Branżę wyrobów złotniczych i jubilerskich reprezentują podmioty gospodarcze o różnym profilu działalności gospodarczej.
Są to producenci biżuterii, sprzedawcy, właściciele hurtowni, pośrednicy i importerzy wyrobów gotowych. Firmy te łączy jedna cecha wspólna. Są to w dominującej większości firmy małe, zatrudniające do dziewięciu osób. Pod względem wielkości są typowymi przedstawicielami wszystkich przedsiębiorstw w kraju.
Małe i średnie przedsiębiorstwa, funkcjonujące na rynkach lokalnych lub niszowych, mają na ogół trafne rozeznanie sytuacji rynkowej. Dzięki temu mogą szybko reagować na zmieniające się potrzeby i preferencje potencjalnych klientów. A to w branży tak wrażliwej na nowe trendy w modzie jest szczególnie istotne. Nic więc dziwnego, że ta grupa przedsiębiorstw jest swoistym stymulatorem rozwoju gospodarki, a ich liczba oraz potencjał może być jedną z miar oceny wzrostu gospodarczego.
Wykorzystana poduszka finansowa
Minął rok od bankructwa banku Lehman Brothers, które stało się symbolicznym początkiem światowego kryzysu. Polska gospodarka przetrwała ten okres w niezłej kondycji. Jako jedyny kraj w Unii Europejskiej zanotowała wzrost Produktu Krajowego Brutto. Przedsiębiorstwom udało się przetrwać pierwsze uderzenie kryzysu. O tym, że przejście to było stosunkowo łagodne, zdecydowało wysokie tempo wzrostu gospodarczego tuż przed wybuchem kryzysu, odporność polskich konsumentów na złe informacje z zagranicy, wolny kurs złotego oraz stabilny sektor bankowy.
Przedsiębiorstwa wykorzystały swego rodzaju poduszkę finansową, jaką uzyskały w latach poprzednich. Można stwierdzić, że mocną stroną polskich przedsiębiorstw w czasie kryzysu był ich konserwatyzm. Konserwatyzm, który najwyraźniej ujawnił się w niechęci do korzystania z zewnętrznego finansowania. Strategia ta, jakkolwiek skuteczna w czasie recesji, będzie przysłowiową kulą u nogi przy wychodzeniu z kryzysu. Jej kontynuowanie może ograniczać potencjał rozwojowy firm. Teraz jest czas, aby – z punktu widzenia przedsiębiorcy – zastanowić się nad zmianą swojego podejścia do działalności gospodarczej i w planach rozwojowych firmy uwzględnić dopływ kapitałów z zewnętrznych źródeł. Tym bardziej, że jest z czego wybierać.
Szczegółowe informacje dotyczące oferty w zakresie finansowania działalności gospodarczej dla firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw MŚP można znaleźć na:
Zaciąganie kredytów
Najczęściej stosowanym przez małe i średnie przedsiębiorstwa zewnętrznym źródłem finansowania są kredyty bankowe. Służą one zarówno finansowaniu działalności bieżącej (kredyty obrotowe), jak i potrzeb rozwojowych (kredyty inwestycyjne). Przy finansowaniu działalności bieżącej można skorzystać z tradycyjnego kredytu obrotowego, ale również z takich form finansowania, jak: kredyt w rachunku bieżącym, limit debetowy, karty kredytowe dla klienta biznesowego.
Kredyty inwestycyjne udzielane są na zrealizowanie konkretnego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Może to być nowa linia produkcyjna, pojedyncza maszyna czy urządzenie, nowy zakład produkcyjny. Specyficznym rodzajem kredytu inwestycyjnego jest kredyt na zakup samochodów osobowych lub ciężarowych.
Pakiety dla firm
Coraz częściej banki proponują swoim klientom tzw. pakiety usług dla firm. Są to specjalne zestawy produktów i usług bankowych, oferowanych łącznie za jedną miesięczną opłatę i w ramach jednej umowy. Najczęściej usługi te oferowane są przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań bankowości internetowej. Przykładowo w skład takiego pakietu usług mogą wchodzić: rachunek bieżący, karta debetowa, bankowość internetowa, bankowość telefoniczna, bezpłatne przelewy wychodzące do ZUS/US, bezpłatne przelewy internetowe w ramach banku prowadzącego rachunek.
Leasing lub fundusz pożyczkowy
Drugim po kredytach, najczęściej wykorzystywanym przez małe i średnie przedsiębiorstwa źródłem finansowania, jest leasing. Jest to forma finansowania inwestycji polegająca na uzyskaniu prawa do użytkowania określonej rzeczy w zamian za ustaloną opłatę uiszczaną w formie raty leasingowej. Oferta firm leasingowych wydaje się być szczególnie atrakcyjna dla firm, które rozpoczynają działalność gospodarczą. Gdy przedsiębiorstwo istnieje na rynku krótko, nie może wykazać się odpowiednim poziomem obrotów lub wymaganymi przez bank zabezpieczeniami. Uzyskanie kredytu bankowego może być utrudnione. W tej sytuacji wzięcie określonego dobra w leasing jest jedynym sposobem na szybkie uzyskanie niezbędnych środków (samochodu, maszyn itp.). Innym sposobem na pozyskanie środków może być skorzystanie z oferty funduszy pożyczkowych. Instytucje te stanowią alternatywne w stosunku do kredytu bankowego źródło krótkoterminowego finansowania działalności przedsiębiorstw z sektora małych i średnich firm. Najczęściej są to pożyczki z Funduszu Mikro, specjalizującego się w pożyczkach dla mikroprzedsiębiorstw, oraz pożyczki z różnego typu instytucji wspierających rozwój przedsiębiorczości w danym regionie.
Być może franczyza
Omawiając różne formy finansowania, warto również wspomnieć o franczyzie (franchising). Wprawdzie nie jest ona formą finansowania w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale może w znacznym stopniu ułatwić rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, a także ograniczyć koszty związane z inwestycjami, bieżącym finansowaniem działalności i marketingiem. Franczyza jest długoterminową umową udzielenia biorcy przez dawcę pozwolenia na używanie jego firmy, tzn.: nazwy, znaków towarowych, nazw handlowych, technologii i systemów dystrybucji związanych z prowadzeniem działalności oraz udzielenia wszelkiej niezbędnej pomocy w tym zakresie. Dawcami są najczęściej duże znane na rynku firmy. Biorcami są natomiast prywatne firmy lub osoby dopiero rozpoczynające działalność gospodarczą. Właśnie na wykorzystaniu franczyzy oparła swoją strategię rozwoju na rynku jubilerskim firma YES. Specyficznymi formami krótkoterminowego finansowania działalności gospodarczej jest również faktoring i forfaiting. Służą one do finansowania należności od odbiorców w obrocie krajowym i zagranicznym.
Trudność w sprostaniu wymaganiom
Wprawdzie oferta banków i instytucji finansowych jest coraz bogatsza i dostępniejsza, to jednak w praktyce często zdarza się, że firmy małe lub początkujące w świecie biznesu nie mogą sprostać stawianym im wymaganiom. Szczęśliwie dla firm polityka banków ulega zmianie. Wprowadzane są specjalnie dla nich uproszczone procedury. Firmy doradztwa finansowego służą pomocą przy wyborze najkorzystniejszej oferty spośród tych, dostępnych na rynku. Powstało również szereg organizacji i firm zajmujących się doradztwem dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy te pomagają w sporządzaniu dokumentacji finansowej czy biznesplanów. Wstępne informacje można uzyskać w internecie.