Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 06/2014 (id:135)
Ilość artykułów w dziale: 11
|
|
Ogłoszony został temat 9. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem organizowany w ramach 22. Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF 2015. Tematem tegorocznego konkursu jest „Mimesis”.
Podkreślenia wymaga fakt, że nastąpiła zmiana kuratora konkursu Sławomira Fijałkowskiego zastąpiła Barbara Schmidt, wykładowca Akademii Designu na Wydziale Rzemiosła Artystycznego Monachium i Górnej Bawarii.
Mimesis
Temat tegorocznego konkursu zaskakuje. Mimesis tak Arystoteles określił próbę odkrycia najbardziej podstawowych zasad i sił, które nami powodują. Ludzkość wytwarza biżuterię od ponad 100 tys. lat. Czy pierwszy obiekt biżuteryjny był darem miłości, potwierdzeniem zwarcia pokoju, medium uzdrawiającym, wyznacznikiem tożsamości grupy, pamiątką, przedmiotem rytualnym, środkiem wymiany, czy oznaką wyjątkowości i podkreśleniem urody jednostki? W bardzo wczesnym okresie zaczęto wykorzystywać naturalny materiał, jakim jest bursztyn, którego inspirująca gama kolorystyczna, ekskluzywność i podatność na obróbkę stymulowały wytwórców, zapewniając ich pomysłom, pragnieniom i wartościom odpowiednią formę i materiał. Tworzyli więc oni trwałe symbole odkrywające ich świat wewnętrzny. Odkodowując dziś dawną biżuterię z bursztynem cofamy się do korzeni naszej historii i pochodzenia naszych wartości. Przyglądając się im jeszcze bliżej, widzimy, że wartości wyznawane przez człowieka niemal nie uległy zmianie z upływem dziejów: są tak elementarne jak naturalny bursztyn.
Zgłoszenia
Konkurs ma charakter otwarty. Swoje prace mogą zgłosić projektanci, artyści, twórcy i studenci szkół artystycznych. Warunkiem jest zastosowanie w projektach wyłącznie bursztynu naturalnego. Uczestnicy mają natomiast pełną swobodę co do wyboru pozostałych materiałów. Termin nadsyłania prac mija 9 lutego 2015 roku. Warto rozważyć udział w konkursie, gdyż jest o co walczyć, nagrodą główną ufundowaną przez Prezydenta Miasta Gdańska jest dziesięć tysięcy złotych.
Od 2 do 4 października odbywały się w Warszawie 15. jubileuszowe targi biżuterii i zegarków Złoto Srebro Czas. Swoje wyroby biżuteryjne oraz narzędzia jubilerskie, maszyny i opakowania zaprezentowało na nich ponad 300 wystawców z kraju i zagranicy.
Tegoroczne spotkanie branży zostało zdominowane przez wydarzenia związane z dwudziestopięcioleciem przemian na rynku współczesnej biżuterii. Projekt „25 na 25. Biżuteria czasu wolności”, w ramach którego zorganizowana została wystawa prac 25 wybranych twórców oraz przyznane wyróżnienia dla Projektanta, Popularyzatora i Organizatora 25-lecia była najważniejszym wydarzeniem targów. Targi dały także możliwość zapoznania się z tendencjami panującymi w modzie biżuteryjnej i zegarkowej w Polsce. Odwiedzający mieli możliwość zakupić srebrną i złotą biżuterię zdobioną kamieniami szlachetnymi, biżuterię designerską oraz autorską wykonaną przez polskich artystów złotników.
Imprezy towarzyszące
Jak podkreślają organizatorzy, jednym z czynników wspierających rozwój targów Złoto Srebro Czas jest program promocji branży jubilerskiej i bursztynniczej realizowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki przez konsorcjum „Bursztyn. Skarb Polski”. Targi Złoto Srebro Czas znajdują się na liście imprez rekomendowanych, co wpływa na wzrost liczby wystawców oraz zróżnicowanie oferty, a organizowane w ramach programu pokazy biżuteryjnej mody podnoszą atrakcyjność programu ramowego. 15. spotkanie branży obfitowało także w wiele wydarzeń mających na celu popularyzację wiedzy na temat biżuterii oraz zaprezentowanie polskiej sztuki złotniczej. Jednym z najważniejszych wydarzeń była wystawa „Imitacje kontra bursztyn”. Celem wystawy było przekazanie wiedzy na temat bursztynu. Na wystawie zaprezentowano eksponaty ze zbiorów własnych Muzeum Ziemi, gromadzone od wczesnych lat 50. XX wieku. Były to m.in. naturalne lub modyfikowane żywice subfosylne (np. kopal kolumbijski, nowozelandzki kopal kauri); tworzywa sztuczne (np. szkło, celuloid, żywice fenolowe, poliestry); bursztyn bałtycki prasowany z dodatkami mas plastycznych lub kopali; polibern (czyli okruchy bursztynu bałtyckiego zatopione w żywicach naturalnych albo sztucznych). Na ekspozycji znalazły się także surowiec oraz półfabrykaty i wyroby wykonane z zastępczego, najczęściej tańszego materiału, podobnego wyglądem do bursztynu, ale o innych właściwościach. Eksponaty pokazywane były z uwzględnieniem zalecanej do stosowania (choć nieobligatoryjnej) klasyfikacji Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. Zobaczymy więc bryłki i wyroby z bursztynu naturalnego, modyfikowanego (zielony, koniakowy, z łuskami), jak również wieloelementowe (łączony z innymi elementami) oraz z bursztynu prasowanego (rekonstruowanego). Podczas 15. edycji targów Złoto Srebro Czas ogłoszono również wyniki konkursu organizowanego przez Ogólnopolską Komisję Zegarmistrzowsko-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego oraz Międzynarodowe Centrum Targowe i Pracownię Sztuk Plastycznych Złoto i Srebro w Rzemiośle. Celem konkursu jest promowanie złotników i jubilerów oraz jakości i profesjonalizmu w sztuce złotniczej. Tematem tegorocznego konkursu w kategorii seniorzy było „Co mi w duszy gra”, a juniorzy musieli zmierzyć się z tematem „25 lat wolnej Polski”. Pierwsze nagrody otrzymał Jakub Śliwowski za pierścień „Dzień i noc” oraz Szymon Wesołowski za kompozycję „Cegiełka po cegiełce wykuta”. Drugie miejsce w kategorii wiekowej seniorów otrzymali ex aequo: Janusz Kowalski za wisior „Rakieta tenisowa” oraz Krzysztof Ziemba i Piotr Tomaszewski za wisior z opalami. W kategorii juniorów druga nagroda trafiła do Mirka Lemińskiego za srebrny wisior. Natomiast trzecie miejsce zostało przyznane ex aequo: Alicji Falkowskiej za naszyjnik „Znów orzeł w koronie” oraz Agnieszce Mroczkowskiej za kompozycję „Czas wolności”. 15. edycja targów Złoto Srebro Czas była także okazją do przyznania tytułu Złotnika Roku. W tym roku kapituła Medalu Świętego Eligiusza przyznała honorowy medal wraz z tytułem Złotnika Roku Michałowi Kłosokowi z Katowic za fachowość, aktywne uczestnictwo w promowaniu złotników i jubilerów oraz osiągnięcia w dziedzinie szkoleń adeptów sztuki złotniczej. Medal przyznaje kapituła w składzie przedstawicieli Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, Międzynarodowego Centrum Targowego, Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP oraz laureata poprzedniej edycji Medalu Św. Eligiusza. Dokonując wyboru spośród zgłoszonych z różnych regionów Polski kandydatów, kapituła bierze pod uwagę w szczególności osiągnięcia na polu działalności zawodowej i społecznej nominowanych osób oraz ich zaangażowanie i aktywność w działaniach samorządu rzemiosła, a także uczestnictwo w procesie edukacji zawodowej. Informacje o nominowanych kandydatach, zawarte w formularzach ankiet wraz z rekomendacjami, przekazały izby rzemieślnicze lub branżowe cechy.
Na polskim rynku jubilerskim pojawiła się nowa marka jubilerska Majorica. Firma powstała w 1890 roku w Barcelonie. W sklepach firmowych Majorica można kupić przede wszystkim perłową biżuterię, wykonaną zgodnie z najnowszym wzornictwem.
Firma zatrudnia ponad 300 pracowników. Produkcja sprzedawanej biżuterii odbywa się na Majorce, gdzie jubilerzy wdrażają do produkcji projekty. Biżuteria firmy Majorica charakteryzuję się wysoką jakością. A ponadstudwudziestoletnia tradycja sprawia, że oferuje swoim klientom ponadczasowe kolekcje biżuterii. Majorica zapewnia dziesięcioletnią gwarancję na wszystkie oferowane w salonach perły.
Na rynku zegarmistrzowskim, podobnie jak na rynku jubilerskim pojawiają się projektanci, którzy zachwycają odbiorców swoimi propozycjami. Jedną z takich firm jest marka Woodlans, która zajmuje się wytwarzaniem drewnianych zegarków.
Właściciel marki i jednocześnie projektant do wytworzenia zegarków używa drewna dębowego, które dodatkowo zabezpiecza woskiem pszczelim. Zegarki posiadają delikatne nieregularności związane z ręczną obróbką, z czasem ich kolor szlachetnieje. Sercem zegarków są mechanizmy Citizena i Casio.
7 grudnia w galerii BiżuBazaar w hotelu Sheraton w Warszawie odbyła się VI Doroczna Świąteczna Aukcja Luksusowej Biżuterii i Markowych Zegarków organizowana przez Dom Aukcyjny Jubiler 24.
Notowana na głównym rynku GPW spółka jubilerska, w ciągu trzech kwartałów 2014 r. wypracowała 274,5 mln zł skonsolidowanych przychodów oraz 18,4 mln zł zysku brutto ze sprzedaży. Oznacza to wzrost odpowiednio o 17,4 proc. i 71,8 proc. Zysk netto po wzroście o 10,3 proc. wyniósł 8 mln zł i był wyższy niż w całym 2013 r.
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r. widać poprawę w obu segmentach działalności grupy. Przychody ze sprzedaży segmentu surowców wzrosły o prawie 19 proc. do 265,5 mln zł, a zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 71 proc. do 15,6 mln zł. W segmencie wyrobów jubilerskich zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 80 proc. do 2,8 mln zł przy 9,1 mln zł przychodów. W tym czasie zysk EBITDA Grupy wyniósł 10,3 mln zł po wzroście o 19,3 proc. r/r. W samym trzecim kwartale przychody ze sprzedaży wyniosły 107 mln zł, zysk brutto 7,9 mln zł, zysk EBITDA 4 mln zł, a zysk netto 3,5 mln zł. Spółka konsekwentnie realizuje przyjętą strategię rozwoju własnej sieci sprzedaży oraz wzmocnienia marki BRIJU. Na koniec września spółka posiadała 10 salonów własnych, obecnie jest to już 12 salonów. W 2015 r. sieć sprzedaży powiększy się do ok. 40 sklepów pod marką BRIJU.
Targi sztuki i designu Art Sfera to cykliczne spotkania, które od dwóch lat prezentują twórczość projektantów związanych z designem, modą, sztuką, biżuterią. Odbędą się one 20-21 grudnia w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich przy ul. Brackiej 25 w Warszawie.
Czwarta edycja Art Sfery odbędzie się w najgorętszym, świątecznym czasie zakupowym. Dom Towarowy Braci Jabłkowskich wypełni się ponad 100 stoiskami z modą, biżuterią, torbami, akcesoriami wyposażenia wnętrz, zabawkami, książkami.
15 października w budynku Zespołu Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie odbyło się oficjalne otwarcie szkoły po modernizacji. W uroczystościach wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z podsekretarz stanu Moniką Smoleń na czele, przedstawiciele Centrum Edukacji Artystycznej, a także wielu sympatyków placówki.
W Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie jako jeden z trzech przedmiotów kierunkowych prowadzone jest złotnictwo. Jest to jedna z nielicznych szkół w Polsce, która uczy młodzież zawodu złotnika. Po przebudowie szkoła zyskała nowe urządzenia, a co za tym idzie nowe możliwości kształcenia. Pracownie złotnicze wyposażone są w dwadzieścia nowoczesnych stanowisk pracy , odlewnię, walcarki, bębny polerskie, suszarki do biżuterii, grawerkę komputerową, emaliernię, zgrzewarkę punktową, palnik wodorotlenowy i wiele innych. Oprócz tego pracownia zbogaciła się o pracownię projektowania 3D. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu uczniowie będą zdobywać wiedzę, która potrzebna jest w odnalezieniu się na dzisiejszym rynku pracy.
Współpraca ze środowiskiem akademickim
Przyszli złotnicy wykonują prace na poszczególnych etapach nauki, czego zwieńczeniem jest obrona dyplomu. Absolwenci Zespołu Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego często kontynuują naukę na uczelniach wyższych, m. in. Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Obronie dyplomu towarzyszą przedstawiciele wyższej uczelni przyznając wyróżnienia. Szkoła ściśle współpracuje ze Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych, zrzeszającym najlepszych projektantów w Polsce, a także z wydawnictwami i portalami branży złotniczej. Szkoła wystawia się na targach Amberif w Gdańsku, Złoto Srebro Czas w Warszawie i Jubinale w Krakowie. Sekcja złotnicza bierze udział w wystawach organizowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także w konkursach organizowanych przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą, w których zdobywa liczne nagrody.
Pod koniec listopada odbyła się premiera nowego modelu zegarka Atlantic. Worldmaster Diver to pierwszy w historii marki czasomierz, który posiada zintegrowany z kopertą karbonowy pasek.
Czasomierz charakteryzuje mocny, męski design. Został on osiągnięty dzięki użyciu dużej koperty w rozmiarze 44 mm, wykonanej ze stali szlachetnej 316L. Tarczę ochrania wypukłe szafirowe szkiełko z jednostronną powłoką antyrefleksyjną, która redukuje refleksy świetlne, dzięki czemu, widoczne na cyferblacie indeksy są bardzo czytelne.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników zmieniło swoją siedzibę i już od stycznia otworzy swoje podwoje przy ul. Warzywniczej 1 w centrum Gdańska.
W nowej siedzibie będzie możliwość prowadzenia galerii prac członków MSB, laboratorium bursztynu z dyżurem rzeczoznawców a także będzie to miejsce, gdzie można będzie kompleksowo zaopatrzyć się w informacje o bursztynie, publikacje wydawane przez MSB – książki, ulotki, filmy i plakaty oraz inne o tematyce bursztynowej.
Luksusowa firma Montblanc po raz pierwszy w historii włącza do swojej ofert instrumenty do pisania po ekranie dotykowym. Elegancja i dziedzictwo produktów Montblanc, jakimi są e-Starwalker i Pix Pen, doskonale uzupełnia najnowszą technologię Galaxy Note 4.
We wrześniu firma Montblanc, najbardziej znana marka w świecie eleganckich artykułów piśmienniczych i wyrobów skórzanych, poinformowała o wprowadzeniu na rynek serii produktów, rozpoczynającej współpracę z globalnym liderem w dziedzinie technologii mobilnych, firmą Samsung Electronics. Kolekcja oferuje akcesoria, które doskonale uzupełniają Galaxy Note 4, nowe urządzenie podnoszące status kultowego już Galaxy Note. Kunszt marki Montblanc spotyka się z przełomową, innowacyjną technologią firmy Samsung. Ekskluzywna kolekcja to doskonałe połączenie zaawansowanego know-how Samsunga z najnowszymi instrumentami piśmienniczymi Montblanc: Pix Pen i e-Starwalker.