Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 01/2018 (id:162)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-01

Szkoły branżowe

Do marca 2018 r. będą przygotowane przepisy, których celem jest stworzenie nowoczesnych szkół branżowych.
pj-2018-01a-08

W konsultacje nad reformą bardzo aktywnie zaangażował się Związek Rzemiosła Polskiego, który podnosił problemy branży jubilerskiej i złotniczej.

Nowe zasady będą zn ane na wiosnę

Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadziło konsultacje środowiskowe zmian w kształceniu zawodowym z pracodawcami i stowarzyszeniami zawodowymi. Podczas spotkań dyskutowano na temat zawodów oraz branż, w których należy prowadzić kształcenie młodych ludzi. Zastanawiano się również nad sposobami weryfikacji wiedzy oraz umiejętności uczniów. Poruszano także kwestie finansowania kształcenia przez pracodawców i MEN. Na szkolnictwo branżowe i techniczne rząd przeznaczył 9 mld zł subwencji oświatowej. Z założeń ministerstwa wynika, że szkoła branżowa ma być szkołą zbudowaną na wzorze niemieckim, w którym przyszły pracodawca ma wpływ na program kształcenia przyszłego pracownika oraz uczestniczy czynnie w jego edukacji.

Zgodnie z założeniami, pracodawca stanie się egzaminatorem oraz będzie przygotowywał pod swoje potrzeby podstawę programową. MEN stworzyło ramy prawne pozwalające pracodawcom na uruchomienie klasy bądź założenie szkoły branżowej. Ministerstwo zmieniło również Kartę nauczyciela oraz uwolniło pensje nauczycielowi, który uczy zawodu. Oznacza to większą elastyczność zatrudnienia specjalistów, którzy będą mieli wpływ na kształcenie młodzieży. Uelastycznienie pozwoli na finansowanie nauczycieli zawodu przez pracodawców. Zgodnie z nowymi przepisami, pracodawcy mają też współfinansować szkolnictwo zawodowe. MEN uruchomiło specjalne projekty, w których szacowane są koszty kształcenia w poszczególnych zawodach.

Promocja szk ół zawodowych

Ministerstwo ma w planach rozpoczęcie ogólnopolskiej promocji szkół branżowych. Zależy mu na przełamaniu stereotypu, jakoby szkoły ogólnokształcące były lepsze od zawodowych. Jednocześnie ruszy kampania informacyjna na temat szkół zawodowych, zarówno w mediach masowych, jak i na targach edukacyjnych. Należy zauważyć, że już od tego roku zmianie uległa edukacja zawodowa, ruszyły bowiem trzyletnie szkoły branżowe I stopnia. Weszły one w miejsce wygaszanych zasadniczych szkół zawodowych. W branżowej szkole I stopnia realizowane jest kształcenie w zakresie jednej kwalifikacji. Po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia i zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a także otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe.

Po szkole branżowej I stopnia uczniowie mogą kontynuować naukę w dwuletniej branżowej szkole II stopnia, co zapewnia drożność kształcenia zawodowego w systemie szkolnym. Oznacza to, że możliwe będzie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz otrzymanie świadectwa dojrzałości. Absolwenci branżowej szkoły II stopnia po uzyskaniu świadectwa dojrzałości będą mogli kontynuować naukę na studiach wyższych. Osoby dorosłe mogą kontynuować naukę w szkołach dla dorosłych, na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub potwierdzić poziom wykształcenia i kwalifikacji zawodowych w drodze egzaminów eksternistycznych. Od roku szkolnego 2019/2020 rozpoczną funkcjonowanie pięcioletnie technika.

Br anża jubilerska

Na odpowiedź na pytanie, jaka przyszłość czeka branżę złotniczo-jubilerską, należy poczekać do marca. Jak na razie w zakresie złotnik jubiler kształci szkoła branżowa I stopnia. Uczniowie nabywają umiejętności obróbki metali szlachetnych i ich stopów, łączenia elementów złotniczych i jubilerskich, oprawiania kamieni szlachetnych, wykonywania obróbki wykończeniowej wyrobów złotniczych i jubilerskich oraz naprawiania i przerabiania wyrobów złotniczych i jubilerskich. Ponadto kształcą się w zakresie projektowania komputerowego oraz uczą się czytać rysunki techniczne. Zgodnie z ustawą, szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie złotnik jubiler powinna mieć pracownię rysunku technicznego, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, stanowiska komputerowe dla uczniów oraz programy komputerowego wspomagania projektowania (Computer Aided Design).

W szkole musi się także znajdować pracownia złotniczo-jubilerska, wyposażona w: zestaw narzędzi do prac złotniczo-jubilerskich, przyrządy kontrolno-pomiarowe, materiały i sprzęt do badania własności stopów metali szlachetnych, próbki metali szlachetnych, skał, minerałów i kamieni jubilerskich, modele wyrobów złotniczo-jubilerskich i opraw kamieni jubilerskich, filmy dydaktyczne przedstawiające pracę maszyn i urządzeń do wykonywania prac złotniczo-jubilerskich, dokumentację techniczną i technologiczną wyrobów złotniczo-jubilerskich, tabele cech probierczych, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń wykorzystywanych w złotnictwie i jubilerstwie.

Opracowano na podstawie informacji MEN Karol Kulej