Teoretycznie w polskim prawodawstwie brak jest przepisu, który obligatoryjnie nakazywałby wszystkim przedsiębiorcom posiadanie rachunku bankowego, jednak w praktyce trudno sobie wyobrazić firmę prowadzącą działalność gospodarczą bez rachunku bankowego.
W dzisiejszych realiach gospodarczych konto firmowe jest podstawowym elementem prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że głównym powodem posiadania konta firmowego jest usprawnienie zarządzania finansami firmy i utrzymanie jej płynności finansowej.
Działalność za pośrednictwem
rachunku
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wprawdzie nie nakłada na wszystkich przedsiębiorców obowiązku posiadania rachunku bankowego, jednakże funkcjonowanie bez niego może być w praktyce bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. Zgodnie z art. 22 ustawy część rozliczeń dotyczących prowadzonej działalności gospodarczej może być dokonywana wyłącznie za pośrednictwem rachunku. Dotyczy to sytuacji gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca lub gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza określone limity (obecnie 15.000 euro wg kursu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego transakcję). Pozostałe przepisy obligują przedsiębiorców do regulowania swoich zobowiązań w formie przelewu, nie precyzując z jakiego konta. Dotyczy to składek przekazywanych przez płatnika do ZUS oraz zapłaty wszystkich związanych z działalnością gospodarczą podatków. Ponieważ konta firmowe są zazwyczaj związane z przedsiębiorstwem przez długie lata działalności firmy, wybór banku i rodzaju rachunku nie jest błahą sprawą.
Oczekiwania względem banku
Trzeba zastanowić się nad konkretnymi potrzebami i oczekiwaniami, jakie stawiamy przed bankiem, w którym zamierzamy otworzyć rachunek. Zupełnie inne oczekiwania ma bowiem osoba prowadząca prostą działalność gospodarczą, a zupełnie inne duża spółka prowadząca liczne operacje handlu zagranicznego. Oczywiście zawsze można zmienić bank prowadzący rachunek, jednak rodzi to dużo problemów oraz komplikacji. Wybierając bank, musimy przede wszystkim zastanowić się, ile i jakiego rodzaju operacji będziemy dokonywać w najbliższej przyszłości. Każdy bank ma pewien pakiet usług standardowych, które dostępne są również u konkurentów. Gdyby korzystanie z rachunku sprowadzało się wyłącznie do podstawowych usług (przelewy, wpłaty, wypłaty), można byłoby dokonać wyboru banku na podstawie porównania opłat i prowizji pobieranych za te usługi. Różnice w kosztach prowadzenia i obsługi rachunku mogą być znaczne. Dlatego warto dokładnie sprawdzić tabele prowizji i opłat – czy nie ma gdzieś ukrytych niemiłych niespodzianek.
Usługi dodatkowe
Poza ofertą podstawowych usług bankowych dla przedsiębiorcy istotne są usługi dodatkowe. Dlatego warto wiedzieć, czy będąc klientem banku, będziemy mogli skorzystać na specjalnych warunkach także z innych instrumentów finansowych, np. kredyt w rachunku bieżącym, leasing, kredyt obrotowy czy inwestycyjny. Trudno obecnie wyobrazić sobie prowadzenie własnego przedsiębiorstwa bez wykorzystania internetu. Nie bez znaczenia przy wyborze banku będzie zatem dostępność i jakość usług internetowych. Oferowane przez banki możliwości wykonywania przelewów oraz duża liczba dodatkowych narzędzi udostępnianych w serwisach internetowych pozwalają na ograniczenie kosztów i efektywniejsze zarządzanie czasem.
Troska banku o klienta
Nic więc dziwnego, że banki, chcąc zdobyć lojalność coraz bardziej wymagających klientów korzystających z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, integrują usługi finansowe, wprowadzają nowe funkcjonalności i nową jakość obsługi. Coraz częściej proponują przedsiębiorcom pakiety produktów i usług bankowych stanowiące kompleksową ofertę w zakresie zarządzania środkami finansowymi, finansowania i obsługi transakcji handlowych oraz finansowania bieżącej i inwestycyjnej działalności przedsiębiorstw.
Mogłoby się zatem wydawać, że dylemat dotyczący wyboru przez firmę właściwego banku do obsługi finansowej prowadzonej działalności praktycznie nie istnieje. Tymczasem praktyka gospodarcza zdaje się temu przeczyć. O różnorodności i konkurencyjności oferty banków świadczy prezentowane w tabeli krótkie porównanie dostępnych na rynku produktów i usług bankowych. Ale w dużej mierze będzie to również kwestia subiektywnych odczuć każdej z firm stających przed takim wyborem. Warto pamiętać, że wybór banku będzie trochę rutyną, a trochę sztuką.