Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 01/2018 (id:162)
Ilość artykułów w dziale: 4
|
|
Sztuka najlepiej przedstawia piękno, a połączenie z kobiecą urodą to duet najbardziej pożądany. Z pasji tworzenia rzeczy pięknych projektantka Anna Samków stworzyła nową kolekcję inspirowaną figurami geometrycznymi – kołem i kwadratem.
Koło i Kwadrat łączy prostota form i wyrafinowana faktura biżuterii. Wyjściem do projektowania obu kolekcji była linia, dlatego też ich premiera odbyła się równolegle.
Kolekcja must have
W kolekcji Kwadrat linia staje się odcinkiem bądź figurą zamkniętą. Wyginana pod kątem, tworzy formy na pozór kanciaste, które mimo swego kształtu wygodnie i miękko układają się na ciele. Kolekcja Kwadrat to szeroki wybór pierścionków, kolczyków, naszyjników i bransoletek o różnych grubościach i wielkościach. Seria zawiera ascetyczne i minimalistyczne formy urzekające swą prostotą. Niektóre modele ozdobione zostały cyrkoniami, które swym blaskiem rozświetlają całe kompozycje. Z linii, w kolekcji Koło, uformowana została figura swym kształtem przypominająca koło.
Pozornie klasyczny, okrągły kształt został przełamany. Projektantka stworzyła falujące i iluzoryczne płaszczyzny. Kolekcja Koło to szeroki wybór pierścionków, kolczyków, naszyjników i bransoletek o organicznych kształtach, to także nieoczywista zabawa płaszczyznami, wykorzystująca intrygujące kropelki srebra na powierzchniach. – Każda stworzona forma ma swój początek i każda z nich ma swój czas ukończenia, ten czas to chwila, w której został wykonany ostatni ruch narzędziem, nadający ostateczny kształt powstałej rzeźbie. Zgodnie z tą myślą klasyczną nazwę produktu zastąpiłam podaniem godziny ukończenia pracy – mówi projektantka Anna Samków.
Srebro 925
Obie kolekcje wykonano ręcznie, ze srebra próby 925 (częściowo odzyskanego w trakcie recyclingu) lub srebra i mosiądzu pozłacanego 24-karatowym złotem. Te małe biżuteryjne rzeźby o nieregularnej strukturze zostały zaprojektowane z myślą o tym, by każda kobieta miała możliwość stworzenia własnego, a zarazem unikatowego połączenia. Biżuteria ANNA SAMKÓW wykonywana jest ręcznie z najlepszej jakości materiałów z dbałością o detale. Każdy przedmiot powstający w pracowni nosi cechy unikatu, pojedyncze egzemplarze mogą być jedynie do siebie podobne i tworzą limitowaną serię.
Anna Samków należy do Związku Artystów Polskiej Sztuki Użytkowej, stworzyła markę biżuterii artystycznej ANNA SAMKÓW. Artystka projektuje i własnoręcznie wykonuje autorską biżuterię ze srebra, złota, mosiądzu, naturalnych kamieni, pereł, kryształów i bursztynu. W swej twórczości porusza się między minimalizmem a bogactwem form i dodatków. Pracuje blisko natury, jest ona dla niej inspiracją, źródłem energii i pobudza wyobraźnię. W swoich pracach umieszcza kształty tworzone z użyciem materiałów organicznych, takich jak skórki z banana, płatki kwiatów, liście roślin, mchy i paprocie. Dzięki temu uzyskuje niepowtarzalne wzory. Wiele z tych naturalistycznych inspiracji pochodzi z dziecięcych wspomnień artystki, spacerów po lesie i rodzinnym ogrodzie.
Wszystkim zainteresowanym wzięciem udziału w tegorocznym Konkursie Złotnicznym organizowanym przez Galerię Sztuki w Legnicy zostało niewiele czasu. Termin nadsyłania prac upływa 3 kwietnia 2018 r.! W tym roku tematem konkursu jest ILUZJA. Konkurs ma charakter otwarty, zatem udział w nim mogą wziąć wszyscy twórcy i projektanci biżuterii, zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy.
Podstawowymi kryteriami decydującymi o kwalifikacji prac na wystawę są interpretacja tematu i wartość wypowiedzi artystycznej. Międzynarodowe jury oceni, zakwalifikuje i nagrodzi nadesłane prace w trakcie posiedzenia 11 i 12 kwietnia.
Kulminacja Festiwalu
Konkurs organizowany jest jako element Legnickiego Festiwalu Srebro 2018. Nazwiska laureatów zostaną ogłoszone podczas Kulminacji Festiwalu 18 i 19 maja. Udział w kulminacji będzie także okazją do uczestnictwa w wernisażach ponad 20 wystaw festiwalowych należących do znanych od lat cykli, takich jak J-Lab, Srebrne Szkoły, Sylwetki Twórców, Debiuty oraz kilku nowych projektów i licznych wydarzeń towarzyszących (m.in. happening, projekcja filmu, sesja popularnonaukowa, koncert). Oprócz wystawy głównej, czyli prezentacji prac zakwalifikowanych do konkursu, w tym roku Legnica gościć będzie wystawy kilku uznanych na arenie międzynarodowej projektantów: Ruudta Petersa, Kathariny Dettar, Alaina Roggemana, Andrzeja Jacyszyna, Jolanty i Andrzeja Kupniewskich.
Ponadto odbędą się: wystawy szkół biżuterii z Kairu (Egipt), Wilna (Litwa) i Hildesheim (Niemcy); prezentacja wspólnego projektu artystów czeskich i słowackich „Zone without borders” oraz wyjątkowa ekspozycja polskich projektantów zorganizowana z okazji 100-lecia niepodległości Polski. A to tylko niektóre z atrakcji czekających na uczestników i gości Festiwalu. Wystawy będzie można ogladać od 1 maja do 10 czerwca. Naprawdę warto skorzystać z tej niezwykłej okazji zobaczenia najlepszych i najnowszych osiągnięć twórców biżuterii z całego świata.
Tegoroczny temat
Tematem tegorocznego konkursu jest Iluzja. Jak czytamy w materiałach organizatora, jesteśmy z nią związani w nierozerwalnym splocie jak jing i jang. Nie sposób obejść się bez niej w codziennej rzeczywistości. Jest powszechnie stosowana i wykorzystywana w przeróżnych celach. Najczęściej jako środek, instrument, metoda, by zaskoczyć, zmanipulować, omamić, oszukać, a w końcu osiągnąć zamierzony efekt, konkretny cel. Niekoniecznie moralnie naganny. Iluzję można definiować na różne sposoby, lokalizować w różnych porządkach, od fizykalnego i estetycznego po psychospołeczny i polityczny.
Chociaż pozornie wywodzi się z neutralnego świata optyki, to w istocie zdaje się być ulotnym i ambiwalentnym filtrem, soczewką, witrażem między sacrum i profanum, nieuświadamianą przyczyną naszych triumfów i klęsk, źródłem piękna i koszmaru, przyjemności i bólu, prawdy i fałszu, miłości i samotności. Słowem – lekiem na całe zło, lecz często ze skutkami ubocznymi. Iluzja to paradoks, w którym zjawisko ze swej natury złudne, fałszywe i fikcyjne służy opisywaniu rzeczywistości realnej, uznawanej za jedyną prawdziwą.
A przecież już sama możliwość iluzji, stanowi zaproszenie do negacji rzeczywistości, do skorzystania z rzeczywistości alternatywnej. Iluzja stanowi zatem potwierdzenie, jak jesteśmy dwoiści i niejednoznaczni. I że – być może – nie da się zdefiniować człowieka bez pojęcia iluzji, złudnej wyobraźni, przekroczenia rzeczywistości. Iluzja, substytut spełnionych marzeń, ale zarazem duch sprawczy wszystkiego. Chociaż zwodzi, sprowadza na manowce, to potrafi być też twórcza i kreatywna, bo złudzenia inspirują i inicjują działania, zmuszają do konkretnych czynów. Iluzja to rodzaj atrakcyjnej, często ryzykownej gry i zabawy z innymi lub samym sobą. Rodzaj wyzwania, poszukiwania, zaprzeczenia, prowokacji i niezgody na znaną rzeczywistość.
Ale też lekarstwa i ucieczki od niej, żeby z innej perspektywy lepiej zrozumieć świat, „uleczyć duszę” lub tylko zaspokoić zapotrzebowanie na adrenalinę. Zdaje się być wszystkim, chociaż nie jest (?) Bogiem. Z tej nieokiełznanej potrzeby iluzji powstała sztuka, także biżuteria… Bo iluzja to blask, magia, olśnienie, fantazja, to emocje, pamięć i niewyczerpalne źródło opowieści, więc dlaczego nie mielibyśmy jej ulec i tym razem.
Materiały prasowe Galeria Sztuki w Legnicy
21 marca w gdańskim Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo rozpocznie się jubileuszowa, 25. edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif. To najważniejsza na świecie wystawa bursztynu i największa impreza jubilerska w Europie Środkowo-Wschodniej. Tu biznes spotyka się ze sztuką i nauką, tu rodzą się twórcze pomysły i idee, tu prezentowane są najnowsze trendy i technologie w jubilerskim designie. Punktem kulminacyjnym targów będzie jubileuszowa Gala Bursztynu i Mody Amber Look trends & styles 2018.
Amberif 2018 zgromadzi ponad 470 wystawców z 14 krajów: Austrii, Belgii, Chorwacji, Danii, Francji, Indii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Turcji, Wielkiej Brytanii, Włoch, USA i Polski. Swoją ofertę przedstawią zarówno małe pracownie, jak i duże firmy jubilerskie: producenci złotej i srebrnej biżuterii z bursztynem, a także z kamieniami kolorowymi i diamentami, importerzy zegarków, złotej i srebrnej biżuterii, producenci i importerzy maszyn, narzędzi oraz technologii złotniczych. W Galerii Projektantów organizowanej pod auspicjami Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych autorskie kolekcje zaprezentują eksperymentujący z materiałem i zaskakujący odważnymi skojarzeniami artyści. Tradycyjnie swoją premierę podczas targów będzie miała kolejna edycja publikacji autorstwa prof. Sławomira Fijałkowskiego „Trend Book 2018+”, systematyzująca aktualne trendy i motywy w biżuterii i wzornictwie.
Amberif Design Award
Po raz 22. rozstrzygnięty zostanie Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award. To jeden z najważniejszych polskich konkursów designerskich, doskonale znany w europejskim środowisku artystów o nieszablonowego podejścia do biżuterii. W tym roku kurator konkursu – Barbara Schmidt z Akademii Wzornictwa i Designu w Monachium – zaproponowała motto Serendipity – Uśmiech Losu, zapraszając do refleksji na ile wzajemne zależności między naturą, techniką i intuicją, mogą nas ponieść daleko poza granice rozumu, a przypadkowe spostrzeżenie może doprowadzić do zaskakujących odkryć. Konkurs ma charakter otwarty – udział biorą w nim projektanci, artyści, twórcy i studenci szkół artystycznych. Ich poszukiwania ocenia międzynarodowe jury. Nagrodzone prace będzie można oglądać na wystawie pokonkursowej podczas Targów Amberif 2018.
Sympozjum „Bursztyn. Nauka i Sztuka ”
Sympozjum „Bursztyn. Nauka i Sztuka” jest zwieńczeniem cyklu seminariów towarzyszących targom od pierwszej edycji. Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej, Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Historyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników zapraszają ponad 50 naukowców z różnych rejonów świata do otwartych dyskusji i wymiany doświadczeń w badaniu bursztynu.
Gala Bursztynu i Mody
y Amber Look trends & styles to crème de la crème Targów Amberif. Piękne kreacje, oszałamiająca biżuteria, specjalnie zaprojektowana na tę okazję scenografia, dbałość o każdy szczegół. W piątkowy wieczór w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim publiczność podziwiać będzie autorskie kreacje, przygotowane przez twórców mody i biżuterii. Podczas targów przyznawane są prestiżowe nagrody w konkursie Mercurius Gedanensis im. Bogdana Mirowskiego w Konkursie Mistrzostwa Jubilerskiego dla wystawców w kategorii wzornictwo – Grand Prix w formie statuetki ufundowanej przez wicepremiera, ministra rozwoju i finansów oraz w kategorii mistrzostwo jubilerskie – Złoty Medal prezesa Międzynarodowych Targów Gdańskich. Targi Amberif to także możliwość poznania laureatów Bursztynowego Rzemiosła, konkursu skierowanego do do złotników i młodych adeptów złotnictwa, organizowany przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W czasie tegorocznej edycji targów poznamy także Bursztynnika Roku oraz Amber Business Partnera – tytuły przyznawane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników osobom, które z bursztynem pracują, promują go, badają i kolekcjonują w sposób wykraczający poza ramy własnej firmy. Organizatorzy targów także przewidują nagrodę za najlepszy wzór prezentowany na targach. Bursztynowa Kula przyznawana jest przez studentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
„Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” to nazwa nowego projektu przeznaczonego dla sektora MŚP, realizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.
Na podstawie analiz trendów i potencjału wybranych rynków, Ministerstwo Rozwoju przygotowało listę 12 priorytetowych sektorów polskiej gospodarki, które mają największą szansę na globalny sukces. Za dziewięć programów promocji odpowiada PAIH, a wśród nich są: meble, moda polska (wraz z biżuterią), jachty i łodzie rekreacyjne, kosmetyki, sprzęt medyczny, biotechnologia i farmacja, budowa i wykańczanie budowli, maszyny i urządzenia, części samochodowe i lotnicze. Promocją pozostałych trzech – spożywczego, IT/ICT i usług prozdrowotnych – zajmują się odpowiednio: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PARP i Polska Organizacja Turystyczna. Udział w branżowych programach promocji umożliwi przedsiębiorcom ekspansję na nowe perspektywiczne rynki pozaunijne, często odległe i kosztowne. Na większości z tych rynków działania promocyjne polskich przedsiębiorców uzupełnione zostaną o działania informacyjne oraz medialne, które wzmocnią przekaz promocyjny.
Działania realizowane przez PAIH to m.in. budowa polskich stoisk narodowych na zagranicznych imprezach targowych, organizacja misji przyjazdowych dla przedsiębiorców i dziennikarzy zagranicznych oraz działania medialne. Za działania związane z udziałem przedsiębiorców w targach odpowiada PARP w granicach poddziałania 3.3.3 – „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand”. Promując Modę Polską, PAIH zorganizuje stoiska narodowe na 10 imprezach wystawienniczych w siedmiu krajach. Stoiska narodowe będą mieć charakter punktów informacyjnych prezentujących potencjał branży mody polskiej i biżuterii.
W założeniu stoiska mogą być miejscem spotkań dla przedstawicieli polskich firm i regionów, miejscem promocji Polski jako miejsca do inwestowania i pozyskiwania partnerów biznesowych. Na stoisku narodowym nie będą się wystawiali konkretni przedsiębiorcy, ale promowana będzie branża jako całość. Już dziś zapraszamy polskie firmy, które planują udział w targach objętych programem, do kontaktu z Polską Agencją Inwestycji i Handlu i odwiedzenia polskiego stoiska. Lista wydarzeń targowych dostępna jest na stronie internetowej poświęconej promocji Mody Polskiej: polish-fashion.com. Źródło: PAIH