Właściciele salonów jubilerskich niechętnie decydują się na zamawianie do swoich sklepów tzw. biżuterii modowej. Wychodzą z założenia, że w salonach jubilerskich powinna znajdować się biżuteria wykonana jedynie z metali szlachetnych, a kosztowności wykonane z materiałów nieszlachetnych nie powinny znajdować się w asortymencie.
Jednak nie można zapominać, że „biżuteria modowa” to nie tylko niskiej jakości ozdoby, ale także dzieła wykonane przez artystów, którzy tworzą biżuterię modną i odpowiadającą oczekiwaniom klientów.
Eksperymenty z materiałem
Projektanci biżuterii wykorzystują niemal każdy rodzaj materiału w swojej biżuterii. Tworzą nie tylko ze złota czy srebra, ale także z plastiku, drewna czy tkaniny. Przełamują obowiązujące tendencje i starają się zaskakiwać klientów niecodziennymi rozwiązaniami. Ich biżuterię można znaleźć przede wszystkim w coraz liczniej pojawiających się na polskim rynku jubilerskim galeriach z biżuterią autorską. Klienci pojawiający się w tych punktach zainteresowani są kupnem nietuzinkowej biżuterii, która będzie podkreślała osobowość osoby ją noszącej. – Klienci zainteresowani są kupnem biżuterii, która umożliwi wyeksponowanie ich niepowtarzalnego stylu – mówi Karolina Pszonikowska, specjalistka ds. marketingu. – Coraz więcej osób decyduje się na kupno biżuterii autorskiej, która nie musi być wykonana z metali szlachetnych zamiast biżuterii masowej, którą można znaleźć niemal wszędzie – dodaje. Moda na posiadanie autorskich kolekcji biżuterii do naszego kraju jeszcze nie dotarła, jednak specjaliści od rynku jubilerskiego zauważają, że w najbliższej przyszłości biżuteria wykonana przez projektantów będzie cieszyła się coraz większym zainteresowaniem kupujących. – Klienci szukają oryginalnych dodatków, które nie tylko będą doskonałym uzupełnieniem kreacji ale także działem sztuki – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Nie można zapominać, że biżuteria wykonana według autorskich projektów, ale z niecodziennych materiałów cały czas jest w Polsce tańsza niż biżuteria stworzona z metali szlachetnych – dodaje. Klienci w naszym kraju przywiązują dużą wagę do materiału z jakiego jest wykonana. – W Polsce klienci nie decydują się na zakup biżuterii wykonanej jednego z najlepszych naszych projektantów, jeśli jej cena porównywalna jest z ceną biżuterii stworzonej z metali szlachetnych – mówi Karolina Pszonikowska. Polscy klienci traktują kupno biżuterii złotej jako lokatę kapitału bądź pamiątkę rodzinną, natomiast biżuteria wykonana z materiałów mniej trwałych, stanowi dla nich ciekawą ozdobę.
Biżuteria autorska u jubilera
Niemniej nie można zapominać, że biżuteria autorska cieszy się coraz większym zainteresowaniem kupujących. Warto także zauważyć, że klienci zainteresowani jej kupnem stają się coraz bardziej wymagający i nie zadawalają się biżuterią artystyczną, która oferowana jest niemal wszędzie. – Biżuteria „składakowa”, nawleczone na druciki koraliki czy tanie plastikowe dodatki powoli nudzą się klientkom w Polsce – mówi Karolina Pszonikowska. – Polki nie chcą posiadać ozdób, które można zobaczyć na każdym straganie z „błyskotkami”. Szukają swojego stylu – dodaje. Paradoksalnie wpływ na zwiększone zainteresowanie biżuterią nietuzinkową ma moda na tanią biżuterię. Klientki bowiem na fali zainteresowania biżuterią zaczęły poszukiwać ozdób, które będą niecodzienne, ale także będą wpisywały się w najnowsze trendy modowe. – Niestety nie można mówić o masowym zainteresowaniu klientów biżuterią autorską, jednak powoli dostrzegalny jest wzrost w jej sprzedaży – mówi Marek Nowotnik. – Jednak na znaczny wzrost jej popularności przyjdzie nam jeszcze poczekać – dodaje. Warto zauważyć, że wzrost zainteresowania biżuterią autorską wykorzystują duże sieci jubilerskie, które wprowadzają do swoich salonów autorskie kolekcje biżuterii, która coraz częściej nie jest wykonywana z metali szlachetnych. W kolekcjach pojawia się modny ostatnio len, rzemienie, skóra czy drewno. Można także znaleźć biżuterię, do której stworzenia wykorzystano plastik czy szkło. Biżuteria taka cieszy się w dużych, sieciowych salonach jubilerskich coraz większym zainteresowaniem. – Wpływ na taki stan rzeczy ma z jednej strony cena oferowanej biżuterii, która zazwyczaj jest nieco niższa niż biżuterii wykonanej ze srebra – mówi Karolina Pszonikowska. – Z drugiej strony fakt, że „inna” biżuteria jest modna – dodaje.
Niecodzienny asortyment
Właściciele mniejszych salonów jubilerskich niezwykle rzadko decydują się jednak na zamawianie do swoich punktów kolekcji biżuterii autorskiej. W swoich salonach mają zazwyczaj biżuterię wykonaną tylko z metali szlachetnych często inkrustowanych kamieniami. Biżuteria autorska znajduje się w nich sporadycznie. Właściciele salonów jubilerskich uważają, że w ich sklepach powinna znajdować się biżuteria wykonana tylko z metali szlachetnych. – W salonach jubilerskich rzadko można znaleźć autorską kolekcję biżuterii wykonaną z drewna czy plastiku – mówi Marek Nowotnik. – Jubilerzy obawiają się, że umieszczenie takiego rodzaju zmniejszy ich zyski ze sprzedaży „klasycznej” biżuterii – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich może jednak powinni zastanowić się nad zamówieniem do swoich sklepów modnej biżuterii autorskiej. Wysokiej klasy biżuteria sprawi bowiem, że obroty w ich punktach będą wyższe a klienci będą znacznie częściej pojawiać się w sklepach. Najbezpieczniejszym sposobem na pozyskanie do swoich salonów biżuterii autorskiej jest nawiązanie bezpośredniej współpracy z projektantami biżuterii. Umieszczanie bowiem autorskich kolekcji projektantów może przynieść obopólne korzyści. Z jednej strony właściciele salonów jubilerskich mogą liczyć na pojawianie się w ich sklepach klientów szukających oryginalnej biżuterii, która otrzyma rekomendację salonu jubilerskiego, z drugiej strony projektanci będą mieli okazję ukazać swoje najnowsze kolekcje biżuterii. Umieszczenie biżuterii autorskiej w salonie jubilerskim może spowodować, że biżuteria będzie cieszyła się coraz większym zainteresowaniem kupujących. Właściciele salonów jubilerskich powinni bowiem pamiętać, że oferowanie klientom wysokiej jakości biżuterii wykonanej z drewna, tkaniny czy szkła może nie tylko przełożyć się na wzrost sprzedaży w ich punkcie, ale także na wzmocnieniu pozycji na rynku jubilerskim.