Artykuły z działu

Przeglądasz dział SKLEP (id:43)
w numerze 04/2010 (id:86)

Ilość artykułów w dziale: 1

Kliknij i kup

W internecie można znaleźć niemal wszystko. Większość tradycyjnych sklepów oferuje klientom swoje produkty za pośrednictwem sieci. Polska branża jubilerska również bardzo dynamicznie rozwija swój handel za pośrednictwem stron internetowych.

Jednak sprzedaż biżuterii w sieci to nie tylko plusy wynikające ze zwiększenia grona klientów, ale także problemy, z którymi każdy decydujący się na taką formę prowadzenia działalności musi się liczyć.

Sprzedaż on-line

Według najnowszych badań Gemiusa e-sklepy w Polsce osiągną w tym roku obroty przekraczające 15 mld zł. Zyski ze sprzedaży internetowej z roku na rok, niezależnie od sektora, którego dotyczą, rosną. Wielu konsumentów rezygnuje z tradycyjnej formy robienia zakupów na rzecz zawierania transakcji dokonywanych za pośrednictwem sieci. Na polskich stronach internetowych pojawia się także coraz więcej sklepów oferujących sprzedaż biżuterii przy pomocy komputera. – Internetowa sprzedaż jest obecnie najszybciej rozwijającą się gałęzią handlu – mówi Marek Nowotnik, ekonomista, teoretyk biznesu. – Otwarcie sklepu internetowego nie wiąże się z wielkimi kosztami, natomiast znacznie ułatwia dotarcie do klienta w każdym zakątku naszego kraju – dodaje. Dzięki posiadaniu swojej strony internetowej, za pośrednictwem której można dokonywać zakupów biżuterii, jubilerzy mogą trafić ze swoją ofertą niemal do każdego i znacznie rozszerzyć krąg swoich klientów. Jednak sprzedaż on-line to nie tylko same korzyści. Otwarcie sklepu internetowego może pociągnąć sporo komplikacji, na które, decydując się na takie rozwiązanie, powinniśmy być gotowi. – Dużym utrudnieniem przy prowadzeniu sklepu internetowego jest stale rosnąca konkurencja, która wymusza ciągłe zmiany i dostosowywanie swojego asortymentu do potrzeb klientów – mówi Marek Nowotnik. – Kolejnym problemem są sposoby rozliczenia podatku – dodaje. Sposób zapłaty za towar Zanim właściciele salonów jubilerskich zdecydują się na zaoferowanie swoim klientom możliwości kupna biżuterii za pośrednictwem sieci, powinni zdać sobie sprawę, że będą musieli rozliczać swoją działalność tak, aby nie popaść w konflikt z fiskusem. – Najwięcej problemów dostarcza sprzedawcom sposób rozliczania podatku VAT – mówi Marek Nowotnik. – W przypadku sprzedaży internetowej mamy do czynienia najczęściej ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju, a taka sytuacja powoduje, że istnieją dwa różne sposoby regulowania należności za zakupiony towar – dodaje. Kupiony przez internet towar wysyłany jest do nabywcy albo za zaliczeniem pocztowym, albo gdy nabywca dokona przedpłaty, na jego rachunek bankowy. Warto zauważyć, że jeżeli sprzedawca wysyła towar, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru zamawiającemu. Najczęściej jednak formą zapłaty za towar wysyłany do nabywcy jest zaliczenie pocztowe. W tym przypadku sprzedawca wysyła zamówione towary nabywcy przez pocztę czy firmę kurierską, które dostarczają nabywcy towary, pobierając od niego zapłatę w gotówce. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty za towar, czyli wpływu należności do sprzedawcy.


Kasa fiskalna w sklepie internetowym

Według polskiego prawa każdy, kto prowadzi sprzedaż określonych towarów bądź usług, zobowiązany jest do posiadania kasy fiskalnej, która rejestruje każdą dokonaną transakcję. Warto zauważyć, że niektóre grupy podatników są jednak z tego obowiązku zwolnione. Na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 19 grudnia 2008 roku z obowiązku ewidencjonowania zakupów zwolnione są podmioty, które w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 40 000 złotych. A także z obowiązku ewidencjonowania zwolniona jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących t r a n s a k c j ę j e d n o z n a c z n i e wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed 1 lipca 2008 roku.


Stale rosnąca konkurencja

Polski rynek sprzedaży internetowej bardzo szybko się rozrasta. Niemal każdego dnia pojawiają się nowe sklepy oferujące swoim klientom biżuterię za pośrednictwem sieci. Każdy, kto zdecyduje się na założenie swojego sklepu internetowego, musi liczyć się z faktem, że będzie stale konkurował o zainteresowanie klientów z innymi podmiotami prowadzącymi sprzedaż internetową. – Sprzedaż biżuterii przez internet łączy się ze znacznym obniżeniem kosztów stałych – mówi Michał Kaczmarski, właściciel sklepu internetowego. – Nie posiadam tradycyjnego sklepu, wszystkie moje transakcje dokonywane są za pośrednictwem sieci i dlatego też moja oferta musi być stale uaktualniana i coraz atrakcyjniejsza dla klientów – dodaje. Warto podkreślić, że konkurencja, która wymusza na producentach i sprzedawcach ciągłe zmiany pozwalające na pozyskiwanie coraz to nowych klientów. Sklepy internetowe muszą znacznie częściej niż ich tradycyjne odpowiedniki wprowadzać do swojego asortymentu nowe kolekcje i wszelkiego rodzaju promocje.

Salon jubilerski w sieci

Decydując się na prowadzenie sprzedaży biżuterii za pośrednictwem sieci, należy dokładnie przeanalizować wszystkie wady i zalety takiego rozwiązania. Dzięki posiadaniu swojego sklepu internetowego każdy właściciel sklepu jubilerskiego może liczyć na znacznie większe zyski. Na całym świecie, szczególnie w dobie kryzysu finansowego, wielu jubilerów zdecydowało się na zamieszczenie swojej oferty w sieci, dzięki czemu uniknęli bankructwa. Jednak posiadanie sklepu on-line to także obowiązki prawne, które nałożył na sprzedających ustawodawca, i ciągła walka o zainteresowanie klienta. Warto dodać, że niezależnie, czy zdecydujemy się na sprzedaż biżuterii w e-sklepach, należy zastanowić się nad zawieszeniem swojej strony internetowej, na której każdy mógłby zapoznać się z asortymentem, jakim dysponujemy. Posiadanie własnej strony zamieszczonej w sieci to także dodatkowa reklama, która może przełożyć się na wzrost sprzedaży biżuterii wśród obecnych i przyszłych klientów.