Na polskim rynku jubilerskim pojawia się coraz więcej firm, których podstawowym celem działalności jest spełnienie oczekiwań właścicieli salonów jubilerskich. Dbają one o kompleksowe zaopatrzenie sklepów jubilerskich w cały możliwy asortyment.
Hurtownie jubilerskie mają w swojej ofercie wszystkie niezbędne produkty, które muszą znaleźć się w salonie jubilerskim. Można w nich kupić zarówno biżuterię, kamienie szlachetne, półfabrykaty, jak i produkty służące do czyszczenia i konserwacji biżuterii. Z racji ogromnej liczby produktów, jakie mają w swojej ofercie, na miejsce swojej lokalizacji wybierają miejscowości oddalone od większych miast, aby obniżyć koszty związane z wynajmowaniem dużych lokali.
Miejsce idealne
Najlepszym miejscem na otworzenie hurtowni produktów jubilerskich są obrzeża największych miast w Polsce. Przy takiej lokalizacji można bowiem liczyć na zwiększone zainteresowanie klientów i częste ich przyjazdy w celu wyboru produktów. Jednak nie zawsze udaje się znaleźć miejsce, które będzie spełniało wszystkie wymagania, dlatego też część hurtowni swoje siedziby ma na peryferiach. – Wybierając miejsce na hurtownię, należy pamiętać, że klienci będą musieli obejrzeć produkty, które zamierzają kupić, i porozmawiać z pracownikami sklepu – mówi Mateusz Nowakowski, producent biżuterii srebrnej i przedmiotów biżuteryjnych. – Na terenie przy hurtowni musi znajdować się parking, a hurtownia musi znajdować się przy głównych szlakach komunikacyjnych i być widoczna z głównej drogi – dodaje. Zazwyczaj klienci hurtowni artykułów jubilerskich muszą dokładnie przyjrzeć się asortymentowi, który kupują. Nie można dopuścić, aby zakupy robili w małym, niewygodnym pomieszczeniu, w którym nie ma odpowiedniego oświetlenia.
Hurtownia przez internet
Coraz więcej właścicieli hurtowni jubilerskich decyduje się na umieszczenie swojej oferty w sieci, ale niewielu z nich wysyła zakupy dokonane przez internet pocztą lub kurierem. – Strona internetowa służy bardziej ukazaniu asortymentu niż właściwym zakupom – mówi Marcin Świderski, menedżer jednej z warszawskich hurtowni. – Nie wyobrażam sobie wysyłania kurierem kilograma złota i paru brylantów – dodaje. Nawet jeśli zdecydujemy się na możliwość wysyłania towaru pocztą czy kurierem, klienci zawsze powinni choć raz przyjechać osobiście do naszego sklepu i poznać nasz regulamin oraz obejrzeć nasze produkty. A dopiero podczas kolejnych zakupów uzupełniać asortyment za pomocą zamówień on-line. Należy jednak pamiętać, że właściciele hurtowni jubilerskich niemal nigdy nie oferują swoim klientom możliwości kupowania za pośrednictwem sieci kamieni szlachetnych. O ile coraz częściej można spotkać się z hurtownią internetową, która umożliwia wysyłkę biżuterii i półfabrykatów, to nie istnieją hurtownie, które przesyłają pocztą bądź kurierem kamienie szlachetne. – Kamienie szlachetne trzeba dokładnie obejrzeć oraz bardzo dokładnie zastanowić się nad ich zakupem – mówi Marcin Świderski. – űadne, nawet najbardziej wierne zdjęcie, nie odzwierciedli prawdziwego wyglądu kamienia szlachetnego, który mamy w naszej ofercie. Dlatego też klienci, którzy decydują się na zakup kamieni szlachetnych, muszą osobiście wybrać się na zakupy do naszej hurtowni – dodaje.
Osobisty konsultant
Warto pamiętać, że duże hurtownie działające na terenie naszego kraju zatrudniają konsultantów, którzy jeżdżą po salonach jubilerskich i przywożą zamówienia złożone przez właścicieli sklepów jubilerskich przez telefon bądź za pośrednictwem sieci. Poza dowozem konsultanci prowadzą szkolenia dotyczące sposobu konserwacji biżuterii, sposobu wyceny biżuterii i kamieni szlachetnych czy metod skutecznej sprzedaży. Niektóre hurtownie przekazują swoim przedstawicielom nowości, które mają w swojej ofercie, aby ich klienci mogli w idealnych dla siebie warunkach poznać walory nowej biżuterii czy kamieni szlachetnych.
We współczesnej modzie biżuteryjnej
nikogo nie dziwi fakt, że biżuteria może zostać wykonana ze wszystkiego.
Klocki lego, modelina, masa silikonowa to niemal klasyczne już
materiały, z których tworzona jest biżuteria. Rozwój sztuki, w tym
sztuki biżuteryjnej, powoduje, że twórcy decydują się na użycie w swoich
przedmiotach coraz to bardziej nietypowych materiałów. Nikogo nie dziwi
już biżuteria wykonana z włóczki czy z flauszu. Jednak największą
popularnością niezmiennie od wielu sezonów cieszy się biżuteria
plastikowa.
Plastikowy asortyment
Kolorową biżuterię wykonaną z plastiku można kupić wszędzie – od bazarowych stoisk po markowe butiki z drogimi ubraniami. Zadomowiła się ona na dobre i nic nie wskazuje na to, żeby moda na tanią biżuterię miała przeminąć. Niektórzy twórcy przestali walczyć z upodobaniami ludzi i zaczęli tworzyć biżuterię tanią, która wpisuje się w trendy modowe.
– W czasie kryzysu finansowego większości kobiet nie było stać na kupno pięknej biżuterii, wykonanej z drogocennych kruszców, a przecież każda z nas chce się czuć dobrze i atrakcyjnie – mówi Magdalena Cichocka, właścicielka butiku. – Cena i łatwa dostępność biżuterii plastikowej powodują, że znajduje ona swoich orędowników – dodaje. Jednak nie wszystkie zachowania konsumenckie można wytłumaczyć kryzysem. Biżuteria plastikowa nie pojawiła się przecież wraz z recesją na rynku i z całą pewnością nie odejdzie wraz z nią. – Kobiety lubią niemal każdego dnia wyglądać inaczej, chcą mieć odpowiednie dodatki do każdego możliwego stroju, a skoro mogą je kupić za niewielkie pieniądze, nie rezygnują z tego – mówi Jakub Wączek, młody projektant biżuterii. – Praca z tanimi materiałami sprawia, że mogę stworzyć wszystko i mam prawie stuprocentową pewność, że moje prace znajdą odbiorców – dodaje.
Oryginalny styl
Zakupienie drogocennej biżuterii wykonanej z kruszców i wzbogaconej kamieniami szlachetnymi jest sporym wydatkiem dla domowego budżetu, na który nie każdy może sobie pozwolić. Natomiast tańszą, oryginalną biżuterię można kupić za niewielkie pieniądze i często wymieniać. – Można zauważyć, że klientki stawiają na ilość, a nie jakość biżuterii. Zależy im, aby bez przerwy mieć coś nowego, a nie stale zakładać te same kolczyki, choćby zrobione były one z brylantów – mówi Magdalena Cichocka. – Kobiety chcą się wyróżniać i kupują oryginalne ozdoby, które nie zawsze są wartościowe – dodaje. Dużą popularnością wśród konsumentów cieszą się sklepy internetowe, które oferują ręcznie robioną, tanią, oryginalną biżuterię.
Polki znajdują tam drobiazgi, które podkreślają ich styl i pasują do ich osobowości. Większości klientek sklepów z rękodziełem artystycznym nie zależy na wyeksponowaniu samej biżuterii, chcą one zazwyczaj dzięki ozdobom wyeksponować swoją osobowość, podkreślić charakter. Nie można zapominać, że tańsza biżuteria wykonana z nietypowych materiałów, znalazła wierne grono swoich zwolenników, które z roku na rok się powiększa. – Klientom nie wystarczają już małe srebrne kolczyki czy klasyczne naszyjniki z zawieszką – mówi Bartłomiej Sobczyński, jubiler. – Chcą kupować niepowtarzalną biżuterię, ale nie zamierzają wydać na nią zbyt dużo pieniędzy, dlatego też decydują się na zakupy przez internet i zadowoleni są nawet z niskiej jakości materiałów, z jakich wykonana jest kupowana przez nich biżuteria – dodaje. W salonach jubilerskich zakupy robią osoby świadome, którym zależy, aby ich ozdoby były nie tylko oryginalne, ale także wartościowe.
Sezonowa biżuteria
Na polskim rynku jubilerskim można zaobserwować zjawisko, które w krajach zachodniej Europy obecne było od dłuższego czasu, a mianowicie sezonowość biżuterii. Kosztowności stają się dodatkiem do ubrań i muszą zmieniać się wraz z nastaniem nowego trendu. Jaskrawożółta, zielona czy czerwona plastikowa biżuteria, która święciła triumfy popularności ubiegłego roku, z całą pewnością nie będzie modna w nadchodzącym sezonie. Moda obowiązująca w świecie taniej biżuterii zmienia się niezwykle szybko, co powoduje, że klientki są zmuszone do zakupów kolejnych kolekcji nietrwałej biżuterii. – Klasyczna biżuteria jest ponadczasowa, zawsze będzie można założyć kolczyki z diamentami czy pierścionek z rubinem – mówi Bartłomiej Sobczyński. – Plastikowe kolczyki czy filcowe bransoletki są bardzo nietrwałe i noszenie ich przez dłuższy czas powoduje, że po prostu się niszczą – dodaje. Tania biżuteria, w przeciwieństwie do klasycznych kosztowności, nie wytrzymuje próby czasu, choćby paromiesięcznej. Wiele kobiet jednak chętniej decyduje się na zakup nietrwałych dodatków niż biżuterii wykonanej z drogocennych kruszców.
Pomysł przede wszystkim
Biżuteria wykonana z niecodziennych materiałów bardzo często jest niepowtarzalna. Jej twórcy, szczególnie młodzi, początkujący artyści, starają się, aby ich projekty spełniały wymagania najbardziej ekscentrycznych klientów. – Zależy mi na niepowtarzalności moich projektów – mówi Jakub Wączek. – Bardzo często zgadzam się na wykonanie kolczyków według pomysłu klientki, szczególnie gdy wykonuję je z masy samoutwardzalnej, ozdobionej obustronnie techniką decoupage – dodaje. Biżuteria wykonywana przez młodych twórców, wyprodukowana z nietrwałych materiałów, zagościła na polskim rynku jubilerskim, jednak warto zauważyć, że dzięki przywiązaniu klientów do tego typu biżuterii, rośnie wśród nich potrzeba posiadania oryginalnej biżuterii. – Klientki, które odwiedzają mój butik, doskonale wiedzą, czego szukają. Ze zgromadzonej przeze mnie biżuterii wyszukują ozdoby, które najbardziej odzwierciedlają ich osobowość – mówi Magdalena Cichocka. – I mimo że noszą tanią biżuterię, to bardzo często zmieniają swoje preferencje i decydują się na zakup biżuterii artystycznej wykonanej z drogocennych kruszców – dodaje.
Zainteresowanie artystycznymi projektami
Paradoksalnie wraz z rozwojem rynku taniej, sezonowej biżuterii, rozwija się rynek biżuterii autorskiej, stworzonej przez uznanych twórców. Klienci, którzy przyzwyczaili się do noszenia niepowtarzalnej biżuterii, chcą posiadać w swojej kolekcji biżuterię bardziej wartościową, którą będą mogli zakładać na każdą okazję. Warto więc zauważyć, że biżuteria wykonana z klocków lego czy figurek z modeliny powoduje, że coraz więcej klientów szuka artystycznych okazów biżuteryjnych, wykonanych z metali szlachetnych. Równocześnie wraz z poszukiwaniem nowatorskiej biżuterii wzrasta świadomość i wiedza klientów na temat sztuki jubilerskiej, które owocują coraz większym gronem miłośników biżuterii artystycznej.