy o jego pozycji społecznej i klasie.

Zegarek na całe życie

Na rynku zegarmistrzowskim dostrzegalna jest także tendencja do dokonywania zakupów „na całe życie”. Klienci zainteresowani są kupnem zegarka, który będzie służył im przez lata, a nie stanie się jedynie sezonową zabawką, która straci swój urok, jak tylko przestanie być modna. Zauważalna wśród klientów salonów jubilerskich tendencja do kupowania przedmiotów trwałych ma swoje uzasadnienie także w ruchu ekologicznym. Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na środowisko naturalne i nie chcą kupować przedmiotów, których „żywotność” skończy się wraz z nowym sezonem, a oni będą mieli kłopot z ich utylizacją. Jak podkreślają specjaliści, gros klientów nie jest zainteresowanych stałym ulepszaniem tradycyjnych przedmiotów, znacznie większą uwagę przywiązują do gwarancji jakości, wsparcia, jakie może zapewnić im producent czasomierza, i do jakości posiadanego produktu.

Preferencje zakupowe

Mimo że klienci salonów zegarmistrzowskich stawiają na klasykę, to nie można zapominać, że ta ulega pewnym innowacjom. Największym zainteresowaniem w ostatnim czasie cieszą się czasomierze wykonane z różowego złota, ale także te o barwie brązowej oraz bursztynowej. Chętnie kupowane są także czasomierze w kolorach chłodnych, kojących, takich jak zielenie i błękity wszystkich odcieni. Można zauważyć również tendencję, że osoby prowadzące aktywny styl życia są mniej skłonne do zmiany zegarka, chętnie natomiast wymieniają paski i bransolety. Ten wydawałoby się drobny zabieg pozwala na wprowadzenie elementu personalizacji czasomierza oraz umożliwia szybkie przekształcenie zegarka z eleganckiego w sportowy czy casualowy. Stałym trendem wydaje się także popularność mniejszych kopert. Jeszcze do niedawna największą popularnością cieszyły się czasomierze o wymiarach od 42 do 45 mm, dziś większość ma koperty o średnicy 40 mm. Jak zauważają specjaliści, minimalizacja kopert to także pewnego rodzaju nawiązanie do stylu vintage. Zegarki z lat 20. i 30. ubiegłego wieku były znacznie mniejsze od tych, które cieszyły się największą popularnością na początku wieku XXI .

Zegarki sportow e

Ważnym segmentem rynku zegarmistrzowskiego pozostają zegarki sportowe. Czasomierze przeznaczone dla sportowców zmieniają swoje wzornictwo niemal w każdym sezonie i są, co należy podkreślić, bardzo chętnie kupowane przez klientów na całym świecie. Wśród najpopularniejszych obecnie największym zainteresowaniem cieszą się te, które mają różnokolorowe wskazówki. Zegarki sportowe muszą być wyraziste, duże i kolorowe. Klienci wykorzystują je – z jednej strony – jako modny gadżet, z drugiej – jako element stylizacji. Należy także zauważyć, że na tym rynku najwięcej zakupów dokonują młodzi dorośli, czyli osoby nieco ponaddwudziestoletnie, które z czasem dorastają do podjęcia decyzji o kupnie luksusowego zegarka na całe życie.  Karol Kulej