Wobec niepewnej przyszłości i braku równowagi na świecie, współcześni klienci charakteryzują się ciągłym pędem do nowych doświadczeń, emocji i sensacji, ale także chętnie wracają do starych trwałych wartości i tradycji. Najnowsze francuskie kolekcje biżuterii są efektem kreatywności projektantów dążących do dopasowywania się do tych sprzecznych potrzeb
Właśnie dlatego francuscy jubilerzy czerpią inspiracje z wielu różnych źródeł: bajek i legend, odniesień do historii, romantyzmu, kultur i sztuki świata. Prześledźmy te trendy wraz z projektantami, odbywając podróż w czasie i przestrzeni. Kreacje Vangeldera zabierają nas w podróż przez oceany świata.
Każda kolekcja to nazwa tropikalnej wyspy. Espaniola to podwójne odniesienie do Hiszpanii. Po pierwsze jest to nazwa drugiej co do wielkości wyspy odkrytej przez Krzysztofa Kolumba, której krajobrazy przypominały mu Hiszpanię. Po drugie – kształty kolekcji nawiązują do budowy wachlarza. Moorea to nazwa kolekcji złożonej z pierścionka i wisiorka, biorącej inspirację od rajskiej wyspy na francuskiej Polinezji obok Tahiti. Vangelder bawi się kształtami, kolorami i miejscem pochodzenia pereł (Tahiti, Australia, Morze Południowe, Japonia), które kontrastują ze złotą kulą pokrytą diamentami.
Sumba to jedna z najmniejszych wysp południowego oceanu indyjskiego i Indonezji. Vangelder zaprojektował tę linię – pierścionek i wisiorek z myślą o mężczyźnie składającym deklarację miłości swojej partnerce. W zależności, jak się klejnot zakłada, symbolizuje on ścieżkę lub serce. Marka Kenzo od samego początku istnienia tworzyła niezwykły tygiel, w którym łączy się Orient i Okcydent. Najnowsza kolekcja Yuan to pierścionki, wisiorki i kolczyki, które nawiązują do dawnych chińskich monet, z charakterystycznym centralnym otworem i grawerowanymi kwiecistymi ornamentami.
Razem z kolekcją Isis, GL Fashion przenosi nas w świat misteriów i przepychu starożytnego Egiptu, na spotkanie z boginią Izis. Naszyjnik, kolczyki i bransoleta odbijają złote promienie Boga Słońca i błyszczą się w srebrnej oprawie (oprócz bransoletki). Czas na powrót do Europy i czasów znacznie nam bliższych. Bellon składa hołd tradycjom francuskiej Prowansji. Linia pierścionków Calisson otrzymała nazwę po specjalnym rodzaju prowansalskich cukierków w kształcie diamentu z migdałem w środku i z mrożoną dekoracją. Wykonane z żółtego lub białego złota pierścionki ozdobione są markizowymi diamentami.
Zgodnie z wciąż obowiązującą modą, w naszej podróży musimy dotrzeć do epoki Art Deco. Linia Silver Kenzo, która została wylansowana w październiku 2001 roku, w tym sezonie zwraca się ku stylowi Art Deco. Ta linia inspiruje się wystylizowanym, geometrycznym stylem mody lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, rozpoznawalny poprzez swoje proste linie, z charakterystycznymi akcentami krzywych. Na zestaw składają się geometryczne wzory bransolet, kolczyków, naszyjników, wisiorków i pierścionków udekorowanych czarną macicą perłową. Prowadząca wcześniej dwa najbardziej prestiżowe francuskie domy jubilerskie, Susie Otero zdecydowała się na stworzenie własnej marki.
W ciągu dwóch lat, młoda projektantka otworzyła 40 sklepów we Francji i zagranicą. W jej pracach każdy kamień omawia pewną podróż, każdy kolor to inny krajobraz. Zawsze atrakcyjne (choć szczególnie charakterystyczne dla stylu Art Deco) połączenie czarnego i białego koloru zainspirowało projektantkę, która wykorzystuje ten kontrast w modelach Opera, Carrousel, Etoile. Odniesienia do Art Deco pojawiają się obok bardziej współczesnych cech całej linii. Surowce są łączone kolorystycznie, ale na tyle dyskretnie, by osiągnąć ponadczasowy szyk. I oto dotarliśmy do lat 60. minionego wieku.
Ted Lapidus, uważany za poetę Haute Couture dzieli się z nami nowym spojrzeniem na tę euforyczną epokę, pełną twórczej inwencji, kiedy nowości technologiczne stały się codziennością. Nowa kolekcja Kookla wykorzystuje wizerunek słynnej lalki zaprojektowanej przez Lapidusa, której twarz używana jest jako logo marki na torebkach, na wyrobach skórzanych i akcesoriach do podróży.
Féraud także proponuje powrót do klimatu lat 60. XX wieku, ówczesnych kolorów, grafiki. W tym stylu odnajdujemy słynnych artystów: Wharol, Lichtenstein, Mondrian oraz dominujący w tej epoce Pop Art, który po świecie dekoracji i mody, wkroczył do jubilerstwa. A co było później? Oczywiście lata 70., czasy disco. Alain Roure z nostalgią wspomina lata, kiedy muzyka posiadała ten niezapomniany styl, dziś remiksowany przez najpopularniejszych didżejów. Epoka Disco to taniec, płyty winylowe, wielobarwne światła na dyskotekach.
Te obrazy zainspirowały Alaina Roure’a do zaprojektowania pierścionka, oddającego obroty winylowej płyty na gramofonie. Pierścionki z żółtego, białego lub różowego złota są okrągłe, prostokątne lub w kształcie serca, a oprawione w nich diamenty sprawią, że właściciel będzie błyszczał do końca imprezy. Odkrywamy również nutę humorystyczną z miniaturowym ruchomym sercem z diamentami po obu stronach, który wisi przy pierścionku – do tańca z beatem Disco!
Vangelder zaprojektował linię Sumba z myślą o mężczyźnie składającym deklarację miłości swojej partnerce. W zależności od tego, jak się klejnot zakłada, symbolizuje on ścieżkę lub serce
Susie Otero zdecydowała się na stworzenie własnej marki. W swojej biżuterii wykorzystuje szczególnie charakterystyczne dla stylu Art Deco połączenie czarnego i białego koloru. Ten kontrast widzimy w modelach Opera, Carrousel, Etoile
Bellon, autor linii pierścionków Calisson, składa hołd tradycjom francuskiej Prowansji. Nazwa Calisson pochodzi od specjalnego rodzaju prowansalskich cukierków w kształcie diamentu z migdałem w środku i z mrożoną dekoracją. Wykonane z żółtego lub białego złota pierścionki ozdobione są markizowymi diamentami
Ted Lapidus, uważany za poetę Haute Couture, w swojej nowej kolekcji Kookla wykorzystuje wizerunek słynnej lalki, której twarz używana jest jako logo marki na torebkach, na wyrobach skórzanych i akcesoriach do podróży