Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 12/2009 (id:83)
Ilość artykułów w dziale: 4
|
|
Sprzedaż kamieni zarówno szlachetnych, jak i półszlachetnych w sieci staje się ostatnio coraz bardziej popularna wśród jubilerów i projektantów biżuterii.
Sytuacja ta wynika przede wszystkim z faktu, że zakupy dokonywane za pośrednictwem internetu są mniej czasochłonne oraz często wiążą się z mniejszymi wydatkami. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że kamienie trafiają wprost do rąk nabywcy i nie trzeba jechać po nie nierzadko w bardzo odległe zakątki Polski. Wygoda i oszczędność czasu skłania wielu jubilerów do zakupu kamieni jubilerskich przez internet. Jednak nie zawsze zakupy dokonane za pośrednictwem komputera przynoszą im wystarczającą satysfakcję. Aby być w pełni zadowolonym z dokonania zakupów w sieci, należy unikać kilku typowych błędów, które popełniają kupujący.
Nie promocyjna okazja
Dla większości klientów internetowych hurtowni kamieni cechą decydującą o wyborze konkretnego kamienia jest cena. W związku z tym poszukują oni okazji nabycia kamieni po znacznie niższej cenie, niż są one warte. Nie można oczekiwać od sprzedawcy, że zaoferuje pełnowartościowy produkt poniżej jego ceny rynkowej. Dlatego też w każdym takim przypadku należy uważnie przyjrzeć się zarówno zdjęciu kamienia, jak i jego opisowi, który być może wyjaśni, dlaczego oferta jest tak atrakcyjna. Trzeba także pamiętać, że kolor kamienia w rzeczywistości znacznie różni się od tego, który widzimy na monitorze komputera.
Kupuj z rozwagą
Decydując się na zakup kamieni, przede wszystkim trzeba bardzo dokładnie sprawdzić hurtownię internetową, która je oferuje. Przed przystąpieniem do kupna kamieni, na których nam zależy, warto dokładnie przeczytać wszystkie dostępne informacje dotyczące firmy, która je zbywa. Dobrze jest także zapoznać się z opiniami na jej temat wśród znajomych albo przeszukać fora internetowe, na których klienci wymieniają swoje spostrzeżenia o danym sprzedawcy. Warto zwrócić uwagę, czy firma, która oferuje swoje kamienie w sieci, ma siedzibę w Polsce. Firmy zarejestrowane w innych krajach rządzą się innymi prawami niż nasze, dlatego też znacznie trudniej będzie nam dochodzić swoich praw w momencie, gdy produkty nie spełnią naszych oczekiwań. Wybierając hurtownię, należy również zwrócić uwagę na to, jakiej jakości kamienie oferuje interesująca nas hurtownia. Zdarza się, że hurtownicy prowadzą sprzedaż tylko niskiej jakości kamieni, których ceny są wyjątkowo niewielkie, jednak pokazują je na zdjęciach i opisują jako kamienie najlepsze gatunkowo. Decydując się na taki zakup, należy liczyć się z faktem, że tak naprawdę znacznie przepłacimy.
Kontakt ze sprzedawcą
Mimo że dokonujemy zakupów za pośrednictwem sieci, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości powinniśmy skontaktować się ze sprzedawcą i żądać udzielenia odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Jeśli nie uda nam się nawiązać kontaktu ze sprzedawcą bądź kontakt ten nie spełni naszych oczekiwań, powinniśmy zaniechać zakupów w danej hurtowni. Ważna jest także forma przesyłki. Dokonując zakupów, musimy wiedzieć, kiedy otrzymamy zamówiony towar i ile będą wynosić koszty przesyłki oraz czy przysługuje nam jakaś zniżka, którą moglibyśmy otrzymać za dokonanie zakupów.
Kamienie szlachetne przez internet
Na polskim rynku jubilerskim pojawiają się ostatnio także hurtownie kamieni szlachetnych, które można nabywać za pośrednictwem sieci. Jednak ciągle mało jest chętnych, którzy byliby zainteresowani taką formą zakupu. Kamienie szlachetne, czyli diamenty, rubiny i szmaragdy są kamieniami niezwykle wartościowymi i kupowanie ich w sprzedaży online zazwyczaj nie spełnia oczekiwań kupujących. Decydując się jednak na taką formę zakupu, musimy pamiętać, że kamień, który zaprezentowany jest na zdjęciu w ofercie, może wyglądać zupełnie inaczej w rzeczywistości. Musimy mieć także świadomość, że możemy znacznie przepłacić za dokonane przez nas zakupy. W związku z tym, mimo rozpowszechniania się sprzedaży internetowej, lepiej nie ryzykować i w przypadku zakupu kamieni szlachetnych warto je obejrzeć i dopiero wtedy podjąć decyzję dotyczącą kupna.
Powszechność i wygoda
Zakupy dokonywane w internetowych hurtowniach cieszą się z miesiąca na miesiąc coraz większą popularnością. Kupujący cenią sobie wygodę, jaką daje kupowanie za pośrednictwem komputera. Dzięki zakupom online mogą wybrać najodpowiedniejszą dla siebie ofertę, porównać ceny i wybrać kamienie, które spełnią wszystkie ich wymagania. Dokonując jednak zakupów internetowych, należy wystrzegać się kilku błędów, które mogą zakłócić relację pomiędzy kupującym a sprzedającym. Należy pamiętać, że szukanie okazji nie zawsze musi zakończyć się sukcesem. Zdarza się bowiem, że sprzedający umieszczają informację o towarze tak, aby osoba kupująca nie do końca wiedziała, jaki kamień nabywa. Najlepiej wobec tego kupować kamienie u hurtowników, którzy mają wyrobioną pozycję na rynku i grono stałych klientów, ponieważ w ten sposób zabezpieczamy się przed nieuczciwymi sprzedawcami.
W przypadku pomyłki
Jeśli zdecydujemy się na zakup kamieni w hurtowni internetowej, należy pamiętać, że przysługuje nam prawo do oddania produktu bez podania przyczyny. Według ustawy mamy dziesięć dni na odstąpienie od umowy i aby tego dokonać, wystarczy wysłanie oświadczenia o rozwiązaniu umowy przed upływem określonego czasu. A w przypadku gdy klient nie został poinformowany przez sprzedającego o przysługującym mu prawie, termin odstąpienia od umowy automatycznie się wydłuża i wynosi aż trzy miesiące od dnia wydania towaru. Jeśli jednak w tym czasie sprzedawca powiadomi nas o ustawowym terminie odstąpienia, to ulegnie on skróceniu do dziesięciu dni od daty zawiadomienia.
Kamienie przez stronę internetową
Warto zauważyć, że kryzys ekonomiczny niemal całkowicie ominął właścicieli hurtowni kamieni. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że rok 2009 był dla nich znacznie lepszy niż rok poprzedni. Jednak stali klienci kupujący w hurtowniach internetowych zwrócili uwagę na fakt, że znacznie wydłużył się czas oczekiwania na zamówione kamienie. Taka sytuacja spowodowana była tym, że hurtownie zmagały się z odczuwalnie większą liczbą zamówień, co musiało przełożyć się na czas ich realizacji. W związku z tym należy uważać, składając zamówienie przed świętami Bożego Narodzenia, ponieważ może się zdarzyć, że zamówione przez nas kamienie nie zostaną dostarczone na czas. Kupowanie kamieni przez internet ma tyle samo zagorzałych zwolenników co przeciwników. Jedni chwalą sobie swobodę w wyborze i niższe ceny, inni skarżą się, że produkt nie spełnia ich oczekiwań, ponieważ wyglądem znacznie odbiega od oferowanego w sieci. Jednak co by nie powiedzieć, sprzedaż kamieni ozdobnych przez internet stale rośnie i zyskuje coraz większe grono zadowolonych odbiorców.
Właściciele hurtowni kamieni nie mogą narzekać na brak klientów. Niemal każdy jubiler zaopatruje się u nich w niezbędne do pracy kamienie. A hurtownicy starają się jeszcze bardziej przywiązać do siebie klientów i oferują im, poza kamieniami, różnego rodzaju półfabrykaty, aby w pełni zaspokoić wymagania rynku.
Stałe poszerzanie asortymentu powoduje, że jubilerzy i producenci biżuterii nie wyobrażają sobie funkcjonowania na rynku jubilerskim bez możliwości korzystania z usług hurtowni kamieni jubilerskich. Jednak rynek jubilerski stale się zmienia i przed hurtownikami pojawiają się nowe wymagania, które, aby stać się konkurencyjnymi wobec innych podmiotów, będą musieli spełnić.
Liczba klientów rośnie
Właściciele hurtowni podkreślają, że stale przybywa im klientów, którzy zainteresowani są kompleksową obsługą ich punktów. Zamawiają u hurtowników niemal wszystko, co potrzebne jest w pracy producenta biżuterii. Nie dziwi zatem fakt, że hurtownicy wprowadzają do swojego asortymentu stale nowe towary i usługi. – Początkowo miałem w swojej hurtowni tylko półfabrykaty srebrne, jednak klienci wymusili na mnie poszerzenie asortymentu o kamienie jubilerskie i maszyny niezbędne w pracy jubilera – mówi Piotr Ważczyk, właściciel hurtowni. – Moim klientom zależy, żeby ich zamówienia realizowane były przez jedną firmę, ponieważ w ten sposób znacznie oszczędzają swój czas i mogą w pełni zaangażować się w prowadzenie swojej działalności – dodaje. I mimo że hurtownie kamieni jubilerskich funkcjonują w Polsce zaledwie od paru lat, to wielu jubilerów nie wyobraża sobie funkcjonowania bez nich. Klienci hurtowni podkreślają, że do robienia zakupów w wyspecjalizowanych punktach zachęca ich możliwość uzyskania rabatów oraz fakt, że w jednym miejscu mogą znaleźć wiele interesujących ich produktów.
Hurtownie ułatwiają jak mogą
Hurtownicy, starając się pozyskać jak najwięcej klientów, zazwyczaj proponują im dwa rodzaje zaopatrywania w towar. Producenci biżuterii mogą kupować kamienie za pośrednictwem sieci i otrzymywać je bezpośrednio do salonu jubilerskiego bądź mogą wybierać kamienie samodzielnie i kupować je na miejscu. To drugie rozwiązanie wybierają zazwyczaj właściciele małych, rodzinnych zakładów jubilerskich. – W momencie, gdy potrzebuję kupić topazy czy opale, to zdecydowanie wolę kupić je przez internet, jednak gdy chcę kupić perły czy choćby akwamaryny, to zdecydowanie wolę robić to na miejscu, żeby mieć okazję dokładnie przyjrzeć się danemu kamieniowi – mówi Michał Drakoczy, jubiler. Właściciele hurtowni starają się spełnić wszystkie oczekiwania jubilerów, dlatego też oferują nie tylko bogaty asortyment, ale także wybór w zakresie dostaw. Oczywiście każdy ze sposobów zaopatrywania producentów biżuterii w kamienie ma swoje plusy i minusy. – Zamawiając kamienie przez internet bądź przez telefon, nie tracę czasu na dojazdy, a zaoszczędzony czas mogę wykorzystać na produkcję biżuterii czy bezpośredni kontakt z moimi klientami – mówi Piotr Zawadzki.
Rynek hurtowni kamieni jubilerskich w Polsce
Właściciele hurtowni, którzy działają na rynku jubilerskim, zgodnie podkreślają, że rynek, na którym funkcjonują, zmienia się nieustannie. Dynamiczny rozwój rynku jubilerskiego oraz pojawianie się na nim coraz to nowych podmiotów spowodowało, że hurtownicy starają się znaleźć nowe drogi dotarcia ze swoimi produktami do klientów. Hurtownie, poza dostosowaniem asortymentu do wymagań odbiorców, starają się wprowadzić do swojej działalności wszystkie możliwe udogodnienia, które zaspokoją oczekiwania nawet najbardziej wymagającego klienta.
Wiele z nich zdecydowało się na wprowadzenie zamówień przez internet, programów lojalnościowych dla stałych klientów, płatności realizowanych na podstawie faktur elektronicznych czy kompleksowy tryb przyjmowania i załatwiania reklamacji. Hurtownicy zauważyli, że najważniejsza jest logistyka, dobór asortymentu, indywidualne podejście do klienta oraz stałe badanie rynku. – Aby dotrzeć ze swoją ofertą do jubilerów i producentów biżuterii, trzeba z nimi rozmawiać – mówi Piotr Ważczyk. – Wiedzieć, jakie mają problemy, czego oczekują i przede wszystkim kim są klienci ich sklepów, ponieważ to od klienta końcowego zależy, jaki asortyment należy umieszczać w swoim punkcie – dodaje.
Hurtownia importer
W ostatnim czasie coraz więcej hurtowni podejmuje się roli importera kamieni. Właściciele hurtowni starają się przewidzieć, jakie będzie zapotrzebowanie rynku na kamienie i sprowadzać je do swoich sklepów, aby być przygotowanym na wszelkie ruchy na rynku. Hurtownicy starają się sprowadzać z zagranicy niemal wszystkie kamienie, począwszy od najtańszych, a na rubinach i diamentach skończywszy. Nie chcą kupować kamieni od bezpośrednich importerów, ponieważ w ten sposób znacznie zwiększają swoje koszty, a tym samym oferują droższe kamienie swoim odbiorcom. Właściciele hurtowni, eliminując pośredników, redukują koszty własne i tym samym są bardziej konkurencyjni. Warto zauważyć, że hurtownie kamieni jubilerskich coraz częściej pojawiają się na targach branżowych, aby tam podpisać kontrakty z nowymi klientami i zademonstrować swoje istnienie w branży.
Wychodzić naprzeciw oczekiwaniom
– Jubilerzy oczekują od hurtowni, aby kamienie i półfabrykaty jubilerskie oferowane przez nie były jak najwyższej jakości – mówi Piotr Ważczyk, właściciel hurtowni kamieni jubilerskich i półfabrykatów. Zdarza się jednak, że poza podstawowymi wymaganiami stawianymi hurtowniom, takimi jak wysoka jakość produktów czy terminowość w dostawach, ich klienci chcieliby także mieć możliwość uczestniczenia w szkoleniach dotyczących wprowadzenia na polski rynek najnowocześniejszych technologii jubilerskich wykorzystywanych do obróbki kamieni. – Moim zdaniem hurtownicy powinni brać aktywny udział w promocji biżuterii w naszym kraju – mówi Michał Drakoczy. – W końcu zarówno jubilerom, jak i hurtownikom kamieni jubilerskich powinno zależeć, aby wśród Polaków rosło zainteresowanie biżuterią i pojawiła się moda na noszenie diamentowych czy rubinowych kosztowości – dodaje. Właściciele hurtowni starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom detalistów, jednak nie każdą pojawiającą się potrzebę rynku są w stanie zaspokoić.
Hurtownie przyszłości
Obserwując rynek hurtowni kamieni jubilerskich i półfabrykatów, można być spokojnym o ich przyszłość. Z całą pewnością będą stale się rozwijały, a na rynku pojawią się nowe podmioty oferujące jubilerom niezbędne do ich pracy narzędzia. Właściciele hurtowni mogą być pewni, że jubilerzy będą kupować kamienie jubilerskie i korzystać z ich oferty. Wydaje się jednak, że na polskim rynku jubilerskim pojawią się w najbliższym czasie hurtownie, które, poza produktami niezbędnymi do wytworzenia biżuterii, będą oferować gotową biżuterię. I mimo że część producentów biżuterii i jubilerów pomija hurtownie i wybiera bezpośrednie zakupy u importerów kamieni bądź zagranicznych firm, hurtownie nadal będą zdobywać nowych klientów oraz powiększać przewagę nad mniejszymi podmiotami.
Dynamiczny rozwój rynku hurtowni
jubilerskich spowodował, że podmioty te musiały nieco zmienić swój
asortyment, aby znaleźć swoją niszę. I mimo że każda z nich oferuje
swoim klientom kamienie zarówno szlachetne, jak i półszlachetne, to
jakość sprzedawanych przez nie towarów znacznie różni się między sobą.
Niektórzy właściciele hurtowni postanowili sprzedawać swoim klientom tylko kamienie szlachetne, inni zdecydowali się na sprzedaż kamieni ozdobnych, natomiast część z nich jeszcze bardziej zawęziła krąg swoich odbiorców i oferuje im kamienie szlifowane bądź nie.
Łatwość pracy nad biżuterią
Jubilerzy w swojej pracy są zmuszeni do korzystania z usług hurtowni kamieni szlachetnych. Część z nich decyduje się na zakup kamieni już oszlifowanych, które nadają się do oprawiania, a część chce samodzielnie zrobić wszystkie potrzebne szlify. Kamienie naturalne, czyli nieoszlifowane, czasami przysparzają kłopotów osobom, które zdecydują się je zakupić. Aby bowiem samodzielnie oszlifować kamień, niezbędna jest ogromna wiedza z zakresu gemmologii, która umożliwi wykonanie swojej pracy prawidłowo. – Wielu jubilerów obawia się kupić diament, który będzie wymagał oszlifowania, ponieważ nie posiadają należytych umiejętności – mówi Stanisław Mikolewski, jubiler. – Strach, że mogliby uszkodzić drogocenny kamień, powoduje, że decydują się często na kupno brylantów, które wystarczy oprawić w pierścionku bądź kolczykach – dodaje. A uszkodzenie diamentu to przecież strata pieniędzy zainwestowanych w jego kupno.
Podobnie wygląda sprawa z rubinami i szafirami. – Kiedyś nie do pomyślenia była sytuacja, żeby jubiler zdawał się na drugiego fachowca w zakresie oszlifowania kamienia, teraz coraz częściej możemy spotkać się z taką sytuacją – mówi Piotr Wędzikowski, jubiler. – Moim zdaniem wynika to z faktu, że hurtownie oferują kamienie oszlifowane, a każdy z nas ma tendencję do oszczędzania swojego czasu – dodaje. Praca z oszlifowanymi kamieniami szlachetnymi jest znacznie łatwiejsza i wymaga mniejszych nakładów pracy a także znacznie zmniejsza ryzyko, że kamień ulegnie zniszczeniu. Kupowanie gotowego do oprawienia kamienia powoduje także, że przy obróbce kamieni szlachetnych nie traci się ich pierwotnej masy. Kupując oszlifowany kamień, jubilerzy najczęściej nadają im połysk przez polerowanie.
Kamienie naturalne
Oczywiście, znaczna część jubilerów decyduje się na zakup kamieni nieoszlifowanych, które muszą poddać samodzielnej obróbce. – Nie wyobrażam sobie kupienia gotowego do oprawienia kamienia – mówi Krzysztof Malinowski, jubiler. – Nadawanie kamieniowi szlifu powoduje, że dany kamień uzyskuje odpowiedni wygląd i blask dzięki moim działaniom. To ja nadaję mu kształt, który pasuje do zaprojektowanej przeze mnie biżuterii – dodaje. Praca z kamieniem nieoszlifowanym jest znacznie trudniejsza, ponieważ wymaga od jubilera niezwykłej precyzji i zdolności, jednak dzięki temu umożliwia stworzenie biżuterii według własnego pomysłu. Jubilerzy, którzy samodzielnie szlifują kamienie, rzadko jednak decydują się na zakup diamentów, które samodzielnie musieliby oszlifować.
Często natomiast kupują rubiny i szafiry, którym nadają szlif. – Niektórzy jubilerzy, w tym także ja, decydują się na oprawienie w biżuterii całkowicie nieoszlifowanego kamienia, który zazwyczaj jest znacznie większy od tych oszlifowanych i ma naturalne piękno, które czasami szkoda zepsuć, poddając go obróbce – mówi Włodzimierz Kalinowski, jubiler.
Życzenia klienta
Hurtownie kamieni szlachetnych i półszlachetnych szybko dostosowały swoją ofertę do zapotrzebowania rynku. Część z nich oferuje swoim klientom szlifowane kamienie, ponieważ ich właściciele zdają sobie sprawę, że wielu jubilerom zależy na kupnie profesjonalnie oszlifowanych kamieni. – Wydaje mi się, że jubiler, który decyduje się na zakupy w moim sklepie, ma pewność, że kamienie są przygotowane przez profesjonalistę do umieszczenia ich w biżuterii – mówi Marcin Konieczny, właściciel hurtowni kamieni. – Nasz sklep zawsze wraz z kamieniami daje jubilerowi certyfikat jakości wydany przez rzeczoznawców.
Oczywiście, klient otrzymuje także możliwość zwrotu kamienia bądź jego wymiany a także służymy mu wszelką pomocą, jeśliby takowej potrzebował – dodaje. Kupując kamień szlifowany w hurtowni, jubiler może mieć pewność, że sprzedawca udziela mu wszelkiej niezbędnej pomocy przy zakupionym przez niego kamieniu a także przysługuje mu prawo do reklamacji. Hurtownicy, którzy sprzedają kamienie nieoszlifowane, także nie mogą narzekać na brak klientów. Wielu bowiem jubilerów woli kupić naturalny kamień i samodzielnie nad nim popracować.
Kamienie naturalne cieszą się także popularnością wśród klientów indywidualnych, którzy kupują je jako inwestycję kapitału. Wybór oczywiście zależy od jubilerów, jednak niezależnie, czy jubilerzy zdecydują się na samodzielne wykonywanie szlifów, czy kupią już gotowe kamienie, mogą mieć pewność, że sprzedawcy przekażą im certyfikaty na zakupione kamienie.
Kamienie ozdobne kupują niemal wszyscy, którzy wytwarzają biżuterię. W Polsce największym zainteresowaniem twórców cieszą się cyrkonie, bursztyn, a ostatnio również koral i lawa wulkaniczna.
Znacznie rzadziej, w porównaniu z kamieniami ozdobnymi, kupowane są kamienie szlachetne, które służą do wyrabiania najkosztowniejszej biżuterii. Na polskim rynku jubilerskim pojawiło się ostatnio wiele nowych firm specjalizujących się w sprzedaży biżuterii, co spowodowało, że obroty hurtowni oferujących kamienie półszlachetne rosną z miesiąca na miesiąc.
Wielkie zmiany na rynku
Jeszcze kilka lat temu jubilerzy narzekali, że bardzo trudno w Polsce zaopatrzyć się w kamienie półszlachetne. Owszem, istniały wyspecjalizowane punkty, jednak z powodu braku konkurencji ceny w nich były dość wysokie. – Wraz z rozwojem rynku pojawiły się hurtownie kamieni półszlachetnych, które umożliwiły jubilerom wygodne zaopatrywanie się w kamienie potrzebne do produkcji biżuterii – mówi Adam Kowal, właściciel hurtowni kamieni półszlachetnych Topamex. – Dzięki możliwości sprowadzania kamieni powstało wiele nowych hurtowni, które zapełniły istniejącą niszę – dodaje.
Niemal w każdym mieście znajduje się hurtownia kamieni ozdobnych, które mogą być wykorzystywane w pracy jubilerów. Coraz dynamiczniej rozwijają się również hurtownie, które zakładane są i działają jedynie w sieci internetowej. – Zjawisko, jakie obserwujemy, jest z pewnością spowodowane wzrostem zainteresowania młodych ludzi tworzeniem biżuterii. Zauważyli oni bowiem, że małym nakładem kosztów mogą zarobić, sprzedając wytworzoną przez siebie biżuterię – mówi Kowal. Na polskim rynku biżuteryjnym można zaobserwować duży wzrost liczby sklepów, szczególnie internetowych, oferujących biżuterię wykonaną w domowych warunkach, która często określana jest mianem artystycznej.
Jubiler wybiera co innego
– Z moich obserwacji wynika, że jubilerzy, którzy parają się tym zawodem od wielu lat, kupują w naszej hurtowni inne produkty niż młodzi artyści – mówi Kazimierz Kleczkowski, właściciel hurtowni kamieni Kakorz. – Jubilerzy najczęściej decydują się na kamienie, które doskonale komponują się ze srebrem czy złotem, natomiast osoby wytwarzające biżuterię nieco mniej profesjonalnie wolą kupować kamienie, które od razu można wykorzystać, czyli z wywierconymi otworami – dodaje. Jubilerzy bardzo często decydują się na zakupy dużych kamieni, nad którymi mogą samodzielnie popracować. Decydując się na zakupy w hurtowni kamieni, zazwyczaj wybierają topazy, kryształy Svarowskiego, korale oraz ostatnio coraz bardziej popularną lawę wulkaniczną. Zazwyczaj jubilerzy oprawiają zakupione kamienie w drogocenne kruszce i oferują je swoim klientom. – Bardzo rzadko zdarza się, że osoby, które prowadzą własny zakład jubilerski, kupują u mnie szkło weneckie, masę perłową czy muszle. Znacznie częściej ich wybór pada na agaty, ametysty, turkusy czy jaspisy – mówi Adam Kowal.
Miejsce codziennych zakupów
Niezależnie jednak od motywów zakupów, a co za tym idzie, przeznaczenia kamieni, należy zauważyć, że hurtownie kamieni półszlachetnych mają się bardzo dobrze i z roku na rok przybywa im stałych klientów. Na polskim rynku jubilerskim tylko one rozwijają się tak dynamicznie i odnotowują największe zyski. Nie dziwi wobec tego fakt, że coraz aktywniej działają na rynku, otwierając nowe punkty, czy oferując swoje usługi za pośrednictwem internetu. – W ciągu ostatnich dwóch lat można zauważyć bardzo duży ruch na rynku hurtowni kamieni – mówi Kazimierz Kleczkowski. – Można powiedzieć, że w tym czasie ich liczba podwoiła się – dodaje.
Sytuacja taka spowodowana jest faktem, że przedsiębiorcy z różnych branż zauważyli, że ten segment rynku, mimo obecnego kryzysu, stale się rozwija. W związku z tym także wśród hurtowników pojawiła się konkurencja, która przyczyniła się do obniżenia cen w celu pozyskania nowych klientów i utrzymania starych. – Obecnie hurtownie kamieni prześcigają się w wymyślaniu sposobów, które zapewnią im stałe grono klientów – mówi Adam Kowal. – Najczęściej udaje im się to przez wprowadzanie bonusów, promocji i kart lojalnościowych – dodaje.
Pochodzenie kamieni
Hurtownie najczęściej jednak nie informują swoich klientów o kraju pochodzenia kamieni, które wprowadzają do obrotu. Bardzo często oferują kamienie syntetyczne, najczęściej wyprodukowane w Chinach i Indiach. Zdarza się, że właściciele hurtowni importują kamienie oraz minerały z Brazylii, Afryki Południowej i Maroka. – Klienci powinni zawsze być informowani, skąd pochodzą kamienie, które kupują, jednak taka informacja rzadko pojawia się w hurtowniach – mówi Kazimierz Kleczkowski. – Uważam niepowiadamianie klientów o miejscu pochodzenia kamieni za działanie nieetyczne – dodaje. Właściciele hurtowni mają obowiązek udzielić klientowi wszelkich danych o towarze, który mu sprzedają. Gros jubilerów, którzy robią zakupy w hurtowniach, dzięki swojej wiedzy, potrafi rozpoznać kamień oraz wie, jak można go wykorzystać. Jednak wielu klientów nie ma nawet podstawowej wiedzy na temat kamieni i powinni zostać odpowiednio poinstruowani przez sprzedającego.
Sprzedaż indywidualna
Coraz częściej zdarza się także, że hurtownie oferują swoim klientom możliwość kupna kamieni w sprzedaży detalicznej. Klienci nie muszą już bowiem nabywać wielu kamieni, mogą zdecydować się tylko na pojedyncze, unikatowe okazy. Taka forma sprzedaży jest bardzo często wykorzystywana, szczególnie w przypadku oryginalnych kamieni ozdobnych. Dzięki tej metodzie właściciele hurtowni zaskarbiają sobie względy klientów, a klienci przywiązują się do danej hurtowni. Jednak najważniejszym kryterium dla większości klientów jest cena, która decyduje o zakupie konkretnego kamienia.
Projektanci biżuterii i jubilerzy jeszcze do niedawna decydowali się na kamienie tańsze, bowiem mogli z nich wykonać mniej kosztowną biżuterię, która niemal natychmiast znajdowała odbiorców. Jednak w obecnym czasie można mówić o zmianie tej tendencji. Jubilerzy znacznie częściej decydują się na zakup droższych kamieni, nawet jeśli biżuteria z nich wykonana będzie musiała poleżeć w gablocie, aż znajdzie swoich odbiorców.
Zmiany na rynku
Dynamiczne zmiany na rynku hurtowni kamieni półszlachetnych pokazują, że coraz więcej osób zainteresowanych jest kupowaniem kamieni ozdobnych przeznaczonych do produkcji biżuterii. Najszybciej rozwijają się hurtownie internetowe, które z powodzeniem zapełniły istniejącą do tej pory niszę. Z obserwacji rynku można wysnuć wniosek, że hurtownie kamieni półszlachetnych funkcjonują bardzo dobrze i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższej przyszłości sytuacja taka miała się zmienić.