Artykuły z działu

Przeglądasz dział PANORAMA (id:47)
w numerze 11/2007 (id:64)

Ilość artykułów w dziale: 15

Srebro z bursztynem

S&A Bursztynowa Biżuteria sp. z o.o. z Gdyni ogłasza konkurs na projekt
kompletu biżuterii
z bursztynem

Zaproszenie do udziału w konkursie jest skierowane do wszystkich osób zajmujących się szeroko pojmowaną sztuką projektowania, do młodych złotników-samouków, studentów i absolwentów średnich i wyższych szkół artystycznych, projektantów o znaczącym dorobku zawodowym i debiutantów.
Organizatorzy oczekują na projekt co najmniej 3-elementowego kompletu biżuterii srebrnej z bursztynem.

Dopuszczalne jest zastosowanie dodatkowego materiału, który będzie istotnym uzupełnieniem klasycznego połączenia bursztyn + srebro.
Celem konkursu nie jest pozyskanie gotowych wzorów produkcyjnych, ale rozpoznanie predyspozycji i motywacji projektantów biżuterii do ew. podjęcia szerszej i głębszej współpracy z firmą S&A Bursztynowa Biżuteria.

Docelowo poszukiwane są osoby sumienne, odpowiedzialne i kreatywne, potrafiące pracować w zespole, które gotowe będą zaangażować się w prace Studia Projektowego S&A w pełnym zakresie zadań – od autorskiego projektu do wdrożenia wzoru do seryjnej produkcji.
Uczestnicy zakwalifikowani do drugiego etapu konkursu otrzymają refundację kosztów wykonania prototypów.

Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 3000 zł i propozycję odbycia 3-miesięcznego stażu w Studiu Projektowym S&A z perspektywą przedłużenia umowy o stałą współpracę lub propozycję zawarcia innej umowy o współpracę (polegającej np. na pracy we własnej pracowni nad zleconymi projektami kolekcji itp.)
Projekty muszą dotrzeć w nieprzekraczalnym terminie 31.12.2007 do siedziby firmy: S&A Bursztynowa Biżuteria sp. z o.o.; ul. Św. Piotra 4, 81-347 Gdynia. Zwycięzca zostanie wyłoniony 05.03.2008, a wybrane realizacje konkursowe zostaną zaprezentowane podczas Targów Amberif 2008.

Elektronos 2008 – Talizman

“Talizman” – to temat 12. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Elektronos (Amberif Design Award)


Intencją konkursu “Elektronos” jest zwrócenie uwagi twórców biżuterii na emocjonalny i osobisty charakter obiektów złotniczych. Od jedenastu lat towarzyszy gdańskim targom Amberif i jest rozstrzygany tuż przed ich rozpoczęciem. Ostateczny termin nadsyłania prac upływa w połowie stycznia 2008 roku. Prezentacja nagrodzonych i wyróżnionych prac konkursowych odbędzie się podczas targów Amberif w halach targowych oraz w katalogu targowym.

Kuratorem konkursu od kilku już lat jest dr Sławomir Fijałkowski, a głównym organizatorem Międzynarodowe Targi Gdańskie SA. Temat “Talizman” wydaje się otwarty na wieloznaczne interpretacje – skłaniając zarówno do “archeologii” znaczenia biżuterii kiedyś, jak i prowokując krytyczną analizę jej obecnego kontekstu. Bursztyn – materiał znajdowany w neolitycznych grobowcach, ceniony w starożytnej Grecji i Rzymie, dostarczający inspiracji dla wspaniałych zabytków rzemiosła w epoce baroku, dziś ponownie odkryty przez projektantów i artystów – nie tylko ze względu na swoje dekoracyjne zalety – jest predestynowany, jak mało które tworzywo materialnej historii dziejów, aby stać się pretekstem do autorskich interpretacji tegorocznego tematu. Czym zatem powinien być współczesny bursztynowy talizman?

Forza Italia! Włoscy jubilerzy wchodzą na polski rynek

Małe włoskie firmy jubilerskie z Caserty w Kampanii udowodniły już swój zmysł organizacyjny i biznesowy. Teraz są poważnie zainteresowane wejściem na Polski rynek

Chcemy pozyskać dystrybutorów w Polsce” – powiedział Polskiemu Jubilerowi Angelo De Falco, jeden z przedstawicieli słynnego jubilerskiego Centrum Złotniczego “Il Tari” w Kampanii. Angelo De Falco to jeden z przedstawicieli pięciu firm jubilerskich, którzy pod koniec października odwiedzili Warszawę w ramach Misji Przedsiębiorców z prowincji Caserta w Polsce. Impreza była zorganizowana przez Izbę Handlową z Prowincji Caserta wraz z firmą Mondimpresa i Polsko-Włoską Izbą Handlowo-Przemysłową. Jubilerzy z Caserty, choć byli tylko jedną z kilku reprezentowanych podczas misji branży, są bardzo ciekawą grupą. Wszyscy mają swoje zakłady produkcyjne i biura handlowe w Centrum “Il Tari”.

To unikalne w Europie miejsce powstało 8 lat temu z inicjatywy samych przedsiębiorców. – Konkurowaliśmy ze sobą, ale uznaliśmy, że stworzenie wspólnej siedziby dla naszych firm pozwoli nam na pełniejsze pokazanie naszej kreatywności – podkreśla Angelo De Falco. W Centrum Złotniczym “Il Tari” na powierzchni 130 tys. metrów kwadratowych ma swoje siedziby 350 zrzeszonych firm. Choć wszystkie są małymi, najczęściej rodzinnymi przedsiębiorstwami, w sumie zatrudniają ok. 2000 osób. – Oferujemy swoje wyroby wyłącznie licencjonowanym sprzedawcom.

Przy tym liczba produktów w serii nie jest limitowana, wszystko zależy od wielkości zamówienia – tłumaczy PJ Angelo De Falco. Teraz włoscy przedsiębiorcy liczą, że uda im się wejść na polski rynek. Mają także nadzieję, że organizowane przez nich na terenie centrum “Il Tari” imprezy, odbywające się dwukrotnie w roku, przyciągną polskich dystrybutorów. t Kpt

Angelo De Falco, jeden z włoskich jubilerów prowadzących rozmowy handlowe


więcej…

Elektroniczne gadżety z kryształami Philipsa i Swarovskiego

Philips we współpracy ze znaną na całym świecie firmą Swarovski wprowadził na rynek limitowaną serię akcesoriów elektronicznych wykańczanych szlifowanymi kryształami. Kolekcja Active Crystals to linia słuchawek i kluczy USB z kryształami Silver Shade. W jej skład wchodzą cztery modele słuchawek o wysokiej jakości odtwarzania oraz cztery klucze USB o pojemności 1 GB w kształcie wisiorków.

Miss Polski 2007 w biżuterii firmy Lewanowicz

Tegorocznym sponsorem nagród w wyborach Miss Polski była hiszpańska firma Lewanowicz, która ma swoje przedstawicielstwo w Polsce. Organizatorzy wyborów zaproponowali, by firma “ozdobiła” kandydatki i laureatki swoją biżuterią.

Styliści firmy zaproponowali więc dwie kolie z ametystów i cyrkonii do sukien wieczorowych i w komplecie kolczyki z cyrkonii. Miss Polski 2007, Karolinie Zakrzewsiej z Lubuskiego koronę firmy Lewanowicz nałożyła ubiegłoroczna laureatka.

Pozostałe finalistki otrzymały biżuteryjne upominki z rąk przedstawicielki firmy w Polsce, pani Moniki Gajewskiej-Padee. Karolina pojedzie teraz do Chin na wybory Miss World 2007 w granatowej kreacji wieczorowej ozdobionej firmowym naszyjnikiem z granatowych cyrkonii.

Pęd do jubilerskiej wiedzy

Już po roku od rozpoczęcia działalności firmy szkoleniowej Wytwórni Antidotum pięć jej uczennic trafiło do prestiżowej akcji Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych “Debiuty”. Anna Horsecka, Anna Zacheja, Małgorzata Bogucka, Małgorzata Podleśna-Zdunek i Edyta Tokaj, które rozpoczęły szkolenie we wrześniu 2006 r., zaprezentowały po raz pierwszy swoje prace publiczności tegorocznych targów – Złoto Srebro Czas.

– Prezentowane prace wzbudziły ogromne zainteresowanie, zarówno uznanych w branży twórców jak też potencjalnych nabywców i galerii – podkreśla Alina Tyro-Niezgoda z Wytwórni Antidotum. W drugim roku działalności liczba uczniów Wytwórni znacznie wzrosła – już ponad 60 osób uczy się jubilerstwa pod okiem 6 nauczycieli – m.in. Romana Kowalkowskiego, Piotra Małysza czy Jarosława Westermarka. Oferta edukacyjna otwarta jest dla osób w każdym wieku powyżej 15. roku życia. – Najstarsza uczennica WYTWÓRNI miała blisko 70 lat – twierdzi Alina Tyro-Niezgoda. K

Wisiorek autorstwa Małgorzaty Podleśnej-Zdunek

Debiutantki tegorocznych targów

Dźwięk złota i czerni

Motorola zaprezentowała telefon V8 RAZR2 w luksusowej wersji z elementami z 18-karatowego złota, które kontrastują z czernią obudowy.

Telefon ma niezwykle płaski profil – zaledwie 12,05 mm. Aksamitna w dotyku tylna część telefonu komórkowego została pokryta materiałem przypominającym wężową skórkę.

Całości dopełniają luksusowe detale: wygrawerowany wzór diamentowych nacięć na bocznych krawędziach oraz linearne rytowanie na klawiszu nawigacyjnym. Specjalna edycja RAZR2 to nie tylko niepowtarzalny telefon komórkowy, ale również czarna słuchawka Motorola H680 Bluetooth (r) z akcentami z 18-karatowego złota do kompletu.

Nowy wiceprezes W. Kruk SA

Aldona Sobierajewicz, która wcześniej piastowała w spółce W. KRUK S.A. stanowisko dyrektora ds. Sprzedaży, 1 października br. objęła funkcję wiceprezesa zarządu spółki. Aldona Sobierajewicz jest absolwentem Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, na którym w roku 1988 ukończyła Wydział Filologii Polskiej.

W pierwszej połowie lat 90. pracowała jako nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 70 w Poznaniu. Od roku 1994 do roku 1999 na zlecenie Avon Cosmetics Polska prowadziła rekrutację, organizację sprzedaży oraz zarządzała współpracą konsultantek z firmą, a następnie pracowała w Avon Cosmetics Polska jako Dywizyjny Menedżer Sprzedaży i Regionalny Dyrektor Sprzedaży. Kierować sprzedażą w W. KRUK zaczęła w lutym 2005 roku.

Diamenty zawsze pasują

Na kopercie, utrzymanej w stylu retro, połyskuje 16 ręcznie wyselekcjonowanych diamentów.
Tarcza jest okrągła – w kolorze macicy perłowej lub matowej czerni. Do tego bransoleta z polerowanej stali nierdzewnej.

Oto cechy nowej kolekcji Timex.
W toku badań przeprowadzonych przez Timex ankietowane kobiety stwierdziły, że chciałyby nosić dobrze zaprojektowany i wykonany zegarek z diamentami, odpowiedni na różnorodne okazje – jako dodatek nie tylko do wieczorowych kreacji, lecz również do jeansów.
Każdy zegarek kolekcji posiada certyfikat autentyczności. Wszystkie kamienie zostały ręcznie wyselekcjonowane pod względem barwy i czystości, a dodatkowo każdy diament spełnia wymogi Amerykańskiego Instytutu Gemmologii. Timex deklaruje, że w kolekcji wykorzystano kamienie pochodzące wyłącznie ze źródeł nieobjętych konfliktami (z krajów będących sygnatariuszami traktatu Kimberley Process Certification Scheme – obejmującego monitorowanie pochodzenia diamentów).

W kolekcji dostępne są trzy biżuteryjne modele: złocisty z białą tarczą oraz dwa srebrzyste:
z białą oraz czarną tarczą.
Ceny modeli: 850-890 PLN.
Zegarki dostępne są od września
w punktach sprzedaży Timex w całej Polsce oraz w sklepie
internetowym www.timex.pl

Wystawa pod patronatem PJ. Teatr Współczesny Jacka Paluchowskiego

“MONO Plus 1” to nieco enigmatyczna nazwa autorskiej wystawy Jacka Paluchowskiego, która będzie miała miejsce od 12 listopada do 9 grudnia 2007 w gościnnych salach warszawskiego Teatru Współczesnego. Sam Jacek Paluchowski twierdzi: “złotnictwem zajmuję się od 28 lat, różnie na różnych etapach”.

Artysta był między innymi fotografikiem i projektantem – technologiem w państwowym przedsiębiorstwie jubilerskim Polsrebro. Od 2000 roku jest członkiem Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych. Wystawa Jacka Paluchowskiego jest kolejną wystawą organizowaną dzięki inicjatywie Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych i Teatru Współczesnego w Warszawie. Od marca roku 2006 w cyklu pt.: “Współczesna Sztuka Złotnicza” w teatralnych salach co miesiąc prezentowane są nowe wystawy sztuki jubilerskiej. Polski Jubiler jest patronem medialnym wystawy.

Koncertowy bursztyn

W tegorocznym VIII Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga dotychczasowe nagrody w postaci Złotych, Srebrnych i Brązowych Medali zastąpią Złota, Srebrna i Brązowa Batuta, zaprojektowane i wykonane przez firmę W.Kruk SA.

Batuta złota została zrobiona ze srebra i pozłacana 24-karatowym złotem, srebrna z czystego srebra, natomiast batuta brązowa jest wykonana z brązu z okuciem srebrnym. W każdej z batut osadzony jest naturalny, ręcznie szlifowany bursztyn o wadze około 300 gram.

Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga jest jednym z trzech najważniejszych polskich międzynarodowych konkursów wykonawczych. Chęć udziału w tegorocznym konkursie zgłosiło 209 dyrygentów z 43 krajów.

Zapowiedzi targowe

Dobre, bo polskie

Pokaz mody połączony z prezentacją biżuterii z bursztynu projektantów firmy Ambermoda zainaugurował 25 października wystawę “Designed in Poland” w Centrum Kultury Gasteig w Monachium.

Na prezentację złożyło się przeszło 100 sztandarowych produktów, przygotowanych przez blisko 60 firm i indywidualnych twórców. Wśród prezentowanych eksponatów poza biżuterią znalazły się m.in. odzież, meble, artykuły wyposażenia wnętrz.
Celem wystawy jest zwrócenie uwagi na szczególne cechy polskiej sztuki użytkowej i zachęcić niemieckich konsumentów do sięgania po towary z metką “made in Poland”. Prezentowane przedmioty cechuje wysoka jakość wykonania oraz również ciekawe wzornictwo łączące nowoczesność z tradycją. Wydarzenie przygotowała Państwowa Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) we współpracy z Konsulatem Generalnym RP w Monachium. Jest to juz kolejna edycja tej prezentacji – wcześniejsze odbyły się m.in. w Indiach i Finlandii.

Świąteczny urok

Nowy zegarek Christmas Charms, pierwszy z najnowszej linii Irony Square Lady to właściwie podwójna bransoletka z perłami, szafirami i muszlami z polerowanej stali.

Całości dopełniają stalowe krążki wypełnione masą perłową i pokryte białym przezroczystym kryształem oraz delikatne sześcioramienne gwiazdki ze stali z pojedynczym, przezroczystym różowym kryształem w środku.

Kwadratowa polerowana koperta zawieszona jest na dwóch bransoletkach. Szkiełko, które chroni tarczę, znajduje się w jednej płaszczyźnie z błyszczącą powierzchnią koperty, podczas gdy sama tarcza jest pod jego powierzchnią.

Paweł Adamowicz uhonorowany przez Polskiego Jubilera

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podczas rozpoczęcia ósmej edycji warszawskich Targów Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas otrzymał specjalną nagrodę Polskiego Jubilera. Włodarz bursztynowej stolicy został uhonorowany za przełomowe zarządzenie, umożliwiające udostępnienie działek na terenie Gdańska na potrzeby rozpoznania złóż bursztynu. Dzięki ogłoszonemu przez prezydenta Adamowicza przetargu, po raz pierwszy od 1970 r. możliwa będzie legalna eksploatacja polskich złóż bursztynu. W imieniu wydawcy, redakcji oraz środowiska bursztynników dziękujemy.

Nagrodę Polskiego Jubilera wręczyła Joanna Waszkiewicz, dyrektor zarządzający wydawnictwa