Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze 10/2009 (id:81)

Ilość artykułów w dziale: 2

Biżuteria na Mariackiej

Za nami już dziesiąta edycja bursztynowych targów Ambermart, na które przybyło ponad 130 wystawców oraz prawie 3700 odwiedzających z 28 krajów. Zdaniem organizatorów oraz odwiedzających, gdańskie targi zakończyły się sukcesem.

Między 10 a 12 września targi Ambermart odwiedziła rekordowa liczba gości, zaskakująco dużo odwiedzających pochodziło z USA i Europy Zachodniej.


Tegoroczni laureaci

Podczas targów rozstrzygnięte zostały dwa konkursy. Pierwszy z nich skierowany był przede wszystkim do internautów, których zadaniem było wybranie najlepszego kompletu biżuterii spośród prac zgłoszonych do konkursu i zarejestrowanych na stronie internetowej organizatorów. W konkursie galerii Ambermart zaprezentowane zostały 34 obiekty jubilerskie. Internauci wybrali srebrną bransoletkę zgłoszoną przez firmę Amber Ring Stanisława Całki. Natomiast w drugim konkursie skierowanym do publiczności zgromadzonej na targach zwycięzcą został Jacek Ostrowski, Ostrowski Design. Jego zestaw biżuterii – kolczyki, pierścionek i bransoletka – otrzymał najwięcej głosów odwiedzających targi.


Imprezy towarzyszące

Równolegle z targami zaprezentowane zostały trzy wystawy biżuterii. Pierwsza z nich odbyła się w galerii Ambermoda, gdzie można było podziwiać prace Bogdana Mirowskiego, autora m.in. Bursztynowego Słowika, głównej nagrody Sopot Festival. Goszczący na targach mieli także możliwość odwiedzenia Fresh Design, wystawy inaugurującej powołanie nowej specjalności studiów licencjackich: Projektowanie form użytkowych i biżuterii w Sopockiej Szkole Wyższej. Na wystawie swoją biżuterię zaprezentowali czołowi polscy projektanci biżuterii, m.in.: Jacek Byczewski, Paulina Binek, Paweł Kaczyński, Mariusz Gliwiński, Dorota Kos, Krzysztof Roszkiewicz czy Bogumił Bytomski. Trzecią wystawą, która towarzyszyła targom, był przegląd twórczości Piotra Wajchta. Wystawa “Ptakowie Niebiescy” odbyła się w Galerii Biżuterii Unikatowej Sfera Alicji i Jana Pomianowskich.

Jak co roku podczas targów funkcjonowało Laboratorium Bursztynu, w którym Komisja Rzeczoznawców Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników przeprowadzała identyfikację bursztynu, prezentowana była także wystawa kamieni bursztynowych i ich falsyfikatów. Warto przypomnieć, że na targach obowiązuje całkowity zakaz sprzedaży falsyfikatów i namiastek bursztynu, a bursztyn prasowany i żywice kopalne muszą być czytelnie oznakowane. Dlatego też podczas targów funkcjonowała komisja kontrolna powołana przez zarząd MTG SA, która kierowała do zbadania wyroby wymagające analizy spektralnej IRS dla identyfikacji materiału, z którego zostały wykonane. Dużym zainteresowaniem cieszył się także Bursztynowy Paszport, którego rolą jest umacnianie pozycji Gdańska jako Światowej Stolicy Bursztynu.


Bursztynowa Piąta Aleja

Wyjątkowym wydarzeniem towarzyszącym targom Ambermart był pokaz mody zatytułowany “Bursztyny na ulicy Mariackiej”. Zaprezentowane zostały dwie autorskie kolekcje biżuterii i barwne kreacje Agnieszki Gruszki z Aleksandrem Gliwińskim (“Mysterious Mind”) oraz Bożeny Kamińskiej z Wojciechem Kujachem (“Karnawał wenecki”). Wieczór mody został entuzjastycznie przyjęty przez wszystkich gości zebranych na ulicy Mariackiej. Inspiracją dla Bożeny Kamińskiej oraz Wojciecha Kujacha był szlak bursztynowy, tysiącletnie tradycje kontaktów Gdańska z Wenecją oraz atmosfera wokół weneckiego karnawału. Bożena Kamińska zaprezentowała piękno bursztynu w połączeniu ze szkłem weneckim oraz kryształami i agatami oprawionymi w srebro. W jej biżuterii można było także zobaczyć gałązki koralowca z weneckiej laguny oraz pancerze skorupiaków.


Doszkolenie podczas targów

Targom towarzyszyły skierowane do właścicieli firm bursztynniczych: seminarium “E-marketing w małej firmie” przygotowane przez Oliwską Grupę Konsultingową, multimedialna prezentacja wyników i prac biorących udział w konkursie “Szkoła na bursztynowym szlaku” organizowanym przez X LO w Gdańsku oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Europejskie Szlaki Bursztynowe – Bursztyn w przyrodzie i kulturze Europy – prezentacja Barbary Gronuś-Dutko, a także Galeria Paleontologiczna Muzeum Inkluzji w Bursztynie przy Uniwersytecie Gdańskim, Galeria Projektantów i artystów prezentujących malarstwo, rysunek i grafikę.


Udane spotkanie branży

10. edycja targów Ambermart zakończyła się sukcesem, i to zarówno dla odwiedzających, jak i dla niemal wszystkich wystawców. W tym roku targi odwiedziło wielu zagranicznych gości, którzy nawiązali kontakty handlowe z bursztynnikami. Wrześniowe targi ukazały, że polska branża bursztynnicza nie musi się martwić o przyszłość – zainteresowanie kupujących było olbrzymie. Zaraz po zakończeniu targów większość wystawców była zadowolona. Bursztynnicy podkreślali jednak, że do następnych targów trzeba będzie należycie się przygotować, zarówno projektując nowe kolekcje, jak i lepiej obsługując nabywców.

MA

Biżu na słonecznych targach

Po raz ósmy w brazylijskim mieście Limeira odbyły się targi jubilerskie ALJOIAS Show. Impreza poświęcona była głównie pozłacanej, posrebrzanej i sztucznej biżuterii, która w naszym kraju określana jest mianem “biżu”.

Od 25 do 28 sierpnia odwiedzający mieli szansę kupić gotową biżuterię, półfabrykaty, naturalne kamienie, maszyny oraz urządzenia jubilerskie od ponad 150 wystawców zgromadzonych na brazylijskich targach.


Lokalny rynek jubilerski

Targi ALJOIAS są imprezą branżową nastawioną na promocję lokalnego, mieszczącego się w Limeira, przemysłu jubilerskiego. Jednak wbrew powszechnej opinii, omawiany rynek lokalny nie jest mały, bowiem w trzystutysięcznym mieście zarejestrowanych jest ponad 450 firm związanych z branżą jubilerską. Dlatego też miasto Limeira nazywane jest Brazylijską Stolicą Biżuterii i Biżu. Warto zauważyć, że 95 proc. biżuterii tam wytwarzanej wykonanych jest z brązu, pokrywanych srebrem lub kilkoma warstwami 18-karatowego złota. I mimo że na naszym rynku ten rodzaj asortymentu nie jest popularny, to w Brazylii zestawienie intensywnie żółtych odcieni pozłoceń oraz słynnych brazylijskich kamieni wydaje się być bardzo szykowne i pasujące do urody tamtejszych kobiet. Na targach ALJOIAS można było także kupić biżuterię, która wykonana została za pomocą laserów: misterne kolczyki i naszyjniki o ażurowych, choć mało przestrzennych kształtach, a także wszelkiego rodzaju komponenty wykonywane w brązie.



Przede wszystkim Brazylijczycy

Targi są bardzo promowane przez lokalne stowarzyszenie producentów biżuterii ALJ – Associacao Limeirense de Joias – które nie tylko jest organizatorem targów i towarzyszącemu targom konkursowi projektantów, ale także prowadzi szeroko zakrojony międzynarodowy program stymulowania zagranicznych kupców zapraszanych rokrocznie na targi. Nie zmienia to jednak faktu, że odwiedzającymi targi są przede wszystkim Brazylijczycy, którym podczas tegorocznej edycji udało się złożyć zamówienia na grudniowy szał bożonarodzeniowych zakupów.


Inaczej niż na naszym podwórku

Oceniając same targi, należy zaznaczyć, że są one zupełnie inne niż te, do których przyzwyczajeni są Europejczycy. Swoisty spokój w urządzaniu stoiska nawet drugiego czy trzeciego dnia targów może wydawać się nam niepojęty, ale wystarczy pierwszy kontakt z producentami z Limeira, aby dostrzec niespotykaną u innych narodów szczerość i życzliwość. One powodują, że – mimo asortymentu bardziej pasującego dla marek odzieżowych – chciałoby się zawsze tam wracać, aby uczyć się otwartości i naturalnej zabawy biżuterią.