Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 06/2018 (id:169)
Ilość artykułów w dziale: 10
|
|
348 wystawców oraz niemal 8 tys. wydanych identyfikatorów – to najkrótsze podsumowanie targów Goldexpo, które odbyły się od 4 do 6 października 2018 r. przy ul. Prądzyńskiego w Warszawie.
Wśród wystawców dominowali producenci złotej biżuterii oraz firmy bursztynnicze, nie zabrakło także firm oferujących biżuterię srebrną, modową, designerską, jak również narzędzia jubilerskie i maszyny oraz systemy wystawiennicze.
Medal św. Eligiusza i tytuł Złotnika Roku 2018
Ważnym wydarzeniem towarzyszącym targom Goldexpo było ogłoszenie werdyktu kapituły przyznającej Medal św. Eligiusza wraz z tytułem Złotnika Roku. W tym roku już po raz piętnasty przyznano to prestiżowe w środowisku rzemieślników złotników wyróżnienie, które uznawane jest za jedno z najważniejszych odznaczeń złotniczych w kraju. Dla inicjatorów i organizatorów jest to duży zaszczyt i satysfakcja, a nominowanych stawia w kręgu osób szczególnie wyróżniających się w środowisku rzemieślników złotników. To nakłada na organizatorów ogromną odpowiedzialność za staranność i rzetelność w działaniach związanych z przeprowadzeniem tego przedsięwzięcia.
Medal przyznała na posiedzeniu 13 września 2018 r. kapituła w składzie przedstawicieli: prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji dla Rozwoju Polskiej Branży Złotniczo-Jubilerskiej, Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP. Kapituła, dokonując wyboru spośród zgłoszonych z różnych regionów Polski kandydatów, brała pod uwagę w szczególności osiągnięcia na polu działalności zawodowej i społecznej nominowanych osób oraz ich zaangażowanie i aktywność w działaniach samorządu rzemiosła, a także uczestnictwo w procesie edukacji zawodowej. Informacje o nominowanych kandydatach, zawarte w formularzach ankiet wraz z rekomendacjami, przekazały izby rzemieślnicze lub branżowe cechy. W tym roku Medal św. Eligiusza i tytuł Złotnika Roku 2018 trafiły w ręce Jacka Gawlaka – rzemieślnika, mistrza złotnictwa z Częstochowy.
Laureat Medalu św. Eligiusza i honorowego tytułu Złotnika Roku 2018
Jacek Gawlak kontynuuje rodzinną tradycję, prowadząc firmę utworzoną przez ojca Eugeniusza w 1968 r. W 1975 r. uzyskał tytuł mistrza w rzemiośle złotnictwo, a od 1979 r. prowadzi Zakład Złotniczy, który z powodzeniem działa zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Jest aktywnym członkiem Cechu Rzemiosł Artystycznych w Częstochowie. Jacek Gawlak specjalizuje się w produkcji unikatowej biżuterii artystycznej o charakterze nowoczesnym i tradycyjnym.
Świadczy także usługi z zakresu wykonawstwa i renowacji: insygniów władzy rektorskich, prezydenckich, m.in. łańcuchy rektorskie, dziekańskie, prezydenckie oraz berła, a także wyrobów sakralnych, takich jak pastorały, insygnia władzy królewskiej do obrazów świętych – korony, berła, krzyże kanonicze, różańce, wota. Jako złotnik jubiler, a także jako nauczyciel – kierownik sekcji jubilerskiej w Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie – uczestniczył w licznych prestiżowych targach i wystawach, gdzie zdobywał liczne nagrody i odznaczenia. 21 października 2015 r. w Warszawie uzyskał tytuł honorowy Mistrza Rzemiosł Artystycznych w zawodzie złotnik jubiler, nadany przez minister kultury i dziedzictwa narodowego Małgorzatę Omilanowską. Organizacje rzemieślnicze także doceniły pracę Jacka Gawlaka, wyróżniając go Honorową Odznaką za zasługi dla Rzemiosła, Złotą Odznaką Izby Rzemieślniczej za zasługi dla Rzemiosła oraz Honorową Odznaką Rzemiosła.
Konkurs „Złoto i srebr o w rzemiośle”
Drugiego dnia Targów Goldexpo Warszawa 2018 odbyła się gala wręczenia nagród w konkursie „Złoto i srebro w rzemiośle” organizowanym przez Ogólnopolską Komisję Złotniczo-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego. Konkurs powstał z myślą o złotnikach i jubilerach, którzy cenią jakość, profesjonalizm i fachowość w sztuce złotniczej. Główną ideą jest promocja umiejętności mistrzów, którzy od wielu lat wykonują ten zawód, oraz uczniów rozpoczynających pracę zawodową i szkolących się w zakładach rzemieślniczych.
Tematem tegorocznych prac konkursowych w kategorii juniorów była „Czerwień to miłość, Biel serce czyste, Piękne są nasze barwy ojczyste” (frag. „Barw ojczystych” Czesława Janczarskiego), a w kategorii seniorów „Niepodległa”. Pierwsze miejsce w kategorii seniorów zdobył Grzegorz Tryjefaczka pracą „Kwiat Niepodległości”, drugie Adam Sznapka z „Polonia sui iuris” oraz Paweł Rojewski z „Na skrzydłach wolności”, trzecie miejsce przypadło Jackowi Gawlakowi za pracę „Autarkia”. W kategorii juniorów pracą „Wisior” wygrał Krzysztof Lebieżyński, drugie miejsce zdobyła również jego praca „Róża – Ku Pamięci”, trzecie – „Naszyjnik” Martyny Przegendzy. Wyróżniono dwie prace: „Skarby Ojczyzny” Pauliny Kalisz oraz „Rozkwit” Natalii Kowalskiej.
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym od 21 października br. zaprasza na wystawę polskiej biżuterii patriotycznej. Wystawie towarzyszy ekspozycja – rekonstrukcja dawnego warsztatu złotniczego. Obie komplementarne ekspozycje zostały przygotowane przez pracowników Muzeum Sztuki Złotniczej pod kierunkiem Anieli Ryndziewicz.
Wśród wielu spotkań, które zostały zaplanowane przy okazji tych dwóch wystaw, znalazły się również dwudniowe warsztaty (19-20 listopada), podczas których uczestnicy mogli poznać podstawowe techniki złotnicze wykorzystywane podczas tworzenia obiektów widocznych w gablotkach. Dzień pierwszy był przeznaczony dla seniorów, dzień drugi dla młodzieży. Warsztaty poprowadzili Marek Nowaczyk, Mariusz Pajączkowski i Jacek Skrzyński, od lat współpracujący z Muzeum Sztuki Złotniczej.
Magia ognia, stopionego metalu i jego obróbki nieodmiennie fascynują. Nie oparli się temu również uczestnicy kazimierskich eksperymentów. Niemal każdy na pożegnanie zabrał ze sobą przedmiot zaprojektowany i w znacznej części przez siebie wykonany. Oczywiście motywem przewodnim były symbole patriotyczne, ale nie tylko. Ciekawe realizacje przedstawili uczniowie z Ukrainy, udowadniając, że symbol patriotyczny jest związany z historią narodu I może mieć znacząco różną wymowę. Ekspozycja dawnego warsztatu złotniczego pozostanie w Kazimierzu jako wystawa stała, a wystawa biżuterii patriotycznej ma trwać do 14 grudnia.
7 grudnia w Muzeum Azji i Pacyfiku odbył się wernisaż wystawy „Moc srebra. Tradycyjna biżuteria arabska”. Wystawa prezentuje ozdoby z różnych części arabskiego świata: reprezentatywny zespół srebrnej biżuterii z Jemenu, zdobionej techniką granulacji i filigranu, ozdoby beduińskie z Palestyny oraz zróżnicowaną biżuterię z krajów Maghrebu, m.in. ozdoby Berberów. Ciekawą część wystawy stanowią biżuteryjne amulety, w tym chamsa („dłoń Fatimy”), grawerowane zawieszki oraz amuletnice hirz.
Zostaną zaprezentowane ozdoby z Jemenu, Palestyny, Egiptu oraz krajów Maghrebu, pochodzące ze zbiorów polskich muzeów, takich jak: Muzeum Azji i Pacyfiku, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika w Toruniu i Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, a także z kolekcji prywatnych. Wśród eksponatów znajdą się tradycyjne ozdoby z Jemenu zdobione filigranem i granulacją, antyczne ozdoby ze szkła i biżuteria beduińska z Palestyny, biżuteria arabska i berberyjska z Maroka, w tym także amulety chamsa. Wystawie towarzyszyć będą liczne wydarzenia kulturalne, m.in. Festiwal Kultury Arabskiej 18-20 stycznia 2019 r. oraz cykl wykładów poświęconych tradycyjnej biżuterii i strojom etnicznym z krajów arabskich. Wystawa jest elementem projektu „Transfer kulturowy jako transdyscyplinarny element nauki o stosunkach międzykulturowych na przykładzie wpływów kultury arabskiej w dziedzictwie kulturowym Polski”, realizowanego przez Zakład Islamu Europejskiego Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
W poprzednim numerze „Polskiego Jubilera” zapowiadaliśmy spotkanie podczas warszawskich targów. Od tego czasu wydarzyło się naprawdę wiele. Dziś, tuż przed wydaniem kolejnego numeru, zasygnalizujemy tylko wydarzenia. Szerszy opis znajdą nasi czytelnicy w pierwszym numerze roku 2019.
Wystawa w Warszawie, a następnie w Magan Gallery w Londynie zaowocowała kolejnymi propozycjami zaprezentowania jej w kraju i za granicą. Wygląda na to, że w naszym kalendarzu zaczyna brakować miejsca. Do grona autorów z Polski dołączyli projektanci z Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Norwegii i Izraela. Obecnie część prac jest w Chinach, gdzie swoje zdanie autorzy wyrażą już w wielu językach. Część z nich dołączyła do legnickiej wystawy „Odcienie bieli i czerwieni”. Już w styczniu będziemy mogli zobaczyć wystawę w warszawskiej Galerii Dubiel, w marcu – w poznańskiej Galerii YES, w maju – w Legnicy, a w czerwcu, po roku od pierwszego pokazu, ponownie spotkamy się na krakowskich targach Jubinale. Może uda się jeszcze wystawa lutowa… Uff! A potem… cóż, pojawiają się już propozycje nawet na rok 2020. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na stronę www.moimzdaniem.info, gdzie na bieżąco informujemy o planach i realizacjach. Internauci nieznający języka polskiego mogą odwiedzić wersję angielskojęzyczną strony pod adresem www.in-my-opinion.info. Zapraszamy też na Facebooka. I – jak zawsze – zapraszamy wszystkich złotników do wyrażenia własnego zdania. Czekamy na Wasze prace!
Czwarta zimowa edycja Targów Biżuterii Jubinale Christmas odbyła się w Krakowie 13-14 listopada 2018 r. Impreza kolejny raz stała się miejscem spotkania branży jubilerskiej z Europy Centralnej przed niezwykle ważnym dla firm sezonem bożonarodzeniowym.
To już tradycja, że wystawcy Jubinale Christmas z niezwykłą starannością przygotowują wyjątkowe bogactwo świątecznej oferty. Wszyscy kupcy, którzy przybyli do hali Expo, mieli możliwość dokonania bezpośrednich zakupów produktów z niemal wszystkich sektorów branży jubilerskiej od ponad 60 firm z takich krajów jak: Czechy, Litwa, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania, Estonia, Austria i oczywiście Polska. Przez dwa handlowe dni targi zostały odwiedzone przez bardzo liczne grono kupców, profesjonalistów z branży. Wystawcy często podkreślali większą liczbę kupców, zwracając szczególną uwagę na klientów ze Słowacji, co jest dowodem na to, że skierowanie działań promocyjnych i marketingowych na południowe rynki to bardzo dobry kierunek. Wieczorem po pierwszym dniu targów wystawcy spotkali się podczas wspólnej kolacji w luźnej atmosferze. Była to doskonała okazja do dyskusji między sobą oraz z organizatorem na temat obecnej sytuacji branży i jej potrzeb.
Już po raz siódmy dr Jarosław Kolec przedstawił wystawę prac absolwentów Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Wernisaż wystawy, która została pokazana w Galerii Otwartej w cyklu „Wystawy w Otwartej Szafie”, odbył się 17 listopada. Wystawie towarzyszył katalog przygotowany przez Ewelinę Bocian-Świątek
Cykl wystaw pod hasłem „Wspólny Punkt Widzenia” po raz pierwszy zagościł w Sandomierzu w roku 2012 jako prezentacja prac absolwentów łódzkiej ASP. Obok siebie były pokazywane realizacje niedawnych magistrantów i kadry naukowej. Taka właśnie jest idea, aby przedstawiać obiekty, przez które publiczność ma możliwość ocenić główną tezę – nazwę cyklu. Czy faktycznie widzimy coś, co wyróżnia i charakteryzuje realizacje powstające w Łodzi? Największe ze spotkań zgromadziło dwudziestu autorów, najmniejsze – dwójkę. W roku 2018 swoje spojrzenie na świat formy złotniczej zaprezentowało siedem pań, niedawnych licencjatek łódzkiej ASP: Agata Czerwińska, Anna Dziekańska, Izabela Kędzior, Katarzyna Puchała, Weronika Skalska, Martyna Woszczak i Aleksandra Szulc. Większość ich kontynuuje studia na poziomie magisterskim. MP
13 października w Muzeum Sztuki Złotniczej, Oddziale Muzeum Nadwiślańskiego rozstrzygnięty został 18. Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej Prezentacje 2018. Tegoroczną laureatką została Nele Blanckaert z Belgii za pierścień „Living on the Edge”.
Prezentacje są wydarzeniem artystycznym, które na stałe wpisało się w kalendarz wystaw i konkursów w naszym kraju. Co roku w konkursie bierze udział kilkudziesięciu twórców z całej Polski, a w tym roku kapituła zaprosiła do udziału również artystów z zagranicy. Podczas tegorocznej edycji artyści musieli zmierzyć się z tematem „Bursztyn i srebro”. Pierwszą nagrodę Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym oraz wyróżnienie firmy Walcownia Metali „Grako” za pierścień o konstrukcji architektonicznej z monumentalnym duchem przeniesionym do formy biżuteryjnej otrzymała Nele Blanckaert. Jury podkreśliło, że praca prezentuje szeroki wachlarz skojarzeń. Nagrodę Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników otrzymał Marcin Tymiński za pierścień „A Piece of the Old World”. Nagroda Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif za finezyjne wykorzystanie cienkiego drutu oraz za nawiązanie do etnicznej techniki w nowoczesnej formie przypadła Mai Houtman z Holandii za pierścień „Circle of life (one size fits all)”. Nagroda prezesa Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych została przyznana Małgorzacie Kalińskiej za naszyjnik „Nie jest tak, jak myślisz”. Jury doceniło lekkość i nieoczywistość formy.
Od 8 do 9 grudnia w Warszawie odbyła się Przedświąteczna Giełda Biżuterii i Minerałów. Przez dwa dni niemal 200 wystawców zaprezentowało biżuterię, minerały, kamienie szlachetne, wyjątkowe wyroby jubilerskie, kolczyki, bransoletki, pierścionki, naszyjniki, korale oraz półprodukty do tworzenia biżuterii. Imprezie towarzyszyła Geolandia, czyli miejsce stworzone z myślą o dzieciach. Pod profesjonalną opieką najmłodsi uczyli się rysować minerały oraz poszukiwali skarbów, podczas gdy ich rodzice mogli oddać się podziwianiu oferty sprzedawców i dokonywać zakupów.
Polskie ordery i odznaczenia, m.in. diamentowy i rubinowy garnitur Orderu Orła Białego, prezentowane są od 9 listopada do 3 lutego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Wystawa obejmująca blisko tysiąc obiektów, w tym mundury i dokumenty, przygotowana została z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jest to pierwsza ekspozycja, która w tak przekrojowy sposób ukazuje historię polskich orderów i odznaczeń od XVIII wieku do współczesności. Opowieść o najwyższej formie nagrody honorowej, jaką obywatel może otrzymać od ojczyzny, rozpoczyna się od czasów króla polskiego, elektora saskiego Augusta II i ustanowionego przez niego odznaczenia – Orderu Orła Białego. Panowanie ostatniego króla Rzeczypospolitej, Stanisława Augusta, przybliżają bezcenne Ordery Świętego Stanisława i Virtuti Militari. Prześledzić można również, jak zmieniające się odznaki orderowe i okoliczności nadawania Orderów Orła Białego i Virtuti Militari dokumentowały skomplikowane dzieje Polski: od czasów zaborów i walki o niepodległość, poprzez II RP, działalność władz polskich na obczyźnie i narzucony krajowi rząd komunistyczny, aż po odzyskanie niepodległości, której symbolem stało się przekazanie przez ostatniego prezydenta RP na uchodźstwie demokratycznie wybranemu prezydentowi RP insygniów wielkiego mistrza Orderu Orła Białego i Orderu Odrodzenia Polski.
W Galerii YES 14 grudnia odbył się niecodzienny wernisaż wystawy „Biżuteria rodzinna: talizmany”. Głównymi bohaterami byli tym razem nie artyści czy dzieła sztuki jubilerskiej, ale ich właściciele. Każdy obecny mógł podzielić się swoją osobistą historią związaną z biżuterią i pokazać obiekty jubilerskie szczególnie bliskie swojemu sercu. Ostatni wernisaż w roku 2018 w Galerii YES stał się sentymentalną wędrówką, której celem stała się biżuteria potraktowana jako talizman, symbol, przenoszący uczestników do świata wspomnień i marzeń. (mp)