Biżuteria modowa kupowana jest najczęściej przez młode kobiety od 16 do 40 roku życia. Polki kupują biżuterię sztuczną, gdyż z jednej strony jest ona modna, z drugiej natomiast pozwala im na zabawę swoim wizerunkiem.
Twórcy i importerzy biżuterii fashion oferują klientom stale nowe wzory. Wprowadzają kolekcje zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, akcesoria modowe oraz masę dodatków, którymi można dekorować telefon, torebkę czy laptop. Biżuteria modowa na stałe zagościła na polskim rynku jubilerskim, stąd też w każdym sezonie pojawiają się na nim nowi gracze, oferujący swoje kolekcje biżuterii. Sytuacja taka nie powinna dziwić, marża nakładana na biżuterię wynosi od 30 do 40 proc.
Butiki z biżuterią
Biżuterię fashion można kupić niemal wszędzie – w specjalistycznych, markowych butikach, w salonach odzieżowych, sklepach internetowych, a także na bazarkach czy w sklepach spożywczych. Ceny biżuterii modowej wahają się od 1 do kilkuset złotych. Jest to więc biżuteria, na którą stać każdego. Niemniej młode Polki najchętniej decydują się na zakupy o wartości średnio 100 złotych. Wybierają najmodniejsze wyroby biżuteryjne. Klientki chętnie kupują także akcesoria do ozdoby telefonów, torebek czy laptopów. Podkreślenia wymaga fakt, że im ciekawsze wzory biżuterii, tym chętniej kupowane są one przez klientów. W tym sezonie najmodniejsze są wzory ażurowe, delikatna biżuteria o wzorach koronkowych. Polki chętnie kupują bangles, czyli sztywne, najczęściej o okrągłym kształcie, bransolety. Bransolety wykonane są najczęściej ze stali szlachetniej, niejednokrotnie rodowane lub złocone. Klientki decydują się także na ażurowe przywieszki na bransoletki i łańcuszki.
Spersonalizowane pierścionki
Modne w tym sezonie są także obrączki modułowe, wykonane najczęściej ze stali szlachetnej. Obrączki oferowane są w wielu kolorach oraz kształtach. Można je dowolnie komponować ze sobą, tworząc własne komplety. Obrączki modułowe nosi się na jednym palcu, nakładając na siebie kilka sztuk. Wielkim powodzeniem cieszą się także pierścionki z wymiennymi kamieniami. Polki chętnie kupują pierścionek – bazę i kilka elementów wymiennych (kamieni), które mogą wymieniać w zależności od kreacji bądź humoru. Wkręcane do bazy elementy z cyrkonii, kamieni jubilerskich, stali, pereł czy kryształów Swarovskiego, cieszą się dużym zainteresowaniem. Biżuteria modułowa podbiła serca Polek. Wszystko wskazuje na to, że po fali zainteresowania spersonalizowanymi bransoletkami, przyszła kolej na pierścionki z wymiennymi oczkami.
Rynek biżuterii nazywanej powszechnie modową uległ ujednoliceniu. Niemal w każdym butiku z tym rodzajem biżuterii możemy znaleźć identyczne komplety ozdób. Moda wymusza na twórcach dostosowanie się do wymagań klientów i przygotowanie oferty, która spotka się z zainteresowaniem.
Biżuterię modową sprzedaje w dużej mierze marka. Logo firmy umieszczone na ozdobie sprawia, że jest ona pożądana przez Polaków.
Sezonowość kolekcji
Kolekcje biżuterii modowej zmieniają się z sezonu na sezon. W butikach biżuteryjnych na terenie całej Europy możemy znaleźć te same kolekcje biżuterii modowej. Wraz z pojawieniem się nowego trendu w modzie odzieżowej, pojawiają się ozdoby pełniące funkcję sezonowego must have. Klienci chętnie decydują się na ich zakup, gdyż jest to stosunkowo tani sposób, aby dostosować swoją garderobę do panujących w danym sezonie tendencji. Ozdoby stają się dodatkiem modowym i zaczynają w ten sposób funkcjonować. – Kolekcje biżuterii pojawiające się na polskim rynku jubilerskim są tymi samymi kolekcjami, które wprowadzane są do salonów odzieżowych w całej Europie – mówi Wiktor Porzęcicki, eksporter biżuterii. – Unifikacja biżuterii stała się faktem – dodaje. Firmy odzieżowe zdominowały rynek biżuterii, to one narzucają trendy panujące na rynku jubilerskim. Podkreślenia wymaga fakt, że biżuteria oferowana jako dodatek do odzieży, wykonana jest z niskiej jakości materiałów co się łączy z jej krótkotrwałością. – Biżuteria modowa wykonana jest z materiałów, które dość szybko się niszczą – mówi Wiktor Porzęcicki. – Jednak nikt nie oczekuje, że będzie ona służyła dłużej niż dwa, trzy miesiące. Można powiedzieć, że „aktualność” biżuterii nie przekłada się na jej jakość – dodaje. Klientom nie zależy na wartościowych ozdobach, chcą posiadać biżuterię modną, a jej jakość jest sprawą drugorzędną. Wybór biżuterii, jakiej dokonują klienci, determinowany jest przez markę danej biżuterii.
Logo na pierścionku
Jak podkreślają specjaliści, Polacy decydujący się na biżuterię modową wybierają najchętniej biżuterię sygnowaną logo znanej marki, i to zarówno jubilerskiej, jak i odzieżowej. Marka biżuterii ma ogromne znaczenie w procesie jej sprzedaży – im popularniejsza, tym lepiej. – Polacy chcą posiadać biżuterię modową produkowaną przez luksusowe marki odzieżowe, jednak nie zawsze mogą sobie na nią pozwolić, dlatego też zadawalają się biżuterią modową oferowaną przez ogólnodostępne, można powiedzieć masowe, domy odzieżowe – mówi Wiktor Porzęcicki. – Biżuteria znajdująca się w luksusowych butikach, tak jak biżuteria ze sklepów odzieżowych, współgra z kolekcjami odzieżowymi i jako taka pełni rolę doskonałego dodatku – dodaje. Należy pamiętać, że dla znacznej grupy klientów ważny jest symboliczny wymiar marki. To ze względu na niego decydują się na zakup danej biżuterii. Niematerialne atrybuty marki, czyli takie, za pomocą których wyraża się emocje, pozwalające się identyfikować z określoną grupą odniesienia, są jednym z najważniejszych kryteriów, którymi kierują się klienci kupujący biżuterię modową. Należy zauważyć, że jakość biżuterii czy materiały użyte do jej stworzenia stają się elementami drugoplanowymi, gdyż klienci decydujący się na zakup biżuterii sygnowanej logo luksusowej marki odzieżowej, nie chcą biżuterii wysokiej jakości, ale satysfakcję psychiczną, która pozwala na przynależność do pewnego rodzaju elity. Oczywiście nie wszystkich klientów stać na zakup biżuterii wprowadzanej na rynek przez luksusowe marki odzieżowe, dlatego też gros z nich decyduje się na zakup jej tańszych odpowiedników, które dostępne są w każdym sklepie z odzieżą.
Biżuteria modowa z butików
Nie można zapominać, że na polskim rynku pojawiło się także wiele firm jubilerskich, które wyspecjalizowały się w tworzeniu kolekcji biżuterii modowej. W ich kolekcjach możemy znaleźć odzwierciedlenie najnowszych trendów, a biżuteria przez nie oferowana sygnowana jest marką danej firmy. Aby odnieść sukces, firmy te inwestują w reklamę swoich produktów poprzez zakup powierzchni reklamowej w czasopismach kobiecych. Tą drogą starają się wykreować swoją markę w świadomości odbiorców i stworzyć swój wizerunek. – Trzeba zauważyć, że polska biżuteria modowa niezwykle rzadko jest biżuterią polską – mówi Wiktor Porzęcicki. – Najczęściej sprowadzana jest z Włoch, ale także z Chin i Turcji – dodaje. Właściciele sklepów z biżuterią modową najczęściej decydują się na zamawianie gotowych produktów i sprzedawanie ich w swoich salonach biżuteryjnych. Podkreślenia wymaga fakt, że coraz więcej marek biżuteryjnych samodzielnie projektuje swoje wyroby a ich wykonanie zleca najczęściej włoskim firmom jubilerskim. Tym samym budując swój wizerunek jako firmy luksusowej. – Ozdoby pojawiające się w butikach z biżuterią modową wykonane są najczęściej ze stali lub aluminium, materiałów, które nie powodują uczuleń i są dość wytrzymałe – mówi Wiktor Porzęcicki. – Część firm decyduje się na pozłacanie swoich wyrobów – dodaje. Biżuteria kupowana w salonach firmowych objęta jest gwarancją, co dodatkowo podnosi jej wartość w oczach klientów. Nie można jednak zapominać, że biżuteria modowa to biżuteria sezonowa, dlatego też kolekcje wymieniane są na bieżąco wraz z pojawianiem się nowych trendów.