Zakwalifikowanie branży jubilerskiej i bursztynniczej do elitarnej grupy tych dziedzin gospodarki, które powinny stać się wizytówką Polski, stwarza niepowtarzalną okazję dla wszystkich przedstawicieli branży. Polskie wyroby z bursztynu i kruszców szlachetnych, od dawna znane i cenione zagranicą, mają teraz szansę stać się polską specjalnością eksportową.
W kwietniu 2012 roku zawarto umowę na realizację programu promocji branży jubilersko-bursztynniczej. Program promocji obejmuje okres od 1 lipca 2012 r. do 30 czerwca 2015 r., a działania promujące organizowane będą na terenie Polski, Niemiec, Włoch, Stanów Zjednoczonych oraz Chin. Podstawowym celem tego programu jest wykreowanie nowych, silnych marek, które będą rozpoznawalne na świecie i pozytywnie kojarzone z Polską jako krajem pochodzenia. Branżowy program promocji składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zwana Komponentem A, obejmuje promocję konkretnych produktów, usług i przedsiębiorców reprezentujących branżę jubilersko-bursztynniczą. Drugą częścią programu są działania promujące branżę jubilersko-bursztynniczą jako całość a efekt tych działań ma być odczuwalny dla wszystkich przedsiębiorców skupionych w branży. Koszty organizacji działań promujących branże są finansowane w całości przez ministra gospodarki. Ta część programu to tzw. Komponent B.
Komponent A
W ramach pierwszej części programu przewidziana jest organizacja trzykrotnego udziału grupy przedsiębiorców reprezentujących branżę w imprezach targowo -wystawienniczych. Liczebność grupy zależy od imprezy. Na targach „Inhorgenta Europe” w Monachium, „Amberif” i „Ambermart” w Gdańsku oraz „Złoto Srebro Czas” w Warszawie programem promocji objętych będzie minimum 10 polskich przedsiębiorców. W imprezach targowych „Vincenza Oro” w Vincenza, „JCK” w Las Vegas, „Gem Show” w Tucson czy Hong Kong Jewellery Show w Hong Kongu może uczestniczyć minimum 5 firm. W przypadku imprez targowo-wystawienniczych organizowanych zagranicą uczestnicy mogą liczyć na najem powierzchni targowej, opracowanie projektu stoisk, ich wykonanie, zapewnienie standardowego wyposażenia oraz kontakt z organizatorem targów w celu sprawnego montażu, funkcjonowania i demontażu stoisk. Na każdym ze stoisk prowadzona będzie prezentacja produktów producenta. Stoiska polskich wystawców zostaną zaprojektowane zgodnie z wymogami programu i organizatora targów oraz dostosowane do potrzeb klientów. Każde będzie objęte ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej na kwotę min. 50 tysięcy złotych. Ponadto, uczestnicy targów mogą liczyć na zakwaterowanie i transport na terenie miejscowości, w której odbywa się impreza, organizację transportu eksponatów wystawienniczych, wpisanie przedsiębiorcy do katalogu targowego oraz pokrycie kosztów opłaty rejestracyjnej. Zainteresowani przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy tłumacza. Imprezy targowo-wystawiennicze objęte programem promocji są ważnym miejscem spotkań przedstawicieli branży jubilersko-bursztynniczej z całego świata z potencjalnymi klientami. Przyjęta w ramach programu koncepcja promocji pozwala na szerokie zaprezentowanie polskich wyrobów jubilerskich i bursztynniczych oraz przekazanie informacji, których typowa reklama konsumencka nie jest w stanie zapewnić. Na każdej z wymienionych imprez targowo-wystawienniczych będzie również przygotowana wspólna powierzchnia wystawiennicza promująca branżę jubilersko- bursztynniczą jako całość. Prezentowany w spójny sposób szeroki asortyment wyrobów ma na celu pokazanie dokonań polskich producentów i utrwalenie w świadomości odbiorców walorów artystycznych i jakościowych polskiej biżuterii. W przyjętym programie promocji przewidziana jest organizacja pokazu produktów branży jubilerskobursztynniczej. Pokazy te będą organizowane podczas imprez krajowych: „Amberif”, „Ambermart” oraz „Złoto Srebro Czas”.
Wizyty studyjne
Równie atrakcyjne z punktu widzenia promocji branży jako całości zapowiadają się imprezy organizowane w ramach tzw. Komponentu B. Będą to m.in. konferencje dla przedstawicieli branży bursztynniczej czy wizyty studyjne typu study tours dla dziennikarzy zagranicznych reprezentujących branżowe media z ich ojczystych krajów, zagranicznych kontrahentów oraz przedstawicieli sieci handlowych z Niemiec, Włoch, Stanów Zjednoczonych i Chin. Planowana w programie promocji konferencja odbędzie się 22-23 marca 2013 podczas imprezy targowej „Amberiff 2013”. Ma w niej wziąć udział minimum 100 osób, z czego około połowa będą to goście zagraniczni reprezentujący branżę bursztynniczą lub środowiska naukowe związane z geologią, archeologią, wzornictwem. Zamierzeniem organizatorów jest popularyzacja wiedzy o bursztynie oraz zacieśnienie współpracy między środowiskiem biznesowym i naukowym. Celem organizowanych wizyt studyjnych dziennikarzy zagranicznych jest dotarcie z informacją o polskich wyrobach jubilerskich i bursztynniczych oraz ich producentach do zagranicznych klientów. W ramach study tours planowane jest zwiedzanie wybranych imprez targowych (Amberiff 2013 oraz Złoto Srebro Czas 2014), udział w pokazie produktów, spotkanie z grupą przedsiębiorców oraz zwiedzanie wystawy lub muzeum związanego z polską sztuką jubilerską (np. Muzeum Bursztynu w Gdańsku). Działania te, skierowane do zagranicznych klientów i partnerów biznesowych pozwolą na zaprezentowanie walorów artystycznych i jakościowych polskiej biżuterii i wyrobów z bursztynu co powinno przynieść pożądaną szerszą obecność na zagranicznych rynkach.
24 imprezy promocyjne
Działania promujące polską branżę jubilersko- bursztynniczą finansowane przez ministra gospodarki będą się odbywać podczas każdej imprezy targowo-wystawienniczej objętej finansowaniem w ramach Komponentu A. Takich prezentacji do czerwca 2015 r. odbędzie się 24. Będą polegać na przygotowaniu i obsłudze stoiska informacyjno-promocyjnego oraz prezentację materiałów promocyjnych. Stoiska będą ulokowane blisko wejść do hal wystawienniczych tak, aby już na początku zainteresować i zachęcić odwiedzających do obejrzenia wystawianych produktów i nawiązania bezpośrednich kontaktów z producentami i wystawcami. W przypadku imprez odbywających się za granicą Polski, obok materiałów informacyjnych dostępnych podczas imprez targowych, planuje się umieszczenie publikacji w prasie konsumenckiej o zasięgu ogólnokrajowym. Pozwoli to na wyjście z informacją o polskich produktach poza krąg odbiorców branżowych i zainteresowanie potencjalnych klientów atrakcyjnym wzornictwem polskiej biżuterii. Dodatkowymi działaniami promującymi polską markę są również Międzynarodowe Warsztaty Bursztynnicze. W ramach warsztatów do Gdańska przybędzie 10 światowej klasy projektantów biżuterii (2 razy w ciągu 2 lat po 5 osób). Będą to artyściprojektanci, którzy w swojej twórczości zetkną się po raz pierwszy z bursztynem jako kamieniem jubilerskim. Przez pięć dni będą poznawać tajniki zawodu bursztynnika a ich znane nazwiska przyciągną zainteresowanie mediów. W Warsztatach wezmą również udział studenci IV i V roku Pracowni Projektowania Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wykonane przez nich wyroby będą prezentowane na stoisku promocyjnym. Łączna wartość środków unijnych przewidziana do wykorzystania w programie promocji dla branży jubilersko-bursztynniczej wynosi 6 mln 750 tysięcy złotych. Wielkość pomocy nie może przekroczyć 75 proc. poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą na udział w jednym branżowym programie promocji. Wszystkie informacje dotyczące realizacji programu promocji branży jubilersko-bursztynniczej można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki.